Sopranistka Lucie Kaňková je vítězkou mezinárodní pěvecké soutěže Mimas Music Festival v Itálii

Česká koloraturní sopranistka Lucie Kaňková si může na své konto soutěžních úspěchů připsat další: vyhrála nyní kategorii profesionálních zpěváků italské soutěže Mimas Music Festival. Účastnila se s áriemi Královny noci z Mozartovy Kouzelné flétny „Der Hölle Rache“, Philine z opery Mignon Ambroise Thomase „Je suis Titania“ a Gildy „Caro nome“ z Verdiho Rigoletta.

Brněnský Otello jako sólo pro Desdemonu

Nové brněnské inscenaci Verdiho Otella není co vytknout, jistě vydrží na jevišti dlouho a obecenstvo mu nebude chybět. Režisér Martin Glaser šel po divadelní stopě spíše zaměřené na monumentalitu vojenského a mocenského prostředí s jedinou kontrastní bytostí, jíž je čistá a milující Desdemona. Scénografie Pavla Boráka vsadila na technické danosti jeviště Janáčkova divadla, na možnost zanořovat scénografické objekty do bočního jeviště nebo horizontálně pohybovat jevištními stoly. Základním scénografickým objektem je monumentální do dáli se táhnoucí kovově patinovaná hradba, od níž se mohou dotvářet další menší prostory i drobné kóje se schody uzavřenými stěnou, která nepustí Otella ani o krok dál. Otellova a Desdemonina ložnice se nápaditě vynoří z podjevištního zázemí. Lůžko potažené rudou textilií s mnoha polštáři se odráží od zlaté stěny. Je to uzavřený intimní prostor určený pouze pro Desdemonu a Otella. Před ním je na ploše jeviště po celé jeho šířce osvětlovací rošt, který dramatizuje dění. Na něm umírá Desdemona, ložnice se ponořuje a prostor kovové pevnosti propouští svými spárami paprsky světla. Velmi působivý konec.

31. ročník Festivalu Krumlov přinese koncert na zámeckém jezírku i mladé talenty

Štafetu festivalů klasické hudby převzal po Pražském jaru národní festival Smetanova Litomyšl. Na svou chvíli se už teď připravuje Mezinárodní hudební festival Český Krumlov, který začíná přesně za měsíc. Program letošního 31. ročníku od 15. 7. do 6. 8. nabídne koncert Jihočeské filharmonie na jezírku v zámeckém parku, Čajkovského v podání patnáctiletého virtuosa či Harryho Pottera a Rusalku v Pivovarské zahradě.

Projekt Smetana 200 České filharmonie a Smetanovy Litomyšle odkrývá první body oslav

Festival Smetanova Litomyšl a Česká filharmonie připravují oslavy výročí 200 let od narození Bedřicha Smetany. Obě instituce společně iniciovaly projekt Smetana200, který má za cíl koordinovat a podněcovat ke spolupráci pořadatele napříč kulturní sférou. Součástí projektu budou mimořádná nastudování Smetanových jevištních a koncertních děl, muzikologická konference na téma „Smetana a evropská opera“ s rozsáhlým sborníkem či celorepubliková taneční soutěž základních uměleckých škol „Proč bychom si netančili“ s choreografiemi na Smetanovy polky. Spisovatel Pavel Kosatík připravuje monografii, která přiblíží Smetanu široké čtenářské veřejnosti. Ve spolupráci s Unií českých pěveckých sborů se uskuteční happening několika desítek ansámblů pod názvem „Proč bychom se netěšili“. V plánu je také rekonstrukce Smetanova rodného bytu v Litomyšli.

Plameny ve Státní opeře – proč asi?

