Hraví a radostní Pražští komorní sólisté

Když v roce 1961 zakládali Václav Neumann a violista Symfonického orchestru hl. m. Prahy FOK Hubert Šimáček komorní orchestr s ambicí sdružit v něm výjimečné muzikantské osobnosti, možná netušili, že Pražští komorní sólisté (PKS) budou po jednašedesáti letech nejstarším ansámblem svého druhu v Česku. Během dlouhé historie orchestr poté vedli Libor Pešek, Václav Jírovec, Pavel Hůla či Bohuslav Matoušek, úzce spjata s ním byla cembalistka Zuzana Růžičková. V roce 2013 se uměleckým ředitelem obnoveného orchestru stal hornista a dirigent Radek Baborák, role koncertního mistra se ujal houslista Jan Mráček. Těleso, které je v této sezoně rezidenčním souborem Symfonického orchestru hlavního města Prahy FOK, se představilo na zahajovacím koncertě svého cyklu v sobotu 8. října v kostele svatých Šimona a Judy. V jeho podání zazněly skladby Edwarda Elgara, Aarreho Merikanta, Pietra Antonia Locatelliho a Benjamina Brittena.

Pět premiér pěti mladých skladatelů. Ostravské centrum uvede Zásadní mládí v pražském DOX+

Pět mladých skladatelů a pět nových kompozic pro symfonický orchestr provedených v sále centra pro současné umění DOX+. Výchozí situace pro další uměleckou intervenci v Praze ze strany Ostravského centra nové hudby (OCNH). A hlavně povzbuzení mladých autorů psát pro symfonické těleso. „Komponovat pro velký orchestr je pro každého, hlavně mladého tvůrce, klíčový úkol, protože jsou to velká orchestrální díla, která zařadí skladatele do historie,“ říká Petr Kotík, umělecký ředitel OCNH, který stál za výběrem pěti evropských skladatelů.

Cenu Českého spolku pro komorní hudbu získal Belfiato Quintet

Laureátem Ceny Českého spolku pro komorní hudbu za rok 2021 je Belfiato Quintet, který hraje ve složení Oto Reiprich, Jan Souček, Jiří Javůrek, Jan Hudeček a Kateřina Javůrková. Včera to ve Dvořákově síni Rudolfina oznámil předseda Českého spolku pro komorní hudbu Pavel Kysilka, který Cenu ČSKH předal spolu s generálním ředitelem České filharmonie Davidem Marečkem a dramaturgem Českého spolku pro komorní hudbu Radkem Křižanovským.

Časopis Gramophone uděloval své Classical Music Awards. Čerstvý laureát Andsnes brzy vystoupí i v Praze

Prestižní časopis Gramophone oznámil laureáty svých výročních cen klasické hudby Classical Music Awards za loňský rok. Ocenění byla předána v celkem devatenácti kategoriích dle žánru, interpretů i mimořádných počinů. Umělkyní roku byla jmenována sopranistka a dirigentka Barbara Hannigan, cenu za celoživotní přínos si odnesl Daniel Barenboim. Celkem tři žánrová ocenění pak sesbíral se svými nahrávkami dirigent Kirill Petrenko. V jedné z kategorií pak nacházíme i české jméno.

Opera Národního divadla uctí tři vůdčí osobnosti své historie. Jako sólisté pod taktovkou Roberta Jindry vystoupí Štěpánka Pučálková, Marek Kozák a David Prachař

Koncert Opery Národního divadla nazvaný „Hommage à Smetana, Kovařovic, Ostrčil“ se odehraje 23. října pod taktovkou hudebního ředitele Roberta Jindry. Bude poctou výjimečným osobnostem české hudby, které zcela zásadním způsobem formovaly podobu operního souboru Národního divadla, ať v pozici uměleckého šéfa, nebo jako hudební skladatelé.

