Věroslav Němec

Věroslav Němec

Hudební editor a redaktor, klavírista (bývalý), pedagog (bývalý), muzikolog, hudební publicista. V letech 1975 – 2000 pracoval v hudebním nakladatelství Supraphon (1989–91 šéfredaktor, 1998–99 ředitel, 1999–2000 místopředseda představenstva). Od roku 2000 je šéfredaktorem hudebního nakladatelství Amos Editio, které v roce 2012 získalo pod jeho vedením prestižní Cenu České hudební rady. Jako pianista vystupoval v klavírním duu se svou manželkou Jitkou. S časopisem Harmonie spolupracuje od roku 1999. Ve svých textech, jichž vyšlo v Harmonii přes 500, se věnuje především klavírní interpretaci.

Feininger Trio s rutinou a bez zaujetí

29. květen 2019
Feininger Trio s rutinou a bez zaujetí

Na druhém večeru Víkendu komorní hudby (Dvořákova síň, 26. května 2019) nabídlo Pražské jaro svým posluchačům debutové vystoupení německého Feininger tria. Tento soubor založili v roce 2005 v Berlíně tři švýcarští hudebníci: klavírista Adrian Oetiker, houslista Christoph Streuli a violoncellista David Riniker. Svůj název odvozuje Feininger trio od německo-amerického malíře Lyonela Feiningera, významného představitele expresionismu a spoluzakladatele školy Bauhaus. Soubor hraje od svého vzniku v nezměněné sestavě.

Dvojí standing ovation v jeden večer: Pro Jana Lisieckého a pro Orpheus Chamber Orchestra

Newyorský Orpheus Chamber Orchestra se jako jeden z mála světových orchestrů obejde bez dirigenta. Na Pražském jaru jsme jej měli možnost slyšet už pětkrát, poprvé v roce 1988. Své letošní festivalové vystoupení ve Dvořákově síni 21. května 2019 zahájil odvážně evropskou premiérou hudební básně pro orchestr Záznamy z mizejícího města od soudobé americké skladatelky Jessie Montgomery. Dílo vzniklo na objednávku orchestru a mělo světovou premiéru před necelými třemi lety v newyorské Carnegie Hall. Autorka se v něm – podle svých vlastních slov – pokusila reflektovat vzpomínky na hudbu, která ji obklopovala v době jejího dětství a raného mládí v manhattanské čtvrti Lower Eeast Side.

Matyáš Novák se blýsknul Chopinem a Lisztem

Královéhradeckého pianistu Matyáše Nováka znám už mnoho let, zažil jsem ho na řadě dětských a později studentských klavírních soutěží. Jeho talent byl zjevný a nezpochybnitelný – ze soutěží si vždy odvážel ta nejvyšší ocenění. Za čtyři týdny (přesněji: 20. června) mu bude jednadvacet, stojí tedy na samém počátku své umělecké kariéry. Vystoupení na našem nejprestižnějším hudebním festivalu je pro něho velkou poctou, a není proto divu, že se rozhodl blýsknout se tím nejefektnějším ze svého impozantního repertoáru. Program, který si pro své festivalové matiné (Sál Martinů, 18. května 2019) připravil, byl už na první pohled značně ambiciózní. Mladý umělec na něm uvedl v pestrém výběru díla dvou z nejzářivějších hvězd romantického klavíru – Fryderyka Chopina a Franze Liszta.

Skvělý záskok na poslední chvíli

10. květen 2019
Skvělý záskok na poslední chvíli

Na závěrečném koncertu cyklu FOK Světová klavírní tvorba v sobotu 4. května 2019 měl vystoupit v Rudolfinu Vladimir Ashkenazy se svým synem Vovkou. Umělec však na poslední chvíli ze zdravotních důvodů vystoupení odřekl. FOKu se ovšem podařilo v rekordně krátkém čase sehnat adekvátní náhradu: výtečného ruského pianistu Nikolaje Luganského, jehož umění jsme měli možnost v Praze ocenit před necelými čtyřmi týdny, kdy přednesl v Rudolfinu s Českou filharmonií a Tomášem Netopilem Beethovenův 4. klavírní koncert.

