Ondřej Pivoda

Ondřej Pivoda

Duchovní paralely minulosti a dneška v Brně

V rámci abonentního koncertu nabídla Filharmonie Brno 23. ledna 2020 konfrontaci protestantské duchovní tvorby Johanna Sebastiana Bacha a Requiem arménského soudobého autora Tigrana Mansurjana, které zde bylo uvedeno v české premiéře za přítomnosti autora.

Kultovní Glassův Einstein na brněnské pláži: Moravský podzim zahájen

Nedělní zahajovací koncert jubilejního 50. ročníku hudebního festivalu Moravský podzim nabídl posluchačům koncertní provedení opery Einstein on the Beach (Einstein na pláži) tandemu amerických umělců, skladatele Philippa Glasse a režiséra Roberta Wilsona. Toto kultovní experimentální multimediální dílo vzniklo roku 1975 a svou premiéru zažilo o rok později ve francouzském Avignonu. Einsteinem na pláži se jeho autoři záměrně pokusili rozbít tradiční evropský koncept hudebně dramatického díla. Ve své opeře se autoři snažili vyhnout linearitě, názorným zobrazením a jakémukoli cílevědomému směřování. Vše jen volně plyne a jednotlivé části lze snadno libovolně přeházet nebo vynechat. Einstein na pláži je poskládán z živých obrazů, mezi nimiž není žádná dějová souvislost, ani posloupnost. Tyto „tableaux“, jakési Wilsonovy snové vize, se volně vztahují k různým jednotlivostem ze života a díla Alberta Einsteina. Reflektují kupříkladu Einsteinovu zálibu ve vlacích nebo důsledky jeho fyzikálních teorií (v obrazech Soudní proces Kosmická loď) a sám Albert Einstein prochází celým dílem personifikován v osobě houslisty. Zpívaný text v opeře je složen pouze z jednoduchých číslovek a ze solmizačních slabik. Na některých místech je doplněn recitací surrealistických, často nesouvislých veršů básníka Christophera Knowlese a monologů od choreografky Lucindy Childs a herce Samuela M. Johnsona.

Moravská filharmonie Olomouc v sále vídeňského Musikvereinu

V neděli 1. září 2019 vystoupil orchestr Moravské filharmonie Olomouc na pódiu proslulého zlatého sálu vídeňského Musikvereinu. Koncert se uskutečnil v rámci 59. ročníku tradičního koncertního cyklu Musik der Meister (Hudba mistrů), do něhož jsou pravidelně zvány nejrůznější orchestry z Rakouska i ze zahraničí. Účinkování v jednom z nejprestižnějších hudebních stánků Evropy znamenalo pro olomoucký orchestr nevšední příležitost představit své umění vídeňskému mezinárodnímu publiku. Vystoupit ve Vídni s programem složeným ze skladeb Wolfganga Amadea Mozarta a Ludwiga van Beethovena s sebou neslo nemalé nároky na kvalitu a stylovost provedení. Podle mého názoru Moravská filharmonie se svým novým šéfdirigentem Jakubem Kleckerem těmto nárokům směle dostála.

V Brně na startovací čáře

20. září 2018
V Brně na startovací čáře

Slavnostní inaugurační koncert nového šéfdirigenta Filharmonie Brno Dennise Russella Daviese, který  se konal v úterý 18. září ve společenském sále brněnského sokolského Stadionu, symbolicky spojoval hudbu českou a americkou. První část večera přinesla 1. symfonii c moll Zlonické zvony Antonína Dvořáka, jež byla ve druhé polovině konfrontována s minimalistickou symfonickou kompozicí Harmonielehre (Nauka o harmonii) Johna Adamse. Obě skladby dělí od svého vzniku přesně 120 let a ačkoli jejich estetika je poměrně odlišná, přece sdílejí jistý společný prvek, jímž je ujasňování si vztahu a vyhraňování se vůči dosavadní hudební tradici.

Chamber Symphony Orchestra Brno a jeho křest Mahlerovým Titánem

V brněnském sále Konventu Milosrdných bratří se v sobotu 20. 5. posluchačům s velkým úspěchem představilo zcela nové orchestrální těleso. Patnáctičlenný Chamber Symphony Orchestra Brno, který tvoří mladí, nadšení a talentovaní studenti brněnské konzervatoře, si pro svůj zahajovací koncert vybral poměrně překvapivý repertoár: Symfonii č. 1 „Titan“ Gustava Mahlera. Z jeviště však na diváky nehřímal mohutný symfonický orchestr „v plné palbě“, tak jak jsme u Mahlera zvyklí, nýbrž zněla komorní úprava britského skladatele Iaina Farringtona (*1977). Kvalitní a zvukově zajímavé aranžmá poskytovalo interpretům oproti originálu příležitost

Pavel Haas – Janáčkův nejnadanější žák

Životní osudy hudebního skladatele Pavla Haase (1899–1944) představuje v závěru letošního Roku české hudby výstava Pavel Haas – Janáčkův nejnadanější žák, kterou Oddělení dějin hudby Moravského zemského muzea připomíná 70. výročí úmrtí této výrazné brněnské osobnosti, jež významně zasáhla do vývoje české hudby 20. století. Tvůrci výstavy zaměřili svoji pozornost nejen Haasovu tvorbu, ale i na jeho pohnutý a bolestný životní příběh.

Špilberk 2008

24. říjen 2008
Špilberk 2008

Letošní ročník brněnského Mezinárodního hudebního festivalu Špilberk nabídl jako již tradičně pět symfonických koncertů, konaných v prostoru velkého hradního nádvoří. Ten zahajovací (14. 8.) obstarala Filharmonie Brno...

Dvakrát Brno

30. říjen 2008

Z jistého hlediska proti sobě na koncertě, konaném dne 28. 9. v brněnském Janáčkově divadle v rámci již 43. festivalu Moravský podzim, stanuly dva krajně protichůdné subjekty...

Spolkový recitál Igora Ardaševa

21. leden 2009

Recitál klavíristy Igora Ardaševa (9. 12.), konaný k 10. výročí Spolku přátel hudby, přilákal do brněnského Besedního domu početné publikum. První polovina večera, věnovaná výhradně české hudbě,...

Symfonický konec operního festivalu

21. leden 2009

Symbolickou červenou nití, vinoucí se napříč závěrečným koncertem nového mezinárodního hudebního festivalu Janáček Brno 2008, bylo téma smrti a vykoupení. Brněnská filharmonie s anglickým dirigentem...

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.