Pohádkové drama u temného jezera

6. duben 2019 Napsal(a)
Zveřejněno v Kritiky
Pohádkové drama u temného jezera

Pohádková scéna Martina Černého a kostýmy Josefa Jelínka, mladičký princ a princezna zakletá v křehkou ustrašenou labuť, tak lze stručně charakterizovat březnovou premiéru baletu Labutí jezero v Národním divadle. Taneční nastudování se opírá o choreografické a režijní pojetí jihoafrického choreografa Johna Cranka, které před více než pětašedesáti lety připravil pro Stuttgartský balet.

Trio se sirénou

5. duben 2019 Napsal(a)
Zveřejněno v Kritiky
Trio se sirénou

Dubnovou zkoušku sirén pojednal Jan Trojan do značné míry jako test formy koncertu – autorův záměr to pravděpodobně nebyl, ale nad množstvím otázek (týkajících se parametrů souhry, volby prostoru, vztahu času a notace, terminologie a tak dále), které realizace tvůrcova konceptu evokovala, se takový pohled přímo vtírá. Živá akce – hudební produkce, jejíž součástí je 140 vteřin trvající nepřerušovaný tón sirény aktivovaný na celém území republiky každou první středu v měsíci – proběhla 3. dubna paralelně na třech místech: v Olomouci na Horním náměstí a v Praze na nádvoří HAMU a na nádvoří Novoměstské radnice.

Česká filharmonie s Mahlerem, Mahler bez nostalgie

Semjon Byčkov provádí tento týden s Českou filharmonií Devátou Mahlerovu symfonii. A při středečním koncertu se zdálo, že provedení je větu od věty lepší. Ale dost možná je to klam, tato symfonie totiž je napsaná tak, aby všechno směřovalo k mystické čtvrté větě, která je melodicky a harmonicky nejkrásnější. Oproti tomu první věta působila až přerývaně a jakoby složená z mnoha fragmentů, i když orchestr hrál soustředěně a přesně. Byčkov nepojal úvodní Andante comodo jako jednolité drásavé drama, ale jako hledání plné nečekaných zvratů. Zvuk orchestru byl čistý a barevný, bez přehnané dynamiky, ale také výrazově méně romantický, než jsme u této symfonie zvyklí.  Jakoby se v první větě víc hlásilo o slovo 20. století oproti devatenáctému. I tak se mi zdálo, že celkové soustředění mohlo být větší a s ním i jistý vnitřní tah.

Mirko Škampa, zakladatel violoncellového rodu

Violoncellový rod Škampů a jeho úspěchy není třeba představovat. Snad jen v kostce pro případné mladé čtenáře: Mirko Škampa patří k nejváženějším českým violoncellovým pedagogům, je autorem věhlasné violoncellové Školy hry na violoncello pro děti. V učení je stále činný, letos začal svůj 67. učitelský rok. Spolu se svou ženou Vlastou později sám vedl mnoho let legendární Pražský studentský orchestr. Martin Škampa je vynikajícím sólistou a není překvapivé, že úspěšně pokračuje v otcových pedagogických šlépějích. Navíc je v současnosti hlavou i srdcem největší violoncellové soutěže v České republice. Mám to štěstí, že se mohu řadit mezi jejich absolventy, a co víc, mezi jejich rodinné přátele. Proto když jsem přemýšlel, jakým směrem náš „trojrozhovor“ ubírat, zvolil jsem cestu nejpřirozenější – bavili jsme se především o učení, o životě a o hudbě jako takové. Každé z načatých témat by vydalo na samostatnou knihu. Přesto doufám, že tento rozhovor poskytne možnost nahlédnout do myšlení dvou osobností, které vychovaly celé generace hudebníků a hudebnic. Vzhledem k celkové obsáhlosti textu je v tomto čísle otisknut rozhovor s panem profesorem Mirkem Škampou, v čísle příštím bude následovat rozhovor s Martinem Škampou.

Pozvěte je znovu! Pražský filharmonický sbor míří do Izraele

Pražský filharmonický sbor míří na turné do Izraele, kde se představí celkem pětkrát ve dvou městech, Tel Avivu a Haifě. Sbor dlouhodobě spolupracuje s Izraelskou filharmonií na uvádění velkých děl. V roce 1993 společně vystoupili poprvé, pod vedením Zubina Mehty provedli Verdiho Requiem.

Budovat značku skrze hudbu: Na brněnském Sympoziu se bude přednášet o hudebním managementu

Po dvou letech se na Hudební fakultu brněnské JAMU vrací Symposium: Umění | Hudba | Management. Mezi 8. – 10. dubnem se budou profesionálové, studenti i pedagogové školit v uměleckém managementu. Novinkou letošního ročníku je rozšíření symposia o přednášky speciálně pro hudební interprety. Dodává, že třídenní akce je kromě pedagogů a studentů JAMU, AMU a VŠMU otevřena také zájemcům z řad veřejnosti, kteří se mohou registrovat na webu Hudební fakulty.

Soutěž o Pravidla slušného chování

4. duben 2019 Napsal(a)
Zveřejněno v Soutěže
Soutěž o Pravidla slušného chování

Pouhé dvě reprízy opery Michala Nejtka Pravidla slušného chování v moderní společnosti v tomto roce čekají návštěvníky Národního divadla Brno, a to pouze v květnu. Manuál správného chování Jeana-Luca Lagarceho ožívá díky Martě Reichelové, Daniele Strakové-Šedrlové, Jitce Klečanské, Josefu Škarkovi a Petru Vančurovi, jimž byla operav režii Jiřího Adámka napsána přímo na tělo. Čtyři z vás mohou vyhrát po dvou vstupenkách na reprízu v pátek 10. května v divadle Reduta. Své odpovědi zasílejte do 12. března na adresu michaela@muzikus.cz.

Moravská filharmonie Olomouc bude mít nového šéfdirigenta, od příští sezony ji povede Jakub Klecker

Na zahajovacím koncertě 74. sezony, který se uskuteční 26. září 2019 v Redutě, se představí nový šéfdirigent Moravské filharmonie Olomouc. Od sezony 2019/20 se jím stane Jakub Klecker.

Bärenreiter získal ocenění Best Edition 2019 za Sukova Asraela

V loňském roce vyšla v produkci hudebního nakladatelství Bärenreiter Praha urtextová edice Symfonie c moll op. 27 „Asrael“ Josefa Suka. Ta nyní získala od Německého svazu hudebních nakladatelů ocenění Best Edition 2019. Vůbec první kritické vydání smuteční symfonie na paměť Antonína Dvořáka a jeho dcery Otilie připravil editor Jonáš Hájek.

Když v Tugendhat zní česká hymna na sto způsobů

Brno Contemporary Orchestra v pondělí 1. dubna pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra opět rozeznělo prostory funkcionalistické vily Tugendhat. Představilo v ní hudební tvorbu Witolda Lutosławského, Benjamina Brittena, Igora Stravinského, Josefa Adamíka a Daniela Forró. Jednalo se o reprízu koncertu, který na témže místě zazněl již v červnu minulého roku.

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.