Věroslav Němec

Věroslav Němec

Hudební editor a redaktor, klavírista (bývalý), pedagog (bývalý), muzikolog, hudební publicista. V letech 1975 – 2000 pracoval v hudebním nakladatelství Supraphon (1989–91 šéfredaktor, 1998–99 ředitel, 1999–2000 místopředseda představenstva). Od roku 2000 je šéfredaktorem hudebního nakladatelství Amos Editio, které v roce 2012 získalo pod jeho vedením prestižní Cenu České hudební rady. Jako pianista vystupoval v klavírním duu se svou manželkou Jitkou. S časopisem Harmonie spolupracuje od roku 1999. Ve svých textech, jichž vyšlo v Harmonii přes 500, se věnuje především klavírní interpretaci.

Kirill Gerstein rád hraje „jinak“

19. březen 2018
Kirill Gerstein rád hraje „jinak“

Devětatřicetiletý rusko-americký pianista Kirill Gerstein má skvělé renomé: mj. získal v roce 2001 první cenu na klavírní soutěži Arthura Rubinsteina v Tel Avivu, o rok později obdržel Gilmore Young Artist Award a v roce 2010 mu byla udělená prestižní Gilmore Artist Award. Koncertuje hojně po celém světě, v Praze jsme měli možnost slyšet ho naposledy vloni jako sólistu Čajkovského Klavírního koncertu b moll.

Večer na polské ambasádě: hudební Broumov a Salon Polski

Pořadatelé hudebního festivalu Za poklady Broumovska a mezinárodní soutěže mladých klavíristů Broumovská klávesa získali pro svou první tiskovou konferenci (7. března 2018) značně exkluzívní prostory: nádherný barokní koncertní sál polské ambasády v Praze. Broumovský výběžek je ze tří čtvrtin obklopený Polskem a česko-polské vztahy jsou v tomto regionu velmi intenzívní. Není proto divu, že se dvěma z nejvýznamnějších broumovských kulturních událostí dostává podpory na velvyslanecké úrovni.

Ashkarův Beethoven pošesté

1. březen 2018
Ashkarův Beethoven pošesté

Svůj projekt souborného provedení všech dvaatřiceti klavírních sonát Ludwiga van Beethovena zahájil izraelsko-palestinský pianista Saleem Ashkar v Anežském klášteře 3. října 2016. Od té doby uvedl postupně na pěti svých pražských recitálech již dvacet Beethovenových sonát. Na svém prozatím posledním, šestém recitálu v pondělí 26. února 2018 nabídl pražskému publiku (opět v Anežském klášteře) další čtyři Beethovenovy sonáty: č. 2 A dur op. 2/2, č. 12 As dur op. 26, č. 24 Fis dur op. 78 a č. 31 As dur op. 110. Všechny tyto sonáty mají k sobě výrazově dost blízko. Vysloveně dramatických momentů v nich totiž uslyšíme pomálu – Beethoven se nám tu představuje především jako příjemný, zábavný a vtipný společník. Nejzávažnější je poslední z nich, Sonáta As dur op. 110. Ne proto, že by byla nějak výrazně dramatičtější, ale proto, že má odvážně rozvolněnou fantazijní formu, kterou korunuje grandiózní závěrečná fuga. Pro své pražské vystoupení i pro natáčení svého beethovenovského projektu si Ashkar zvolil klavír značky C. Bechstein.

Kasík, Inkinen a dvě „B“

26. únor 2018
Kasík, Inkinen a dvě „B“

V roce 2016 zahájil Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK dlouhodobý a dramaturgicky pozoruhodný projekt, věnovaný dvěma slavným „B“ – Beethovenovi a Brucknerovi. Na úvodním koncertě v únoru 2016 zazněl Beethovenův Klavírní koncert č. 1 (s Barrym Douglasem) a Brucknerova 9. symfonie, v únoru o rok později uvedl FOK Beethovenův Klavírní koncert č. 2 (s Eugenem Indjicem) a Brucknerovu 8. symfonii. Letos – 21. února (a následně 22. února) – měli pak posluchači ve Smetanově síni možnost slyšet Beethovenův Klavírní koncert č. 3 c moll, op. 37 a Brucknerovu Symfonii č. 7 E dur. Stejně jako v předchozích dvou letech, i tentokrát pod taktovkou šéfdirigenta FOKu Pietariho Inkinena.

Moravskoslezské tajemství – festival Gradus ad Parnassum

V červenci loňského roku mi přišel od Lukáše Michla e-mail s nabídkou, zda bych byl ochoten připravit pro třetí ročník festivalu Gradus ad Parnassum přednášku o instruktivních klavírních skladbách Ilji Hurníka. Přiznávám, že jsem byl tehdy hodně překvapený. O Lukáši Michlovi samozřejmě vím – je výborný pianista a 

Barevné etudy a Černá mše Veroniky Böhmové

Pianistka Veronika Böhmová si nikdy nekladla malé cíle a nikdy se také nelekala technických obtíží. Znovu to potvrdila programem, který si připravila pro čtvrtý koncert cyklu FOK Světová klavírní tvorba (Dvořákova síň, 27. ledna 2018). Vybrala si díla, která patří ve světové klavírní literatuře k nejnáročnějším vůbec. První půli svého recitálu věnovala Alexandru Skrjabinovi: hrála jeho Etudy op. 8 a proslulou Sonátu č. 9 op. 68, zvanou „Černá mše“. Ve druhé polovině večera provedla kompletně Études–Tableaux op. 39 Sergeje Rachmaninova.

