Milan Tesař

Milan Tesař

Sam Lee: Lidová hudba v barvách duhy

23. srpen 2020
Sam Lee: Lidová hudba v barvách duhy

Dva měsíce byl britský písničkář a sběratel lidových písní Sam Lee s aktuálním albem Old Wow na vrcholu žebříčku World Music Charts Europe. Hudebník, kterého známe i z tuzemských festivalů, na své novince zaujal nejen výběrem lidových písní a jejich interpretací, ale i barevným zvukem a špičkovou produkcí.

Omer Avital: Newyorské paradoxy

27. červenec 2020
Omer Avital: Newyorské paradoxy

Nové album basisty Omera Avitala je koncentrovanou připomínkou pocitu z drsného a neustále pulzujícího velkoměsta, v němž vysvítá naděje v podobě ostrůvku souznění bližních. Novinka New York Paradox je také o poznání jazzovější než Avitalovy starší projekty.

Jan Hammer: Myslel jsem, že jazz budu dělat navždy

První, co vás při rozhovoru s úspěšným skladatelem a držitelem Grammy Janem Hammerem překvapí, je, jak skvěle i po více než padesáti letech života v Americe mluví česky. Syn českých jazzových interpretů Jana Hammera st. a Vlasty Průchové se po letech, kdy se věnoval především elektronické hudbě, letos přihlásil s novou jazzovou nahrávkou.

Chris Potter: Dokonale uzavřený okruh

17. březen 2020
Chris Potter: Dokonale uzavřený okruh

Chris Potter, podle časopisu Downbeat jeden z „nejčastěji studovaných a kopírovaných“ saxofonistů současnosti, se po třech letech vrací do Brna. V rámci festivalu JazzFest Brno se 24. března představí ve společném programu s kytaristou Billem Frisellem. Oba frontmany doprovodí Craig Taborn na piano a Eric Harland na bicí.

Marcel Comendant: Cimbál na mnoho způsobů

Jeden z předních cimbalistů slovenské scény pochází z Moldavska. Hráčské umění a žánrová všestrannost Marcela Comendanta vyniknou jak v kapelách, v nichž působí jako sideman, tak v souborech, ve kterých hraje výraznější roli. Trio PaCoRa nebo Bashavel patří k nejdůležitějším, ale zdaleka nejsou jediné.

Adam Baruch: Hudební kritik má ukazovat cestu

17. prosinec 2019
Adam Baruch: Hudební kritik má ukazovat cestu

Hostem konference a festivalu vydavatelství Hevhetia v Košicích byl izraelský hudební kritik Adam Baruch. S autorem webu, který obsahuje několik tisíc hudebních recenzí a který denně navštěvují tisíce čtenářů, jsme hovořili jak o jeho osobním přístupu k hudební kritice, tak o roli kritiky v dnešní době.

Tibor Feledi: Od počítačových her k jazzu

23. srpen 2019
Tibor Feledi: Od počítačových her k jazzu

Slovenský pianista a skladatel Tibor Feledi získal za své debutové album Common Playgrounds prestižní cenu Radio_Head Award v kategorii Jazzová hudba. Album obsahuje Felediho autorské variace na dětské lidové písně jako Dínom Dánom, Prší prší, Kukulienka nebo Zlatá brána.

Najponk: Můj dům je plný jazzu

29. březen 2019
Najponk: Můj dům je plný jazzu

Málokdo má u nás takový přehled o klasickém jazzu jako pianista Najponk. Jeho alba tvoří směsi standardů a dalších převzatých skladeb, které jako koření doplňují Najponkovy autorské skladby. Platí to i o novince What’s Next, která vyšla v samém závěru roku 2018.

Jazzové Grammy 2019 – mládí i zkušenost

12. únor 2019
Jazzové Grammy 2019 – mládí i zkušenost

Padesát šest let dělí od sebe data narození letošního držitele jazzové Grammy v kategorii instrumentálního jazzu, Waynea Shortera, a držitelky ceny za jazz vokální, Cécile McLorin Salvant. Ani v jednom případě přitom není zisk ocenění překvapením: Shorter za svou dlouhou kariéru nasbíral už jedenáct gramofonků, z toho první na konci 70. let se skupinou Weather Report. Floridská rodačka s haitskými a francouzskými kořeny obdržela během čtyř let už třetí trofej v téže kategorii a stává se tak nejúspěšnější jazzovou zpěvačkou poslední doby. Přitom zatímco mladičká Cécile (ročník 1989) zabodovala s albem složeným především ze standardů, na kterém její sytý hlas doprovází pouze piano (nebo varhany) a saxofon, 85letý Shorter na základní verzi své novinky Emanon představuje pouhé čtyři náročné kompozice o průměrné délce třináct minut. Zatímco toto CD zaujme bohatší instrumentací (Wayne Shorter Quartet jej nahrál s komorním orchestrem Orpheus), další dva bonusové disky přinášejí syrovější pohled na tytéž (a některé další kompozice), pouze v podání kvartetu. Přitom skladba The Three Marias v této bonusové koncertní verzi trvá přes 27 minut. Vidíme tedy, že věk v jazzu nehraje roli – šanci má mládí i desetiletími prověřená jistota, přičemž ona jistota může nabízet odvážnější pohledy, což ale v žádném případě neznamená, že by třicetiletá Cécile McLorin Salvant produkovala nějakou easy listening hudbu. I její verze písní Stevieho Wondera nebo Colea Portera stojí za pozornost a opravdu velmi pečlivý poslech.

What's Next: Najponkovo nahlédnutí do jazzových kronik

Čtyři roky po velmi povedeném sólovém albu A Child Is Born vydává pianista Najponk další studiovou nahrávku. Z dvanácti položek na albu nahrál dvě sólově, tři v kvartetu (s hostujícím kytaristou Barneym Kantorem) a sedm v triu, které vedle něj tentokrát tvoří český bubeník Jiří Slavíček a švédský kontraba­sista Hans Backenroth. Ten se může chlubit hezkou řádkou mezinárodních spoluprací – vedle Clarka Terryho, Tootse Thielemanse nebo Kennyho Barrona doprovázel například amerického pianistu Horace Parlana, v jehož skladbě Return Engagement exceluje právě na novém Najponkově albu.

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.