Vídeňská Bystrouška jako Janáčkův hororový sen

V hledišti se před představením objevil podivný malý pán v bílém obleku a klobouku. Vypadal přízračně a popleteně – namaskován nabílo (tenorista Ya-Chung Huang). Chvílemi si něco zapisoval, asi nápěvky mluvy, zkrátka Janáček. Domotal se na jeviště, kde očividně překážel mezi techniky, kteří sestrojovali obří vážku. Místo zvířátek tu vidíme postavy ze všech možných pohádek a divadelních kusů včetně Otella a Desdemony, Odetty a Prince z Labutího jezera, všecko všecičko, králové a královny, Orient, zlato, pestrost. Janáček na sebe bere náznak kostýmu Rechtora, Komára, Kohouta, Lapáka, Datla a zpívá za ně, naznačí i chuť stát se Lišákem Zlatohřbítkem. Ten sice zůstal kalhotkovou rolí, ale Jana Kurucová jej dělá mužně, tvrdě, halasně. Zpívá dobře. Kupodivu mají s Bystrouškou pod civilním oblečením přiléhavý „liščí“ kostým – trikot, uši, ocasy. Svléknou se do nich, jakmile se sblíží. Bystrouška viditelně otěhotní (bříško se jí vzedme), Lišák jí pomáhá rodit liščata. Kluci Frantík a Pepík mají velké kulaté papírové hlavy, na Faráře se vrhne stádo protestujících feministek, všechny mají na tričkách zezadu český nápis „Nový svět“, zepředu jsem nestačila přečíst. Harašta (Marcell Bakonyi) přiveze jakousi dřevěnou bednu, vyklube se z ní rakev. Nasedá do jakéhosi kombajnu s lopatkami vytvořenými z notové osnovy plné not a přejede ležící pohádkové postavy. Po nich pak sbírá nevelké zkrvavené zvířecí mrtvolky zbavené kůže, které navléká na provázek. Vyrábí tvar ženské postavy, která obývá tu rakev. Náhrada za mrtvého zajíce, možná i za Terinku. Janáček k sobě přitiskne nějaké to zvířátko a už má své bílé sáčko od krve.

Jenůfa nebyla jakživa ve Vídni…

29. říjen 2022 Napsal(a)
Zveřejněno v Svět opery
Jenůfa nebyla jakživa ve Vídni…

...říká Kostelnička Lacovi ve druhém jednání Janáčkovy Její pastorkyně, která však začala svou strhující světovou pouť právě díky vídeňské inscenaci v roce 1918. Jenůfku tehdy hrála Mařenka Jedličková, neboli Maria Jeritza. Zahraniční inscenace bývají pod názvem Jenůfa. Ale hlavní postavy jsou přece v opeře dvě, Kostelnička a její pastorkyňa Jenůfka, jak správně připomíná dirigent současné série představení Tomáš Hanus. Tato obnovená premiéra inscenace režiséra Davida Pountneyho, se scénografií Roberta Israela a v kostýmech Marie-Jeanne Leccy měla premiéru v roce 2002, tedy před dvaceti lety. Tehdy pod taktovkou Seiji Oszawy nabývala podoby antické tragédie, teď ji dirigoval Tomáš Hanus, Moravák tělem i duší, navíc po několik let blízký spolupracovník, hudební ředitel, Davida Pountneyho, ještě nedávno intendanta a uměleckého ředitele Welsh National Opera v Cardiffu. Nové bylo samozřejmě také sólistické obsazení. Jenůfka v podání Asmik Grigorian, Kostelnička Elišky Weissové, Laca Davida Butta Philipa, Stařenka Buryjovka Margarity Nekrasovy.

Janáček Brno 2022 začíná

29. říjen 2022 Napsal(a)
Zveřejněno v Aktuality
Janáček Brno 2022 začíná

Neopakovatelná atmosféra moravské metropole, hudba Leoše Janáčka, ale i speciální janáčkovské menu v restauracích a kavárnách to vše ve dnech 2.20. listopadu 2022, kdy město Brno rozezní již 8. ročník mezinárodního operního a hudebního festivalu Janáček Brno. Posluchače čeká česká dirigentská špička v čele s Jakubem Hrůšou, Tomášem Hanusem, Tomášem Netopilem a Marko Ivanovićem a již tradičně vynikající české i zahraniční soubory a interpreti, jako jsou Welsh National Opera, Grand Théâtre de Genève, Orchestre de la Suisse Romande, Pavel Haas Quartet, Josef Špaček, pěvecké hvězdy Corinne Winters, Nicky Spence, Tomasz Konieczny či Adam Plachetka. Nabitým festivalovým programem se tentokrát prolíná téma „Quo vadis“.

