Cenu České hudební rady 2022 převezmou Jiří Kolář a Alena Tichá

V sobotu 21. května 2022 předá Česká hudební rada svá ocenění PaedDr. Aleně Tiché, Ph.D. a prof. PaedDr. Jiřímu Kolářovi v rámci Koncertu vítězů interpretační soutěže Pedagogických fakult ČR s mezinárodní účastí Praha 2022. Předání proběhne v 19 hodin v Aule Karolina. PaedDr. Alena Tichá, Ph.D. získává ocenění za svůj tvořivý přístup k hlasové průpravě zejména u nejmladší generace, prof. PaedDr. Jiřímu Kolářovi je udělena cena za celoživotní uměleckou a pedagogickou práci a reprezentaci České republiky v zahraničí. 

Elegantní rezident

17. květen 2022 Napsal(a)
Zveřejněno v Kritiky
Elegantní rezident

Hostem festivalu Pražské jaro byla jedna z nejzářivějších evropských hvězd a jeden z nejoslavovanějších elegánů současného světa klasické hudby – francouzský violoncellista Gautier Capuçon. (Že by Mischa Maisky 21. století?) Svou rezidenturu naplnil třikrát – 16. 5. v Pražské křižovatce sólovým recitálem, 17. 5. komorním večerem a 18. 5. notoricky známým koncertem Edwarda Edgara, při němž spolupracoval s dirigentkou Mirgou Gražynitė-Tylou a City of Birmingham Symphony Orchestra. Já byl přítomen neintimnějšího počinu v Pražské křižovatce, kdy byl na pódiu sám.

Houslový inovátor Jan Václav Antonín Stamic

V roce 2022 si svět připomíná 305. výročí narození jednoho z největších a nejuznávanějších českých houslistů a skladatelů Mannheimské školy první poloviny 18. století.

Pražskojarní soutěž v oboru klarinet zná své vítěze

Vítězem v 73. mezinárodní hudební soutěže Pražské jaro v oboru klarinet se stává Lilian Lefebvre z Francie. Na druhém místě se umístila Anna Sysová z České republiky, na bronzové příčce skončila Yung-Yuan Chiang z Tchaj-wanu. Čestné uznání poroty získali Andrea Fallico (Itálie) a Jonas Frølund Lyskjær (Dánsko).

Putování staletími

16. květen 2022 Napsal(a)
Zveřejněno v Kritiky
Putování staletími

Pro sobotu 14. května připravil MHF Pražské jaro v Anežském klášteru quasi meditační šňůrku tří koncertů zaštítěnou sloganem Vize a sny. V programu byla avizována hudba středověku, renesance, baroka a žhavé současnosti. Dočetl jsem se, že půjde o „dialog mezi starým a novým“. Bývalý klášter založený ve 13. století, jehož mocné zdi vzpírající se všem sítím a pamatující mimo jiné charitativní řád klarisek, naplnila světská hudba.

73. Pražské jaro zná vítěze fagotové soutěže

73. ročník Mezinárodní hudební soutěž Pražské jaro zná vítěze v oboru fagot. Finálové kolo se uskutečnilo 13. května ve Dvořákově síni Rudolfina za přítomnosti publika i diváků, kteří sledovali přímý přenos v on-line streamu. V podání finalistů zazněl Koncert pro fagot a orchestr g moll RV 496 „per Marchese de Morzin“ od Antonia Vivaldiho a Koncert pro fagot a 11 smyčců Jeana Françaixe, který byl proveden ve spolupráci s Haydn Ensemble pod vedením dirigenta Martina Petráka.

Klasika v experimentálně jazzové formě Uriho Caina

Jestli postmoderní epocha nějak přispěla k rozvoji hudebního umění, pak to je prolamování hranic mezi artificiální a nonartificiální sférou a stírání příkrých předělů mezi jednotlivými hudebními styly a žánry. Umělci si jsou od té doby vědomi toho, že spontánní cestování napříč hudební historií a využívání starých forem v nových dosud neprozkoumaných kontextech s sebou přináší svěží vítr do občas toporně statické oblasti hudební tvorby. Pokud ovšem mnozí kritici upozorňují na mozaikovitost a kýčovitost postmoderních kompozic, není to případ amerického jazzového a experimentálního skladatele a klavíristy Uriho Caina, který ve své hudbě vsazuje klasická díla do experimentálně jazzového rámce, a nabízí tak nové perspektivy, jak pohlížet na olympské artefakty hudební tradice. Jeho svérázné nakládání s díly Mahlera, Beethovena, Mozarta či Bacha jej uvedlo na hudební scénu jako inovátora, jenž prošlapává cesty k objevování skrytých vazeb mezi hudební přítomností a minulostí.

Stamicovo kvarteto připravuje koncert k výročí Jožeho Plečnika

K oslavě 150. výročí narození architekta Jožeho Plečnika pořádá Open House Praha v rámci doprovodného programu 8. ročníku festivalu koncert hudby vybraných Plečnikových současníků v čele se skladbami Josefa Bohuslava Foerstera. Za výběrem děl stojí hudebníci ze Stamicova kvarteta.

Má vlast v sytých barvách

13. květen 2022 Napsal(a)
Zveřejněno v Kritiky
Má vlast v sytých barvách

Orchestr Západovýchodní díván, tak můžeme přeložit název ansámblu, který letos barvitě zahájil Pražské jaro. Název odkazuje básnickou sbírku J. W. Goetha, kterou lze považovat za první dílo velkého „západního“ spisovatele inspirované poezií zemí blízkého a středního východu. Jinak je to pozoruhodný mládežnický orchestr, který vznikl v roce 1999 jako experimentální projekt setkání mladé generace hudebníků ze zemí, mezi kterými vládne politické nepřátelství, různé podoby studené války či „studeného míru“. Vybíralo se z Izraele, okupovaných palestinských území, Sýrie, Libanonu, Egypta… A od počátku je hudebním i uměleckým vedoucím Daniel Barenboim, který dokázal každoročně orchestr provést malým turné po předních světových pódiích. A důležitý duchovní impulz přinesl na začátku Edward Said, výrazný palestinský intelektuál a znalec literatury západu i východu. Už před více jak deseti lety byl orchestr složený z talentovaných hudebníků rezidenčním souborem salcburského festivalu, před několika lety vznikla také v Berlíně Akademie Barenboim-Said, podporující hudebníky ze zmíněných zemí, sužovaných válkami a politickým napětím.

Nová Prodaná nevěsta v Národním divadle dovolí divákům nahlédnout do zákulisí tvorby operní produkce

26. a 28. května 2022 proběhne premiéra komické opery Bedřicha Smetany Prodaná nevěsta. Půjde o již jednadvacátou inscenaci této oblíbené opery na jevišti Národního divadla.

csenfrdeitptes

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.