Mirek Černý

Mirek Černý

1943, v temné noci: narozen v Praze a díky příjmení ihned vázán k hudbě (Carl Czerny). 1943-1970: zářný život v komunismu. Jídla bylo dost, demokracie, svobody, toaletního papíru, atd. mnohem méně. 1957-1970: Studie, nejdříve zeměměřič, potom hudební studie, člen profesionálního souboru Pražští madrigalisté, noty vyhrály s velkým náskokem nad metry. 1970-dodnes: ještě více svobody ztraceno svatbou s bruselskou Belgičankou Agnes (1970: dvě svatby v Praze a belgickém Dilbeeku, 2017: stále platné). Vlastník dvou státních příslušností, dvou pasů a dvou (odrostlých) synů. 1970: zabaleny stovky LP-ček s vážnou hudbou a odjezd VW-broukem 902 km směrem na západ. 1970-1984: nejdříve člen rozhlasového sboru, později redaktor Radia 3 (stanice vážné hudby státního rozhlasu). Mezitím studium holandštiny se sotva průměrnými výsledky. Od 1973: bytem v Dilbeeku (u Bruselu). Člen české menšiny v Dilbeeku, která má dohromady jednoho člena (mě samotného). 1983-dodnes: Free-lance novinář deníků De Standaard a Het Nieuwsblad, přivýdělky: úředník min. kultury, regionální ředitel zaměstnavatelské organizace a člen hudebních porot v Belgii a v zahraničí, ministerských komisí, poradních rad, předseda organizace Vlámských novinářů v Antverpách, atd. Současné aktivity: Free-lance novinář deníku Het Nieuwsblad (od 1982) a časopisů De Bond (1982), Tertio (2007), Randkrant (2015) a s hrdostí české Harmonie (1994). Přes dlouhodobou spolupráci se mnou zatím žádné z těchto medií nezkrachovalo.

Porpora a Lully, mistři barokní improvizace

Třetí největší rakouský hudební festival ‚Innsbrucker Festwochen‘ si dal tentokrát do vínku ‚Stylus Phantasticus‘. Pod pojmem umění hudební improvizace se uspořádalo asi 40 koncertů a také dvě operní inscenace. „Armide“ největšího francouzského barokního skladatele Jean-Baptiste Lullyho je relativně známá opera. To se ale určitě nedá říct o opeře Itala Nicoli Porpory „Il Germanico“. Poprvé od premiéry v roce 1732 v Římě byla tato ‚opera seria‘ v kompletní podobě a scénicky uvedena v rámci Innsbruckého festivalu.

Interpreti barokních oper příštích let

Soutěží mladých pěvců barokních oper není mnoho. Jedna z nejdůležitějších se koná každoročně v tyrolském hlavním městě Innsbrucku v rámci Slavností staré hudby. Šestý ročník vyhrála francouzská altistka ukrajinského původu Anthea Pichanick před pravým Ukrajincem, výborným kontratenoristou Konstantinem Derrim. Třetí skončila dost překvapivě mladá italská sopranistka Alice Ross.

Jihokorejci hrají první housle

2. červen 2015
Jihokorejci hrají první housle

Nejen soutěž Pražského jara, ale i soutěž královny Alžběty v Bruselu má stejné vítěze: mladé hudebníky z Jižní Koreje. To není náhoda, ale trend, který je každým rokem stále zřetelnější. Houslistka Lim Ji Young zvítězila a do finále se probojovaly hned tři Jihokorejky, tedy čtvrtina všech laureátů.

