Mirka Zemanová

Mirka Zemanová

Mirka Zemanová je autorka dvou knih o Janáčkovi, vydaných v Londýně (Janáček. A Composer’s Life, 2002 a Janáček's Uncollected Essays on Music, 1993). Její články vyšly v několika evropských zemích, včetně Rakouska, Německa, Holandska, Španělska, Švédska a Švýcarska; v Británii psala pro scény English National Opera, Welsh National Opera, Scottish Opera a Opera North, a pro různé hudební časopisy, včetně měsíčníků Opera a Opera Now. V severní Americe psala pro Playbill, a pro scény Lyric Opera Chicago, Houston Grand Opera, San Francisco Opera, Seattle Opera, Santa Fe Opera, Washington Opera a Canadian National Opera v Torontu; v Asii pro National Centre for Performing Arts v Pekingu a Saito Kinen Matsumoto Festival v Japonsku. Pravidelně přispívá do španělského časopisu Ópera Actual. Pro Harmonii píše od roku 2009.

Pařížská Pastorální show pro planetu: Beethoven a Rejcha pod nánosem vjemů

Když uvedl skvělý francouzský soubor Insula Orchestra letos v předjaří v Paříži svou novou multimediální kreaci Le Pastoral, nikdo nemohl tušit, nakolik bude prorocká, a to hned z několika hledisek.  Jak soubor oznámil předem na svých webových stránkách, jádrem první části inscenace, která zkoumala vztah člověka k přírodě, jsou přírodní katastrofy.

Německé hudební akademie a operní studia zkoumají možnosti online výuky

Země s více než 83 miliony obyvatel je co do počtu infikovaných i úmrtí osmým nejpostiženějším státem na světě; podle posledních informací z Ústavu Roberta Kocha (RKI) z 18. května se virem COVID-19 nakazilo od začátku epidemie 174 697 osob, z nichž nákaze podlehlo 7 935. Ve středu 6. května oznámila kancléřka Angela Merkel po rozhovorech s představiteli 16 německých států uvolnění restrikcí v celé zemi. Všechny obchody jsou znovu otevřeny, žáci se postupně vracejí do škol a nejvyšší německá fotbalová Bundesliga se znovu rozběhla v sobotu 16. května (i když bez diváků).

I v Berlíně dohání současná situace umělce k velké tvořivosti

Berlín patří mezi nejbohatší střediska hudebního života v Evropy a – tak jako Vídeň – není od nás daleko. Jak vypadá situace na třech berlínských operních scénách a ve vynikajících koncertních sálech města od zavedení karantény v Německu, a jak se s ní hudebníci vyrovnávají? Ve Staatsoper unter den Linden musela být zrušena všechna představení od 11. března do 19. dubna; zahrnuje to i prohlídky s průvodci a vystoupení v dalších prostorách, které divadlu patří. V současné době se však hovoří o prodloužení karantény – podle nejnovějších informací ze Staatsoper nemůže být scéna znovu otevřena 20. dubna tak, jak to bylo původně plánováno; namísto toho uvažuje vedení o možnostech živého vysílání od května.

Ochromené operní scény v Evropě a jejich nové iniciativy v době karantény

Jak vypadá operní provoz během karantény na jiných renomovaných scénách v Evropě, kromě Bavorské státní opery a opery v Curychu, o nichž již Harmonie přinesla kratší zprávy? A jaké nové iniciativy vznikly? K operním scénám v Británii, o kterých jsem již psala 26. března, musím ještě přidat English National Operu v Londýně, která zavřela dveře 20. března. Zrušena byla proto zbývající představení nové inscenace Figarovy svatby, navíc nová inscenace Rusalky (v angličtině). Opera North v Leedsu je uzavřena do konce dubna.

La Seine Musicale: Nové kulturní centrum poblíž Paříže je „jachtou na dobrodružné plavbě“

Vizuálně působivý, nápaditý a překvapivě všestranný koncertní komplex La Seine Musicale, který se nachází na malém ostrově jménem Île Seguin, okolo 9 km od centra Paříže, byl otevřen v roce 2017. Někteří publicisté jej označili za „maják“ nebo „parník plovoucí na Seině“, ale snad nejvtipněji popsal tento komplex jeho generální ředitel Oliver Haber – „jachta na dobrodružné plavbě“.

Operní provoz v Británii v době karantény: Solidarita, nejistá náhrada umělcům a prokletý pavouk

Po době kamenné, bronzové, železné a dalších nastala letos, jak praví různí vtipálkové, doba roušková. Jak se vypořádávají se současnou situací operní scény v Británii?

Leif Ove Andsnes a Mozartovy dialogy sólisty a orchestru v Londýně

V záplavě letošních beethovenovských koncertů po celé Evropě, ba po celém světě, se uskutečnilo v únoru i důležité mozartovské turné. Proslulý norský pianista Leif Ove Andsnes, umělecký partner Mahlerova komorního orchestru, vystoupil se třemi členy orchestru (Matthew Truscott – housle, Joel Hunter – viola a Frank-Michael Guthmann – cello) ve výběru z Mozartových komorních skladeb nejprve v lázeňském středisku Schloss Elmau (v bavorských Alpách, 100 km od Mnichova), a dále v Eindhovenu, Antverpách, Londýně a Brémách.

Rehabilitace Charpentiera v Londýně

7. leden 2020
Rehabilitace Charpentiera v Londýně

Poslechnout si za pochmurného prosincového večera adventní koncert v londýnské Wigmore Hall bylo vzácné potěšení. Vystoupilo šest členů (včetně tří zpěváků) renomovaného francouzského souboru Les Talens Lyriques, jež řídil jeho zakladatel, vynikající cembalista a varhaník Christophe Rousset. Na programu byl výhradně Marc-Antoine Charpentier (1643–1704) – jak vokální skladby doprovázené třemi violami (dvěmi da braccio a jednou gambou) a varhanami, popř. cembalem, tak instrumentální skladby pro tuto malou sestavu.

Neustále opakovaný příběh od bídy k bohatství: Nový festival ve švýcarském Andermattu

Po armádě a divokých bondovských jízdách průsmykem Furka se do švýcarského zimního centra vrací stále víc turistů, a nakonec zde spatřil světlo světa i nový hudební festival. New Generation Festival založili ve Florencii v roce 2017 tři mladí, prozíraví britští producenti Maximilian Fane, Roger Granville a Frankie Parham; jejich cílem bylo vytvořit festival „umělců nové generace, který by inspiroval i publikum nové generace“. 

Láska a zrada v Londýně

22. prosinec 2019
Láska a zrada v Londýně

Čtyřdenní listopadové turné proslulé kanadské skupiny dobových nástrojů Tafelmusik zahrnovalo několik evropských měst, jejichž jména kupodivu začínají vždy na „B“ (Basingstoke a Bristol v Anglii, a Bruggy v Belgii). Závěrečný koncert se konal 24. listopadu v Londýně v koncertním sále Milton Court, známým pro svou výbornou akustiku. Sólistkou na turné byla skvělá sopranistka Karina Gauvin; sympatická, temperamentní Kanaďanka je často označována za „královnu barokní hudby“.

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.