Olga Janáčková

Olga Janáčková

Muzikoložka, teatroložka, operní režisérka, hudební a divadelní kritička a organizátorka. Studovala hudební a divadelní vědu na Filozofické fakultě tehdejší Univerzity Jana Evangelisty Purkyně v Brně, sólový zpěv na brněnské konzervatoři a operní režii na JAMU. V letech 1968–90 pracovala jako odborná pracovnice specializovaná na hudební divadlo v Kabinetu pro studium českého divadla Ústavu pro českou a světovou literaturu Československé akademie věd. Přispívala do samizdatového divadelního časopisu Dialog (1977–80). V letech 1987–89 byla dramaturgyní opery Státního divadla v Ústí nad Labem, pracovala také v Divadelním ústavu Praha. Od roku 1990 soustavně sleduje produkci českých a moravských operních divadel, recenze a články publikuje v odborných médiích.

Skončila Mezinárodní pěvecká soutěž Antonína Dvořáka Karlovy Vary 2021

Letošní 55. ročník Mezinárodní pěvecké soutěže Antonína Dvořáka v Karlových Varech trval od 5. do 12. listopadu 2021 (loňský se kvůli pandemii covidu nekonal). Malé skupince pořadatelů vedených legendárním ředitelem Aloisem Ježkem, který spoluzakládal soutěž před více než pětapadesáti lety, se podařil husarský kousek, když za ztížených hygienických podmínek zorganizovala účast více než devadesáti mladých pěvců z patnácti zemí. Karlovarská soutěž má v současné době kategorie Operní naděje – ženy, muži, Píseň, Junior – ženy, muži a Opera – ženy, muži. Byla jsem přítomna třetímu kolu kategorií Junior a Opera a také jsem se zúčastnila závěrečného koncertu vítězů a laureátů soutěže, které doprovázel Karlovarský symfonický orchestr řízený dirigentem Jiřím Štruncem.

Řecké pašije a žluté ptáče – několik poznámek k inscenaci

Brno má k Řeckým pašijím Bohuslava Martinů výjimečný vztah. Jejich první provedení u nás, československá premiéra, bylo právě tady na jaře roku 1962 v Divadle na Hradbách (nyní Mahenovo divadlo). Tehdy operu dirigoval František Jílek v režii Oskara Linharta, Manoliem byl charismatický Vilém Přibyl, vynikající Kateřinou Naděžda Kniplová, Knězem Grigorisem Václav Halíř, Knězem Fotisem Zdeněk Kroupa. Další premiéru měly Pašije v Brně po sedmnácti letech roku 1979, dirigoval je Jiří Pinkas, režíroval Ilja Hylas, st., Manoliosem byl znovu Vilém Přibyl v alternaci s Jiřím Olejníčkem, Richard Novák a Jan Hladík ztělesnili Kněze Fotise. Premiéru v roce 2000 režíroval Václav Věžník – Knězem Grigorisem byl Richard Novák, Manolia zpívali a hráli Miroslav Kopp nebo Leo Marian Vodička, Kněze Fotise Jan Hladík a Ladislav Mlejnek.

Bílý pán straší v Ostravě

2. listopad 2021
Bílý pán straší v Ostravě

Svou třetí operu Bílý pán aneb Těžko se dnes duchům straší zkomponoval skladatel Jaroslav Křička (1882–1969) na libreto Jana Löwenbacha-Budína podle povídky Oscara Wildea Strašidlo cantervillské (1887). Původní verze opery (1929) měla jedenáct obrazů a uvedlo ji brněnské Národní divadlo v režii Oty Zítka na scéně Františka Muziky a pod taktovkou Antonína Balatky. Po revizi Maxe Broda a skladatelových korekturách bylo o rok později obrazů pouze šest. V této podobě uvádí Bílého pána Národní divadlo moravskoslezské Ostrava (premiéra 28. října 2021).

Figaro mezi kaktusy

9. říjen 2021
Figaro mezi kaktusy

Rossiniho Lazebník sevillský je svým způsobem past. Měl by ho obloukem obejít ten, kdo nemá příliš smyslu pro humor. Záchytné body pro dynamizaci jevištních akcí v něm sice jsou, avšak právě s nimi se musí zacházet přeopatrně a s citem pro překvapivou pointu. Nabízí tedy mnoho, ale vyžaduje ještě víc. Měl by plynout jaksi samozřejmě, lehce, živě a zábavně, přitom precizně a s patřičným hudebním briem. Domnívám se, že některé komické opery a opery založené na konverzačním principu by měly být obecenstvu slovně srozumitelné. Lazebník tedy jedině v češtině – těch recitativů co tam je! Rosina ve své árii sděluje Almavivovi věci více než podstatné…!?