Legenda o svaté Ludmile zahájila Třebíčský hudební festival

Letošní 16. ročník Třebíčského hudebního festivalu si za své motto zvolil slova: „Lux aeterna“ – ještě předtím, než však stejnojmenný program ve středu 12. října zazní v třebíčském kostele Proměnění Páně, zahájila festival v pátek 7. října v třebíčské zadní synagoze produkce oratoria brevis Legenda o svaté Ludmile z pera zpěváka a skladatele Jiřího Miroslava Procházky, který se zhostil i role vypravěče. Po jeho boku vystoupili sopranistka Kristýna Kůstková, altistka Lucie Karafiátová a tenorista Vincenc Ignác Novotný. Varhanní part interpretovala na pozitiv Daniela Valtová Kosinová. Před samotným oratoriem brevis však byly uvedeny také vybrané árie z díla Georga Friedricha Händela, ve kterých se jednotliví zpěváci mohli přestavit sólově.

Michaela Fukačová a Jan Mráček zahrají v olomoucké Redutě Brahmsův Dvojkoncert

Moravská filharmonie Olomouc uvítá na svých koncertech 13. a 14. října houslistu Jana Mráčka a violoncellistku Michaelu Fukačovou. Oba virtuosové se umělecky spojí v Koncertu pro housle a violoncello a moll Johannese Brahmse. Druhý z koncertů (14. října) bude natáčet Česká televize. Moravskou filharmonii bude po oba večery řídit dirigent Jakub Klecker.

Algoritmický jazz podle umělé inteligence zazněl na FIT ČVUT

Možnosti generování jazzové hudby pomocí algoritmů umělé inteligence otestovali na Fakultě informačních technologií ČVUT v Praze (FIT ČVUT). Skladbu vygenerovanou s pomocí algoritmů umělé inteligence následně odborníci přepsali do not, aby byla přístupná profesionálním hudebníkům, kteří ji díky tomu mohli nazkoušet. Nabídli tak srovnání živé interpretace s čistě elektronickým přehráním. Celá akce proběhla na Koncertě AI jazz dne 6. 10. 2022 na FIT ČVUT.

Hudební Apokalypsa v neklidných časech

8. říjen 2022 Napsal(a)
Zveřejněno v Kritiky
Hudební Apokalypsa v neklidných časech

Jsou vám knihy a texty, které si musí přečíst každá lidská generace. Nový zákon, včetně Zjevení Janova (Apokalypsy), k nim rozhodně náleží. A také jsou umělecká díla, včetně těch hudebních, k nimž si hledá cestu každá generace výkonných umělců a diváků, posluchačů či jiných recipientů. K takovým kompozicím rozhodně náleží Kniha sedmi pečetí bratislavského rodáka německé národnosti a maďarských kořenů, dlouholetého violoncellisty orchestru Vídeňské dvorní opery a Vídeňských filharmoniků a vysokoškolského pedagoga v oboru klavír Franze Schmidta (1874–1939). Za svého vpravdě pohnutého života byl dlouho přehlížen, v závěru kariéry konečně doceněn, po druhé světové válce opět bagatelizován a dnes je mu určeno místo mezi významnými skladateli německého kulturního okruhu 20. století. Schmidtovy symfonie nedávno rehabilitovala nová souborná nahrávka Paava Järviho a autorova jediná opera Notre Dame se občas objeví na některém z německých operních jevišť. Zato skladatelovo dvouhodinové oratorium Kniha sedmi pečetí, které zhudebňuje podstatnou část poslední novozákonní knihy Zjevení Janovo, zaznívá ve Vídni s železnou pravidelností, takřka každoročně.

Stylově i instrumentačně pestré zahájení Hudební současnosti 2022

Festival Hudební současnost patří mezi nejdéle fungující ostravské platformy pro soudobou hudbu a jejím pořadatelem je spolek Tvůrčí centrum Ostrava, který sdružuje ostravské hudební skladatele a interprety. Cílem festivalu je tedy především podpora regionálních umělců, jak ostatně dokázal i zahajovací koncert letošního 48. ročníku, který se uskutečnil ve čtvrtek 6. října v Knihovně města Ostravy v pobočce J. Trnky. Na programu večera se objevila díla skladatelů Jana Grossmanna, Jožky Matěje, Edvarda Schiffauera, Daniela Poledňáka, Blanky Hosové, Ilji Hurníka a Milana Báchorka.

csenfrdeitptes

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.