Smetanova Litomyšl zve na Krásné časy a otevírá vánoční nadílku

Schönbergovy Písně z Gurre, Dvořákova Stabat Mater, Česká filharmonie s Tomášem Netopilem či Pavel Černoch a Maria Agresta – Smetanova Litomyšl poodhalila program 65. ročníku. Spolu s ním opět nabízí možnost darovat festivalové letní večery pod stromeček. Se začátkem prosince spouští na svém webu prodej dárkových poukazů.

Česká filharmonie a Semjon Byčkov uvedou ve světové premiéře Pražskou symfonii Detleva Glanerta

Šéfdirigent a hudební ředitel prvního českého orchestru Semjon Byčkov provede od čtvrtka 8. do soboty 10. prosince Čtvrtou symfonii současného německého skladatele Detleva Glanerta, napsanou speciálně pro Českou filharmonii na motivy lyrických fragmentů Franze Kafky. Pěvecký partů se chopí mezzosopranistka Catriona Morison a basbarytonista Christian Immler, kteří s orchestrem zazpívají poprvé. Vystoupení ve Dvořákově síni Rudolfina bude prvním setkáním s Českou filharmonií i pražským debutem také pro teprve dvaadvacetiletého norsko-švédského houslistu Johana Dalena. Ten se publiku představí v Houslovém koncertu finského skladatele Jeana Sibelia. V pátek 9. prosince od 19.30 hodin bude koncert živě přenášet Český rozhlas na stanici Vltava.

Martin Čičvák: V téhle operetě by mělo něco zneklidňovat

Martin Čičvák ve Státní opeře zrežíroval v rámci cyklu Musica non grata operetu Ples v hotelu Savoy Paula Abrahama. Diváci odcházejí z představení nadšeni, kritiku rozdělil. Opět se tak vynořila otázka, jakou estetiku vlastně chceme na našich divadelních scénách vidět a co je smyslem divadla. Jedno z témat rozhovoru tak bylo na světě – vedle Stanislavského, písně Billie Jean nebo mnohaleté spolupráce s Jurajem Kukurou.

Růžový kavalír ve Státní

30. listopad 2022 Napsal(a)
Zveřejněno v Svět opery
Růžový kavalír ve Státní

Růžový kavalír je jednou ze šesti oper, k nimž Richardu Straussovi vytvořil libreto Hugo von Hofmannsthal. Jeho světová premiéra byla v Drážďanech na začátku roku 1911 a o pět týdnů později, už 4. března, ji hrálo pražské Národní divadlo. Tehdy bývala dramaturgie operních divadel nějaká pružnější, než je tomu teď. Na operu tohoto typu si mohou troufnout pouze velká operní divadla, před třemi lety uvedlo Růžového kavalíra Národní divadlo Brno, v pražském Národním divadle jej v listopadu 1996 úspěšně dirigoval Jiří Kout za režie Juraje Herze.

King of music: Houslové koncerty Jana Kubelíka

Jan Kubelík (1880–1940) zůstává v povědomí hudební veřejnosti především světovým houslistou.

Vánoční hoboj Viléma Veverky

29. listopad 2022 Napsal(a)
Zveřejněno v Recenze
Vánoční hoboj Viléma Veverky

Nejlepší český a mezinárodně uznávaný hobojista Vilém Veverka se již od počátku své kariéry věnuje hudbě od baroka po současnost a má již řadu skladeb psaných přímo pro něho. Dlouholeté zkušenosti a znalost soudobé hudební řeči vedla před časem Viléma Veverku k založení ansámblu Ultimate W Band, s nímž prezentuje svébytná zpracování klasických skladeb art rockově i současná díla určená jeho mistrovské hře na hoboj a komorní ansámbl, sdílející stejné přístupy k hudbě. Podobně jako on sám střídá koncerty klasické hudby a koncerty s Ultimate W Band, vycházejí podobně jeho nahrávky, k nimž se nově přidává Christmas Album.

Věc Makropulos s láskou a pochopením

Málokterá Janáčkova opera je tak interpretačně obtížná jako Věc Makropulos. Skladatel ji zkomponoval ve zralém věku svých sedmdesáti let. Svět této opery přináší nezvykle věcnou hudební řeč, která zprostředkovává filozoficky zaměřenou sazbu tohoto díla, jehož libreto si skladatel upravil podle stejnojmenné hry Karla Čapka. Má-li být hudební složka opery divadelně sdělná, měl by se dirigent i ostatní interpreti této racionalitě do značné míry podřídit – pokud k tomu mají chuť a vidí dílo z tohoto hlediska. Pak by ovšem mohla hrozit až ledově chladná inscenace, s níž málokterý divák souzní. Soubor Welšské národní opery se dokázal k této Janáčkově opeře přiblížit až neuvěřitelně. Není divu, když se Janáčkovým operám věnoval už celá desetiletí pod vedením dirigenta Charlese Mackerrase a režiséra Davida Pountneyho, který divadlo ještě nedávno vedl. Právě Pountney, který má ve svém osobním repertoáru na čtrnáct českých oper, angažoval před šesti lety Tomáše Hanuse jako hudebního ředitele. Welšská národní opera uvádí Věc Makropulos v edici Tomáše Hanuse, Jonáše Hájka a Annette Thein, kterou vydalo vydavatelství Bärenreiter Praha. V koprodukci se Scottish Opera měla inscenace premiéru v Cardiffu nedávno, 16. září tohoto roku. 18. listopadu ji pak v Brně uvedl festival Janáček Brno.

Večer české hudby s Rattlem a Koženou

25. listopad 2022 Napsal(a)
Zveřejněno v Kritiky
Večer české hudby s Rattlem a Koženou

Abonentní koncert České filharmonie řady A2 přivítal své letošní rezidenční umělce, Magdalenu Koženou a Simona Rattla, a to v ryze českém programu, sestávajícím z děl Antonína Dvořáka, Leoše Janáčka, Hanse Krásy a Gideona Kleina.

Brněnské loučení s Beethovenem

25. listopad 2022 Napsal(a)
Zveřejněno v Aktuality
Brněnské loučení s Beethovenem

Výjimečnou výstavu pořádá Oddělení dějin hudby Moravského zemského muzea. Na pouhých 5 dní, od 30. listopadu do 4. prosince, bude v kapli Paláce šlechtičen v Brně vystaven autograf 4. věty smyčcového kvartetu B dur op. 130 Ludwiga van Beethovena, a to při příležitosti jeho navrácení potomkům význačné židovské podnikatelské rodiny Petschků.

SHF zve na adventní Hudební výlety do chrámů i Dolu Michal

Předvánoční čas v Moravskoslezském kraji obohatí Hudební výlety SHF. Ensemble Inégal provede barokní Michnovu Loutnu českou, folklorní soubor VUS Ondráš s jeho dívčím sborem vykreslí lidové Vánoce díky projektu Cesta světla a barokní Collegium Marianum s Buchtami a loutkami nabídnou půvabný vánoční příběh pro rodiny s dětmi. Děti do 15 let mají na koncerty Hudebních výletů vstup zdarma.

csenfrdeitptes

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.