V neděli začíná celostátní festival ZUŠ Open, zapojí se přes 400 základních uměleckých škol i Magdalena Kožená

Bohatý a zdarma přístupný program koncertů, divadelních či tanečních představení a výstav v podání nejmladších umělců z více než 400 základních uměleckých škol z celé republiky nabídne od neděle 22. května do neděle 29. května festival ZUŠ Open. Po celé republice uměním ožijí parky, náměstí, kostely a celá řada dalších veřejných míst, kde žáci ZUŠ představí svoji tvorbu. Cílem festivalu ZUŠ Open, který ve spolupráci se základními uměleckými školami pořádá Nadační fond Magdaleny Kožené, je nejen představit práci jednotlivých škol, ale také upozornit na šíři a kvalitu celosvětově unikátního systému základního uměleckého školství u nás. Operní pěvkyně Magdalena Kožená osobně přijede 24. května podpořit vystupující žáky ZUŠ v Ústeckém kraji.

Elgar i Bruckner v dobrých rukou – Birmingham a Gražinytė-Tyla

City of Birmingham Symphony Orchestra, jeden z nejvýznamnějších anglických orchestrů, založený v roce 1919, ale vstřebávající hudební tradici města o mnoho starší, nevystoupil letos na Pražském jaru poprvé. V roce 1994 přijel CBSO do Prahy se svým tehdejším šéfem Simonem Rattlem a provedli díla Michaela Tippetta a Antona Brucknera. Tentokrát v Praze vystoupil orchestr se svou šéfdirigentkou a hudební ředitelkou, litevskou mistryní taktovky, jejíž jméno si netroufám uvést jinak než v nominativu – Mirga Gražinytė-Tyla, a provedli díla Edwarda Elgara a opět Antona Brucknera. Gražinytė-Tyla vede těleso od roku 2016 a pro práci s orchestrem jí zbývá ještě jeden rok, kdy ji vystřídá Kazuki Yamada.

Tosca v Košicích a předávání Libušky Evě Bodorové

Štátne divadlo Košice na sebe výrazně upozornilo na festivalu Opera 2022 ve Stavovském divadle svou inscenací Donizettiho opery Roberto Devereux, které vévodil pozoruhodný výkon mladé pěvkyně Evy Bodorové v roli královny Alžběty. V pondělí 9. května jí byla na představení této opery v Košicích předána ředitelkou festivalu Lenkou Šaldovou a předsedou pořadatele festivalu, Jednoty hudebního divadla, Josefem Hermanem cena festivalu Opera zvaná Libuška. Košický soubor zopakoval ve svém domácím prostředí soustředěný výkon pod vedením svého šéfdirigenta Petera Valentoviče. Roli Sáry, vévodkyně z Nottinghamu obdivuhodně ztělesnila ukrajinská zpěvačka Myroslava Havryliuk, jako její manžel se představil Marek Gurbaľ.

„Kocianka“ aneb transfuse mladé krve a radosti

Mezinárodní houslová soutěž Jaroslava Kociana je asi nejtrvalejším náročným hodnocením a měřením houslového umění dosaženého „profesionály“ do patnácti let věku. Tato soutěž je ve všech kategoriích značně obtížná, v těch vyšších se technickými i hudebními požadavky vyrovná i prestižním soutěžím dospělých profesionálů. Soutěž se uskutečňuje každoročně, a mnozí úspěšní účastníci z nižších věkových kategorií později soutěží i v kategoriích vyšších. To dává zajímavou příležitost k pozorování fází vývoje mimořádných talentů, z nichž se leckdy rodí i hvězdy hudebního nebe. V dlouhodobějším sledování jednotlivých ročníků lze zřetelně rozeznat současné aspekty a trendy vývoje houslové hry a pedagogiky jak doma, tak ve světě.

Dvořákova Olomouc se baroka nebojí

18. květen 2022 Napsal(a)
Zveřejněno v Kritiky
Dvořákova Olomouc se baroka nebojí

Ačkoliv by se na první pohled mohlo zdát, že jubilejní 20. ročník Mezinárodního hudebního festivalu Dvořákova Olomouc spíše „upozaďuje“ mistrovo dílo na úkor jiných epoch a tvůrců, ve skutečnosti se základním kamenem letošní dramaturgie stalo Dvořákovo celoživotní krédo „Bůh, láska, vlast“. A právě láska se stala hlavním tématem v pořadí druhého koncertu festivalu – Bojíte se baroka? – jenž se uskutečnil v pondělí 16. května v sále Klášterního Hradiska (Vojenské nemocnice Olomouc). Soubor Soqquadro Italiano ve svém programu navštívil italské ulice i zámky 17. století a vtisknul jim osobitá, jazzem a improvizací nasáklá hudební aranžmá Claudia Borgianniho, jednoho ze zakladatelů ansámblu. Druhou zakladatelskou osobností je kontratenorista a tanečník Vincenzo Cappezuto, který spolu s theorbistou Simonem Vallerotondou, violoncellistou Giuseppem Franchelluccim a perkusistou Leonardem Ramadorim tato aranžmá v Klášterním Hradisku provedl.

