Sirba Octet – střípky z lidové, židovské i jazzové hudby

Téma letošního 27. ročníku hudebního festivalu Concentus Moraviae Cestou od kořenů k budoucnosti dalo vzniknout celé řadě dramaturgicky netradičních a interpretačně pestrých koncertů. Po jejich bok se může směle postavit i večer v brněnském Besedním domě se souborem Sirba Octet, který v sobotu 18. června představil na programu Tantz! hudbu vycházející z rumunské, moldavské, ruské a maďarské hudební tradice. Ačkoliv jsou členové Sirba Octetu – houslista Laurent Manaud-Pallas, violista Grégoire Vecchioni, violoncellistka Claude Giron, kontrabasista Bernard Cazauran, klarinetista Rémy Delangle, cimbalista Iurie Morar a klavírista Christophe Henry – původem Francouzi, umělecký vedoucí a houslista Richard Schmoucler přiznává, že minimálně jemu koluje v žilách krev předků z východu a že tamní kultura ovlivnila jeho náturu i interpretační jazyk.

Quo vadis?

22. červen 2022 Napsal(a)
Zveřejněno v Svět opery
Quo vadis?

Komponovat operu není jen tak. Skloubit vhodné libreto s hudbou, která slouží divadelní produkci, je nadlidsky těžký úkol. Česká skladatelka Sylvie Bodorová se s ním do křížku pustila už podruhé. Její operní prvotinou byla Legenda o Kateřině z Redernu, kterou uvedlo liberecké Divadlo F. X. Šaldy ve světové premiéře roku 2014 v režii Martina Otavy. Ten se tentokrát stal spolu se skladatelkou spoluautorem libreta inspirovaného románem Henryka Sienkiewicze. Dějištěm je antický Řím za vlády císaře Nerona, je to doba pronásledování prvních křesťanů.

Mezinárodní konference dechových orchestrů a festival Sounds of Žofín v červenci přinesou orchestr amerických prezidentů a dalších 1800 hudebníků

Praha hostí v červenci 20. ročník konference Světové asociace symfonických dechových orchestrů a souborů WASBE (World Association of Symphonic Bands and Ensembles). Součástí konference je festival Sounds of Žofín, který v Praze přivítá dechové orchestry z celého světa, 1800 hudebníků tak odehraje během čtyř dní 32 koncertů. Jubiljení 20. ročník konference je věnován skladateli Karlu Husovi, nositeli Pulitzerovy ceny. Speciálním hostem festivalu je US Marine Band, orchestr amerických prezidentů, který zavítá do ČR vůbec poprvé ve své historii.

Novým ředitelem festivalu Pražské jaro je Pavel Trojan

Správní rada Mezinárodní hudebního festivalu Pražské jaro na svém zasedání dne 20. června 2022 jmenovala Pavla Trojana novým ředitelem festivalu, funkce se ujme 1. srpna 2022. Naváže tak na práci dlouholetého ředitele Romana Bělora. „Po jednadvaceti letech v čele Pražského jara odcházím na vlastní žádost,“ uvádí Bělor. „Nastala vhodná chvíle, abych předal vedení festivalu Pavlu Trojanovi, kterého jsem do festivalového týmu před dvanácti lety přijímal. Svými schopnostmi, vzděláním i zkušenostmi mne i správní radu přesvědčil, že bude správnou osobností zaručující kontinuitu a další rozkvět festivalu,“ zdůrazňuje.

Americký večer v Rudolfinu

21. červen 2022 Napsal(a)
Zveřejněno v Kritiky
Americký večer v Rudolfinu

Poslednímu koncertu abonentní řady A (Dvořákova síň, 15. června 2022) dala Česká filharmonie výrazně „americký“ punc. Americký byl nejen program, ale angažován byl také americký dirigent Keith Lockhart, jehož jméno je od roku 1995 spojené s orchestrem Boston Pops, a ve dvou jazzových číslech koncertu se k filharmonikům připojil jako host bostonský trumpetista Terry Everson.

Sopranistka Lucie Kaňková je vítězkou mezinárodní pěvecké soutěže Mimas Music Festival v Itálii

Česká koloraturní sopranistka Lucie Kaňková si může na své konto soutěžních úspěchů připsat další: vyhrála nyní kategorii profesionálních zpěváků italské soutěže Mimas Music Festival. Účastnila se s áriemi Královny noci z Mozartovy Kouzelné flétny „Der Hölle Rache“, Philine z opery Mignon Ambroise Thomase „Je suis Titania“ a Gildy „Caro nome“ z Verdiho Rigoletta.