Osprchujte se (s) Janáčkem, ochutnejte jeho oblíbené dezerty a začtěte se do Mářiny kuchařky

Mezinárodní operní a hudební festival Janáček Brno se bude konat letos v listopadu v Brně již po osmé. Kromě bohatého hlavního hudebního programu můžete poznávat Leoše Janáčka z mnoha různých úhlů díky doprovodným aktivitám TIC Brno. Co tak se (s) Janáčkem třeba osprchovat?

Hudba královských koncertů promění vršovický Vzlet v komnatu Krále Slunce

Předposlední koncert letošní komorní série Collegia Vocale 1704 zavede 3. listopadu diváky ve vršovickém Vzletu do Francie Ludvíka XIV. Dvorská kultura, která byla v té době etablována v nové, velkolepě vystavěné rezidenci ve Versailles, se stala zářným příkladem pro všechny evropské panovnické domy. Hudba neměla pevné místo jen ve dvorním ceremoniálu, ale i v soukromém životě Krále Slunce a jeho následovníka, Ludvíka XV. Ve svých komnatách pravidelně pořádali koncerty pro nejužší kruh dvorské společnosti, kde zaznívaly komorní skladby v podání nejvýznamnějších hudebníků té doby.

Institut Bohuslava Martinů objevil ztracenou skladatelovu skladbu. Na benefičním koncertě ji zahrají Petr Nouzovský a Martin Kasík

Romanci pro housle a klavír datovanou rokem 1930 nalezla muzikoložka Natálie Krátká v izraelské Národní knihovně v Jeruzalémě. Transkripci pro violoncello a klavír premiérově provedou Petr Nouzovský a Martin Kasík na benefičním koncertě institutu, který se uskuteční 8. listopadu v Profesním domě na Malostranském náměstí v Praze.

Druhý z koncertů ostravských skladatelů v bývalém Bauhausu

Letošní 48. ročník ostravského festivalu soudobé tvorby Hudební současnost je již v plném proudu – po úvodním setkání s regionálními komponisty a následujících dvou koncertech, na kterých měli posluchači šanci vyslechnout si Orchestra Zelí-Potkan a soudobé oratorium s novoliturgickými a staroduchovními texty ostravského skladatele Daniela Skály, přišel v pondělí 24. října čas na druhý večer s ostravskými skladateli. Interpretace skladeb Petry Šuško, Vladimíra Studničky, Rudolfa Kubína, Miroslava Klegy, Ireny Szurmanové, Zbyňka Přecechtěla a Eduarda Dřízgy se v prostoru galerie PLATO Ostrava chopili hudebníci z Benda Quartet.

Hudební fórum Hradec Králové 2022 přinese tóny Kyjeva, Montréalu, Mexico City i starých amerických kultur

Listopad bude v královéhradecké Filharmonii patřit Hudebnímu fóru Hradec Králové. Festival každoročně přináší do sálu Filharmonie Hradec Králové díla soudobé světové orchestrální hudby. Letos se koná XVIII. ročník a sestává ze čtyř koncertů v rozmezí 3.–24. listopadu. Téměř všechny skladby budou uvedeny v české premiéře.

Zemřel dirigent Libor Pešek

24. říjen 2022 Napsal(a)
Zveřejněno v Aktuality
Zemřel dirigent Libor Pešek

Ve věku 89 let v neděli zemřel dirigent Libor Pešek. Příznivec a propagátor Sukovy tvorby Pešek získal světové renomé zejména jako šéfdirigent Královského liverpoolského filharmonického orchestru. Milovník aut, jazzový fanoušek a náruživý pozorovatel hvězd v roce 1996 získal Řád britského impéria. Informaci o úmrtí Libora Peška potvrdil ředitel Českého národního symfonického orchestru (ČNSO) Jan Hasenöhrl.

Vzpomínka na Václava Bedřicha Smitu v roce 200. výročí jeho narození

Podnětem ke psaní těchto řádek o mém praprastrýci je jeho kulaté výročí narození. To je bezesporu silnou výzvou k připomenutí jednoho pražského „zapomenutého hudebníka“, jak o něm napsal už v jeho nekrologu Jan Branberger (časopis Čas 27. 12. 1908). Slovo „zapomenutý“, jak si uvědomuji, se bude asi opakovat, protože jeho život se často vázal na osoby, na které se dnes už málo pamatuje, jako bylo několik jeho kolegů hudebníků, nebo excísař Ferdinand V. zvaný Dobrotivý, se kterým se Smita pravidelně stýkal přes tři roky. Expresivní je i událost, bez níž by Václav Smita ani jeho četní sourozenci (a tudíž i my, jejich potomci) nebyli na světě.

csenfrdeitptes

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.