Lekce Strauss

4. červen 2022 Napsal(a)
Zveřejněno v Kritiky
Lekce Strauss

Hned na dvou koncertech letošního ročníku mezinárodního hudebního festivalu Pražské jaro vystoupil francouzský dirigent François-Xavier Roth. Nejprve předstoupil před festivalové publikum v Rudolfinu v úterý 31. 5. 2022 se svým souborem dobových nástrojů Les Siècles. Ve středu 1. 6. 2022 pak opanoval podium Smetanovy síně Obecního domu s Kolínským orchestrem Gürzenich, a to v českém a německém repertoáru. Roth se tak v Praze prezentoval s oběma svými domovskými orchestry a publikum přesvědčil o schopnostech spolehlivě vést ansámbl dobového instrumentáře i standardní symfonický orchestr, sice se staletou tradicí, ale s moderními nástroji.

Tvorba, diskuse a sdílení. Prague Offspring založil novou platformu současné hudby

27. a 28. května se uskutečnil první ročník nového projektu Pražského jara zaměřeného na soudobou hudbu Prague Offspring. Centrum současného umění DOX uvítalo ve svých prostorách rakouský ansámbl Klangforum Wien, letošní rezidenční skladatelku Olgu Neuwirth a dvoudenní program koncertů, mistrovských kurzů, panelové diskuse, přednášky i performance. Klangforum Wien se do Prahy vrátilo po čtyřech letech a na celkem tři ročníky projektu Prague Offspring se stalo rezidenčním souborem. Po tu dobu tak bude zaštiťovat jak koncertní program, tak zmíněné mistrovské kurzy a další podpůrné tvůrčí aktivity.

Concentus Moraviae zahájil v rytmu tanga

Letošní 27. ročník mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae zastřešuje téma Cestou od kořenů k budoucnosti, které dramaturgicky připravil dirigent a flétnista Kaspar Zehnder. Právě on vybral pro slavnostní zahájení festivalu na sokolovně v Boskovicích 31. května komorní orchestr Klaipėda Chamber Orchestra, který také sám řídil. Na programu večera s podtitulem Tango sinfónico zazněla v interpretaci orchestru (doplněného o klarinetistu Lukáše Daňhela, flétnistu Petra Pomklu a hobojistku Anikó Kovarikné Hegedűs), zpěvačky Analie Selis, klavíristy Mariana Castra a bandoneonisty Nicoláse Velázqueze tanga, waltzy a milongy argentinských a uruguayských skladatelů.

Pražský debut Les Siècles a jeho vítězný pochod Rudolfinem

Idée fixe letošního ročníku mezinárodního hudebního festivalu Pražské jaro je francouzská hudba, zvláště Césara Francka, a to často v nastudování hostujících francouzských umělců. Kdo se nechal unášet touto francouzskou dramaturgickou vlnou, nemohl minout koncert ve Dvořákově síni Rudolfina v úterý 31. 5. 2021. Na programu byly totiž kompozice letošního jubilanta Césara Francka (1822–1890) a Clauda Debussyho. A kdo se tohoto koncertu zúčastnil, odcházel jako ve vytržení. Podium Dvořákovy síně tentokrát náleželo jednomu z nejpřednějších světových orchestrů specializujících se na autentickou provozovací praxi barokního, klasického, romantického i moderního repertoáru, souboru Les Siècles a jeho zakladateli a uměleckému šéfovi Françoisi-Xavieru Rothovi. Rothovo jméno a zvuk jeho souboru u nás dosud znali hlavně diskofilové. Pořadatelé Pražského jara tak dali festivalovému publikum konečně možnost seznámit se živě s interpretačním stylem ansámblu, který dnes udává trend v interpretaci repertoáru z období 1850–1950 ve zvuku dobových nástrojů a jejich kopií. Francouzský repertoár je přirozeně vizitkou tohoto tělesa a jeho uměleckého šéfa, který čerpal inspirace u guru staré hudby Gardinera a Harnoncourta, aby se vypracoval ve velmi osobitou uměleckou osobnost současné evropské hudební scény.

Jiří Rožeň: Nejsem Don Juan!

2. červen 2022 Napsal(a)
Zveřejněno v Rozhovory
Jiří Rožeň: Nejsem Don Juan!

Státní opera uvede od 12. do 24. června v rámci cyklu Musica non grata čtyři představení opery Erwina Schulhoffa Plameny, a to v české verzi na zrekonstruované libreto Karla Josefa Beneše. Hudebního nastudování tohoto titulu se ujal dirigent Jiří Rožeň. Není to jeho první setkání s „entartete Musik“, v listopadu loňského roku na sebe upoutal pozornost provedením dvou operních jednoaktovek Sedm smrtelných hříchů Kurta Weilla a Očekávání Arnolda Schönberga. Do Státní opery se vrací po úspěšném debutu s BBC Symphony Orchestra v Londýně. O připravované inscenaci Plamenů jsme si spolu povídali těsně před zahájením prvních zkoušek.

