
Věra Drápelová
Vystudovala fakultu žurnalistiky Univerzity Karlovy. Je editorkou rubrik Kultura, Názory a Rozhovor v redakci MF Dnes. Autorsky se věnuje klasické hudbě a opeře.
Thielemann a Beethoven. Senzace v Drážďanech
23. prosinec 2019Maeterlinckova loutková dramata v Bruselu
14. říjen 2019Šostakovičova Pátá a Dvořákova Devátá v Salcburku
12. srpen 2019Vídeňský Otello, další aktualizace podle šablony
2. červenec 2019Slovenský basista Štefan Kocán se na zahraničních operních scénách pohybuje již dvě desítky let. Absolvent VŠMU, který se ve zpěvu zdokonaloval i na vídeňské konzervatoři u proslulého ruského basisty Jevgenije Něstěrenka, začínal kariéru jako člen souboru Landestheater v rakouském Linci (své profesionální počátky mimo jiné popsal v rozhovoru pro HARMONII 1/2015), odkud vystoupal na přední světové scény. České publikum ho může znát z občasných hostování v Národním divadle či z koncertů, ale také z kinopřenosů z Metropolitní opery. A to byla příležitost položit mu několik otázek, vztahujících se především k jeho působení v proslulém newyorském divadle. Zvlášť když šestačtyřicetiletý pěvec letos slaví své malé „metropolitní“ jubileum.
Dva Tannhäuserové na jevišti a jiné dojmy z Drážďan
14. březen 2019Otello s Kaufmannem, ale bez rozumu i citu
2. leden 2019Verdiho Otello je jistě psychodrama. Nová inscenace mnichovské Bavorské státní opery to ale zdůrazňuje tak urputně a polopaticky, že psychodrama naopak potlačuje. Režisérka Amélie Niermeyer se rozhodla koncentrovat toliko na psychologii hrdinů, zvláště Desdemony, a posunout dílo někam do světa realistických činoher konce 19. století. Problém je, že opera není a nemůže být realistické drama od Ibsena či Strindberga. Zvlášť ne Verdiho Otello. S operním stylizovaným jazykem se musí umět zacházet, a ne každý to umí tak, jak to třeba kdysi předvedl Willy Decker na La traviatě.
Ve vídeňském Vilému Tellovi bojují gangy i letadla
2. listopad 2018Hlas, charisma, kázeň. Dědictví Montserrat Caballé
8. říjen 2018Operní svět zarmoutila zpráva o úmrtí Montserrat Caballé. Španělské sopranistce bylo 85 let. Jaký odkaz po sobě zanechala? Její život i pěvecká dráha byly dlouhé, pestré, nechyběly v nich dramatické zvraty, překonané vážné nemoci, angažovanost pro charitu, ale třeba i obvinění z daňových úniků... A samozřejmě vydařený (a jinými interprety mnohokrát neuměle napodobovaný) výlet do popu s Freddiem Mercurym.