Il Boemo – fantazie zrozená z faktů

23. říjen 2022 Napsal(a)
Zveřejněno v Kritiky
Il Boemo – fantazie zrozená z faktů

Slušelo by se říct: zaplať Pánbůh za film Il Boemo. Snímek líčící osudy pozapomenuté hvězdy italského operního světa 2. poloviny 18. století, Čecha Josefa Myslivečka, je poctivý i záslužný. A navíc zajímavý i z filmařského hlediska – především díky obrazové koncepci a soundtracku. Chybí mu ale spád. Dvě hodiny dvacet minut tak můžou některým divákům dělat trošku potíže.

Švanda dudák jako rodinné představení?

V rámci cyklu Musica non grata uvedl operní soubor Národního divadla operu Jaromíra Weinbergera (1896–1967) Švanda dudák, která v době svého vzniku prošla mnoha světovými divadly se značným ohlasem. Dramaturg Ondřej Hučín v bohatě vybaveném programu cituje článek Miloše Kareše, autora libreta opery, v němž píše: „Jisto je, že „Švanda dudák“ byl hrán na 120 evropských operních scénách s největším úspěchem, že úspěšně zakotvil i v repertoiru Metropolitan Opery v Novém Yorku, že byl přeložen do němčiny, srbochorvatštiny, polštiny, francouzštiny, angličtiny, do jazyka dánského, švédského, maďarského atd.“ Max Brod poupravil koncepci opery a její libreto a přeložil je do němčiny po svém charakteristickém způsobu poněkud volněji. Nepříznivé světové poměry přerušily úspěšné tažení Weibergerovy opery po světě, roli tehdy hrálo to, že byl autor židovského původu.

Plameny a Řecké pašije: Dvě nominace na International Opera Awards pro dvě domácí inscenace

Nominace na prestižní ceny The International Opera Awards letos získaly dvě inscenace domácích národních divadel – pražské uvedení Plamenů Erwina Schulhoffa bylo nominováno v kategorii „Rediscovered Work“ čili Znovuobjevené dílo, brněnská inscenace Řeckých pašijí Bohuslava Martinů pak v kategorii „New Production“, tedy Nová produkce. Vyhlášení proběhne 28. listopadu v madridském Teatro Real.

Monotematický mnichovský Peter Grimes

Mnichovská inscenace Brittenovy první opery Peter Grimes překvapuje svou monotematičností. Takovou monotematičností, která skladatelově opeře jednoznačně prospívá. Režisér Stefan Herheim a jeho spolupracovníci se dokázali ponořit do Brittenova díla neobyčejně hluboko a soustředěně vyslovili mnoho skladatelových myšlenek. Za úzké součinnosti se scénografkou Silke Bauer zvolil režisér jednotné prostředí, v němž se střetávají obyvatelé malého rybářského městečka (zástupci většiny) a rybář Peter Grimes podporovaný svými dvěma přáteli – bývalou učitelkou Ellen Orford a vysloužilým kapitánem Balstrodem. Petera Grimese ztělesnil tenorista Jonas Kaufmann, před nedávnem představitel téže role ve Vídeňské státní opeře. Byl perfektně připraven jak po stránce pěvecké (až neuvěřitelné barevné výrazové proměny hlasu, dynamické kontrasty včetně znělých pianissim, detailní výslovnost, dokonalé frázování). Jeho Grimes vstupuje na jeviště ve výrazné tenzi – je zlostný, prchlivý a není ochoten se jednolitému šiku svých protivníků jakkoli přizpůsobit. Ačkoli soudce Swallow (Wolfgang Bankl) prohlásí, že Grimesův malý učedník zemřel nešťastnou náhodou, ostatní vesničané jsou skálopevně přesvědčeni, že Grimes svého chlapce zabil.

Volán či nevolán, Bůh bude přítomen… Slavnostní koncert k 25. výročí Melodramfestu

Mezinárodní festival koncertního melodramu Melodramfest oslavil své 25. výročí slavnostním koncertem 9. října 2022 v Galerii HAMU, v Lichtenštejnském paláci. Jde o první koncert podzimní festivalové řady, který Společnost Zdeňka Fibicha uspořádala ve spolupráci s Katedrou hudební teorie HAMU. V rámci programu festivalu to byl však již koncert druhý.

Jakub Hrůša míří do světové elity

Světově uznávaný dirigent Jakub Hrůša se od září 2025 stane novým hudebním ředitelem Královské opery v Covent Garden. Do té doby bude zastávat pozici designovaného hudebního ředitele. Na uvedeném prestižním postu v jednom ze světově nejvýznamnějších operních domů vystřídá Antonia Pappana, který od sezony 2024/2025 přijal u Londýnského symfonického orchestru místo šéfdirigenta po Simonu Rattleovi, jenž odchází k Symfonickému orchestru Bavorského rozhlasu. Podepsáním smlouvy s Královskou operou v Londýně a po nedávných opakovaných vystoupeních s Berlínskými a Vídeňskými filharmoniky i vysoce oceňovaném debutu na Salcburském festivalu se nejlepší český dirigent současnosti Jakub Hrůša dostává na absolutní světovou špičku ve svém oboru.

