Věroslav Němec

Věroslav Němec

Hudební editor a redaktor, klavírista (bývalý), pedagog (bývalý), muzikolog, hudební publicista. V letech 1975 – 2000 pracoval v hudebním nakladatelství Supraphon (1989–91 šéfredaktor, 1998–99 ředitel, 1999–2000 místopředseda představenstva). Od roku 2000 je šéfredaktorem hudebního nakladatelství Amos Editio, které v roce 2012 získalo pod jeho vedením prestižní Cenu České hudební rady. Jako pianista vystupoval v klavírním duu se svou manželkou Jitkou. S časopisem Harmonie spolupracuje od roku 1999. Ve svých textech, jichž vyšlo v Harmonii přes 500, se věnuje především klavírní interpretaci.

Jan Bartoš vydal debut, kterým nezklame

Jan Bartoš je posledním žákem klavírní třídy legendárního Ivana Moravce. Řadu let studoval v zahraničí, úspěšně se zúčastnil mnoha tuzemských i zahraničních soutěží, koncertoval v Evropě, Asii i USA a dnes jej známe nejen jako výborného pianistu, ale také jako zakladatele a uměleckého ředitele ambiciózní hudební organizace Prague Music Performance. Na jeho debutovém CD, věnovaném památce Ivana Moravce, máme možnost slyšet živý záznam recitálu v Sále Martinů ze dne 21. května 2016. Nahrávku zahajují Smetanovy Sny – cyklus šesti programních skladeb převážně lyrického charakteru, proslulý mezi klavíristy svou obtížností jak

Masterclass Francesca Piemontesiho: Místo hodin u klavíru raději přemýšlejte

Hned pětkrát během jednoho týdne mělo v lednu pražské publikum možnost slyšet v Rudolfinu jednoho z nejlepších současných pianistů Francesca Piemontesiho. V pondělí 23. ledna 2017 vystoupil umělec na sólovém recitálu, následně ve třech dnech za sebou – 25., 26. a 27. ledna – provedl s Českou filharmonií a Manfredem Honeckem Beethovenův 3. klavírní koncert a jako bonus nabídl ve čtvrtek 26. ledna dopoledne klavírní masterclass. Předvedl na něm svou pedagogickou práci se dvěma studenty, vybranými v konkurzu: jedenadvacetiletou Michaelou Augustinovou z HAMU a osmnáctiletým Matoušem Zukalem z Gymnázia a hudební školy hl. m. Prahy. Michaela si pro masterclass připravila první větu z Mozartovy Sonáty B dur, KV 570, Matouš hrál Ondinu z druhého sešitu Debussyho Preludií a finální větu z Beethovenovy Mondscheinsonaty.

Francesco Piemontesi – mistr barevných nuancí

Švýcarský klavírista Francesco Piemontesi na sebe poprvé upozornil v roce 2007, kdy – jako čtyřiadvacetiletý – získal třetí cenu v proslulé Soutěži královny Alžběty v Bruselu. V letech 2009–2011 jej BBC Radio nominovalo do prestižní šestice „umělců nové generace“ a dnes je Piemontesi všeobecně považován za jednoho z nejzajímavějších mladých pianistů. Jeho první pražský recitál (Dvořákova síň, 23. 1. 2017) uspořádal v rámci „Cyklu I“ Český spolek pro komorní hudbu.

Hudba nebeských výšin

15. prosinec 2016
Hudba nebeských výšin

Necelé dva týdny před Vánocemi (13. prosince 2016) nabídl FOK v kostele sv. Šimona a Judy svým posluchačům lákavý a svým způsobem i poměrně exkluzívní koncert, nazvaný Hudba nebeských výšin. Vystoupil na něm vokální soubor Cappella Mariana, vedený Vojtěchem Semerádem, a pianista Václav Mácha (který pohotově „zaskočil“ za onemocnělého Ivo Kahánka). Program byl sestaven výhradně z klavírních a vokálních děl Johanna Sebastiana Bacha a Arvo Pärta, dvou autorů, kteří si jsou sice časově značně vzdálení, ale jejichž hudba má i přes onu časovou propast překvapivě mnoho společného.

