Více nové hudby

12. prosinec 2019 Napsal(a)
Zveřejněno v Kritiky
Více nové hudby

V rámci abonentní řady B2 nabídla Česká filharmonie jeden ze svých nejzajímavějších večerů, co se týče výběru skladeb. Dramaturgická konzistence však nekráčí vždy ruku v ruce s posluchačským úspěchem. 

Malostranská ticha i současná Skandinávie. Orchestr BERG uzavíral sezonu

Ticho a severská hudba: to byly snad ty nejvýraznější atributy posledního koncertu devatenácté sezony Orchestru Berg. Těleso na čele s Petrem Vráblem přineslo 10. prosince do Anežského klášteru program Øresund, v rámci něhož zazněla světová premiéra díla Iana Mikysku a české premiéry skladeb skandinávských autorů Jespera Nordina a Benta Sørensena.

Zimní cesty letošního roku: Které minout a na kterých se zastavit

Nahrávek Schubertovy Winterreise přibývá neustále jako hub v právě uplynulé houbařské sezoně a pokud jsem v recenzi na poslední český záznam tohoto cyklu (Jan Martiník a David Mareček, HAR 12/19) srovnávala nejlepší Zimní cesty předchozích let, za rok 2019 přibylo několik dalších více či méně osobitých příspěvků „do diskuse“. Spíše nedoporučuji konvenční záznamy rakouského barytonisty Martina Archainera (Preiser Records) nebo německého barytonisty Johanese Helda (Ars Produktion), minout můžete nahrávku slovenského tenoristy Pavola Breslika (Orfeo) i švédského barytonisty Petera Matteie (BIS), těžko přijatelná je pro mě zvukově nepříjemná Winterreise španělského kontratenoristy Xavera Sabaty (Berlin Classics). Pokud se řadíte k otevřeným posluchačům, velkou radost vám udělá kanadský basbarytonista Philippe Sly, který spolu s malým ansámblem Le Chimera Project pojal Zimní cestu (Analekta) s nadhledem a vtipem – jakkoli to může znít ve spojení se Schubertem podezřele, výsledek je skvělý a nepovrchní.

Její Pastorkyňa v podání britské Královské opery a Straussova Salome. Festival Janáček Brno ohlašuje program na rok 2020

Mezinárodní festival Janáček Brno se v příštím roce uskuteční už posedmé, a to ve dnech 28. září – 16. října 2020. Dramaturgicky se bude dotýkat zejména uměleckého rozkvětu na přelomu 19. a 20. století a hledání nových cest v hudebním výrazu děl operních i instrumentálních. Jednou z hlavních idejí janáčkovského bienále je představení různých inscenačních pohledů na skladatelovo dílo v podání českých i zahraničních souborů.

Záměr byl prostý - postavit nejlepší nástroj. Fazioli

Začít vyrábět kvalitní klavíry v době, kdy trh zaplavují levné nástroje z Číny, kdy existují zavedené značky se stoletou tradicí – málokdo by takový nápad neodsoudil jako předem prohraný. Značka Fazioli ale překvapivě nejen nezkrachovala, ale velmi dobře se jí daří. Klavíry Fazioli lze dnes najít na všech kontinentech – kromě Jižní Ameriky.

