
Olga Janáčková
Muzikoložka, teatroložka, operní režisérka, hudební a divadelní kritička a organizátorka. Studovala hudební a divadelní vědu na Filozofické fakultě tehdejší Univerzity Jana Evangelisty Purkyně v Brně, sólový zpěv na brněnské konzervatoři a operní režii na JAMU. V letech 1968–90 pracovala jako odborná pracovnice specializovaná na hudební divadlo v Kabinetu pro studium českého divadla Ústavu pro českou a světovou literaturu Československé akademie věd. Přispívala do samizdatového divadelního časopisu Dialog (1977–80). V letech 1987–89 byla dramaturgyní opery Státního divadla v Ústí nad Labem, pracovala také v Divadelním ústavu Praha. Od roku 1990 soustavně sleduje produkci českých a moravských operních divadel, recenze a články publikuje v odborných médiích.
Státní opera Praha, která slaví 120 let své divadelní budovy, původně plánovala pro únorovou premiéru koncert z děl Richarda Wagnera. Místo něho uvedla 13. 2. 2008 novodobou premiéru dvou pozapomenutých skladeb Camilla Saint-Saënse...
Maďarská Pastorkyňa v Brně – pár poznámek
12. prosinec 2008Festival Janáček Brno 2008, druhý den po jeho zahájení. Hostování Maďarské státní opery (Magyar Állami Operaház Budapest). Poloprázdné hlediště! Na Pastorkyňu v podání pražského Národního divadla je naopak vyprodáno.
V plzeňském Divadle J. K. Tyla vytvořili nové dvojbuněčné dramaturgické dvojče - Ravelovu nepříliš často hranou Španělskou hodinku a Sestru Angeliku, součást Pucciniho bohužel tak málokdy uváděného Triptychu...
První překvapení se dostavilo už při předehře - jeviště zakryté tylovou oponou, na ní černobílá projekce hučící řeky, již doprovází bouřící orchestr. Vyjadřuje velké drama, smetající veškeré (zbytečné?) detaily,...
Praha - Suchoňova Krútňava v Národním
17. prosinec 2008V tiskových informacích Národního divadla k dubnovému hostování činoherního a operního souboru Slovenského národného divadla Bratislava čteme: "Suchoňova inspirace k jeho vpravdě národní opeře...
Nová Pucciniho Bohéma ve Státní opeře Praha (znovu po pár letech) je úlitbou divákům jako jedna z oper, jež se s úspěchem nemíjívá. Pro tuto inscenaci získala Státní opera režiséra Ondřeje Havelku,...
Po mnoha letech jsem se vypravila na Libuši, jež se podle přání svého skladatele Bedřicha Smetany má uvádět (a také se většinou uvádí) jen při slavnostních příležitostech. Přiznávám, že jsem se trošku bála,...
Nejraději mám představení, které mne chytne už na počátku a pak mě nepustí. Stalo se mi to po dlouhé době v brněnském Janáčkově divadle a začínám věřit ve šťastnou hvězdu Ondřeje Havelky.