Olga Scheps nešetřila emocemi

1. prosinec 2016
Olga Scheps nešetřila emocemi

Mladá rusko-německá pianistka Olga Scheps si pro svůj recitál na třetím večeru Klavírního festivalu Rudolfa Firkušného (Dvořákova síň, 24. 11. 2016) vybrala tři významná díla Chopinova – Baladu č. 1 g moll, op. 23, Sonátu č. 3 h moll, op. 58 a Fantazii f moll, op. 49. K těmto třem Chopinovým kompozicím připojila (trochu překvapivě) Prokofjevovu Sonátu č. 7 B dur, op. 83. V koncertním programu jsme se o umělkyni mohli mj. dočíst, že na klavír hraje od pěti let, že natočila šest CD, z nichž album Chopin, které vydala roku 2010 (ve svých čtyřiadvaceti letech), získalo prestižní ocenění ECHO Klassik, a že její hru označují kritici za „romantickou“ a „emotivní“.

Leif Ove Andsnes a jeho „putování s Beethovenem“

V pražském kině MAT byl 24. listopadu 2016 představen osobitý hudební dokument, nazvaný Concerto – putování s Beethovenem. Jeho autorem je proslulý britský režisér a dokumentarista Phil Grabsky, který byl pražskému uvedení filmu dokonce osobně přítomen. Dokument mapuje čtyři roky života slavného norského pianisty Leifa Oveho Andsnese, jenž v letech 2011 – 2014 provedl ve 27 zemích světa a v celkem 108 městech – včetně Prahy – postupně všech pět Beethovenových klavírních koncertů.

Adventní András Schiff

30. listopad 2016
Adventní András Schiff

Závěrečný koncert Klavírního festivalu Rudolfa Firkušného (Dvořákova síň, 26. 11. 2016) patřil Siru Andrási Schiffovi, jedné z největších hvězd současného pianistického nebe. Umělec si pro své pražské vystoupení zvolil velmi originální program – hrál poslední klavírní sonáty čtyř nejvýznamnějších vídeňských mistrů: Josepha Haydna, Wolfganga Amadea Mozart, Ludwiga van Beethovena a Franze Schuberta.

Poetické obrázky Martina Kasíka

25. listopad 2016
Poetické obrázky Martina Kasíka

Pianista Martin Kasík vstoupil v září do našich nejnovějších dějin klavírní interpretace hrdinským kouskem: doslova na poslední chvíli (jednalo se o pouhých několik hodin!) vzal v září na festivalu Dvořákova Praha v Rudolfinu záskok za onemocnělého Borise Berezovského. A nejenže ten záskok zvládl se ctí, ale hrál tak skvěle, že byl za Berezovského rovnocennou náhradou.

Zahájení Festivalu Firkušného: Šťastná ruka pořadatelů a bezkonkurenční lehkost Garricka Ohlssona

Při výběru interpreta pro zahajovací koncert letošního ročníku Klavírního festivalu Rudolfa Firkušeného (Dvořákova síň, 19. 11. 2016) měli pořadatelé mimořádně šťastnou ruku. Americký pianista Garrick Ohlsson se u českého publika těší velké oblibě už od svého prvního vystoupení na Pražském jaru v roce 1973 – a své ctitele potěšil i tentokrát. Do Prahy přijel s velmi pestrým a posluchačsky lákavým programem. V první půli hrál sonáty dvou z nejvýznamnějších vídeňských mistrů, ve druhé půli uvedl taneční stylizace dvou poměrně vzdálených kultur: české a španělské.

Pohádkový večer s FOK

14. listopad 2016
Pohádkový večer s FOK

Třetí koncert abonentního cyklu B Symfonického orchestru hl. m. Prahy FOK (Smetanova síň Obecního domu, 9. 11. 2016) začal dosti strašidelně: symfonickou básní Kikimora, op. 63 Anatolije Ljadova. Kikimora je tajemná bytost, známá z mytologie starých Slovanů. Sídlila v lidských příbytcích, byla neviditelná (leč občas se zjevovala v podobě šeredné babice), vyluzovala v domech záhadné zvuky a nezřídka lidem škodila, i když údajně nijak zvlášť vážně. Ljadov ji ve své zvukomalebné skladbě zobrazil velmi působivě, a to už od jejího dětství v kamenných horách, kdy ji kolébali v křišťálové kolébce a vyprávěli jí pohádky, až po její dospělost, kdy

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.