27. Concentus Moraviae zve na putování prostorem a časem. Program připravili Kaspar Zehnder a Pavel Fischer, vystoupí i Magdalena Kožená se Simonem Rattlem

Na putování prostorem i časem zve letos svoje posluchače festival Concentus Moraviae, který od 31. května do 27. června již po sedmadvacáté nabídne cestu kolem hudebního světa skrze řadu míst jižní Moravy a Vysočiny. Cestovní plán mu letos připravili dirigent a flétnista Kaspar Zehnder a houslista Pavel Fischer. První z nich jako dramaturg, dirigent i flétnista, druhý jako rezidenční umělec. „Kasparův program je skvělou syntézou švýcarské preciznosti, nekonečné umělecké zvědavosti a bohatých hudebních zkušeností. Pracovat je radost i s letošním rezidenčním umělcem, houslistou, zpěvákem a skladatelem Pavlem Fischerem. Oba povedou každý svůj rezidenční soubor; ansámbly, které u nás nastudují program pouze pro festival, jsou letošní novinkou,“ uvádí ředitel festivalu David Dittrich. K těmto umělcům se připojí i patronka festivalu Magdalena Kožená společně se Simonem Rattlem.

Výjimečné orchestry výjimečného města

Jestli na vás působí titulek jako nepatřičná hyperbola, tak splnil svůj účel, protože jste se rozhodli glosu číst a snad i dočíst. Nicméně jde jen o parafrázi výroku ředitele Symfonického orchestru hlavního města FOK, jenž na setkání s novináři mluvil se suchým humorem sobě vlastním o výjimečném orchestru výjimečného města. Může se to někomu nelíbit, ale skutečností je, že v Praze jsou v tuto chvíli nejlepší sály, nejvíc peněz, nejvíc sponzorů a nejvíc potenciálních recipientů klasické hudby. A také nejvíc velkých orchestrů.

Nanebevstoupení Páně v Rudolfinu

27. květen 2022 Napsal(a)
Zveřejněno v Kritiky
Nanebevstoupení Páně v Rudolfinu

Těch pár týdnů na přelomu května a června, patrně nejkrásnějších v roce, kdy se koná mezinárodní hudební festival Pražské jaro, spadá do vrcholného období církevního kalendáře. Liturgické oslavy mezi velikonočními a svatodušními svátky lákaly skladatele po staletí. V bohoslužebných knihách napříč církvemi a denominacemi jsou jim předepsány starobylé liturgické texty, velikonočním hymnem Oběti velikonoční počínaje a svatodušní sekvencí Přijď, Duchu stvořiteli konče, zhudebňované snad každou skladatelskou generací. Nejinak tomu bylo i v životě a tvorbě kantorů Bacha a Telemanna, jejichž hlavním podiem byl chrámový kůr a nejpočetnějším zástupem posluchačů účastníci bohoslužeb. Bach vyšperkoval nedělní bohoslužby velikonočního období, den Nanebevstoupení Páně a svatodušní svátky těmi nejpůsobivějšími ze svých chrámových kantát. Dokonale se v nich snoubí vizuální rétorika hudebního kazatele s chiliastickým vizionářstvím pietistické zbožnosti, netrpělivě, až nedočkavě očekávající Kristův druhý příchod na konci věků. Bachovy, natož Telemannovy chrámové kantáty z této vrcholné části liturgického roku u nás neslýcháme zdaleka tak často jako chrámové kompozice adventního, vánočního, postního či pašijového období. O to více uznání si zaslouží dramaturgie Pražského jara, která publiku umožnila živě si poslechnout chrámové kantáty a kompozice napsané před třemi stoletími právě pro svátek Nanebevstoupení Páně (letos čtvrtek 26. 5. 2022).

Prague Offspring přinese do Prahy nejnovější hudební tvorbu v podání Klangforum Wien

V těchto dnech proběhne nový projekt festivalu Pražské jaro věnovaný soudobé hudbě Prague Offspring. Holešovické Centrum současného umění DOX ve dnech 27. a 28. května ožije nejaktuálnější současnou mezinárodní i domácí tvorbou. Postará se o to především jeden z nejdůležitějších ansámblů specializovaných na současnou hudbu Klangforum Wien.

