Wanda Dobrovská

Wanda Dobrovská

Vystudovala hudební vědu na Filosofické fakultě Univerzity Karlovy, svému oboru se věnovala na Akademii věd a také jako redaktorka hudební edice nakladatelství H&H (Nová nauka o harmonii od Aloise Háby). Specializuje se na soudobou hudbu, moderuje záznamy a přenosy koncertů, připravuje hudebně-publicistické pořady, píše články pro Harmonii nebo do Týdeníku Rozhlas. Připravuje a moderuje hudební bloky pro vysílání digitální stanice D-dur.

 

Hába dneška?

24. březen 2016
Hába dneška?

Koncertní cyklus orchestru, který tuzemskému publiku urputně vnucuje svůj název PKF – Prague Philharmonia (místo bývalého sice tuctového, ale komunikativnějšího Pražská komorní filharmonie), zaměřený na hudbu 20. a 21. století „Krása dneška“ funguje už jedenáctou sezonou. Na projekt, který si během své existence prošel už mnoha, často nelehkými peripetiemi, spjatými s tuzemskými sociálně-kulturními poměry, je to doba pěkně dlouhá. Zatím poslední „kotrmelec“ nastal loni, cyklu se

Zvukopis výletu do psychedelické reality

Přicházejíce do dvorany Českého muzea hudby, obestírá nás –  ještě před hodinou začátku koncertu – jakási podprahová zvuková aura, elektronický opar, ale i akustické motivky či tóny, hudebníci se svými nástroji dekorativně postávají na ochozech nebo přecházejí, mizí a zase se objevují v průhledech na schodiště, občas se hudební kulisa vzedme ke krátkému jazzovému jamíčku. Informaci o programu – třídílném

Člověčenství Ivany Loudové

7. březen 2016
Člověčenství Ivany Loudové

„Osvojila jsem si řadu principů, nebo základních etických postojů Nové hudby, ale vždy jsem s nimi nakládala  po svém, vytvářím si své vlastní mody, nástrojové kombinace, specifické tektonické postupy, zahrnuji do svých kompozic prostor.“

Patnáct let v čele Orchestru Berg. Nemá smysl současná hudba, která není současná

Plné sály, spousta úžasné, mnohdy neslýchané hudby, tanec, video, scénická akce, premiéry nových skladeb mladých českých autorů, skladatelská soutěž Nuberg, desítky oddaných abonentů a příznivců – to je, velmi stručně, bilance patnáctileté existence Orchestru Berg, jemuž se podařilo získat soudobé hudbě kredit umění, za nímž se stojí vypravit nejen do Dvořákovy síně, sálu Martinů nebo Španělské synagogy, ale také třeba do staré čistírny odpadních vod, industriálního prostoru bývalé továrny nebo rozestavěné stanice metra. Orchestr

Cesta k jižnímu pólu

2. únor 2016
Cesta k jižnímu pólu

Dva týmy se vypravily hledat jižní pól. Norská výprava cestuje pod vedením Roalda Amundsena, Brity vede Robert Scott. Postupují nezávisle na sobě, je to závod o prvenství. V drsných klimatických podmínkách se muži v obou týmech povzbuzují i hádají, jsou nuceni činit krajní rozhodnutí, čelí pochybnostem, vedou vnitřní monology nebo dialogy se vzdálenými osobami. Amundsenův tým dosahuje pólu jako první, členové britské výpravy na zpáteční cestě umírají.

Fistule na lyžích

11. leden 2016
Fistule na lyžích

Miroslav Srnka (1975) patří k nemnoha současným českým skladatelům, jejichž hudba se pravidelně objevuje na programech koncertů světových festivalů a institucí. Na objednávku Bavorské státní opery vytvořil celovečerní operu South Pole (Jižní pól, premiéra 31. 1. 2016). Loni mu bylo čtyřicet, takže se o něm stále ještě píše jako o „mladém“, ale přece jen se už můžeme společně i ohlížet.

Marketa Lazarová jako oratorium

12. říjen 2015
Marketa Lazarová jako oratorium

Kardinální otázka u projektu Petra Ostrouchova Zdeněk Liška: Marketa Lazarová, v premiéře představeného 9. října ve Fóru Karlín v rámci festivalu Struny podzimu, zní: může v tomto konkrétním případě fungovat hudba oddělená od filmu „samonosně“?

Ostravská banda 10+

19. srpen 2015
Ostravská banda 10+

Podle hesla ve Slovníku českého spisovného jazyka je banda sbor lidových hudebníků, lidová kapela. Od roku 2005 máme u nás bandu i v hudbě vážné, neboli klasické, a to bandu Ostravskou. Protože její zakladatel, skladatel a flétnista Petr Kotík vplynul po své emigraci koncem 60. let do amerického kulturního prostředí, na něž se adaptoval i jazykem (na tiskovkách se někdy musí ptát na český ekvivalent

Opakování dává pocit klidu

1. červen 2015
Opakování dává pocit klidu

Kdo čeká večer koncert, bude se možná i trochu nudit, upozornil dopoledne na tiskové konferenci Heiner Goebbels a já jsem si na to vzpomněla, když jsem 25. května usedla v parteru pražského Divadla Archa a místo pódia viděla jen obrovské projekční plátno. Ovšemže, jsme přece v divadle, připomněla jsem si a byla v tom rovněž i vzpomínka na Goebbelsův „scénický koncert“ I went to the house but did not enter, jemuž dalo Pražské jaro před čtyřmi roky prostor v Národním divadle, a na hudebně-divadelní představení Schwarz auf Weiss v

Hradecká apoteóza postmoderny

7. leden 2015
Hradecká apoteóza postmoderny

Hudební fórum Hradec Králové má za sebou deset let. Je to hodně nebo málo? Na festival soudobé hudby s ambiciózní dramaturgií, nabízející novou zahraniční orchestrální tvorbu, mimo jiné skladby nedlouho po jejich světové premiéře, konaný mimo kulturní metropole a zajišťovaný převážně tuzemskými interpretačními silami je to úspěch. Tím spíš, že během uplynulé dekády nedošlo na Fóru zatím nikdy ke stagnaci, a při pohledu zpět vidím (jako pamětnice) mocný kontinuální proud kulturních událostí, uměleckých i komunitních zážitků

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.