14. ročník MusicOlomouc se zahalí do temna

17. říjen 2022 Napsal(a)
Zveřejněno v Aktuality
14. ročník MusicOlomouc se zahalí do temna

Mezinárodní festival soudobé hudby MusicOlomouc, letos s podtitulem „Into the Darkness“ (Do temnoty), se uskuteční ve dnech 25. 10.–3. 11. 2022 v prostorách Uměleckého centra Univerzity Palackého v Olomouci a v Redutě Moravské filharmonie Olomouc. Festival pořádá Univerzita Palackého v Olomouci a spolek MusicOlomouc. Dramaturgie 14. ročníku MusicOlomouc se soustředí na téma tmy a temnoty v jejich nejrůznějších podobách. Část programu je inspirována nocí a vším, co se během ní odehrává (snění, zvuky nočních krajin). Temno je však zobrazováno také v dekadenci a našich fantaskních představách. Cílí také na zintenzivnění posluchačova akustického prožitku prostřednictvím omezení vizuálního vnímání – vybrané kompozice budou interpretovány ve ztemnělém prostředí. Festival nabídne pět koncertů českých a zahraničních (Švýcarsko, Portugalsko) ansámblů. Zazní devět světových premiér, z toho osm z české provenience a jedna od estonské skladatelky Tatjany Kozlove-Johannes. V rámci doprovodného programu bude v prostorách Katedry muzikologie FF UP instalována výstava The Endangered Paradise Eckarta Haupta (DE).

Dialogický Haydn pro 21. století

16. říjen 2022 Napsal(a)
Zveřejněno v Kritiky
Dialogický Haydn pro 21. století

3729. Tolik dnů zbývalo ve čtvrtek 6. října 2022 do 31. března 2032, kdy si světová kulturní veřejnost připomene 300. výročí narození Franze Josepha Haydna. Italský dirigent a hráč na zobcovou a příčnou flétnu Giovanni Antonini stál v roce 2014 u zrodu projektu, který má tento haydnovský Advent zkrátit a zkrášlit nastudováními a následnými studiovými záznamy všech Haydnových symfonií. Ani pandemie covidu-19 nevzala italskému dirigentu, jeho souborům Il Giardino armonico a Basilejskému komornímu orchestru a skupině haydnovských badatelů chuť pokračovat v mnohaletém maratonu, který má v úplnosti oživit skladatelovo symfonické dílo, zpřítomnit jeho rozmanité kvality a definovat interpretační standardy pro 21. století. Zatím jsem tomuto projektu přihlížel a držel palce jen zpovzdálí a sledoval jej prostřednictvím dosud dvanácti vyprodukovaných hudebních nosičů s přibližnou třetinou Haydnova symfonického odkazu. První říjnový čtvrtek jsem si však nenechal ujít první z dvojice vídeňských abonentních koncertů koncertní řady Haydn 2032. Na programu večera v Brahmsově sále Vídeňského spolku Společnosti přátel hudby ve Vídni byla trojice raných Haydnových symfonií a nejstarší ze tří dochovaných houslových koncertů, a to v Antoniniho nastudování a v podání Basilejského komorního orchestru hrajícího na dobové nástroje a jejich kopie.

Semjon Byčkov jmenován dirigentem roku 2023. Spolu s dalšími umělci jej vyznamenal portál Musical America

Internetový hudební portál Musical America vyhlásil vítěze 62. ročníku soutěže Umělec roku. Tento titul pro rok 2023 získala americká houslistka Hillary Hahn, Dirigentem roku se stal šéfdirigent a umělecký ředitel České filharmonie Semjon Byčkov, Skladatelkou roku Jessie Montgomery a Režisérem roku Yuval Sharon. Ceny budou slavnostně předány v neděli 4. prosince. 

Expozice nové hudby nabídne lidský hlas ve všech jeho podobách i zvukovou relaxační masáž

Přesně za týden začíná festival Expozice nové hudby. Jeho 34. ročník nese podtitul VOX HUMANA [ex MACHINA]. Východiskem koncepce je totiž lidský hlas v nejrozmanitějších podobách a konfrontacích. V akustickém, elektroakustickém či multimediálním prostředí. „Hlas je nositelem umělecko-verbální komunikace, je to zajímavé zvukové médium a zároveň se dá prostřednictvím nových technologií přeměnit do úplně jiných, sobě samému odcizených zvukových poloh,“ uvedl dramaturg festivalu Daniel Matej.

csenfrdeitptes

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.