Festival Struny podzimu mění název na Prague Sounds. Nadžánrová přehlídka letos uvítá Nilse Frahma, Snarky Puppy, Lauru Mvulu, jubilujícího Jiřího Stivína a další

Festival Struny podzimu mění název na Prague Sounds. Změnu zdůvodňuje tím, že za čtvrtstoletí existence svůj původní název výrazně přerostl. „Dávno už na něm nezní jen struny, ale důsledně kurátorovaný výběr hudby bez ohledu na žánry,“ uvádí vedení festivalu. Letos se Prague Sounds konají od 23. října do 24. listopadu, vystoupí na nich klávesista Nils Frahm, zpěvačka Laura Mvula, Ghostpoet, jazzové kvarteto Redman–Mehldau–McBride–Blade, bubeník Makaya McCraven, průkopníci akustického techna Brandt Brauer Frick Ensemble nebo jubilant Jiří Stivín. Program 26. ročníku festivalu doplňují již dříve zveřejněný koncert ansámblu Snarky Puppy a sólový recitál mandolinisty Chrise Thileho.

Concertino Praga otevírá 57. ročník soutěže pro mladé hudebníky

Příležitost pro mladé hudebníky napříč obory opět nabízí Dvořákova mezinárodní rozhlasová soutěž pro mladé hudebníky Concertino Praga, jejíž finále proběhne na festivalu Dvořákova Praha 2023. Do nadcházejícího ročníku se mohou přihlásit hráči ve dvou kategoriích: hra na sólový nástroj a komorní hra. Soutěž vypisují společně Český rozhlas a Akademie klasické hudby. Přihlášky je možné podávat přes webové stránky soutěže do 31. března 2023. Ve vybraných oborech také došlo k posunutí věkové hranice na 18 let.

Několik vzpomínek na „matku staré hudby“

Po dvoutýdenní hospitalizaci ve Fakultní nemocnici v Praze-Motole zemřela tamtéž, v důsledku pozdě diagnostikované těžké nemoci, dne 15. června 2017 ve věku 70 let přední česká hudební badatelka a publicistka PhDr. Michaela Freemanová, rozená Kopecká, zakládající členka České Händelovy společnosti. Narodila se v Praze dne 21. listopadu 1946.

Prodaná nevěsta a stádo opic

30. květen 2022 Napsal(a)
Zveřejněno v Svět opery
Prodaná nevěsta a stádo opic

Smetanova Prodaná nevěsta – naše národní stříbro – je operní dílo jako každé jiné. Může být vyloženo na bezpočet různých způsobů a vždy záleží především na invenci tvůrčího týmu a na konkrétních interpretech všeho druhu. Také šéfdramaturg Národního divadla Ondřej Hučín ve svém (jako vždy) pečlivě připraveném úvodním článku v programu k inscenaci se touto otázkou dopodrobna zabýval a došel k podobnému závěru. Rozkročenost Prodané nevěsty mezi komickými situacemi a lyrickými vstupy hlavních postav je příčinou zvláštní obtížnosti jejího inscenačního řešení. Tu dává někdo přednost spíše komice, onde se jiný věnuje spíše lyrice a citovosti.

Česká soudobá hudba na letošním ročníku Mezinárodního bodamského festivalu

Bodensee Festival je mezinárodní kulturní festival, který se koná od roku 1989 ve čtyřech zemích (Německo, Rakousko, Švýcarsko, Lichtenštejnsko), na různých místech kolem Bodamského jezera, a to od prvního květnového víkendu do Svatodušního pondělí. Festival je každoročně věnován jinému tematickému zaměření s 60–70 akcemi, na které zve umělce z oblasti hudby, tance, divadla a literatury. Festival nabízí orchestrální, komorní a varhanní koncerty, jazz, balet, divadelní představení, literární pořady, výstavy i akce pro děti. Základní myšlenkou je oživit a posílit společnou a propojující se kulturu v oblasti Bodamského jezera, která je kulturně spřízněná, ale politicky rozdělená. Tvůrčí síly, které v regionu existují, jsou doplněny mezinárodně známými umělci a soubory. Českých umělců se zde v historii festivalu příliš mnoho neobjevilo. Hosty festivalu byly například klavíristka Jitka Čechová se smetanovským programem či Symfonický orchestr hlavního města Prahy FOK s Dvořákovou „Devátou“.

csenfrdeitptes

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.