Arcangelo Corelli, první barokní houslový virtuos
3. duben 2023 Napsal(a) Ivana PíšováAbonentní koncert Symfonického orchestru hl. m. Prahy FOK dne 29. března 2023 ve Smetanově síni pražského Obecního domu měl poněkud netradiční průběh. Byl totiž spojen se křtem supraphonského dvoudiskového alba, na němž FOK nahrál spolu se svým šéfdirigentem Tomášem Braunerem a s hvězdným pianistou Lukášem Vondráčkem kompletně všechny čtyři klavírní koncerty a Rapsodii na Paganiniho téma pro klavír a orchestr op. 43 Sergeje Rachmaninova. Nahrávka byla realizována v průběhu „covidového“ roku 2021, její vydání bylo nasměrováno na rok 2023, kdy si připomínáme skladatelovo dvojité jubileum: stopadesáté výročí narození a osmdesáté výročí úmrtí.
Filharmonie Hradec Králové zvolila nového ředitele. Povede ji od července
31. březen 2023 Napsal(a) RedakceStrhující pěvecké výkony, ale i režijní slabiny v nové inscenaci Rusalky v londýnské Královské Opeře
30. březen 2023 Napsal(a) Mirka ZemanováNová inscenace Rusalky v Královské opeře Covent Garden (21. února–7. března) byla právem dychtivě očekávána jak ze strany publika, tak v tisku. Po premiéře poslední inscenace Dvořákovy nejslavnější opery v Covent Garden v roce 2012 (režírovali Švýcar Jossi Wieler a Sergio Morabito, rozený v Německu) označil tehdejší známý kritik deníku The Telegraph režiséry za „vandaly“, a negativní recenze vyšly i jinde. Je však nutné podotknout, že operu tehdy dirigoval s velkým úspěchem známý a velmi nadaný Kanaďan Yannick Néget-Séguin.
Ondřej Havelka se jako režisér vrací na brněnské operní jeviště po delší pauze a s ním přichází i Falstaff, Verdiho poslední opera plná brilantních ansámblů a humoru. Jako Falstaff vystoupí brněnskému publiku již známý španělský barytonista Luis Cansino, protihráčem v postavě Forda mu bude Ital Damiano Salerno. Obsazení dále slibuje Pavlu Vykopalovou (Alice), Václavu Krejčí Houskovou spolu s Markétou Cukrovou (Meg Pageová) a Janu Hrochovou (Mrs. Quicklyová). Nebude chybět ani mladý zamilovaný pár, který si na konci šťastně padne do náručí, v tomto případě to budou Andrea Široká nebo Doubravka Součková (Nanetta) a Ondřej Koplík nebo Daniel Matoušek (Fenton). Hudební nastudování je dílem Ondreje Olose, který má za sebou například nedávnou inscenaci Nabucca.
SOČR a Petr Popelka uvedou Tristana a Isoldu. První jednání již v pondělí
30. březen 2023 Napsal(a) RedakceVšechna tři jednání Wagnerovy opery, a to postupně, ve třech sezonách rozhlasových symfoniků připravuje s orchestrem šéfdirigent Petr Popelka. 3. dubna s nimi vystoupí Michael Weinius coby Tristan, Elisabeth Teige jako Isolda a také Mladý námořník v podání Petra Nekorance. Přímý přenos prvního jednání z Dvořákovy síně Rudolfina nabídne ČRo Vltava, 5. dubna pak odvysílá záznam stanice ČRo D-dur.
Trio Bohémo zakončí jarní část festivalu Věčná naděje
30. březen 2023 Napsal(a) RedakceŠestý ročník festivalu Věčná naděje zakončí svou jarní část 30. března koncertem Tria Bohémo v kostele sv. Vavřince na Malé Straně. Koncert proběhne ve spolupráci festivalu Věčná naděje a cyklu komorních koncertů Svatovavřinecká sezóna. Propojování hudby „klasiků“ s hudbou novější či soudobou, je jedním z důležitých dramaturgických pilířů festivalu Věčná naděje.
Terezie Fialová rozzáří jarní Hybatele rezonance hudbou Vaskse a Scarlattiho
29. březen 2023 Napsal(a) RedakceKlasický repertoár i modernu připravuje pro svůj klavírní recitál v rámci koncertního cyklu Hybatelé rezonance klavíristka Terezie Fialová. V mimořádném programu představí 3. dubna v Anežském klášteře na mistrovském koncertním křídle C. Bechstein D 282 jednoho z nejuznávanějších současných hudebních skladatelů pobaltských států Pēterise Vaskse v kontrastu s hudbou italského mistra 18. století Domenica Scarlattiho. Terezie Fialová, která je sólovou hráčkou i vyhledávanou komorní partnerkou mnoha předních sólistů, tak posluchače zavede během večera do dvou různých hudebních světů i období. Společnost C. Bechstein připravuje VII. sezonu vytříbených klavírních recitálů ve spolupráci s Národní galerií Praha. Vstupenky je možné zakoupit na webových stránkách Hybatelé rezonance a v síti GoOut.
Ostravské dny zvou na nové prostory, vrátí se unikátní šestinotónové harmonium
29. březen 2023 Napsal(a) RedakceAktuálně rezonující témata i revize a znovuobjevování minulosti, desítky světových premiér a performance na nových místech, padesátka přítomných skladatelů, velké orchestry, ansámbly i sólisté, elektronická hudba, opera i hudba pro katedrálu – to vše a daleko více bude součástí 12. bienále festivalu hudby dneška, během deseti dní i s několika koncerty denně. Do letní Ostravy se sjede na dvě stě hudebníků z celého světa, aby byli součástí hudební platformy otevřenosti, neznámého, nového, nikdy nebo dlouho neslyšeného. Bez bariér, hierarchie a bez předsudků. Centrum Ostravy ožije díky festivalu na deseti místech, od sebe vzdálených několik minut chůze, včetně nového uměleckého klastru Ostravské univerzity na Černé louce a intervence do unikátních prostor městské galerie současného umění PLATO. Součástí festivalu jsou skladby třicítky mladých skladatelů a skladatelek, rezidentů souběžného Institutu Ostravských dnů. Kompletní program festivalu bude zveřejněn 24. dubna, vstupenky budou k dostání od 1. května.
Helena Tattermuschová: Každý hlas by měl obsahovat koloraturu
29. březen 2023 Napsal(a) Jakub HorváthLegendární operní pěvkyně Helena Tattermuschová byla okouzlena zpěvem již od útlého dětství. Po studiích na Pražské konzervatoři zamířila na dva roky do Ostravy, poté však spojila celý svůj umělecký život s operou Národního divadla a velmi brzy se zde etablovala jako přední sólistka oboru lyrické koloratury. Téměř čtvrtstoletí také zasvětila výchově mladých pěveckých talentů. V současné době se aktivně věnuje výtvarné činnosti a je neskutečně příjemnou hostitelkou. V březnu 2013 se stala laureátkou Ceny Thálie za celoživotní mistrovství v opeře a v lednu letošního roku oslavila významné životní jubileum.