Mirek Černý

Mirek Černý

1943, v temné noci: narozen v Praze a díky příjmení ihned vázán k hudbě (Carl Czerny). 1943-1970: zářný život v komunismu. Jídla bylo dost, demokracie, svobody, toaletního papíru, atd. mnohem méně. 1957-1970: Studie, nejdříve zeměměřič, potom hudební studie, člen profesionálního souboru Pražští madrigalisté, noty vyhrály s velkým náskokem nad metry. 1970-dodnes: ještě více svobody ztraceno svatbou s bruselskou Belgičankou Agnes (1970: dvě svatby v Praze a belgickém Dilbeeku, 2017: stále platné). Vlastník dvou státních příslušností, dvou pasů a dvou (odrostlých) synů. 1970: zabaleny stovky LP-ček s vážnou hudbou a odjezd VW-broukem 902 km směrem na západ. 1970-1984: nejdříve člen rozhlasového sboru, později redaktor Radia 3 (stanice vážné hudby státního rozhlasu). Mezitím studium holandštiny se sotva průměrnými výsledky. Od 1973: bytem v Dilbeeku (u Bruselu). Člen české menšiny v Dilbeeku, která má dohromady jednoho člena (mě samotného). 1983-dodnes: Free-lance novinář deníků De Standaard a Het Nieuwsblad, přivýdělky: úředník min. kultury, regionální ředitel zaměstnavatelské organizace a člen hudebních porot v Belgii a v zahraničí, ministerských komisí, poradních rad, předseda organizace Vlámských novinářů v Antverpách, atd. Současné aktivity: Free-lance novinář deníku Het Nieuwsblad (od 1982) a časopisů De Bond (1982), Tertio (2007), Randkrant (2015) a s hrdostí české Harmonie (1994). Přes dlouhodobou spolupráci se mnou zatím žádné z těchto medií nezkrachovalo.

Simon Boccanegra o politické moci dříve a dnes

Opera Flandry v Antverpách a Gentu uvádí každou sezonu jednu operu Giuseppe Verdiho, tento rok je na programu méně známá opera Simon Boccanegra. Vzhledem k tomu, že Verdi napsal 26 operních děl, tak má antverpská opera na mnoho let postaráno. Když už jsme u těch čísel, je zajímavé, že Verdi se hraje mnohem více než Mozart, v posledních pěti létech to bylo 16.000 představeních, tedy asi o 5.000 víc než Mozartových oper. Melo-dramatická náplň Verdiovských libret v tom asi hraje důležitou roli. V žebříčku popularity Simon Boccanegra určitě nekonkuruje třeba ‚Trilogii popolare‘ (Rigoletto, Il trovatore, Le traviata), bylo to vidět už na premiérovém představení, sál nebyl zcela zaplněn.

O dolce mio tesoro. Philippe Herreweghe nahrál avantgardní Gesualdovy madrigaly s českou účastí

Kdo by očekával, že na nové nahrávce známého belgického sou­boru uslyší šestnáct nebo i více sboristů, tak by byl zklamán. Pravděpodobně šetří umělecký vedoucí Philippe Herreweghe své pěvce pro velké aktivity v prvním pololetí příštího roku, kdy se budou oslavovat jeho sedmdesátiny. V květnu vystoupí v Antverpách v rozmezí tří týdnů s pařížským Orchestre des Champs-Élysées, Antverpskou filharmonií a samozřejmě s Collegiem Vocale v různém obsazení. To jsou všechno formace, které jako jejich šéf pravidelně řídí. Nahrávka výběru skladeb z Gesualdovy Šesté knihy madrigalů je zajímavá sama o sobě, ale pro nás je o to

Straussův operní testament

9. prosinec 2016
Straussův operní testament

Královská opera v Bruselu se potýká s velkými problémy. Ve chvíli kdy se v Hamburku veřejnosti otvírá fantastická Elbphilharmonie a v nedalekých Antverpách zcela nový koncertní sál pro dva tisíce diváků tak se bruselská opera kvůli renovaci musí uskrovnit v dočasném velkém cirkusovém stanu. A i když má onen luxusní stan téměř dva tisíce míst, řadu přilehlých prostor a slušnou akustiku, tak přece jen zůstává skromnou náhradou skutečného sálu. Dirigent premiéry Capriccia Richarda Strausse musel s komorní předehrou chvíli počkat, až přeletí hlučný Jumbo Jet a do jednoaktovky byla zařazena pauza, aby se alespoň na chvíli mohlo zapnout stejně

