Věra Drápelová

Věra Drápelová

Vystudovala fakultu žurnalistiky Univerzity Karlovy. Je editorkou rubrik Kultura, Názory a Rozhovor v redakci MF Dnes. Autorsky se věnuje klasické hudbě a opeře.

Chvalozpěv na konec sezony

8. červen 2016
Chvalozpěv na konec sezony

Originálně uzavřel svou letošní sezonu orchestr PKF – Prague Philharmonia. Uvedl Lobgesang (Chvalozpěv) Felixe Mendelssohna-Bartholdyho. Tedy autora, od nějž posluchač v běžném koncertním provozu slýchá spíše jiné skladby než tuto. Lobgesang si objednalo město Lipsko na oslavu 400.výročí vynálezu knihtisku Johannem Gutenbergem. A protože mezi díly, která slavný vynálezce vytiskl, nechyběla bible, Lobgesang symbolicky zdůrazňuje obrácení lidstva od tmy ke světlu. Poprvé zazněl roku 1840 v lipském kostele sv. Tomáše.

EUYO: Konec jedné iluze?

27. květen 2016
EUYO: Konec jedné iluze?

Blížící se zánik Orchestru mladých Evropské unie (EUYO) vyvolává v hudebním světě spontánní emocionální reakce. Těleso se čtyřicetiletou tradicí už totiž nedostane finance od Evropské unie – jejíž hlavní myšlenku paradoxně od počátku ztělesňovalo.

Anne-Sophie Mutter: Někdy je dobré vyjít z věže

Vyvolává obdiv i diskuse, její vklad do dějin houslové hry je však naprosto nezpochybnitelný. Německá virtuozka Anne-Sophie Mutter se minulý týden vrátila do Prahy, aby provedla s Českou filharmonií Dvořákův Houslový koncert a moll. Během zkoušek odpověděla na následující otázky.

Kolik cest vede do Říma?

8. duben 2016
Kolik cest vede do Říma?

Samozřejmě všechny, některé jsou ale klikaté, soudě dle abonentního programu Symfonického orchestru hl.m. Prahy FOK ve dnech 6. a 7.dubna.

Jeptišky bez popraviště

8. únor 2016
Jeptišky bez popraviště

Lednovou sérii představení Poulencových Dialogů karmelitánek v Bavorské státní opeře v Mnichově doprovázelo další kolo kuriózního soudního sporu. Na dílo skladatele, který zemřel roku 1963, se totiž stále ještě vztahuje ochranná sedmdesátiletá lhůta, během níž trvají autorská práva. Toho využili dědicové a divadlo zažalovali kvůli koncepci ruského režiséra Dmitrije Čerňakova. Žádají, aby byla předělána, nebo aby divadlo inscenaci stáhlo z repertoáru.

Peter Grimes jako přiznané drama o lásce muže k muži

Ve stejnou dobu, kdy Vídeňská státní opera uváděla Janáčkovu Věc Makropulos, představilo Theater an der Wien novou produkci Brittenova Petera Grimese. Z jistého úhlu pohledu to bylo zajímavé srovnání.

Jan Martiník: basista, který nespěchá

Před nějakou dobou k sobě obrátil pozornost, když se dostal do finále dvou renomovaných akcí pro mladé zpěváky, napřed soutěže Plácida Dominga Operalia (2007) a následně pěvecké soutěže v britském Cardiffu (2009), jejíž písňovou kategorii nadto vyhrál. Dalo se tedy tušit, že se objevila osobnost s pěveckým i osobnostním potenciálem. Od té doby se ale basista

Odpověď Petru Kofroňovi

16. říjen 2014
Odpověď Petru Kofroňovi

Vážený pane šéfe Opery Národního divadla, možná to pro Vás bude překvapení, ale ve světě je hodně specialistů na český operní repertoár. Tedy pokud za specialistu považujeme prostě toho pěvce, který roli umí ztvárnit na vysoké úrovni. Kdo ovšem sleduje hrací plány světových scén, tak zjistí, že mezi nimi nejsou (až na naprosté výjimky) Češi. Asi to o něčem svědčí...

Vzejde z risku zisk?

4. září 2014
Vzejde z risku zisk?

Na tiskové konferenci Opery Národního divadla k nadcházející sezoně uvedla její ředitelka Silvia Hroncová, že divadlo chce dokázat, že Praha zůstává evropskou operní metropolí jak nabídkou celkem 44 operních inscenací, tak přitažlivou dramaturgií a špičkovými uměleckými výkony. Umělecký šéf Petr Kofroň podtrhnul především odvahu riskovat. „Bez rizika není napětí ani překvapení,“ dodal. Zřejmě však na první scéně nevládne kooperativnost, soudě dle toho, že krátce před koncem minulé sezony odstoupil hudební ředitel Národního divadla Robert...

Kate Royal nechce dělat od všeho něco

Jméno Kate Royal má samo o sobě téměř marketingový potenciál… Nicméně jeho nositelka, která 28. září vystoupí na zahajovacím koncertě sezony PKF – Prague Philharmonia s dirigentem Jakubem Hrůšou (zároveň zahájí projekt „20 let stylově“, který oslaví dvacáté výročí od založení orchestru), si v operním světě získává pozornost především svým uměním. Patří k představitelkám mladší generace britských zpěváků a pokračuje v tradici, kterou před ní vytvářely sopranistky jako Kiri Te Kanawa nebo Felicity Lott. Studovala na...

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.