Festival NODO zve na operu na sjezdovku i do bývalé továrny

Ostravské bienále nové opery NODO ve dnech 25. až 30. června nabídne osm světových a českých premiér hudebního divadla současnosti v podání umělců z Česka, Polska, Německa, Itálie, Slovenska, USA a Velké Británie. Stejně jako v jiných uměleckých oblastech se i v současné opeře rezonují aktuální společenská témata. Festival otevře v Divadle Jiřího Myrona dílo Salvatora Sciarrina Superflumina, ve které se odráží témata samoty a opuštěnosti i bezdomovectví. Dalším mimořádným diváckým zážitkem bude jistě uvedení světové premiéry experimentální opery Nulanus slovenského skladatele Miroslava Tótha, který se uskuteční ve Ski areálu v Palkovicích nedaleko Ostravy. Opera rozehrává variace na téma umělá inteligence, život ve vesmíru nebo budoucnost naší civilizace.

Orchestr Berg uzavře sezonu výletem ke hvězdám

V pondělí 13. června se uskuteční poslední jarní akce letošní sezóny Orchestru Berg. Program koncertu v bývalé barokní jízdárně se obrací ke hvězdám – ve světové premiéře zazní novinka Soni Vetché, v premiéře české pak dva roky stará kompozice Lucase Fagina (Argentina/Francie). Před koncertem navíc proběhne přednáška o vesmíru.

Začíná MHF Leoše Janáčka, přivítá mladé talenty z celého světa

Již tento víkend začíná Mezinárodní hudební festival Leoše Janáčka. Od 29. května do 1. července se v jeho rámci uskuteční tři desítky akcí v Ostravě a na dalších pěti místech severní Moravy a Slezska. Letošní ročník mapuje nové trendy a uvádí mladé talenty klasické hudby. Ve světové premiéře pak zazní na objednávku festivalu nová skladba Ireny Szurmanové.

Ukrajinské mládí nadchlo i dojalo

25. květen 2022 Napsal(a)
Zveřejněno v Kritiky
Ukrajinské mládí nadchlo i dojalo

Letošní 11. ročník Festivalu Jarmily Novotné, pořádaný společností Zámek Liteň, zařadil do svého programu v pátek 20. května aktuální setkání s mladými ukrajinskými hudebníky, kteří byli nuceni prchnout před válkou vyvolanou koncem února ruskou agresí. Vysoká vlna solidarity, která se vzedmula ihned po příjezdu prvních ukrajinských uprchlíků pomocí materiální, ubytovací i finanční, zasáhla také do hudebních kruhů a Pražská konzervatoř, na níž několik ukrajinských žáků již studuje, vstřícně přijala další žáky, kteří se u nás náhle ocitli i za dramatických okolností. Jejich studia v Kyjevě, Lvově, Užhorodu a dalších městech, byla přerušena nebo vůbec nemohla být zahájena. Ředitelka Zámku Liteň Ivana Leidlová se rozhodla uspořádat pro ukrajinské studenty a uspořádala benefiční koncert, kteří chtěli poděkovat za přijetí a vstřícnost, s níž se u nás setkali.

Za otázkami lidské existence s Českou filharmonií a Ivem Kahánkem

Jeden z hlavních programů Pražského jara zaměřených na současnou tvorbu přinesl v pátek 20. května do Smetanovy síně Obecního domu vrcholnou tvorbu Charlese Ivese a pražskou premiéru klavírního koncertu Michala Rataje. Českou filharmonii a Pražský filharmonický sbor řídil americký dirigent David Robertson.

Den vítězů

23. květen 2022 Napsal(a)
Zveřejněno v Kritiky
Den vítězů

V sobotu 21. května představil festival Pražské jaro veřejnosti nejen někdejší vítěze své interpretační soutěže, ale vítěze a laureáty dalších konkursů. Dopoledne hrálo v sále Economia Trio Bohémo (Matouš Pěruška, Kristýna Vocetková, Jan Vojtek) hudbu Josefa Suka, Bohuslava Martinů a Ástora Piazzolly, podvečer v Anežském klášteru patřil hobojistovi Martinu Daňkovi a jeho skupince hudebních přátel a den vyvrcholil recitálem Arete String Quartetu ve Dvořákově síni Rudolfina. Trio Bohémo vzniklo v roce 2019, výrazně uspělo na zajímavých soutěžích, od roku 2020 sbíralo zkušenosti projektu European Chamber Music Academy. Bohužel mě minulo…

csenfrdeitptes

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.