Antonín Kohout: Violoncellista, učitel, rétor

„Kohout se stal jednou z hlavních postav popisovaného kvartetního rozkvětu, a to hlavně svým prosazováním kolegiální etiky, striktně vylučující jiné než umělecké soutěžení –některé pražské soubory (nebylo jich mnoho) usilovaly využít skutečnosti, že mají blíž ke žlabu Pragokoncertu, který jediný měl tehdy možnost vyslat český soubor za hranice, a uchylovaly se dokonce u jednotlivých pořadatelů k pomluvám, týkajícím se úrovně mimopražských kolegů. Ke špinavým praktikám pracovníků Pragokoncertu samého patřilo například odvolat ohlášené a propagačně už připravené účinkování brněnského souboru na významném zahraničním festivalu s tím, že přijal výhodnější nabídku ve Skandinávii, a poslat místo něho protežovaný soubor pražský. Tonda Kohout měl o těchto činnostech přehled a během častého hostování Smetanova kvarteta v Brně o tom moravské kolegy informoval. A nejen to: když kvůli časové kolizi muselo jeho kvarteto jeden z obou svých zájezdů (vznikla omylem zprostředkovatelů) odříci, doporučil zahraničnímu pořadateli tehdy mladé Janáčkovo kvarteto (o nějakém Brnu tam do té doby nikdo neslyšel) a to tam slavilo nečekaný triumf, který se stal počátkem jeho rozsáhlé zahraniční činnosti.“ (Jiří Beneš: Antonín Kohout - Víc než kvartetní violoncellista, Harmonie 12/2019)

Cecilia Bartoli bude novou ředitelkou Opery Monte Carlo

Na tiskové konferenci, která se konala minulý týden, oznámilo vedení Opéra Monte-Carlo, že její příští uměleckou ředitelkou bude mezzosopranistka Cecilia Bartoli. Stane se tak první ženou ve vedení opery. Do jejího čela nastoupí se začátkem roku 2023.

Českokrumlovský festival oslaví beethovenovské výročí, vystoupí José Cura nebo Billy Cobham

V prostředí historického města Český Krumlov se uskuteční od 17. července do 8. srpna 2020 již 29. ročník mezinárodního hudebního festivalu. Koncerty se budou odehrávat v Zámecké zahradě, Barokním divadle či v Maškarním sále českokrumlovského zámku a dalších prostorách.

Slavnostní koncert pro Gabrielu Beňačkovou: Gratulovat bude Piotr Beczała, vstupné podpoří mladé muzikanty

Slavnostní koncert u příležitosti předání Ceny Antonína Dvořáka 2019 operní pěvkyni Gabriele Beňačkové ozdobí recitál polského tenoristy Piotra Beczały. Mezi gratulanty na pódiu bude i laureát Ceny Antonína Dvořáka 2017 klavírista Ivan Klánský, nebo další členové Rady akademiků – klavíristé Ivo Kahánek, David Mareček a Jan Simon, kteří společně zahrají Mozartův Koncert pro tři klavíry a orchestr F dur. Umělce doprovodí Symfonický orchestr Hlavního města Prahy FOK pod vedením Marca Boemiho.

Jean-Guihen Queyras: Hudbou proti agresivitě dnešního světa

Violoncellista Jean-Guihen Queyras. Kanadsko-francouzský fenomén. Synonymum univerzality, ovšem při zachování hlubokého vhledu. Viz poslední dva snímky pro Harmonia Mundi: Vivaldiho cellové sonáty a sonáty Clauda Debussyho. Pravidelná spolupráce s Orchestre de Paris, NHK Symphony, Tonhalle Zürich, lipským Gewandhausem nebo Orchestre de la Suisse-Romande. Rovněž ale také s dirigenty a ansámbly tzv. staré hudby Philippem Herreweghem a Freiburg Baroque či Akademie für Alte Musik Berlin. Dále také nahrávky cellových koncertů Györgye Ligetiho a Henriho Dutilleux s Pierrem Boulezem a jeho Ensemble InterContemporain. Rozhovor vznikal po telefonu na konci října. Jean-Guihen volal z Londýna, kde zrovna měl ve Wigmore Hall recitál se svým dvorním klavíristou Alexandrem Tharaud. Mluvili jsme o limitech a toleranci, ale také o koncertech s Pražskými symfoniky 18. a 19. prosince s dirigentem Jac van Steenem a sólovém recitálu v kostele svatých Šimona a Judy 17. prosince. Pro ještě bližší představu: Jean-Guihen dorazí do Prahy z Madridu po provedení Beethovenova Trojkoncertu, kde jsou mu partnery Veronika Eberle a Alexander Melnikov.

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.