Pravoslavná hudba lahodí uším. A také je drásá

Jedna z prvních věcí, kterou si našinec představí pod pojmem „pravoslaví“, je krásná starobylá hudba. Známe ji z koncertů i rozhlasového vysílání. Kdo se ale vydá do některého z českých pravoslavných chrámů, aby pravoslavnou duchovní hudbu slyšel v autentickém prostředí, může být rozčarovaný. O to více vyniká činnost Spolku Philokallia, který se snaží úroveň pravoslavné hudby u nás pozvednout a každoročně pořádá mezinárodní festival Archaion Kallos.

Mahler hezky česky

4. listopad 2022 Napsal(a)
Zveřejněno v Kritiky
Mahler hezky česky

Abonentní koncert České filharmonie řady B1 měl na pořadu jediné dílo, 7. symfonii e moll Gustava Mahlera. Nepatří svou délkou kolem 80 minut k těm kratším, ale určitě k těm enigmatickým a ironickým. K záhadným dílům noci, oslavujícím spíše její démony než serenádovou romantiku. A to přestože Mahler v jedné větě použil mandolínu a kytaru, jako ikon nočních zastaveníček. Tonální zakotvení v e moll je velice vratké, 1. věta vede z h moll do e moll, a Finale je celé v C dur. Symfonie měla svou premiéru 19. září 1908 v Praze, pod taktovkou autora, jenž řídil spojené orchestry České filharmonie a Neues Deutsches Theater, tedy až po třech letech po dokončení, a byla přijata takřka bezvýhradně pozitivně. Vzbudila nadšení i Arnolda Schönberga, jenž se stal po mnohem méně úspěšné vídeňské premiéře jejím oddaným advokátem. Možná dokonce kvartové paralelismy 1. věty ovlivnily traktaci jeho zásadního díla na prahu atonality, Komorní symfonie č. 1 z roku 1906. Přítomen byl ovšem, vedle Bruno Waltera, i mladý Otto Klemperer, jenž pak dával celý život Symfonii v extrémně volných tempech (100 minut).

Festival Věčná naděje představí v listopadu mladé naděje klasické hudby i inscenaci ze života dětí internovaných v Terezíně

Pátý ročník festivalu Věčná naděje zve na svou podzimní část. 11. listopadu představí v rámci večera Mladé naděje houslistu Daniela Matejču a klavíristu Jana Schulmeistera, 28. listopadu uvede s Dismanovým rozhlasovým dětským souborem literárně-hudební pásmo „…a bolelo nebe“, přibližující obrazy ze života dětí internovaných za druhé světové války v Terezíně.

28. Dny Bohuslava Martinů přivítají domácí komorní soubory i mladé interprety

Nadace Bohuslava Martinů i letos v rámci festivalu Dny Bohuslava Martinů, který proběhne 27. 11.–17. 12. v pražském Lichtenštejnském paláci a Rudolfinu, přivítá renomované komorní soubory, špičkové hudebníky a již tradičně také nejmladší generaci interpretů v rámci soutěže Nadace Bohuslava Martinů. Součástí osmadvacátého ročníku je také světová premiéra skladby prof. Jiřího Hlaváče Gloria.

SOČR zve na Janáčka, Čajkovského a Rubinsteina s Martinem Kasíkem

Program z děl českých a ruských autorů připravili na pondělí 7. listopadu SOČR a dirigent Marko Ivanović. Zazní balada Šumařovo dítě od Leoše Janáčka, 5. symfonie e moll Petra Iljiče Čajkovského a 4. klavírní koncert d moll Antona Rubinsteina s Martinem Kasíkem. Přímý přenos koncertu vysílá ČRo Vltava, záznam nabídne ČRo D-dur.

Čas je milosrdný a krutý zároveň

1. listopad 2022 Napsal(a)
Zveřejněno v Studie
Čas je milosrdný a krutý zároveň

Čas zahlazuje to, co bychom rádi zapomněli, ale také to, co bychom zapomenout neměli. Čím víc nacházím materiály, které se týkají mého táty, tím víc zjišťuji, jak košatá osobnost to byla a jak málo jsem ho vlastně znal. A také, jak krutě si s ním osud zahrál, vždyť jeho životní dráha je docela věrným odrazem proměn české společnosti 20. století.

Ohlédnutí za Mezinárodní violoncellovou soutěží Jana Vychytila 2022

Ve dnech od 26. do 30. listopadu proběhl již 16. ročník Mezinárodní violoncellové soutěže Jana Vychytila. Do Prahy se nám každoročně sjíždí velký počet interpretů z mnoha států světa. Letos jich přijelo téměř devadesát, aby na pódiu Gymnázia a Hudební školy hl. m. Prahy předvedli své výkony. Přehlídku mladých violoncellistů od pěti do devatenácti let pečlivě hodnotila šestičlenná porota v tomto složení: Michal Kaňka – předseda poroty, Věra Bartoníčková, Petra Malíšková, Jiří Hanousek, Tomáš Strašil a Tomáš Jamník.

Trubka světově s Reinholdem Friedrichem v Pardubicích

Do Pardubic zavítá uznávaný německý trumpetista Reinhold Friedrich, který vystoupí jako host Komorní filharmonie Pardubice při koncertech Trubka světově ve dnech 7. a 9. listopadu. Při této příležitosti provede nejznámější tituly světového repertoáru – Telemannův Koncert pro trubku, smyčce a basso continuo D dur a pak ještě také Haydnův Koncert pro trubku a orchestr Es dur. Pod taktovkou Roberta Kružíka dále zazní Mozartova Pařížská symfonie a Leporelo Ilji Hurníka, čímž bude připomenuto nadcházející sté výročí narození tohoto skladatele. Koncerty Trubka světově se uskuteční v Sukově síni Domu hudby v Pardubicích vždy od 19 hodin.

Hommage à Smetana, Kovařovic, Ostrčil

31. říjen 2022 Napsal(a)
Zveřejněno v Kritiky
Hommage à Smetana, Kovařovic, Ostrčil

Zřídka lze vyslechnout a vidět orchestr Národního divadla, obvykle skrytý pod scénou, jak hraje nahoře na jevišti. Takto 23. 10. zazněl koncert věnovaný dílům tří osobností, které se ve funkci šéfa opery výrazně a zásadně podílely na formování její podoby. Pod taktovkou dirigenta a nového hudebního ředitele Roberta Jindry zazněly koncertní skladby Bedřicha Smetany, Karla Kovařovice a Otakara Ostrčila.

Česká filharmonie uvede Sedmou symfonii Gustava Mahlera

První český orchestr pod vedením svého šéfdirigenta a hudebního ředitele Semjona Byčkova provede tento týden od 2. do 4. listopadu Sedmou symfonii Gustava Mahlera. Její vznik je úzce spjat jak s Prahou, tak i s Českou filharmonií. Orchestr, posílen o hráče Nového německého divadla, totiž skladbu v roce 1908 premiéroval pod taktovkou autora. Stalo se tak u příležitosti diamantového výročí panování rakouského císaře Františka Josefa I., a to ve speciálně postaveném koncertním pavilonu na pražském Výstavišti.

csenfrdeitptes

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.