Milan Bátor

Milan Bátor

Profesí hudební pedagog, teoretik a kytarista, vystudoval Janáčkovu konzervatoř a Ostravskou univerzitu v Ostravě. Pochází z umělecké rodiny: bratr David je uznávaným básníkem, teta Božena Klímová patřila k výrazným polistopadovým spisovatelkám, známá byla i přátelstvím s australským prozaikem Alanem Marshallem (Už zase skáču přes kaluže). Zájem o klasickou hudbu jej provází od dětství. Je vášnivým sběratelem a posluchačem nahrávek klasické, jazzové a rockové hudby na nejrůznějších nosičích, jako hudební publicista dosud napsal několik stovek textů uveřejněných v různých českých i zahraničních médiích. Od roku 2017 spolupracuje s Českým rozhlasem Ostrava a Českým rozhlasem Vltava na tvorbě hudebních pořadů. Svůj bytostně existenciální zájem o hudbu ve všech jejích podobách vyvažuje aktivním hraním v komorních uskupeních a kapelách.

Rafał Blechacz a Amsterdam Sinfonietta na Janáčkově máji

Absolutní vítěz mezinárodní klavírní soutěže Fryderyka Chopina z roku 2005 a komorní orchestr o 22 smyčcích. Sobotní program Janáčkova máje v Havířově přinesl program s jasnými kritérii: uvést skladby, které opravdu nemusí být posluchačům známé a nechat v nich na pódiu duši.

Den slezských varhan na Janáčkově máji

Pozoruhodný program nabídl hudební festival Janáčkův máj. V jediném nedělním odpoledni proběhly čtyři varhanní koncerty, každý v jiném kostele v podání různých varhaníků. Pro zájemce byl přistaven autobus, který transportoval účastníky mezi jednotlivými kostely. Program byl živě přenášen Českým rozhlasem Vltava, autentickou atmosféru z jednotlivých kostelů však přenést nelze, o to se bude snažit tato recenze. Každý koncert byl vytříbeně moderován varhaníkem

Slezská barokní liturgie v Opavě upoutala hudbou polských mistrů

Třetím koncertem jubilejního 40. mezinárodního hudebního festivalu Janáčkův máj se program přenesl do kostela sv. Václava v Opavě a vrátil se o několik staletí zpátky k barokní hudbě. Polský soubor Wrocław Baroque Ensemble se v akusticky báječném sakrálním prostředí představil kompozicemi polských skladatelů Bartłomieje Pękiela a Grzegorze Gerwazy Gorczyckého, o němž se hovoří jako o „polském Händelovi“.

2. symfonie Gustava Mahlera byla vzkříšena znamenitým podáním Janáčkovy filharmonie

Závěrečný koncert 61. sezóny ostravských filharmoniků pod taktovkou šéfdirigenta Heiko Mathiase Förstera proběhl ve znamení jediného díla. Celý večer vyplnila rozsáhlá 2. symfonie c moll (Vzkříšení) Gustava Mahlera. Altové sólo si místo původně ohlášené Kateřiny Jalovcové zazpívala Jana Sýkorová, sopránového partu se ujala Kateřina Kněžíková, v poslední větě se přidal Český filharmonický sbor Brno.

Filoktétés Jana Klusáka v Ostravě napoprvé neuchvátil

Světová premiéra opery Jana Klusáka Filoktétés se odehrála včera v Národním divadle Moravskoslezském v Ostravě. Sofoklova tragédie Filoktétés bohužel v ostravském ztvárnění nenašla adekvátní výraz a sílu. Velký podíl na tom má nezpěvné libreto, jež vychází z překladu Rudolfa Mertlíka. Operu dále sráží neinvenční scéna, kostýmy a nevýrazná režie Jiřího Nekvasila. Hudba Jana Klusáka tentokrát nenašla adekvátní vyjadřovací prostředky pro větší koherenci s textem.

Pražský kaleidoskop Dua Teres spojí klasiku s jazzem

Houslistka Lucia Fulka Kopsová s kytaristou Tomášem Hoňkem tvoří jedno z nejzajímavějších komorních těles u nás. Duo Teres se významným způsobem podílí na vzniku nového repertoáru pro obsazení housle a kytara. O jejich inspirativním projektu nazvaném Pražský kaleidoskop, chystaném novém cédéčku, ale třeba také o bojácných pořadatelích koncertů a stavbě kytar, je rozhovor s oběma mladými umělci.

Autorská Savana! Lukáše Sommera

29. březen 2015
Autorská Savana! Lukáše Sommera

Lukáš Sommer patří k nejpozoruhodnějším klasickým kytaristům mladé generace v Česku. Pozornost si však nezískal sbíráním vavřínů z kytarových soutěží, nýbrž rozvíjením vlastního kompozičního stylu a cizelováním inovativních kytarových technik. Výsledkem jeho úsilí je sólový debut Savana!, jenž představuje Sommerovy autorské skladby. Pokud máte rádi podnebí sa­vany, jste na tom pravém místě. Můžete pocítit vlhko, sucho, můžete se dotknout trnů… a to nejpravděpodobnější: můžete být touto hudbou zcela zaplaveni. Jako na Savaně!

I Mráček nad zlínským nebem může potěšit

Díla klasiků české hudby nabídl koncert Filharmonie Bohuslava Martinů 26. března v Kongresovém centru Zlín. Spolu s filharmoniky se představil mimořádně talentovaný mladý houslista Jan Mráček. Houslový koncert a moll op. 53 Antonína Dvořáka loňský vítěz prestižní Mezinárodní houslové soutěže Fritze Kreislera pojal invenčně, zcela prost blazeovanosti a rutiny.

Zlínskou poctu k 125. výročí narození Bohuslava Martinů ozářil Michal Mašek

Ačkoli se Bohuslav Martinů narodil 8. prosince 1890, Filharmonie Bohuslava Martinů si s hudebním holdem tomuto géniovi pospíšila. Ve čtvrtek 19. března se Kongresové centrum ve Zlíně rozeznělo hudbou Bedřicha Smetany, Ludwiga van Beethovena a, jak se rozumí, Bohuslava Martinů. Sólistou večera byl pianista Michal Mašek, jehož životní osud není obvyklý přímou cestou vzhůru lemovanou úspěchy....

V Opavě ožila ponurá inscenace Verdiho Macbetha

Slezské divadlo v Opavě po nedávném pozitivním ohlasu Její Pastorkyně na festivalu Opera 2015 (cena diváků za nejlepší představení) představilo v neděli další operní premiéru. Macbeth Giuseppe Verdiho se v Opavě představil jako ponuré, stísněné drama. Navzdory finančním škrtům, které divadlo zažilo a zažívá, se v rámci možností podařilo připravit inscenaci důstojnou a přes některé výhrady poměrně přesvědčivou...

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.