Festival staré hudby v Innsbrucku slavil čtyřicáté výročí

V podvědomí evropského hudebního publika o rakouských festivalech dominuje bezesporu festival v Salcburku a trochu se zapomíná na festivaly v Bregenzu, Grazu a dokonce i ve Vídni. Do této kategorie tak trochu opomíjených hudebních aktivit u našich sousedů patří i Innsbrucký festival, nebo chcete-li slavnosti, staré hudby (Innsbrucker Festwochen der Alten Musik), který slavil v srpnu už svoje 40. narozeniny.

Bravi, Kornéle Mundruczó a Tomáši Netopile

Opera Flandry zahájila svou novou sezonu v Antverpách inscenací Věci Makropulos. Janáčkova předposlední opera totiž ideálně spadá do téma sezóny 16/17 ‚Borderline‘. Je sice pravda, že na této hranici je založena většina Janáčkových oper, ale Věc Makropulos je přece jen výjimečná svým poměrem mezi životem a smrtí, realitou a fikcí nebo suchými právnickými fakty a fantazií dlouhého života Emilie Marty. Janáčkovi výrazně pomohl svým originálním příběhem Karel Čapek, ale Janáček si libreto upravil sám a zejména díky závěru se z původní Čapkovy komedie stala Janáčkova tragédie.

Barokní Cesti Competition vyhrál australský baryton

28letý baryton Morgan Pearse z australského Sydney získal první cenu letošního ročníku soutěže interpretů barokních oper v rakouském Innsbrucku. Druhá se umístila místní mezzosopranistka Sophie Rennert a třetí byl americký kontratenorista Eric Jurenas.  

Prodaná nevěsta bavila německé publikum

Moje dlouholetá zkušenost s uváděním českých oper, západně od českých hranic, je jednoznačná: kromě Janáčka a ‚Rusalky‘ se programuje český operní repertoár jen výjimečně. Možná leží ta hranice pro ‚Prodanou nevěstu‘ přece jen trochu více západ a německé operní publikum ví kdo je Smetana. Městské divadlo v Cáchách je českým operám určitě příznivě nakloněno, během několika let tady uvedli ¨Rusalku‘, ‚Její pastorkyni‘ a na závěr letošní sezony ‚Prodanou nevěstu‘.

Mozartovská óda Evropské unii

2. červen 2016
Mozartovská óda Evropské unii

Operní domy v Belgii jsou momentálně v zajetí Wolfganga Amadea Mozarta. To by nebylo nic zvláštního, kdyby se jednalo o libretovou „trojku“ Lorenze da Ponteho (Don Giovanni, Le nozze di Figaro a Cosi fan tutte). Když tyto opery odečteme, tak se nám seznam uváděných jevištních děl salcburkského génia podstatně zúží. Shodou okolností uvedla Opera Flandry v Antverpách předposlední „opera

Suverénní vítězství Lukáše Vondráčka a pohled na soutěž zevnitř

Devětadvacetiletý český klavírista Lukáš Vondráček vyhrál bruselskou Soutěž královny Alžběty a dostal rovněž cenu Vlámských televizních diváků. Jsou ročníky, kdy se vítěz nedá odhadnout, tak malé jsou rozdíly mezi dvanácti finalisty. A pak je několik vzácných roků, kdy ihned po skončení finálového vystoupení si přítomný posluchač v největším koncertním sále Paláce krásného umění řekne: to je vítěz! Tak tomu bylo tentokrát

Sborová hudba žije i mezi mládeží

5. květen 2016
Sborová hudba žije i mezi mládeží

Evropský hudební festival pro mládež v Neerpeltu je bezpochyby fenomén ve světě hudby. Asi stovce dobrovolníků z belgického městečka nedaleko holandského Maastrichtu se podařilo ještě v době „Studené války“ získat na svůj festival špičkové sbory ze všech států za „železnou oponou“. Liberecký Severáček manželů Uherkových zná v Neerpeltu dodnes skoro každý. A to platí í o Petru Ebenovi, který zde

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.