Filharmonie Brno představuje svoji 67. sezonu s inspirací starou hudbou, novými projekty a oslavami Besedního domu

Filharmonie Brno představuje svoji 67. sezonu, do které vstoupí 18. září koncertem Ne válkám! Půjde o pátou sezonu v čele s šéfdirigentem a uměleckým ředitelem Dennisem Russellem Daviesem. Sezonu, kdy orchestr čekají velká zahraniční turné do USA, Jižní Koreje a Velké Británie. Sezonu s novými nahrávkami na vlastním labelu. „A také sezonu, ve které oslaví Besední dům 150 let od svého otevření,“ zdůraznila ředitelka Filharmonie Brno Marie Kučerová. Koncertní program je prodchnut inspirací starou hudbou a objevování pozapomenutých děl, dlouhodobé projekty šéfdirigenta, stejně jako uvádění zásadních děl 20. a 21. století.

Vltavská pagoda

18. květen 2022 Napsal(a)
Zveřejněno v Komentáře
Vltavská pagoda

Je jedno paradigmatické pražské kulturní téma, které vždy spojovalo lidi různého politického vyznání – potřeba nového hudebního stánku pro klasickou hudbu. Disputace na téma sálu a jeho umístění se ale vedou už třicet let. Po svém to viděli a vidí Havel, Klaus (současný český prezident nespíš žádný odborný názor nemá), ódesáci, topkaři, piráti, starostové, anonisté, okamurovci, hudebníci, výtvarníci, architekti, úředníci magistrátu a dotčeného pražského obvodu i ochránci přírody. Nakonec se kupodivu Spolek pro výstavbu nového sálu s politiky domluvil a vznikla shoda nad lokalitou v Holešovicích, místě, ke nejvíce upoutává oči lidí nádherná budova bývalých Elektrických podniků a nevábná stanice metra Vltavská. Mravenčí práce pokračovala, a i když byla pozastavena pandemií, nakonec byl ohlášen konec první části běhu za novým stánkem hudby, jemuž bylo (bůhvíkým) dáno jméno Vltavská filharmonie (VF).

Cenu České hudební rady 2022 převezmou Jiří Kolář a Alena Tichá

V sobotu 21. května 2022 předá Česká hudební rada svá ocenění PaedDr. Aleně Tiché, Ph.D. a prof. PaedDr. Jiřímu Kolářovi v rámci Koncertu vítězů interpretační soutěže Pedagogických fakult ČR s mezinárodní účastí Praha 2022. Předání proběhne v 19 hodin v Aule Karolina. PaedDr. Alena Tichá, Ph.D. získává ocenění za svůj tvořivý přístup k hlasové průpravě zejména u nejmladší generace, prof. PaedDr. Jiřímu Kolářovi je udělena cena za celoživotní uměleckou a pedagogickou práci a reprezentaci České republiky v zahraničí. 

Elegantní rezident

17. květen 2022 Napsal(a)
Zveřejněno v Kritiky
Elegantní rezident

Hostem festivalu Pražské jaro byla jedna z nejzářivějších evropských hvězd a jeden z nejoslavovanějších elegánů současného světa klasické hudby – francouzský violoncellista Gautier Capuçon. (Že by Mischa Maisky 21. století?) Svou rezidenturu naplnil třikrát – 16. 5. v Pražské křižovatce sólovým recitálem, 17. 5. komorním večerem a 18. 5. notoricky známým koncertem Edwarda Edgara, při němž spolupracoval s dirigentkou Mirgou Gražynitė-Tylou a City of Birmingham Symphony Orchestra. Já byl přítomen neintimnějšího počinu v Pražské křižovatce, kdy byl na pódiu sám.

Houslový inovátor Jan Václav Antonín Stamic

V roce 2022 si svět připomíná 305. výročí narození jednoho z největších a nejuznávanějších českých houslistů a skladatelů Mannheimské školy první poloviny 18. století.

csenfrdeitptes

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.