Olga Janáčková

Olga Janáčková

Muzikoložka, teatroložka, operní režisérka, hudební a divadelní kritička a organizátorka. Studovala hudební a divadelní vědu na Filozofické fakultě tehdejší Univerzity Jana Evangelisty Purkyně v Brně, sólový zpěv na brněnské konzervatoři a operní režii na JAMU. V letech 1968–90 pracovala jako odborná pracovnice specializovaná na hudební divadlo v Kabinetu pro studium českého divadla Ústavu pro českou a světovou literaturu Československé akademie věd. Přispívala do samizdatového divadelního časopisu Dialog (1977–80). V letech 1987–89 byla dramaturgyní opery Státního divadla v Ústí nad Labem, pracovala také v Divadelním ústavu Praha. Od roku 1990 soustavně sleduje produkci českých a moravských operních divadel, recenze a články publikuje v odborných médiích.

Jeníček a Mařenka - pohádka pro děti a jejich dospělé ve Státní opeře

Opera Engelberta Humperdincka Hänsel und Gretel - u nás uváděná většinou pod názvem Perníková chaloupka nebo při čerstvé premiéře Státní opery Jeníček a Mařenka - měla premiéru 23. prosince 1893 ve Výmaru pod taktovkou mladého Richarda Strausse a hned následující premiéru v Hamburku dirigoval Gustav Mahler, dva význační umělci, kteří shodou okolností působili v pražském Neues deutsches Theater, tedy v budově Státní opery.

Ceny Thálie 2014: Kam se poděla liberecká Eva?

Podíváme-li se na jména nositelů letošních Cen Thálie za loňské umělecké výkony v operní oblasti, musíme být s výsledkem spokojeni. Ivana Veberová si Cenu Thálie za svou Mařenku v Prodané nevěstě režírované Janou Kališovou pro divadlo J.K. Tyla v Plzni bezesporu zaslouží, vždyť podala živý a soustředěný herecký výkon, který aby v této roli na našich jevištích pohledal (ve vedení hereckých postav je Jana Kališová jednou z nejlepších). Ivana Veberová zde ukázala své jevištní schopnosti v tom nejlepším světle – její Mařenka je kus praktického

Konwitschneho Bohéma ve Státní opeře - filmová režie Lásky a Smrti

Opera Štátneho národného divadla Bratislava hostovala ve Státní opeře jako účastník festivalu Opera 2015. To, že se letos Jednotě hudebního divadla, jež je hlavním pořadatelem festivalu, podařilo pozvat kromě všech českých, moravských a slezských operních souborů i všechny tři operní soubory slovenské, má zásadní význam. Člověka vždycky velmi potěší, když se ujistí, že jsme si v současnosti se slovenskými kolegy v jistém ohledu blíž než kdykoli před tím. Slováci se potřebovali emancipovat možná i proto, abychom všichni pochopili...

Brouček na SKUTRU

3. únor 2015
Brouček na SKUTRU

Inu, Janáček je jeden z nejtěžších. Taková nezávazná feérie jako jsou Výlety páně Broučkovy, s podtitulem Z pražské Vikárky přes Měsíc až k husitům! – to musí Skutři zmáknout levou zadní. Zmákli, levou zadní ne. Už scénografie je tvrdý oříšek. Jakub Kopecký umístil do pozadí jeviště poměrně malý portál, za ním nízký domek s prejzovou střechou, dá se jím na scénu vstoupit jen v podřepu, raději podlézt. Za ním je na začátku schován pijácký umělecký vikárkový sbor – jen mu pivní korbele

Ullmannův Pád Antikrista: Zážitek na festivalu Opera 2015

Festival Opera 2015 vstoupil do svého dvanáctého ročníku (koná se vždy v roce zakončeném lichou číslicí) premiérou opery Arriga Boita Mefistofeles ve Státní opeře. Program festivalu je letos zvláště bohatý a nabitý událostmi, účastní se jej nejen všechna česká, moravská a slezská divadla, která mají operní soubory, ale poprvé také všechny tři operní soubory ze Slovenska.  Jednu z dramaturgicky nejzajímavějších inscenací přivezlo tentokrát Moravské divadlo Olomouc, které si pro svůj večer v Národním divadle zvolilo u nás zcela neznámou operu

Mefistofeles bez Mefista?

24. leden 2015
Mefistofeles bez Mefista?

Boitova opera tohoto jména nebývá uváděna často a není se čemu divit, když její úspěch spočívá valnou měrou v rukou představitele titulní postavy. Poté, co Arrigo Boito zkrátil svou původně pětihodinovou operu, jež měla neúspěšnou premiéru roku 1868, po celých sedmi letech na únosnou tříhodinovou míru, započala její mezinárodní kariéra. Mnohdy usiloval o  inscenování Mefistofela operní basista, který toužil předvést své pěvecké a herecké umění v těch nejživotnějších barvách, málokterý pěvec je však přírodou nadán tak, jak tomu bylo u Fjodora Šaljapina nebo u našeho Viléma Zítka. Mefistofeles je role vyžadující univerzální schopnosti vrcholného

David Poutney - Čertovu stěnu jsem měl radikálně upravit

Dne 20. prosince roku 2001 po premiéře Smetanovy opery Čertova stěna v historické budově Národního divadla předali členové prezídia České hudební rady DAVIDU POUNTNEYMU (*1947) čestnou cenu...

Plzeňská cesta k opeře

21. červen 2005
Plzeňská cesta k opeře

Nový seriál o českých, moravských a slezských operních scénách nebude souhrnem slovníkových hesel (v tomto smyslu odkazuji na publikaci Česká divadla. Encyklopedie divadelních souborů, Divadelní...

Fidelio "pro chudé"

22. červen 2005
Fidelio  pro chudé

Beethovenova jediná opera Fidelio má přes (anebo právě pro) svůj symfonismus v operní oblasti výlučné postavení. Skladatelova průzračná,...

Síla osudu "dle střeženého parnasu"?

21. červen 2005
Síla osudu  dle střeženého parnasu ?

K všeobecnému překvapení získávají v posledních letech Cenu Alfréda Radoka operní inscenace (letos to byl Janáčkův Osud ND Praha)...

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.