Mirek Černý

Mirek Černý

1943, v temné noci: narozen v Praze a díky příjmení ihned vázán k hudbě (Carl Czerny). 1943-1970: zářný život v komunismu. Jídla bylo dost, demokracie, svobody, toaletního papíru, atd. mnohem méně. 1957-1970: Studie, nejdříve zeměměřič, potom hudební studie, člen profesionálního souboru Pražští madrigalisté, noty vyhrály s velkým náskokem nad metry. 1970-dodnes: ještě více svobody ztraceno svatbou s bruselskou Belgičankou Agnes (1970: dvě svatby v Praze a belgickém Dilbeeku, 2017: stále platné). Vlastník dvou státních příslušností, dvou pasů a dvou (odrostlých) synů. 1970: zabaleny stovky LP-ček s vážnou hudbou a odjezd VW-broukem 902 km směrem na západ. 1970-1984: nejdříve člen rozhlasového sboru, později redaktor Radia 3 (stanice vážné hudby státního rozhlasu). Mezitím studium holandštiny se sotva průměrnými výsledky. Od 1973: bytem v Dilbeeku (u Bruselu). Člen české menšiny v Dilbeeku, která má dohromady jednoho člena (mě samotného). 1983-dodnes: Free-lance novinář deníků De Standaard a Het Nieuwsblad, přivýdělky: úředník min. kultury, regionální ředitel zaměstnavatelské organizace a člen hudebních porot v Belgii a v zahraničí, ministerských komisí, poradních rad, předseda organizace Vlámských novinářů v Antverpách, atd. Současné aktivity: Free-lance novinář deníku Het Nieuwsblad (od 1982) a časopisů De Bond (1982), Tertio (2007), Randkrant (2015) a s hrdostí české Harmonie (1994). Přes dlouhodobou spolupráci se mnou zatím žádné z těchto medií nezkrachovalo.

K realizaci Macbetha Giuseppe Verdiho si bruselská královská opera pozvala Krzysztofa Warlikowského. Mladý kontroverzní režisér se představil tak, jak ho známe, část premiérových diváků křičela bravo a druhá část bučela a i recenzenti byli rozděleni...

Každá nová inscenace Wagnerových oper je plná očekávání a jisté zvědavosti. Tak tomu bylo i v bruselské královské opeře De Munt/La Monnaie při premiéře poslední opery Richarda Wagnera Parsifal. Scénického ztvárnění se ujal italský režisér Romeo Castellucci. Castellucci se stal...

Gioacchino Rossini je mistrem opery buffy, v Semiramide, jeho poslední opeře psané pro Itálii před definitivním odjezdem do Paříže, najdeme ale vše kromě legrace. Libreto „melodramma tragico“ napsal Gaetano Rossi podle Voltairovy Sémiramis a Rossinimu...

Christoph Prégardien - lyrický tenor může těžko zpívat bel canto

Jsou pěvci, kteří kamkoliv vstoupí, ihned přitahují zájem, je jich všude plno, mají svůj nezvratný názor a jsou trochu nebo hodně egocentričtí, Francouzi proto...

Gent/Antverpy - Monteverdi mezi lidmi a bohy

16. září 2011

S Monteverdiho operou Il ritorno d’Ullise in patria se Vlámská opera vrátila skoro o čtyři století zpět do doby barokní. Premiéra tohoto skvostného díla se uskutečnila během benátského karnevalu v roce 1640. A tehdy to byl obrovský úspěch, tak velký, že již o necelý rok později...

Brusel - Znovuzrození Hugenoti

15. listopad 2011
Brusel - Znovuzrození Hugenoti

Časy se mění a tím i divácký vkus. V 19. století nestál na vrcholu nejlepších operních domů Verdi, ale Giacomo Meyerbeer! Kdo si dnes na tohoto poblíž Berlína narozeného...

Gent/Antverpy - Aida v komorním balení

15. listopad 2011

Malá plátěná veranda a jedna pohovka s rudým přehozem, s tím si vystačil režisér Peter Konwitschny v inscenaci Verdiho Aidy. Kdo očekával ve Vlámské opeře živé slony, velbloudy nebo aspoň masové scény, byl zklamán. To byla asi většina premiérového publika...

Žádná jiná inscenace Vlámské opery nebyla nikdy předem tak prodiskutovaná jako druhá nejznámější opera nerozlučné dvojice Bertold Brecht/Kurt Weill Aufstieg und Fall der Stadt Mahagonny v režii Calixta Bieita. Nutno podotknout, že to byl vypočítaný úmysl organizátorů svěřit režii opery...

V roce 2009 se tehdy nový intendant Vlámské opery Aviel Cahn uvedl nastudováním Čajkovského opery Mazepa. Později přišel Evžen Oněgin a nyní, dokonce v belgické premiéře, zvolil málo známou Čarodějku. Všechny tři inscenace byly v režii mladé Němky Taťány Gürbaca.

Innsbruck - zapomenuté barokní opery

30. leden 2012
Innsbruck - zapomenuté barokní opery

Festival staré hudby v tyrolském Innsbrucku nabízí milovníkům barokní opery jedinečnou možnost shlédnout zapomenutá díla velkých i menších mistrů. Novinkou tohoto roku...

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.