Maškarní ples v Bruselu - skvělé hudební provedení v nevýrazné režii

Naposledy uvedla bruselská královská opera Verdiho Maškarní ples před 23ti léty, bylo tedy na čase vrátit se k jednomu ze ztěžejních děl italského mistra. Tehdy se ujal hudebního nastudování Antonio Pappano, nyní ho nahradil jiný specialista na Verdiho opery, Carlo Rizzi. Díky této volbě vyzněla nová inscenace celkem kladně i když se režijně příliš nevydařila. Nevím jak byla tato inscenace přijata, nebo bude teprve přijata, v jiných koprodukčních operních domech (Opera Australia Sydney, Teatro Colón a Den Norske Opera Oslo), bruselské obecenstvo

Setkání gregoriánského chorálu

25. květen 2015
Setkání gregoriánského chorálu

Watou, malé belgické městečko na hranici s Francií, má sotva dva tisíce obyvatel, ale může se pyšnit největším festivalem gregoriánského chorálu na světě. Dvanácté edice tohoto festivalu, který se pořádá každý třetí rok, se zúčastnilo 29 souborů z dvou kontinentů, zhruba 450 pěvců a nechyběly ani dvě skupiny z České republiky.

Židovka, aktuální příběh nesnášenlivosti

Návštěvníci opery Židovka, francouzského židovského skladatele Fromentala Halévyho, byli při premiéře v belgickém Gentu nemile překvapeni. Mnoho z nich si určitě kladlo otázku v jakém světě žijeme. Už reklamní šot v belgickém rozhlase upozorňoval na nedávné tragické nepokoje v Paříži, ulice před operou byla z větší části uzavřena, před vchodem stáli po zuby ozbrojení policisté, v opeře se mezi publikem pohybovali urostlí mladíci s vysílačkami a během představení a přestávky byly vchody a východy operní budovy uzamčeny. Jaký

Bouřlivý ohlas Její pastorkyně v Cáchách

Před půl druhým rokem jsem měl příležitost spolupracovat s Městským divadlem v německých Cáchách na inscenaci Dvořákovy Rusalky. Ta byla tehdy přijata s velkým úspěchem a když se mě intendant Stadstheater zeptal, jakou další operu českého autora by divadlo mělo nastudovat, bez dlouhého váhání jsem mu doporučil Její pastorkyni Leoše Janáčka. Nejčastěji uváděná česká opera v zahraničí měla v Cáchách premiéru koncem března. Měl jsem obavu, jak bude Její pastorkyňa přijata, Cáchy jsou přece jen regionální město - divadlo...

Moderní divadlo ve staré úpravě aneb Bruselský Händel

Na první pohled se nedá uhádnout co vedlo Pierra Audiho, francouzsko-libanonského režiséra pracujícího v Holandsku k myšlence, aby uvedl dvě opery Georga Friedricha Händela dohromady, tedy lépe řečeno jeden večer Tamerlana a druhý večer Alcinu a pak opět Tamerlana, atd. Pokud by chtěl mít jistou dějovou spojitost mezi dvěma operami tohoto barokního mistra, tak by měl zvolit Alcinu a Orlanda, ale nikoliv Tamerlana, k tomu by se lépe hodil například Giulio Cesare. Důvodem patrně byla finanční úspora. Audi totiž dostal

Hodně sexu, málo Mozarta

27. leden 2015
Hodně sexu, málo Mozarta

Bruselská královská opera má problémy, k těm velkým patří neutěšená finanční situace, k těm menším nezdařilá inscenace Dona Giovanniho. Nic na tom nemění nominace 'International Opera Awards 2015' v kategorii nejlepší operní dům. V době kdy rozpočet ministerstva kultury v České republice stoupá, tak se ve většině západoevropských zemí šetří. To nastartovalo před několika roky Nizozemí, ale nezůstalo jen u něj. U belgických sousedů musí bruselská opera ušetřit 4 procenta na personálním obsazení a dokonce 20 procent na pracovních výdajích.

Anglický tenorista dominoval v soutěži barokní opery

Angličan Rupert Charlesworth vyhrál s přehledem letošní soutěž barokní opery v Innsbrucku. V tradiční záplavě sopránů a mezzosopránů - ve finále jich bylo osm z deseti - je to poprvé kdy zvítězil mužský kandidát. 2. cenu získala Italka Giulia Semenzat a třetí se umístnila Daniela Skork z Izraele. Všem oceněným finalistům je 27 let. Mezinárodní soutěž  barokní opery Pietra Antonia Cestiho (Internationale Gesangwettbewerb für Barockoper Pietro Antonio Cesti) v rakouském Innsbrucku byla poprvé uspořádána před pěti lety v rámci Festivalu...

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.