Součástí dramaturgických směřování Národního divadla (Státní opery) je projekt nazvaný Musica non grata věnovaný uměleckým počinům umělců tvořících mezi oběma světovými válkami, které byly pronásledovány německými fašisty pod názvem Entartete Kunst. Uvedení jediné opery Erwina Schulhoffa Plameny je mimořádným dramaturgickým činem Národního divadla, přesněji řečeno Státní opery, premiéra byla 12. června. Samotné dílo, které v žádném případě není operou v tradičním smyslu toho slova, je tak svérázné, jako byl jeho autor sám. Musíme si vybavit dobu, kdy opera vznikala i skladatelův osud, jenž k ní neodmyslitelně patří. Erwin Schulhoff (1894–1942) byl zázračným dítětem z rodiny dobře situovaného pražského německého obchodníka, jehož talent se projevil už ve třech letech. Jeho matka hrála na violu a malovala a také mezi dalšími příbuznými měl hudebníky. Před první světovou válkou si společně se svými přáteli užíval neobyčejně plodnou dobu pražských uměleckých kontaktů mezi německými a českými souputníky. Mnozí z Němců dokonce uměli i česky, jako ostatně i sám Schulhoff. Jeho čeština, pravda, nebyla perfektní, ale víme, že i řada Čechů se v letech obrození teprve učila správně česky. Erwin Schulhoff měl podle svědectví současníků „absolutní sluch, fenomenální paměť a výjimečné virtuózní schopnosti, mistrovsky hrál z listu, respekt si získal také jako obratný improvizátor a byl vyhledávaným komorním hráčem“. Byl zcestovalý, což ostatně tehdy bylo běžné, učil na konzervatoři, psal i kritiky do německých novin a časopisů, byl v kontaktu mimo jiné také s Aloisem Hábou a jako jeden z prvních interpretoval jeho čtvrttónové klavírní skladby.

Filharmonie Hradec Králové představuje svoji 45. koncertní sezonu

Zatímco ze stávající sezony královéhradecké Filharmonie zbývá odehrát několik málo koncertů, ta následující se posluchačům pozvolna otevírá uvedením koncertní nabídky a prodejem předplatného do abonentních řad. Šéfdirigent Kaspar Zehnder slibuje představit publiku v sále Filharmonie Hradec Králové pestrý program od klasicismu po současnost s vyváženým zastoupením titulů české i zahraniční provenience. Ke spolupráci přizval jak domácí, tak i zahraniční umělecké osobnosti. Ve dvou hlavních abonentních řadách, Bílé a Žluté, je pro posluchače připraveno dvanáct koncertů klasické hudby.

Festival Hudební Kroměříž u příležitosti oslav 5. výročí přivítá Václava Hudečka, Kateřinu Kněžíkovou, Adama Plachetku nebo PKF – Prague Philharmonia

Letní Hudební akademie Kroměříž a její souběžný festival Hudební Kroměříž už po páté přiváží do města špičkové interprety české i mezinárodní scény klasické hudby. Program pro veřejnost obsáhne od 12. do 20. srpna koncerty, besedy a přednášky s výraznými hudebními osobnostmi.

Svůdný i ďábelský Erwin Schrott

15. červen 2022 Napsal(a)
Zveřejněno v Rozhovory
Svůdný i ďábelský Erwin Schrott

Festival Smetanova Litomyšl každoročně zdobí hvězdy operního nebe. Letos se na Zámeckém nádvoří představí jedna z nejzářivějších – basbarytonista Erwin Schrott, žádaný sólista světových operních domů. V Litomyšli zazpívá 30. června árie z Verdiho, Gounodových a Mozartových oper a představí se ve svých proslulých interpretacích tanga.

S Pavlem Fischerem a rezidenčním souborem festivalu Concentus Moraviae na slavkovském zámku

Desátý den 27. ročníku Concentu Moraviae představil ve čtvrtek 9. června v Rubensově sále slavkovského zámku vůbec poprvé letošní rezidenční soubor festivalu. Jeho uměleckým vedoucím je houslista a skladatel Pavel Fischer, kterého doplnili houslistka Markéta Janoušková, violisté Martin Stupka, Diede Verpoest a violoncellista Erich Oskar Hütter. Téma ročníku – Cestou od kořenů k budoucnosti – dalo vzniknout komornímu programu se Třemi madrigaly pro housle a violu Bohuslava Martinů a se Smyčcovým kvintetem č. 3 op. 97, Antonína Dvořáka. Zatímco Dvořákův kvintet čerpá inspiraci z lidové tvorby, která je svým způsobem „kořenem“ i mnoha současných hudebních tradic, trojice madrigalů je odkazem k oblíbené renesanční formě.

Mladá hudba mladých autorů

15. červen 2022 Napsal(a)
Zveřejněno v Kritiky
Mladá hudba mladých autorů

Na svém červnovém koncertu (13. 6. v prostoru bývalé barokní jízdárny paláce Savarin) uvedl Orchestr Berg pod vedením Petera Vrábela skladby tří mladých skladatelů, všechny s poměrně nedávným datem vzniku, Odlesky nebeských hvězd od Soni Vetché dokonce ve světové premiéře.

csenfrdeitptes

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.