Mirek Černý

Mirek Černý

1943, v temné noci: narozen v Praze a díky příjmení ihned vázán k hudbě (Carl Czerny). 1943-1970: zářný život v komunismu. Jídla bylo dost, demokracie, svobody, toaletního papíru, atd. mnohem méně. 1957-1970: Studie, nejdříve zeměměřič, potom hudební studie, člen profesionálního souboru Pražští madrigalisté, noty vyhrály s velkým náskokem nad metry. 1970-dodnes: ještě více svobody ztraceno svatbou s bruselskou Belgičankou Agnes (1970: dvě svatby v Praze a belgickém Dilbeeku, 2017: stále platné). Vlastník dvou státních příslušností, dvou pasů a dvou (odrostlých) synů. 1970: zabaleny stovky LP-ček s vážnou hudbou a odjezd VW-broukem 902 km směrem na západ. 1970-1984: nejdříve člen rozhlasového sboru, později redaktor Radia 3 (stanice vážné hudby státního rozhlasu). Mezitím studium holandštiny se sotva průměrnými výsledky. Od 1973: bytem v Dilbeeku (u Bruselu). Člen české menšiny v Dilbeeku, která má dohromady jednoho člena (mě samotného). 1983-dodnes: Free-lance novinář deníků De Standaard a Het Nieuwsblad, přivýdělky: úředník min. kultury, regionální ředitel zaměstnavatelské organizace a člen hudebních porot v Belgii a v zahraničí, ministerských komisí, poradních rad, předseda organizace Vlámských novinářů v Antverpách, atd. Současné aktivity: Free-lance novinář deníku Het Nieuwsblad (od 1982) a časopisů De Bond (1982), Tertio (2007), Randkrant (2015) a s hrdostí české Harmonie (1994). Přes dlouhodobou spolupráci se mnou zatím žádné z těchto medií nezkrachovalo.

Cáchy - Vydařená Rusalka

22. listopad 2013
Cáchy - Vydařená Rusalka

České opery jsou zřídka kdy na programu operních domů v západní Evropě. Výjimkou jsou snad opery Leoše Janáčka a Rusalka. Dvořákovu nejpopulárnější operu uvedla koncem roku 2008 bruselská Královská opera...

Antverpy/Gent - Vyznání lásky na veřejném záchodku

Vlámská opera nemohla zahájit novou sezonu v roce Wagnera a Verdiho jinak, než nastudováním stěžejního díla Richarda Wagnera Tristan und Isolde. Nedávno získala Vlámská opera za Wagnerova Parsifala v režii...

Převaha severských a slovanských sborů

25. listopad 2013
Převaha severských a slovanských sborů

Převaha nejdříve slovanských a později také severských sborů v minulých desetiletích se znovu potvrdila v belgickém Maasmechelenu, kde proběhla 12. Mezinárodní soutěž pěveckých sborů. Této soutěže se zúčastnilo také Foerstrovo komorní...

Gent: Don Giovanni v pražské verzi

14. srpen 2014
Gent: Don Giovanni v pražské verzi

Vlámská opera zakončila svou sezonu v Gen­tu novým nastudováním Dona Giovan­niho v režii Guy Joostena. Joosten je momentálně největším belgickým operním režisérem. Mozartovu operu poprvé představil před 20 lety a už tehdy měla jeho podoba dost pochmurný nádech. Nová představa je ještě více zvýrazněna a odehrává se většinou za nočního světla. Don Giovanni bývá inscenován ve dvou verzích, pražské z roku 1787 a vídeňské (1788), obohacené dvěma novými áriemi a recitativy. Často se jedná o kombinaci obou, Vlámská opera

Sopránové žně v bruselské soutěži

3. červen 2014
Sopránové žně v bruselské soutěži

Bruselskou soutěž královny Alžběty vyhrála přesvědčivě 28letá jihokorejská sopranistka Sumi Hwang. Druhá se umístila Belgičanka Jodie Devos a třetí byla francouzská mezzosopranistka Sarah Laulan. První mužský laureát, tenorista Yu Shao z Číny, se umístil čtvrtý. Že vyhraje některá sopranistka, bylo jasné již před začátkem soutěže. Ze 73 vybraných kandidátů se k soutěži nakonec dostavilo 64 mladých adeptů (50 žen a 14 mužů do 30ti let),  z toho 38 sopránů! Tento trend zaznamenáváme již řadu let a i když si uvědomíme, že většina ženských rolí je pro soprán a že altistky dospívají trochu později, je tento nepoměr opravdu kritický. Úzkým profilem nejsou už jen tenoři, ale zejména alty. Jediná altistka, která prošla selekcí do 1. kola, tam také skončila.

Růžový kavalír, mnohem víc než komedie

17. březen 2014
Růžový kavalír, mnohem víc než komedie

Inscenace Růžového kavalíra Richarda Strausse jsou do jisté míry vždy svátkem operního světa. Tentokrát byl ten svátek ve Vlámské opeře v Antverpách ještě svátečnější, protože se režie ujal známý vídeňský herec Christoph Waltz. Waltz má na uměleckém kontě již dva hollywoodské Oscary za postavy v Tarantinových filmech (Inglourious Basterds a Django Unchained), ale antverpský Der Rosenkavalier  byl Waltzův operní debut.

Brusel: Hamlet v jevištním soumraku

27. únor 2014
Brusel: Hamlet v jevištním soumraku

Bruselská královská opera se pomalu stává reprezentační scénou francouzské Grand-Opéra. Po inscenaci Les Huguenots, která byla vyhlášena nejlepší operou roku, Cedrillon a Don Quichotte, nastudoval Brusel a před ním i Vídeň opět typickou 'velkou operu', Hamleta Ambroise Thomase a to se stejným týmem jako před dvěma roky Meyerbeerovi Hugenoty.

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.