Poklady Broumovska na střeše Lucerny

Nově zpřístupněná střecha pražského secesního paláce Lucerna je přímo stvořená pro exkluzívní společenské akce. V komorním prostředí útulného koncertního sálku, z něhož je přímý přístup na rozlehlou střešní terasu, se v podvečer 23. dubna 2019 sešli pořadatelé letního hudebního festivalu Za poklady Broumovska na neformálním setkání se svými příznivci a přáteli, aby je seznámili s programem letošního festivalového ročníku a zároveň je informovali o dalších zajímavých broumovských aktivitách.

Když soutěží čtyři ruce: Per quattro mani letos potřinácté

První ročník soutěže ve čtyřruční hře s názvem Per quattro mani proběhl v ZUŠ na Praze 8 v Taussigově ulici na jaře roku 2000. Od počátku se tato soutěž koná v neobvyklých jedenapůlletých intervalech, přičemž se v pořádání střídá pražská ZUŠ v Taussigově ulici (liché ročníky) s brněnskou ZUŠ J. Kvapila (sudé ročníky). Soutěž je určená především žákům základních uměleckých škol. Jedná se o ojedinělou akci, která u nás nemá obdoby, a která se proto už od prvního ročníku těší velkému zájmu jak mladých pianistů, tak i jejich pedagogů.

Mezi poezií a virtuozitou: Tomáš Netopil s Nikolajem Luganským na jednom pódiu

Na závěrečném koncertu abonentní řady C4 (Dvořákova síň Rudolfina, 11. 4. 2019) nabídla Česká filharmonie s dirigentem Tomášem Netopilem svým posluchačům krásný „vídeňský“ program. Zahájila ho dvěma čísly z baletní hudby Mozartovy opery Idomeneo: Chaconnou a Pas Seul (de Mr Le Grand).

Zemřel Emil Leichner. Měl lásku k Martinů a vztahy hluboce lidské

Emil Leichner patří bezesporu k našim nejvýznamnějším klavíristům. Proslul nejen jako vynikající sólista a vyhledávaný komorní hráč, ale také jako skvělý klavírní pedagog – vyučoval přes padesát let (!) na Pražské konzervatoři a více než pětadvacet let na AMU – a během své dlouholeté umělecké a pedagogické kariéry se stal v českém pianistickém světě doslova legendou. Naprosto mimořádně se pak do dějin české hudby zapsal jako interpret a propagátor uměleckého odkazu

Smetanovo trio ve vrcholné kondici

24. leden 2019
Smetanovo trio ve vrcholné kondici

Smetanovo trio, jež hraje od loňského roku ve složení Jitka Čechová – klavír, Radim Kresta – housle a Jan Páleníček – violoncello, náleží k našim nejlepším komorním souborům a svou skvělou pověst znovu potvrdilo na čtvrtém koncertě I. cyklu Českého spolku pro komorní hudbu, který se konal 21. ledna 2019 ve Dvořákově síni Rudolfina.

Lednový Tip Harmonie: Čistá architektura i cit Bachovy hudby v rukou Víkingura Ólafssona

O čtyřiatřicetiletém islandském klavíristovi Víkinguru Ólafssonovi toho u nás zatím moc nevíme. V jeho životopise se lze dočíst, že na klavír ho učila hrát jeho matka a že svá klavírní studia uzavřel u Jeroma Lowenthala na slavné newyorské Juilliard School. Na Islandu se těší velké oblibě, a o tom, že se nejedná o pianistu jen tak ledajakého, svědčí mimo jiné skutečnost, že s ním v roce 2016 uzavřela exkluzívní smlouvu Deutsche Grammophon. Hned první CD se skladbami Philipa Glasse, které klavírista u tohoto proslulého labelu vydal v následujícím roce, vzbudilo velkou pozornost. A nepochybuji o tom, že nemenší pozornosti se dostane i Ólafssonově nahrávce skladeb J. S. Bacha, kterou uvedla Deutsche Grammophon na trh v září 2018.

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.