Ostravská Hubička jako zážitek

26. září 2021
Ostravská Hubička jako zážitek

Každá z inscenací, již postihlo dlouhodobé uzavření divadel, má svůj specifický příběh. To neblahé zdržení, odsunutí premiéry, scénické provedení s omezeným počtem diváků nebo dokonce bez nich, přináší paradoxně nejen negativní důsledky. Jako by ta nucená izolace od diváků někdy a někde vytvořila jakési formotvorné vakuum, otevřela možnost hlubšího soustředění k tvorbě. Samozřejmě, že jen vzácně a výjimečně. A není na tom pranic divného, tak to zkrátka chodí. Ostravskou Hubičku jsem viděla prostřednictvím televize Noe 1. července tohoto roku. V červnu předcházely dvě předpremiéry, v červenci pak následovalo ještě představení na festivalu v Litomyšli. Televizní přenos, tedy pouhá základní informace o nové inscenaci (zaplaťpámbu za ni) mě přesvědčil o tom, že do Ostravy na oficiální premiéru 23. září musím jet. Ostatně, po pravdě řečeno, vydala bych se tam stejně.

Don Giovanni v průběhu staletí

7. září 2021
Don Giovanni v průběhu staletí

Je nesmírně osvěžující vidět operní inscenaci živě v divadle, zejména pak po té dlouhé vynucené přestávce. Nepatřím k přátelům videozáznamů jakýchkoli divadelních představení, protože (jako jistě i vy) vím, jak zkreslující je pohled kamery (kamer) na jeviště a jak problematický je zvukový přenos operní inscenace. Jsem přesvědčena o tom, že na takto deformovaný zploštělý divadelní útvar nelze seriózně psát recenzi, byť i tady existují velmi vzácné výjimky. Šla jsem na druhou premiéru Dona Giovanniho do Stavovského divadla v neděli 29. srpna a viděla a slyšela jsem totéž obsazení (s výjimkou Dony Elvíry) jako při dubnovém televizním přenosu.

Nabucco jako obřad

1. červenec 2021
Nabucco jako obřad

Premiéra Verdiho Nabucca, tentokrát už za přítomnosti diváků v hledišti, byla v brněnském Janáčkově divadle v úterý 29. června. Předcházela jí televizí živě přenášená premiéra 19. května, která inscenaci dosti ublížila. Byla totiž záznamem takového typu inscenace, pro který je nezbytné stále sledovat veškeré dění na jevišti v jeho do všech detailů strukturovaném celku, v neustále vyvažované kompozici plynoucího obrazu. Navíc televizní přenos téměř znemožňovalo ponoření této inscenační sondy Nabucca do temného modravého oparu, z něhož se vydělují pouze výrazné zlaté předměty včetně širokého zlatého pásu zavěšeného na tahu uprostřed jeviště, který sahá až k orchestřišti. Ostatně se stále domnívám, že streamování inscenací je ve své naprosté většině víceméně nouzovým řešením vhodným jen pro základní informaci diváků a posluchačů.

Bohéma v Brně aneb čemu nerozumím

13. červen 2021
Bohéma v Brně aneb čemu nerozumím

Pucciniho Bohéma – zaručený kasovní trhák. Jen se musí udělat tak, aby nikoho nezarmoutila. Tedy – aby byl divák na konci hluboce dojat, ale hned vzápětí si řekl: To bylo ale pěkné. Bohéma s rozvernými vstupy těch čtyř mladíků, z nichž dva, básník Rudolf a malíř Marcel, se těší i trápí se svými láskami. Mimořádně přesně vymodelované kontrastní typy postav – každá má zcela odlišný charakter. Žijí ve svém typickém prostředí – v pařížské mansardě, zajdou si do rušné kavárny. Nikdy se nenudí, jsou pořád v pohybu.

Dcera pluku na křižovatce

30. květen 2021
Dcera pluku na křižovatce

Všichni jsme poznamenaní tím dlouhým uzavřením divadel kvůli „pandemii“.  Podle mého přesvědčení nebyl důvod psát recenze na televizní nebo jiné videozáznamy inscenací bez účasti diváků. Bez diváků není divadla, a navíc má videozáznam pouze nízkou vypovídací hodnotu – mnohé inscenace jsou na něm po umělecké stránce málo srozumitelné.

Eva Zikmundová, zastánkyně živého a současného

Odcházejí. Paní Eva Zikmundová patřila k těm svědkyním a svědkům uplynulého času, kteří téměř až do svých posledních dnů sledovali dění na operním poli se stálým kritickým zájmem a s velkou emocionální účastí. Nenechala si ujít žádnou z premiér v Praze a někdy i mimo ni, jezdila do zahraničí, chodila na živé přenosy z newyorské Metropolitní opery, účastnila se zejména vokálních koncertů. Netajila se se svými názory, ráda se o ně podělila s těmi, kteří o její názor stáli. Zaujatě sledovala své bývalé umělecké pracoviště Národní divadlo a doslova trpěla, když se v něm nebo ve Státní opeře něco nedařilo.

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.