Vítězslav Mikeš

Vítězslav Mikeš

Únorový Tip Harmonie: Islandská skladatelka Anna Thorvaldsdóttir a její opojná Aequa

Je s podivem, kolik zajímavých a mezinárodní pozornost poutajících (nejen) hudebních osobností dává světu současný Island – při pomyšlení, jak málo lidí tento ostrov obývá. Jsem si vědom prvoplánově klišovité povahy takového údivu, ale člověka tato skutečnost stále nutí žasnout. Jedním z článků spadajících do tohoto islandského zázraku je i tvorba jedna­čtyřicetileté skladatelky Anny Thorvaldsdóttir, jejíž hudba se už několik let těší zájmu – bez přehánění – elitních světových umělců, těles a koncertních pódií. Aequa je jejím čtvrtým profilovým albem a navazuje na její předchozí spolupráci s International Contemporary Ensemble na titulu In the Light of Air, vydaném v roce 2015 – tak jako aktuální CD – na labelu Sono Luminus; předchozí nahrávky skladatelce vyšly u Innova Recordings (Rhízōma, 2011) a Deutsche Grammophon (Aerial, 2014).

Dennis Russell Davies: Doufám, že má láska k Dvořákovi bude přesvedčivá

Není jednoduché pořizovat rozhovor s člověkem, se kterým jste prakticky v denním kontaktu a vedle čistě pracovních záležitostí s ním probíráte i jiná, hudební i mimohudební témata. Proto jsem se za Dennisem Russellem Daviesem, čerstvým šéfdirigentem a uměleckým ředitelem Filharmonie Brno, rozjel v době, kdy jsme se alespoň částečně mohli oprostit od pohlcení plánováním brněnských sezon. Vyrazil jsem za ním do Lince, města, kde strávil patnáct let v čele Brucknerova orchestru a kde je momentálně doma. Dodnes se řada lidí podivuje nad tím, jak je možné, že se rozhodl kývnout na nabídku brněnské filharmonie. Dennis Russell Davies je osobnost, po které by jistě rád sáhl kdejaký zahraniční orchestr zvučného jména. Udivuje uměleckými kvalitami (jako dirigent i jako klavírista), výčtem prvotřídních těles, která dirigoval, rozsáhlým repertoárem, ale také lidskou stránkou a empatií. Tu prozradilo i přivítání v podobě roztomile vyslovené věty v češtině: Ahoj, vítám tě v Linci!

Hudba z konfliktu Dobra a Zla zrozená

Alfred Schnittke je jedním z nejvýraznějších a nejnaléhavějších „hlasů své epochy“. V tom bývá oprávněně pokládán za přímého pokračovatele Dmitrije Šostakoviče. Však se také oba tvůrci již za života dočkali až nebývalé slávy (vykoupené ovšem strastmi) a v jistých obdobích svými premiérami vyvolávali podobnou atmosféru elektrizujícího očekávání a magického podtextu. U nás zní Šostakovič z koncertních pódií celkem pravidelně, Schnittke méně, ale zdá se, že se to v poslední době zlepšuje – nachází si stále širší publikum i okruh interpretů (včetně orchestrů), což mohu potvrdit z vlastní zkušenosti dramaturga i posluchače.

Case Scaglione: Američan v Berlíně

Přes své mládí má americký dirigent Case Scaglione za sebou již řadu úspěchů a cenných zkušeností a nikoli neprávem mu je předvídána velká budoucnost. Svou pověst výjimečné umělecké osobnosti naplnil i v Brně, kam si ho místní filharmonie od první spolupráce v roce 2016 zve do každé další sezony. V té stávající se Scaglione představí brněnskému publiku již potřetí, a to jako dirigent abonentních koncertů, na nichž spolu s brněnskými filharmoniky uvede 1. a 2. března v Besedním domě Šumařovo dítě Leoše Janáčka, Folk Songs Luciana Beria a Symfonii č. 2 Roberta Schumanna. S lehce pozměněným programem (Beria nahradí Szymanowského Druhý houslový koncert s Milanem Palou jako sólistou) bude o týden později svědkem Scaglioneho spolupráce s brněnskou filharmonií i moderní sál Národního hudebního fóra (Narodowe Forum Muzyki) ve Vratislavi. Scaglioneho jsem telefonicky zastihl na dovolené v jeho rodném Texasu, kam se v posledních letech vrací již jako člověk, který našel svůj nový domov v Berlíně.