Brněnský Otello jako sólo pro Desdemonu

Nové brněnské inscenaci Verdiho Otella není co vytknout, jistě vydrží na jevišti dlouho a obecenstvo mu nebude chybět. Režisér Martin Glaser šel po divadelní stopě spíše zaměřené na monumentalitu vojenského a mocenského prostředí s jedinou kontrastní bytostí, jíž je čistá a milující Desdemona. Scénografie Pavla Boráka vsadila na technické danosti jeviště Janáčkova divadla, na možnost zanořovat scénografické objekty do bočního jeviště nebo horizontálně pohybovat jevištními stoly. Základním scénografickým objektem je monumentální do dáli se táhnoucí kovově patinovaná hradba, od níž se mohou dotvářet další menší prostory i drobné kóje se schody uzavřenými stěnou, která nepustí Otella ani o krok dál. Otellova a Desdemonina ložnice se nápaditě vynoří z podjevištního zázemí. Lůžko potažené rudou textilií s mnoha polštáři se odráží od zlaté stěny. Je to uzavřený intimní prostor určený pouze pro Desdemonu a Otella. Před ním je na ploše jeviště po celé jeho šířce osvětlovací rošt, který dramatizuje dění. Na něm umírá Desdemona, ložnice se ponořuje a prostor kovové pevnosti propouští svými spárami paprsky světla. Velmi působivý konec.

31. ročník Festivalu Krumlov přinese koncert na zámeckém jezírku i mladé talenty

Štafetu festivalů klasické hudby převzal po Pražském jaru národní festival Smetanova Litomyšl. Na svou chvíli se už teď připravuje Mezinárodní hudební festival Český Krumlov, který začíná přesně za měsíc. Program letošního 31. ročníku od 15. 7. do 6. 8. nabídne koncert Jihočeské filharmonie na jezírku v zámeckém parku, Čajkovského v podání patnáctiletého virtuosa či Harryho Pottera a Rusalku v Pivovarské zahradě.

Projekt Smetana 200 České filharmonie a Smetanovy Litomyšle odkrývá první body oslav

Festival Smetanova Litomyšl a Česká filharmonie připravují oslavy výročí 200 let od narození Bedřicha Smetany. Obě instituce společně iniciovaly projekt Smetana200, který má za cíl koordinovat a podněcovat ke spolupráci pořadatele napříč kulturní sférou. Součástí projektu budou mimořádná nastudování Smetanových jevištních a koncertních děl, muzikologická konference na téma „Smetana a evropská opera“ s rozsáhlým sborníkem či celorepubliková taneční soutěž základních uměleckých škol „Proč bychom si netančili“ s choreografiemi na Smetanovy polky. Spisovatel Pavel Kosatík připravuje monografii, která přiblíží Smetanu široké čtenářské veřejnosti. Ve spolupráci s Unií českých pěveckých sborů se uskuteční happening několika desítek ansámblů pod názvem „Proč bychom se netěšili“. V plánu je také rekonstrukce Smetanova rodného bytu v Litomyšli.

Plameny ve Státní opeře – proč asi?

Součástí dramaturgických směřování Národního divadla (Státní opery) je projekt nazvaný Musica non grata věnovaný uměleckým počinům umělců tvořících mezi oběma světovými válkami, které byly pronásledovány německými fašisty pod názvem Entartete Kunst. Uvedení jediné opery Erwina Schulhoffa Plameny je mimořádným dramaturgickým činem Národního divadla, přesněji řečeno Státní opery, premiéra byla 12. června. Samotné dílo, které v žádném případě není operou v tradičním smyslu toho slova, je tak svérázné, jako byl jeho autor sám. Musíme si vybavit dobu, kdy opera vznikala i skladatelův osud, jenž k ní neodmyslitelně patří. Erwin Schulhoff (1894–1942) byl zázračným dítětem z rodiny dobře situovaného pražského německého obchodníka, jehož talent se projevil už ve třech letech. Jeho matka hrála na violu a malovala a také mezi dalšími příbuznými měl hudebníky. Před první světovou válkou si společně se svými přáteli užíval neobyčejně plodnou dobu pražských uměleckých kontaktů mezi německými a českými souputníky. Mnozí z Němců dokonce uměli i česky, jako ostatně i sám Schulhoff. Jeho čeština, pravda, nebyla perfektní, ale víme, že i řada Čechů se v letech obrození teprve učila správně česky. Erwin Schulhoff měl podle svědectví současníků „absolutní sluch, fenomenální paměť a výjimečné virtuózní schopnosti, mistrovsky hrál z listu, respekt si získal také jako obratný improvizátor a byl vyhledávaným komorním hráčem“. Byl zcestovalý, což ostatně tehdy bylo běžné, učil na konzervatoři, psal i kritiky do německých novin a časopisů, byl v kontaktu mimo jiné také s Aloisem Hábou a jako jeden z prvních interpretoval jeho čtvrttónové klavírní skladby.

csenfrdeitptes

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.