Skandální Extase, nejlepší restaurovaný film loňského roku, bude znovuuveden s novou orchestrální předehrou Jany Vöröšové

Snímek Extase Gustava Machatého z roku 1933, který na Benátském filmovém festivalu získal ocenění za nejlepší restaurovaný film roku 2019, bude českým divákům poprvé představen 17. ledna na premiéře v kině Lucerna. Slavnostní večer otevře pro tuto příležitost složená skladba Jany Vöröšové v provedení Symfonického orchestru Českého rozhlasu. Výsledek digitálního restaurování, které probíhalo v loňském roce pod dohledem Národního filmového archivu, vstoupí do české distribuce 23. ledna 2020.

Kahánkovy klavírní koncerty a Janáček v nominaci na výroční ceny BBC Music Magazine, hlasování je veřejné

Album klavírních koncertů Antonína Dvořáka a Bohuslava Martinů, které nahrál klavírista Ivo Kahánek a Bamberští symfonikové pod vedením Jakuba Hrůši, bylo časopisem BBC Music Magazine nominováno mezi nejlepší nahrávky celého roku. BBC Music Magazine toto album v loňském vánočním čísle ocenil jako Nahrávku měsíce. Do nejužších nominací na výroční ceny časopisu se vedle klavírních koncertů dostala také nahrávka Janáčkovy vokální tvorby, na němž se podílela mimo jiné Václava Krejčí Housková.

Její pastorkyňa v Královské opeře nově s Karitou Mattilou a Pavlem Černochem

Londýnská Královská opera přináší novou inscenaci Janáčkovy Její pastorkyně (uvedenou pod mezinárodním názvem Jenůfa). Nová produkce v režii Clause Gutha navazuje na úspěšné janáčkovské inscenace Z mrtvého domu (2018) a Káťu Kabanovou (2019). Jenůfa se tak po devatenácti letech vrací na jeviště Královské opery.

Jaromír Honzák: Felliniovská setkání s jinými entitami

Skladatele, kontrabasistu a baskytaristu Jaromíra Honzáka jsme zastihli doslova v nahrávacím studiu, během přípravy alba Hard To Understand. Naskytla se tak výborná příležitost zachytit pohled autora na desku ve stadiu zrodu a dotknout se věci, „kterým je těžko porozumět“.

Na scénu Národního divadla se vrací Turandot, s ní slovenská režisérka Zuzana Gilhuus

Na scénu historické budovy Národního divadla v Praze se 23. ledna po více než čtyřiceti letech vrátí Pucciniho Turandot. V hlavní roli budou alternovat Anda-Louise Bogza, Iveta Jiříková a Eliška Weissová, prince Kalafa bude zpívat Michal Lehotský a Sergej Polyakov. Hudebního nastudování se ujal Jaroslav Kyzlink, režijní zpracování patří Zuzaně Gilhuus.

Marcel Comendant: Cimbál na mnoho způsobů

Jeden z předních cimbalistů slovenské scény pochází z Moldavska. Hráčské umění a žánrová všestrannost Marcela Comendanta vyniknou jak v kapelách, v nichž působí jako sideman, tak v souborech, ve kterých hraje výraznější roli. Trio PaCoRa nebo Bashavel patří k nejdůležitějším, ale zdaleka nejsou jediné.

Byčkov a ČF ve skvělé formě

16. leden 2020 Napsal(a)
Zveřejněno v Kritiky
Byčkov a ČF ve skvělé formě

Abonentní koncert České filharmonie řady A3 přinesl symfonická díla dvou vídeňských klasiků, Beethovena a Schuberta, která orámovala Rendering, kompozici Luciana Beria z roku 1989. Program, chtělo by se říci, tradiční, opřený o dva standardní klasiky, si však v průběhu večera získal posluchače svou promyšleností a vnitřní sofistikovaností, byť ta se mu neodhalovala na první pohled. Navíc měl večer patřičný tah, s účinným vyvrcholením, které přinesla Byčkovovo podání Beethovenovy Sedmé. A do třetice musím s velkou libostí konstatovat, že zvuk České filharmonie se poznenáhlu mění, do tradičního 

Český lev zná nominace. Ve filmové hudbě se utkají Srnka, Acher a Hejl

Česká filmová a televizní akademie oznámila nominace pro 27. ročník výročních cen Český lev. Rada celkem 155 akademiků vybírala z celkem 64 celovečerních hraných, animovaných a dokumentárních filmů. V 15 kategoriích se o sošku Českého lva v závěrečném hlasování utká 17 filmových děl, z nichž nejvíce nominací s téměř vyrovnaným výsledkem patří filmům Vlastníci, Nabarvené ptáče a Staříci. Slavnostní vyhlášení vítězů filmových i televizních kategorií se uskuteční v sobotu 7. března v Rudolfinu v přímém přenosu České televize.

ANKETA: Co čeká klasickou hudbu ve 20. letech?

Dvacátá léta minulého století přinesla české i světové hudbě spoustu nového. Vznikla zásadní díla, ze kterých žije klasická hudba dodnes, měnil se hudební jazyk. Janáček napsal své největší opery a konečně za ně sklidil uznání, Martinů odešel do Francie, aby našel, co hledal, milovník lokomotiv Arthur Honegger napsal svůj Pacific 231, Schönberg dovedl k dokonalosti svou dodekafonní hudbu a Benjamin Britten se poprvé setkal s Frankem Bridgem a ve svých čtrnácti letech u něj začal studovat kompozici.

Peter Schöne a Philharmonia Octet nadchli novým zvukem Mahlerových písní

Pražské Rudolfinum uvítalo na čtvrtém koncertu Českého spolku pro komorní hudbu 13. ledna výborný ansámbl Philharmonia Octet Prague, který tentokrát vystupoval s německým barytonistou Peterem Schönem. Ke spolupráci přizvali členové okteta známého a oceňovaného pěvce, žáka Dietricha Fischera-Dieskaua a Thomase Hampsona, aby představili nezvyklou podobu Mahlerových písní ze sbírky Chlapcův kouzelný roh, jež skladatele celoživotně inspirovaly.

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.