Dialogy skrze paralelní světy na Moravském podzimu

Přesně před třemi sty lety reagoval Johann Sebastian Bach na revoluční počin v ladění a začal psát svůj proslulý cyklus pro temperovaný klavír. To je výchozí bod, od něhož se vine jedna z nejvýraznějších dramaturgických linií letošního Moravského podzimu – pocta klavíru, která se volně prolíná s dalšími exponovanými tématy festivalu. Ve dnech 5. – 10. října (samotný festival ovšem trvá až do 28. října, program lze dohledat na www.moravsky-podzim.cz) se tak uskuteční několikadenní klavírní maraton, který nabídne například kompletní nonstop provedení Vexations Erika Satieho, Klavírní koncert č. 1 Alexandra Mosolova na zahajovacím koncertě festivalu či setkání někdejších – dnes již dospělých – laureátů brněnské soutěže mladých klavíristů Amadeus. Ucelenému festivalovému bloku budou dominovat recitály tří výrazných a mezinárodně uznávaných klavíristických osobností v brněnském Besedním domě; tato tři vystoupení spojuje neotřelost a jistá překvapivost programů, z nichž každý je svého druhu dialogem: Pierre-Laurent Aimard přednese Etudy Clauda Debussyho a Goldbergovské variace Johanna Sebastiana Bacha, David Greilsammer propojí sonáty Domenika Scarlattiho a Johna Cage a konečně Steffen Schleiermacher uvede skladby ruské a české avantgardy. Rozhovory s dvěma posledně jmenovanými klavíristy poodhalují (nejen) genezi jejich programů.

Polina Osetinskaja: Cesta zázračného dítěte k dospělosti

Klavíristka Polina Osetinskaja je české hudební veřejnosti prakticky neznámá. V Rusku však skloňují její jméno jedním dechem spolu s takovými hudebníky, jako jsou Maxim Vengerov, Vadim Repin nebo Jevgenij Kisin. Kdysi zázračné dítě řízené despotickou rukou otcovou, dnes vyzrálá a vyrovnaná osobnost v uměleckém i obecném slova smyslu, koncertující po celém světě, třebas ne s takovou okázalou publicitou jako její zmínění kolegové. Na začátku května (4. a 5. 5.) se představí v brněnském Besedním domě, kde spolu s Filharmonií Brno a pod taktovkou venezuelského dirigenta Ilyiche Rivase uvede v rámci jednoho programu Klavírní koncert č. 5 f moll BWV 1056 Johanna Sebastiana Bacha a Koncert pro klavír a smyčce Alfreda Schnittkeho.

Milan Paľa a dva houslové koncerty o odcházení ze života

Postavit vedle sebe Houslový koncert č. 2 op. 61 Karola Szymanowského a Houslový koncert „Na paměť anděla“ Albana Berga je výborný dramaturgický nápad, který se přímo nabízí; nevím přitom o albu, které by v minulosti tuto kombinaci předložilo. Houslista Milan Paľa, iniciátor nahrávky, je typem erudovaného a přemýšlivého hudebníka, a jsem si jist, že k volbě těchto dvou skladeb jej vedly mimo jiné právě souvislosti, které lze mezi nimi vystopovat. Szymanowského dvouvětý koncert vznikl v letech 1932–1933 (náčrt byl ovšem hotov za pouhé čtyři týdny) jako jedno z posledních velkých děl autora, rodil se s vědomím těžké nemoci

Matthew Barley: Jádro veškeré hudby je prostá záležitost –  lidská bytost vyjádřená zvukem

Matthewa Barleyho si Filharmonie Brno jako svého sólistu sezony 2016/2017 nevybrala náhodou. Tento britský violoncellista totiž přímo vybízí k tomu, aby byl do podobné role pasován. Jeho hudební aktivity prakticky neznají zeměpisných, společenských či stylových hranic; zahrnují sólovou a komorní hru, improvizaci, komponování a aranžování, edukaci, nadžánrové či neotřelé komunitní projekty. Jako sólista vystoupil ve více než padesáti zemích světa. V současné době úzce spolupracuje s komorním orchestrem City of London Sinfonia, se kterým chystá

Alina Pogostkina: Každou skladbu hraji tak, jako by byla napsána pro mě

Alina Pogostkina, německá houslistka ruského původu, je rezidenční sólistkou letošní sezony brněnských filharmoniků. V Brně není neznámá – místní publikum si ji jistě pamatuje z jejího vystoupení na zahajovacím koncertě Moravského podzimu 2003, kdy jako mladičká sólistka upoutala pozornost svým temperamentním provedením Lalovy Španělské symfonie. V roce 2009 se do Brna k filharmonikům vrátila, tentokrát

Skladatelova cesta z Tádžikistánu přes Rusko do Izraele

Sezonu 2014/2015 brněnských filharmoniků zpestří jako rezidenční umělec Benjamin Jusupov (1962), izraelský skladatel (primárně), dirigent a klavírista tádžického původu, působící jako respektovaná osobnost po celém hudebním světě. V koncertech sezony Filharmonie Brno se jeho jméno objeví třikrát a chybět u toho nebudou výrazná jména sólistů. Alexandr Kňazev uvede v říjnu jeho Violoncellový koncert, Maxim Rysanov se v dubnu představí v jeho Violovém koncertu, sám Jusupov vystoupí v březnu v Besedním domě na koncertě...

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.