Pianotéka ve znamení tří devatenáctek

Jakub Zahradník je mužem mnoha profesí – známe ho jako skladatele, klavíristu a básníka, ale také jako velmi schopného manažera se spoustou zajímavých nápadů. A protože mu – jak sám říká – nestačí k životu pouhý jeden klavír, pořídil si k tomu všemu ještě klavírní obchod. Otevřel jej v říjnu roku 2016 v Braníku, pár kroků od Vltavského nábřeží, a nazval ho Pianotéka. Kromě obchodování s klavíry se ovšem v Pianotéce děje navíc leccos zajímavého, jako je kupříkladu koncertní řada, která začala v loňském roce a kterou bychom mohli nazvat „Třikrát devatenáct“. Každého devatenáctého dne v měsíci v 19:00 hraje totiž v Pianotéce některý z našich (a občas dokonce i zahraničních) významných klavíristů. A letošní nabídka je vskutku reprezentativní: jako první tu hrála 19. ledna Jitka Čechová, v únoru předvede své umění Ivo Kahánek, po něm Tomáš Víšek, dále pak to budou mimo jiné manželé Wiesnerovi a manželé Ardaševovi. Zatímco první dvě devatenáctky projektu nemusí vzbudit až tak velkou pozornost, jeho třetí devatenáctka je skutečnou kuriozitou: na koncert má přístup pouhých 19 posluchačů.

Temný a jedinečný poslední den Bohuslava Martinů

Abonentní koncert České filharmonie 20. prosince 2017 měl slavnostní ráz – byl totiž zároveň závěrečným koncertem festivalu „Dny Bohuslava Martinů“. V úvodu večera zazněla skladba Luboše Fišera Double pro orchestr. Luboš Fišer střídá v tomto díle krátké úseky hudby barokního skladatele Johanna Fischera (1646–1716) s ještě stručnějšími vlastními hudebními „komentáři“. Formálně se tedy jedná nejspíš o jakousi koláž. Vtipná, nepříliš rozsáhlá kompozice je nápaditě a pestře instrumentovaná (prostor v ní dostal dokonce i sólový klavír s výborným Václavem Máchou) a jak orchestr, tak i jeho šéfdirigent Semjon Byčkov si ji zjevně „užívali“.

David Fray okouzlil a dojal

23. listopad 2017
David Fray okouzlil a dojal

Na druhý koncert Klavírního festivalu Rudolfa Firkušného (Dvořákova síň Rudolfina, 21. listopadu 2017) se pořadatelům podařilo angažovat Davida Fraye, jednoho z nejzajímavějších a nejosobitějších soudobých pianistů. Šestatřicetiletý Fray je původem Francouz, ale k naší zemi má velmi vřelý vztah, protože – jak sám říká – je ze čtvrtiny Čech: má českou babičku, za kterou jako dítě poměrně často zajížděl do Zlína. Je tedy spíše s podivem, že jsme jej u nás doposud neměli příležitost slyšet.

Dušičkový FOK s Garrickem Ohlssonem

13. listopad 2017
Dušičkový FOK s Garrickem Ohlssonem

Přesně týden po Dušičkách, ve středu 8. listopadu 2017, nabídl FOK abonentům orchestrálního cyklu C2 značně originální „postdušičkový“ koncert. Program zahájila Pohřební píseň Igora Stravinského. Po ní následovala suita z opery Nikolaje Rimského-Korsakova Legenda o neviditelném městě Kitěži a panně Fevronii, jejíž poslední věta nese název Blažená smrt panny Fevronie. Ženich panny Fevronie, carevič Vsevolod, byl v té době už mrtev, protože byl zabit se spoustou dalších bojovníků v předposlední větě suity, nazvané Bitva u Keržence. Brahmsův Klavírní koncert č. 2 B dur, op. 83, jenž zazněl po přestávce, sice nenese žádný „dušičkový“ programní název, ale skladatel cituje v jeho volné větě dvě své písně – Immer leiser wird mein Schlummer (Stále tišší je můj spánek) a Todessehnen (Touha po smrti), které už jen samotnými svými názvy dostatečně zřetelně naznačují, o čem se v nich zpívá. Také počasí jako by se v onu listopadovou středu rozhodlo podpořit zvláštní dramaturgii tohoto koncertu. Celý den byl kalný, mlhavý a ubrečený. (Tohle nevlídné, zasmušilé mlhavo bylo možná jedním z hlavních důvodů, proč přišlo do Smetanovy síně méně posluchačů, než by si býval tento koncert zasloužil.)

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.