Ministr kultury Baxa prodloužil mandát generálního ředitele České filharmonie
20. leden 2023 Napsal(a) RedakceProjekt Kalabis100 a Vzpomínkový koncert pro Zuzanu Růžičkovou
19. leden 2023 Napsal(a) Marta TužilováOslavy letošního 100. výročí narození Viktora Kalabise zahájil 15. ledna koncert pořádaný Nadačním fondem Viktora Kalabise a Zuzany Růžičkové uvedením autorových Symfonických variací pro velký orchestr, op. 24 v provedení PKF – Prague Philharmonia v Rudolfinu. Nadační fond založený v roce 2000 Viktorem Kalabisem a Zuzanou Růžičkovou si klade za cíl péči o dílo Viktora Kalabise, ale také podporu mladých talentovaných umělců. Oba manželé se pilně věnovali svému poslání, po smrti Viktora Kalabise v roce 2006 a Zuzana Růžičková pokračovala v nahrávání jeho kompletního díla až do své smrti v roce 2017.
Je oceněníhodné, že si vedení FOKu vzpomnělo na zřídka uváděné Sonáty pro cembalo a housle BWV 1014–1019 Johanna Sebastiana Bacha. Sice se traduje, že podstata jeho díla je v kantátách a v druhém plánu oratoriích, jeho instrumentální hudba je neméně geniální. Pravda, více se provádějí sólové sonáty a partity, ale sonáty pro housle a cembalo jsou neméně zajímavé, i když je to svojí poetikou poněkud zvláštní svět. V pražském kostele sv. Šimona a Judy je 17. ledna provedli Florence Malgoire a Mahan Esfahani.
Orchestr PKF – Prague Philharmonia zahájil projekt KALABIS100
18. leden 2023 Napsal(a) Věroslav NěmecV letošním roce si připomínáme sté výročí narození jednoho z předních českých skladatelů Viktora Kalabise. Nadační fond Viktora Kalabise a Zuzany Růžičkové, který vznikl v roce 2000 s cílem propagovat Kalabisovu tvorbu, inicioval při příležitosti tohoto výročí velkorysý projekt nazvaný KALABIS100. V jeho rámci podpoří v roce 2023 více než dvě desítky koncertů, na nichž zazní skladatelova díla. Slavnostního zahájení tohoto projektu se ujal orchestr PKF – Prague Philharmonia, který do programu svého koncertu 15. ledna 2023 ve Dvořákově síni Rudolfina zařadil jako první číslo Kalabisovy Symfonické variace pro velký orchestr op. 24.
Americký dirigent John Fiore provede s Orchestrem Národního divadla Zvony Sergeje Rachmaninova a Oedipus rex Igora Stravinského
18. leden 2023 Napsal(a) RedakceMartin Glaser je viceprezidentem organizace Opera Europa
17. leden 2023 Napsal(a) RedakceKřik Paříže, zpěv Londýna s Victoria Ensemble propojí renesanční hudbu a digitální malbu
17. leden 2023 Napsal(a) RedakceVokální část souboru Victoria Ensemble spolupracuje se skotskou výtvarnicí Frances Sander na unikátním crossover představení Křik Paříže, zpěv Londýna, představujícím francouzské chansony a anglické madrigaly 16. století. Osm pěvců a capella interpretuje programní skladby Clémenta Janequina, nekonvenčního autora francouzských renesančních písní, a Johna Dowlanda, nejvýznamnějšího představitele anglické hudební renesance.
13. Broumovská klávesa opět v květnovém termínu otevírá registrace
16. leden 2023 Napsal(a) RedakceVe dnech 5.–7. května 2023 se v broumovském klášteře uskuteční 13. ročník mezinárodní soutěže pro mladé klavíristy Broumovská klávesa. Soutěž v těchto dnech spouští registraci na svém webu. Přihlášky je možné podávat do 28. dubna 2023.
Mahan Esfahani: Bach nám ukazuje, kdo skutečně jsme
15. leden 2023 Napsal(a) Martin RudovskýMahan Esfahani je fenomén. Neúnavný propagátor cembala, podoben tak svému vzoru, legendární Zuzaně Růžičkové. I proto se usadil v Praze, odkud vyráží za svou misí do celého světa. Mahan je také hloubavým a vzdělaným myslitelem s velikým přesahem, což je patrné i z následujícího rozhovoru, který jsme vedli při příležitosti souborného provedení Bachových Sonát pro housle a cembalo BWV 1014–1019. Stane se tak v úterý 17. ledna 2023 v rámci cyklu FOK Stará hudba v kostele sv. Šimona a Judy. K unikátnímu provedení si Mahan přizval francouzskou houslistku Florence Malgoire. Logickým tématem se stal Bachův fascinující hudební svět…
Pod názvem Hudba tajuplných příběhů nabídl FOK 11. ledna 2023 ve Smetanově síni Obecního domu svým posluchačům program tak lákavý a tak rafinovaně sestavený, že musel nadchnout i ty nejnáročnější fajnšmekry. Nutno ale hned dodat, že čtyři hudební „příběhy“ čtyř slovanských skladatelů – českého, polského a dvou ruských –, které toho večera zazněly, byly nejen tajuplné, ale také značně potemnělé, ba nezřídka až depresivní (ostatně – mnohé napovídá už i to, že v úvodních taktech všech čtyř děl převládaly temné basové tóny). Tři skladby – ruské a polská – vznikly na počátku 20. století a odrážejí dekadentní nálady fin de siècle, český autor reagoval ve svém díle na tíživou situaci v období padesátých let.