Paměť regionu a cesta k odpuštění. 17. ročník festivalu Za poklady Broumovska zahájí premiéra Krajiny paměti Kryštofa Marka

Premiérou skladby s názvem „Krajina paměti“ rezidenčního skladatele festivalu Kryštofa Marka v podání harfistky Kateřiny Englichové a Filharmonie Hradec Králové bude v sobotu 25. června zahájen 17. ročník festivalu Za poklady Broumovska. Na zahajovací koncert naváže dalších 12 prázdninových koncertů v kostelích broumovské skupiny a doprovodný program na konci léta. Vstupné na většinu koncertů zůstává dobrovolné – výtěžek putuje na pomoc kostelům.

10. sezonu Czech Ensemble Baroque završí dílo Františka Ignáce Tůmy v novodobé světové premiéře

Bezmála třicet hudebníků vystoupí 15. června v katedrále na Petrově a v novodobé světové premiéře představí dvě díla Františka Ignáce Tůmy, jednoho z prvních českých skladatelů, který se usadil ve Vídni a jehož chrámové skladby prokazatelně znali třeba Haydn a Mozart. Kromě mše Veni Pater Pauperum a symfonie zazní i kantáta Te Deum patřící mezi slavnostní kompozice z období Tůmova působení v kapele královny vdovy v 50. letech 18. století. Mše, která má rovněž slavnostní a jásavý charakter, je z dřívějšího období, komponována nejspíše pro vídeňský klášter Schott. Závěrečný koncert tak zakončí jubilejní 10. sezonu a k zakoupení na něm budou i abonentky na sezonu s číslem 11.

Otello se vrací na brněnské jeviště v mezinárodním obsazení

Jedna z nejslavnějších oper Giuseppe Verdiho Otello se vrací na brněnské jeviště po více než třiceti letech. Jeho inscenační tým, režisér Martin Glaser, dirigent Robert Kružík a výtvarníci Pavel Borák a Markéta Sládečková, jsou již autory dvou inscenací oper P. I. Čajkovského Piková dáma a Evžen Oněgin. V roli Otella vystoupí jihokorejský tenorista Sung Kyu Park, kterého brněnské publikum zná již z inscenací oper La Gioconda či Turandot, a americký tenorista Harold Meers, jehož původně plánovanou účast na Řeckých pašijích přerušila pandemie. Premiéra proběhne 17. června v Janáčkově divadle, první reprízy pak 19., 21. a 28. 6. 2022.

Loyova Rusalka v Drážďanech

8. červen 2022 Napsal(a)
Zveřejněno v Svět opery
Loyova Rusalka v Drážďanech

Dvořákovu Rusalku inscenoval Christof Loy před necelými dvěma lety v Teatro Real Madrid v koprodukci se Semperovou operou v Drážďanech, Teatro Comunale di Bologna, Gran Teatre del Liceu Barcelona a Palau de les Arts Reina Sofía ve Valencii. Kopii madridského inscenačního řešení Rusalky v režii Christofa Loye se scénografií Johannese Leiackera, s kostýmy Ursuly Renzenbrink a choreografií Klevise Elmazaje uvedla ve scénickém nastudování Johannese Stepaneka drážďanská Semperoper poprvé 7. května 2022. Viděla jsem 4. června její čtvrtou reprízu a byla to repríza značně atypická. Za dirigentským pultem stál zcela výjimečně pro toto jediné představení pan Christoph Gedschold (od sezóny 2021/2022 hudební ředitel Oper Leipzig), autorkou drážďanského hudebního nastudování a dirigentkou ostatních představení do konce této sezóny je totiž mladá dirigentka Joana Mallwitz (bude od sezóny 2023/2024 šéfdirigentkou a uměleckou šéfkou Konzerthausorchestru Berlín). Na podzim, při další sérii uvedení této Rusalky, se v Drážďanech změní dirigent a také obsazení hlavních rolí.

Hudební vizionář Roscoe Mitchell se představí v pražské Arše

Festival Prague Music Performance nabídne již 10. června v pražské Arše koncert předního představitele avantgardního jazzu a soudobé hudby Roscoea Mitchella. Legendární 81letý saxofonista, skladatel a inovátor Roscoe Mitchell se již v 60. letech minulého století stal jedním ze zakládajících členů světoznámého Art Ensemble of Chicago, a jeho inovativní přístup na poli improvizace jej na více než čtyři desetiletí posunul do popředí současné hudby.

Tradiční koncert Visegrádské čtyřky v Miláně

Koncerty Visegrádské skupiny mají v Miláně už víceletou tradici. Organizovány jsou generálními konzuláty Česka, Maďarska, Polska a Slovenska za pomoci Českého centra, respektive kulturních oddělení ostatních diplomatických zastoupení.

Autentický dotek Irska. Les Musiciens de Saint-Julien v Lysicích

Gaelské písně a tance z 17. a 18. století v podání francouzského souboru Les Musiciens de Saint-Julien rozezněly v sobotu 4. června v rámci pátého koncertu mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae nádvoří zámku v Lysicích. Pod uměleckým vedením flétnisty François Lazarevitche vystoupili s irskými písněmi, jigy a reely v programu The High Road to Kilkenny (Cesta do Kilkenny) tenorista Robert Getchell, houslista David Lombardi, harfenistka Marie Bournisien, gambistka Garance Boizot a loutnista a hráč na cistru Éric Bellocq. Koncert se konal za podpory Office de diffusion et d’Information Artistique de Normandie.

Dvě vdovy v nové ostravské inscenaci konfrontují memento mori a carpe diem

Pátou dokončenou operu Bedřicha Smetany Dvě vdovy uvede v nové inscenaci soubor Národního divadla moravskoslezského jako svou poslední premiéru této sezóny 9. června. V končící sezóně mohli už diváci vidět novou Hubičku a v té příští nastuduje operní soubor Prodanou nevěstu a Dalibora. V roce 2024 – Roce české hudby a roce Smetanových výročí – uvede NDM ve dvou cyklech všechny opery skladatele. Majestátní Libuše zazní v koncertním provedení s Janáčkovou filharmonií Ostrava.

FOK přivítá Pavla Šporcla na koncertě v rytmu vášně

Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK přivítá houslistu Pavla Šporcla v programu inspirovaném folklórem. Pod taktovkou slovenského dirigenta Rastislava Štúra zazní dvě díla z pera Pabla de Sarasateho, slavné Bolero Maurice Ravela, Kodályho Tance z Galanty a Bartókovy Rumunské lidové tance. Koncerty nazvané V rytmu vášně proběhnou 8. a 9. června 2022, vždy od 19:30 ve Smetanově síni Obecního domu.

Pražské jaro letos naposledy

5. červen 2022 Napsal(a)
Zveřejněno v Kritiky
Pražské jaro letos naposledy

Páteční večer 3. 6. 2022 náležel v takřka vyprodané Smetanově síni Obecního domu závěrečnému koncertu LXXVII. ročníku mezinárodního hudebního festivalu Pražské jaro. Hosty finálního festivalového večera byli po pětileté pauze opět Vídeňští filharmonikové, které na Pražském jaru či Dvořákově Praze slýcháme naštěstí stále častěji. V rámci turné střední a západní Evropou zavítali s dirigentem Andrisem Nelsonsem nejprve do Prahy, a to s rusko-českým repertoárem.

csenfrdeitptes

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.