Bezruký hornista Felix Klieser vystoupí s Pražskými symfoniky

Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK přivítá světově uznávaného hornistu Felixe Kliesera, jehož brilantní hra je o to obdivuhodnější, že nástroj ovládá prsty levé nohy. Umělec vystoupí v Hornovém koncertu Richarda Strausse. Pod taktovkou šéfdirigenta FOK Tomáše Braunera dále zazní Symfonické variace a Symfonie č. 7 Antonína Dvořáka. Koncerty se uskuteční 8. a 9. února 2023 v 19:30 ve Smetanově síni Obecního domu.

Dvořákova Armida okouzlila plzeňské publikum

O jednoruční klavírní tvorbě Antonína Dvořáka se traduje, že je nehratelná, hodí se snad pro amatéry a její místo je někde hluboko na dně zásuvky. A vida, dnes ji na světových koncertních podiích uvádějí Leif Ove Andsnes, Elena Bashkirova nebo Michail Pletnev. O Dvořákových operách kromě Rusalky se zase dočteme, že nejsou dostatečně dramatické, vykazují dramaturgické slabiny a vhodné jsou snad jen pro operní fajnšmekry a skladatelovy nekritické ctitele. A podívejme, Dvořákova poslední čtyřaktová fantastická opera Armida op. 115, B. 206 (1902–1903) si znovu klestí cestu na domácí, a dokonce i na světová operní podia. Koncem října loňského roku byla nejprve uvedena na prestižním irském operním festivalu ve Wexfordu a poslední lednovou sobotu byla v koprodukci premiérována ve Velkém divadle Divadla J. K. Tyla v Plzni, a to jako společná inscenace wexfordského hudebního festivalu a přední české operní scény, na níž Armida zazněla naposledy před dlouhými osmdesáti lety. Vydat se na plzeňskou premiéru o vypjatém volebním víkendu byl sice risk, zápas o život a životnost Dvořákova posledního jevištního díla si však nelze nechat ujít.

NdB vstupuje s novým rokem a Veselou vdovou do světa velké operety

Na Silvestra se Národní divadlo Brno rozloučilo nejen s rokem 2022, ale i s inscenací české operety Polská krev Oskara Nedbala. Milovníci operetního žánru se však nemusí obávat, že by opereta z jeviště Janáčkova divadla zmizela. 3. února premiéruje v Janáčkově divadle jedna z nejslavnějších operet světa – Veselá vdova Franze Lehára. Ještě v únoru se dočká dvou repríz (5. a 26. 2.) a do června dalších pěti uvedení.

65. Smetanova Litomyšl představuje program. V multifunkční hale připomene hudbu krásných časů

Národní festival Smetanova Litomyšl v roce 2023 slaví půlkulaté jubileum, v období 18 dní od 15. června do 2. července se uskuteční jeho 65. ročník. Přinese 35 pořadů hlavního programu, který doplní doprovodný program ve Festivalových zahradách a 19. Smetanova výtvarná Litomyšl. Hlavní scéna bude z důvodu oprav zámku letos přesunuta ze zámeckého nádvoří do multifunkční haly. Předprodej vstupenek bude zahájen 1. března v 10 hodin.

Jiří Kylián se stal patronem Pražského komorního baletu

Jiří Kylián, jeden z nejvýznamnějších choreografů své generace, je od letošního roku patronem Pražského komorního baletu. Rodák z Prahy strávil většinu svého života (od roku 1975) v Nizozemsku, celých čtyřiadvacet let (1975–1999) byl uměleckým ředitelem Nederlands Dans Theater. Pavel Šmok téměř před padesáti lety založil nezávislý taneční soubor Pražský komorní balet – a zůstal mu věrný až do své smrti. Kruh se uzavřel: Jiří Kylián vždy vyzdvihuje nejen originalitu a uměleckou kvalitu Šmokova díla, ale i jeho statečný boj s totalitní mocí. Jeho patronát symbolicky propojil to, co totalitní režim rozdělil – taneční divadlo, které lehce překračuje hranice, nezná jazykovou bariéru, umění pro každou lidskou bytost kdekoliv na světě, umění budoucnosti.

Janu Schulmeisterovi učaroval svět klavíru

Poprvé jsem jej „živě“ viděl a slyšel hrát v říjnu roku 2019 na koncertě vítězů soutěže Broumovská klávesa.

John Eliot Gardiner se vrací k České filharmonii s Koželuhem, Sukem a Dvořákem

Britský dirigent John Eliot Gardiner, jehož vystoupení patří mezi vrcholy letošní sezony, provede při svém návratu k České filharmonii tři české skladby ze tří století. Pátou symfonii Leopolda Koželuha z osmdesátých let 18. století a sto let mladší Pátou symfonii Antonína Dvořáka doplní Fantasie g moll pro housle a orchestr, kterou Josef Suk napsal zkraje 20. století. V ní se jako sólista představí houslový virtuos a koncertní mistr České filharmonie Jan Mráček. Koncerty se konají ve Dvořákově síni Rudolfina od 1. do 3. února 2023 vždy od 19.30 hodin.

Pohádkový Jakobín v živých barvách

Krátce před Vánocemi 2022 mělo na scéně Slezského divadla v Opavě premiéru nové nastudování Dvořákovy opery Jakobín op. 84 (premiéra 1. verze 1889, 2. verze 1898) na libreto Marie Červinkové-Riegrové (18. 12. 2022). Opavské jeviště ve Dvořákově nejosobnějším hudebně dramatickém díle ovládla úsporná scénografie Milana Popelky s dvoudílnou rampou nahrazující schodiště a s realistickou maketou jabloně, kterou stihnou obyvatelé českého maloměsta 18. století mezi I. a II. dějstvím očesat. Nad scénou se už jen vznáší velké několikadílné okno (I. a III. akt) a školní tabule ve venkovské jednotřídce (II. akt). Jednoduchou scénu prolamuje v pozadí projekční plátno, na němž se ve všech třech dějstvích promítají vzpomínky titulního páru (I. a II. akt) a Bohušova dětství (III. akt). Barevná scénografie je velkou předností opavské inscenace: nenudí, zaujme diváka všech generací, vytváří čistý prostoj jevištnímu ději.

Americký klavírista Robert Levin a dirigent Christoph Koncz v Praze oslaví Mozartovy narozeniny

Ve dnech 27. a 28. ledna si připomeneme výročí narození Wolfganga Amadea Mozarta ve Stavovském divadle, kde sám geniální skladatel řídil provedení svých děl. Během večera zazní předehra k opeře Don Giovanni, Koncert pro klavír a orchestr č. 24 c moll a Symfonie č. 38 D dur „Pražská“. Záznam koncertu odvysílá 6. února ČT art.

Hudební mýtus a současnost na programu České filharmonie

Ve třetím lednovém týdnu se dramaturgové České filharmonie rozhodli zariskovat. Na programu abonentního koncertu koncertní řady C s hlavním hostujícím dirigentem Tomášem Netopilem byla totiž jedna světová premiéra soudobé kompozice domácího autora střední generace a dvě skladby nejspíše nejhranějších českých skladatelů 19. a 20. století, které jsou však v novém tisíciletí na koncertních podiích spíše popelkou. Nebudu Vás napínat. Dramaturgická sázka na nejistotu při současných interpretačních kvalitách České filharmonie rozhodně vyšla. A posluchači, po nichž zela v přízemí řada sedadel prázdnotou, ostrouhali.

csenfrdeitptes

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.