Petr Veber

Petr Veber

Novinář, hudební a operní kritik, autor textů o hudbě a hudebnících, absolvent hudební vědy na Karlově univerzitě. Přes dvacet let byl zpravodajem ČTK zaměřeným na hudbu, kulturu a církve, od roku 2007 byl pak deset let v Českém rozhlase vedoucím hudební redakce stanice Vltava. Je jedním z průvodců vysíláním stanice D dur. Spolupracovníkem Harmonie se stal hned v počátcích existence časopisu. Přispíval a přispívá také do Lidových a Hospodářských novin a do Týdeníku Rozhlas. Je autorem knihy Václav Snítil a jeho půlstoletí české hudby. Klasickou hudbu považuje za nenahraditelnou součást lidského života. Nejenže za ní rád cestuje, ale také ji ještě stále rád poslouchá.

Symfonie na pomezí hudby a ticha

16. listopad 2017
Symfonie na pomezí hudby a ticha

Mahlerova Devátá symfonie je nevšední dílo a Pražští symfonikové dali jejímu podobně ne tak běžnému provedení v abonentní sezoně sváteční parametry. Hlavní hostující dirigent orchestru Jac van Steen se během posledních několika sezon FOK věnuje Gustavu Mahlerovi v Obecním domě soustavně a v postupném společném uvádění všech symfonií jsou zhruba v polovině. Je to dobrý projekt, závažný, pro tuzemské publikum podnětný. Jac van Steen není typem dirigenta–extroverta, na pódiu nezdůrazňuje sama sebe, jeho dosavadní umělecký životopis je dostatečně zajímavý, je hodný pozoru a úcty a potvrzuje, že jde v případě 

Koncertní půlstoletí Václava Hudečka: Být z té krásy unaven? Ne!

V Praze začíná 24. října festival Svátky hudby spojený po celou dobu, už čtvrtstoletí, se jménem houslisty Václava Hudečka. Od začátku staví programy na kombinaci renomovaných umělců s těmi začínajícími, jimž tak chce slovy svého zakladatele a hostitele dodávat kuráž a víru, že obstojí - jak na domácí, tak na mezinárodní úrovni. Hudeček sám si ovšem v těchto dnech současně připomíná jubileum vlastní umělecké dráhy – koncertuje už celé půlstoletí. V rozhovoru pro Harmonii se ohlíží zpět. Vzpomíná, hodnotí, bilancuje – a jasně říká, co považuje v životě za důležité.

Semjon Byčkov v Praze, mezi Východem a Západem

Šéfdirigentem České filharmonie bude od příští sezony na pět let Semjon Byčkov, mezinárodně uznávaný Pařížan, který se narodil v Leningradu a v roce 1975, když mu bylo třiadvacet, opustil Sovětský svaz. Na českém prvním orchestru se mu líbí, že stojí na pomezí kultur, mezi Západem a Východem.

Juan Diego Flórez, tenorista na hranici oborů

13. říjen 2017
Juan Diego Flórez, tenorista na hranici oborů

„Mým problémem je, že neumím zpívat nic snadného,“ prohlásil Juan Diego Flórez z pódia Dvořákovy síně, když se chystal k prvnímu přídavku; usmál se svému vtipu… - a pak v árii z Donizettiho Dcery pluku bez námahy postupně vypálil i oněch proslulých devět vysokých „c“.

Festivaloví debutanti

23. září 2017
Festivaloví debutanti

Ani jeden z takzvaných debutantů festivalu Dvořákova Praha není začátečník, ale podobnému označení rozumíme: čtyřem mladým, v soutěžích úspěšným tuzemským umělcům dala renomovaná mezinárodní hudební přehlídka prostor ve svém programu, výrazně na ně ukázala - a oni sami si toho považují. Koncert v Rudolfinu 22. 9. neměl chybu.

Ten koncert měl dirigovat Jiří Bělohlávek

21. září 2017
Ten koncert měl dirigovat Jiří Bělohlávek

Jeho odchod na jaře přinesl nutnost hledání náhrady. Středa 20. září byla nakonec ve festivalovém programu Dvořákovy Prahy jen zčásti pozměněna a vystoupení České filharmonie pořadatelé připsali památce jejího šéfdirigenta.

Netopil si v Essenu vede dobře

13. září 2017
Netopil si v Essenu vede dobře

Festival Dvořákova Praha pozváním Essenských filharmoniků potvrdil, že může a dokáže šlapat na paty i Pražskému jaru. Orchestr byl už nějakou dobu pochopitelným adeptem hostování v Čechách, protože je veden od roku 2013 Tomášem Netopilem. Letos se pozvání realizovalo a 12. 9. v Rudolfinu ryze hudebními prostředky společně nadchli.

Mladí hrají nahlas

12. září 2017
Mladí hrají nahlas

Do koncertní řady Dvořákovy Prahy nazvané Světové orchestry byl letos vedle Londýnských filharmoniků, Vídeňských symfoniků a Essenských filharmoniků umístěn i Gustav Mahler Jugendorchester. V Rudolfinu zahrál 11. září Dvořáka, Gershwina, Bartóka a Ravela a uzavřel tak své letošní letní turné. Ingo Metzmacher řídil koncert v Rudolfinu pozitivně a energicky, s efektním výsledkem.

Co mají společného Pärt a Liszt

10. září 2017
Co mají společného Pärt a Liszt

Svatováclavský hudební festival zavedl 7. 9. Janáčkovu filharmonii s neběžným symfonickým programem do hlavního ostravského evangelického kostela. Estonský dirigent mladší generace Risto Joost dostal od pořadatelů zajímavý úkol – přesvědčivě prezentovat v tomto ne zcela typickém prostředí v jednom večeru bez pauzy českou premiéru skladby Lamentate od svého slavného krajana Arvo Pärta a pak málokdy u nás slýchanou Dantovskou symfonii Franze Liszta. Sto

Luciano Pavarotti, deset let poté

4. září 2017
Luciano Pavarotti, deset let poté

Poslední třetina dvacátého století byla ve světové opeře érou řady pěvců a pěvkyň, ale z řady jmen jen jedno jediné zůstane ikonickým. Luciano Pavarotti, jehož život se uzavřel 6. září před deseti lety, měl nepřeslechnutelný hlas, který se nedal splést s žádným jiným. Psalo se o  tenoru století. Hlas, do něhož bylo tak snadné se zamilovat.

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.