Peter Valentovič vedl Slovenskou filharmonii ve významném debutu

Koncert Slovenské filharmonie 3. března v Bratislavě recenzovala v maďarské a anglické publikaci Papageno americká novinářka Alexandra Ivanoff, která žije již osm let v Budapešti. Z angličtiny přeložila Mirka Zemanová.

Česká filharmonie se po šedesáti letech vrací do La Scaly, plánuje i asijské turné

První český orchestr pod vedením šéfdirigenta a hudebního ředitele Semjona Byčkova v pondělí zahájí jarní turné. Během něho provede osm koncertů ve Štýrském Hradci, ve Vídni, v Budapešti, v Záhřebu, v Udine, v Milánu a v Aix-en-Provence. V milánském Teatro alla Scala Česká filharmonie vystoupí poprvé od roku 1962, kdy v tomto sále hrála pod taktovkou Karla Ančerla. Na Velikonočním festivalu v Grand Théâtre de Provence vystoupí orchestr úplně poprvé. Na turné Česká filharmonie přichystala dva programy. První vyplní Šestá symfonie Gustava Mahlera, kterou orchestr znovu provede na konci května v Lipsku a pak v červnu v Praze, a druhý trojice skladeb od Bély Bartóka, Igora Stravinského a Thierryho Escaicha, jež zněly v Rudolfinu před týdnem.

Pardubické hudební jaro s Danielem Matejčou i Čechomorem

Ve středu 5. dubna se uskuteční slavnostní Zahajovací koncert 45. ročníku festivalu Pardubické hudební jaro. Festival potrvá až do konce května, kdy jej uzavře Čechomor s filharmonickým doprovodem. Letošní ročník nabízí patnáct koncertů, které se uskuteční na nejrůznějších místech v Pardubicích a přilehlých městech (Vysoké Mýto, Přelouč, Heřmanův Městec, Seč, Choltice či Sezemice). S blížícím se termínem zahájení festivalu roste zájem o vstupenky, a to zejména jak o Zahajovací koncert s Danielem Matejčou, tak o závěrečný koncert v provedení Čechomoru, který je již téměř vyprodán.

Když se hraje o život. Příběh houslistky Almy Rosé ve Venuši ve Švehlovce

Od loňského listopadu uvádí pražský divadelní soubor BodyVoiceBand společně s hudebním souborem Alma Ansámbl na jevišti žižkovské Venuše ve Švehlovce inscenaci …because of Alma. Ta vznikla na popud Silvie Hessové, houslistky a spoluzakladatelky zmíněného hudebního ansámblu. Režie se ujala Jaroslava Šiktancová, pro jejíž práci je charakteristické propojování divadla a hudby. Autorský text napsala dramatička Martina Kinská. Že šlo o šťastné setkání u dramatického příběhu, svědčí vyprodaná představení. Do konce této sezóny odehraje soubor už jen čtyři reprízy, 14. a 15. dubna a 22. a 23. května.

Člověk na hraně svobody připomíná odkaz tvůrců uprostřed hrůzovlád

Duo IndiviDual ve složení Jiří Hrubý (klavír) a Jiří M. Procházka (zpěv) představuje kulturně-společenskou iniciativu Člověk na hraně svobody, do jejíž dramaturgie byla zařazena tvorba pěti tvůrců 20. století Pavla Haase, Dmitrije Šostakoviče, Viktora Ullmanna, Moiseje Samuiloviče Vajnberga a Jana Zahradníčka – skladatelů tvořících v obtížných dobách jak nacistické, tak komunistické totality. Hlavní myšlenkou je na základě těchto děl poukázat na mrazivý odraz obou hrůzovlád, kterému byli sami autoři vystaveni a zároveň skrze jejich emotivní svědectví promlouvat k člověku dneška. Premiérové provedení koncertu je naplánováno na 11. dubna ve vile Löw-Beer v Brně.

Trio Incendio míří na švýcarský Verbier Festival

Po nedávném úspěchu v soutěži Josepha Haydna ve Vídni, kde klavírní Trio Incendio získalo 2. cenu a cenu za nejlepší interpretaci povinné soudobé skladby, zaznamenal tento český soubor další úspěch v podobě pozvání do akademie renomovaného Verbier Festivalu.

Pražské jaro přinese devět světových premiér na pěti koncertech a druhý ročník Prague Offspring

Diváci letošního Pražského jara uslyší na pěti květnových koncertech devět skladeb ve světové premiéře. Čtyři čeští autoři a dvě autorky dostali od festivalu zakázku na novou skladbu, kterou zahraje Klangforum Wien pod taktovkou Petera Rundela v rámci druhého ročníku víkendu soudobé hudby Prague Offspring (26. a 27. května v holešovickém Centru současného umění DOX). Dvě nové skladby čekají také na účastníky druhého kola soutěže Pražské jaro. Jan Kučera napsal dílo pro trombon a klavír, Ondřej Štochl pak pro violovou soutěžní kategorii. Poslední světová premiéra pak zazní na koncertě PKF – Prague Philharmonia s dirigentkou Oksanou Lyniv 28. května, a to od skladatele a violoncellisty Bamberských symfoniků Eduarda Resatsche.

Rok české hudby a projekt Smetana 200. Česká filharmonie představuje 128. koncertní sezonu

Ve své nadcházející sezoně bude Česká filharmonie významně reflektovat Rok české hudby a projekt Smetana 200. Díla českých hudebních velikánů uvedou šéfdirigent a hudební ředitel České filharmonie Semjon Byčkov, stejně jako oba hlavní hostující dirigenti Jakub Hrůša a Tomáš Netopil. Vedle nich se k prvnímu českému orchestru vrátí dirigenti Simon Rattle, Giovanni Antonini a Franz Welser-Möst. Debutově se představí Antonio Pappano, Tugan Sochijev a Nicholas Kraemer. Rezidenčním umělcem bude klavírista András Schiff. S Českou filharmonií znovu vystoupí houslistka Janine Jansen, violoncellista Pablo Ferrández, klavíristé Yuja Wang, Pierre-Laurent Aimard a Emanuel Ax, z českých umělců houslisté Josef Špaček a Jiří Vodička a klavírista Lukáš Vondráček. K orchestru poprvé zavítají houslista Augustin Hadelich, klavírista Steven Osborne, sopranistka Louise Alder a barytonista Christian Gerhaher. Do 129. sezony Českého spolku pro komorní hudbu se výrazně propíše houslistka Julia Fischer, s recitály přijedou i klavíristé Mitsuko Uchida a Víkingur Ólafsson. Častým uměleckým partnerem České filharmonie bude Pražský filharmonický sbor pod vedením Lukáše Vasilka.

Tigran Hamasyan: Standardy nejsou nedotknutelné

Tigran Hamasyan se vrací do Česka, na Jazzfestu Brno představí 24. března svou „dekonstrukci“ jazzových standardů, které mnozí považují za nedotknutelné. Progresivní metal, chuť objevovat arménské kořeny, ale i odvaha improvizovat na standardy, které si rádi poslechnou i nejnáročnější jazzoví posluchači. Pianista Tigran Hamasyan disponuje tak vysokou dávkou zdravého sebevědomí a cílevědomosti, že by mu to mohli mnozí závidět. Z následujícího rozhovoru, kde jsme probrali vše zmíněné, jistě poznáte, že je však na místě i pokora, a hlavně vřelost táty od rodiny. Zavolali jsme si totiž těsně před vánočními svátky. Tigran měl zpoždění, protože se stará o nachlazenou maminku a v pozadí bylo často slyšet početné potomstvo, ale hrdě hlásí, že obě jeho děti velice dobře reagují na hudbu. Dvouletý syn již má dokonce své oblíbené skladby od Milese Davise a Johna Coltranea, ale i Queen nebo Led Zeppelin.

Jiří Rajniš v rozjetém vlaku

20. březen 2023 Napsal(a)
Zveřejněno v Rozhovory
Jiří Rajniš v rozjetém vlaku

Jedenatřicetiletý barytonista Jiří Rajniš dostal v letošní sezoně příležitost vystoupit v Teatro alla Scala v Milánu. V lednu se v produkci Straussovy Salome úspěšně zhostil role Prvního Nazaretského. A nyní se chystá na roli Hajného v Rusalce, která bude ve slavném milánském divadle v červnu uvedena vůbec poprvé.

csenfrdeitptes

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.