Milan Bátor

Milan Bátor

Profesí hudební pedagog, teoretik a kytarista, vystudoval Janáčkovu konzervatoř a Ostravskou univerzitu v Ostravě. Pochází z umělecké rodiny: bratr David je uznávaným básníkem, teta Božena Klímová patřila k výrazným polistopadovým spisovatelkám, známá byla i přátelstvím s australským prozaikem Alanem Marshallem (Už zase skáču přes kaluže). Zájem o klasickou hudbu jej provází od dětství. Je vášnivým sběratelem a posluchačem nahrávek klasické, jazzové a rockové hudby na nejrůznějších nosičích, jako hudební publicista dosud napsal několik stovek textů uveřejněných v různých českých i zahraničních médiích. Od roku 2017 spolupracuje s Českým rozhlasem Ostrava a Českým rozhlasem Vltava na tvorbě hudebních pořadů. Svůj bytostně existenciální zájem o hudbu ve všech jejích podobách vyvažuje aktivním hraním v komorních uskupeních a kapelách.

Na hranách introspekce: Nové album Miroslava Sekery přináší jiný pohled na Smetanu a Liszta

Miroslava Sekeru z českých pianistů osobně řadím do jakési subjektivní Top 5. Už dlouho mne baví a přitahuje jeho hledání barevných potencialit, úhozová hebkost a hermeneutika interpretace. I proto jsem s očekáváním přistoupil k Sekerovu novému albu, jehož předmětem a náplní je hudba dvou předních evropských hudebních romantiků. Koexistence klavírních poetik Franze Liszta a Bedřicha Smetany má několikero logických premis: oba byli považováni za „zázračné děti“, oba věnovali klavíru značnou část své tvorby, přičemž každý svým způsobem vytvořil novou a do značné míry kanonickou estetiku. Liszt nenašel mírou progresivity a techniky sobě rovného. Jeho interpretační výlučnost se však vyhýbala salónní virtuozitě, o čemž svědčí jeho jedinečné klavírní adaptace známých melodií jiných autorů zařazené Sekerou na CD.

Šedé normalizační violové koncerty

8. květen 2020
Šedé normalizační violové koncerty

Nové album Jitky Hosprové s názvem Czech Viola Concertos si vytklo vznešený cíl. Česká klasická hudba normalizační éry je nepochybně svého druhu fenomén, který stojí za to zpřístupňovat a otevírat. Součástí této iniciativy by však měli automaticky být i autoři, kteří nepatřili k oficiální konformní linii, ale naopak utvářeli její osobitý a nadčasový protiklad. Bohužel, dramaturgie nahrávky Jitky Hosprové do značné míry vsadila právě na dva představitele přizpůsobivé hudby. Jindřich Feld nepochybně rozuměl specifikům různých hudebních nástrojů. Svědčí o tom početná série jeho dobově úspěšných koncertantních skladeb.

Czech Ensemble Baroque s Richterem počtvrté: Na řekách babylónských

Czech Ensemble Baroque dirigenta Romana Válka se dlouhodobě věnuje dílu Franze Xavera Richtera (1709–1789) Připomeňme nahrávky Messa de Requiem, De profundis a Sinfona con fuga in g moll (Supraphon, 2014), oratoria La deposizione dalla croce di Gesú Cristo, Salvator nostro (Snímání z kříže Ježíše Krista, Spasitele našeho, Supraphon, 2014) a také hobojový koncert, Te Deum 1781 a Sinfonii č. 52 in D (Supraphon, 2018), které Czech Ensemble Baroque v uplynulých pěti letech realizoval.

Očistné hledání cesty k vzájemné empatii. Duo Kchun se na albu Purgatio ohlíží k rané liturgické hudbě

Napadlo vás někdy, že naše životy se odehrávají v různých podobách a dimenzích Matrixu? Podobný pocit jsem měl, když mne poprvé ovanula hudba projektu Kchun s názvem Purgatio. Nevím, do jaké míry jsou ony brány osobních Matrixů prostupné, ale do jisté míry záleží na ochotě a empatii každého člověka. Purgatio přináší příběh, který je klidnou výzvou, ponouká k diskuzi a společnému sdílení emocí, mezi nimiž nechybí pojmy jako marnost, pokora a vzkříšení. Koncepci a dramaturgii alba připravila Barbora Kabátková, která je známá jako umělecká vedoucí souboru Tiburtina ensemble. Kabátková na novém albu projektu Kchun vytvořila zajímavou vypravěčskou osu, která je inspirována Božskou komedií největšího básníka středověku Dante Alighieriho. Její fundované průvodní slovo můžeme číst v přepychovém a obsažném bookletu, kterému chybí jediná věc: údaj o celkové stopáži.

Nezemřu celý, něco zůstane. Životní cesta sbormistra Josefa Veselky

Byl prvním řádným vysokoškolským profesorem a doktorem honoris causa jako sbormistr. Jeho hvězda nejvíc zářila v letech, kdy většina ostatních již pošilhává po spokojeném důchodu. Možná už se trochu zapomnělo, jak silná byla v době mládí Josefa Veselky sborová tradice a konkurence. Doloženo je nějakých 295 zpěváckých spolků. Přesto dokázal hledat a nacházet vlastní interpretační cesty. A ukázal, že i v nesvobodě je možné demonstrovat sílu a krásu evropské křesťanské kultury. Od narození Josefa Veselky uplynulo letos v březnu 110 let. Legendární sbormistr Pražského filharmonického sboru je do dnešních dnů velkou inspirací i přes rozevírající se propast času. Koho jiného pozvat ke krátkému ohlédnutí za osobností Veselky než jeho současného nástupce Lukáše Vasilka?

Nekompromisní cesta k jádru: Pierre Laurent Aimard překvapil Ostravu

Koncertu francouzského klavíristy Pierra Laurenta Aimarda jsem se nemohl dočkat a vybral jsem si ho záměrně. Přiznám se, že už pohled na jeho dramaturgii a dosavadní zkušenosti s tímto pozoruhodným umělcem mne lákaly k návštěvě. Cyklus klavírních recitálů, které v Ostravě pořádá Janáčkova filharmonie, patří k oblíbeným koncertním řadám a nejinak tomu bylo i v pondělí 20. ledna, kdy Aimard vystoupil před slušně zaplněným sálem.

Janáčkova filharmonie si zahrála v Musikvereinu

Janáčkova filharmonie využila příležitost a zahrála si v legendárním Zlatém sále ve Vídni. Nabídka přišla poté, co z programu slavné Musikverein vypadl jiný orchestr. Ostrava přijela s konzervativním programem a vsadila na tradiční hodnoty: Mozart, Čajkovskij a Mahler. Provedení řídil rumunský dirigent Gabriel Bebeşelea.

Ensemble Opera Diversa na SHF: Když zvuk a světlo splynou v jedno

Nejen starodávnou hudbou živ jest člověk současného turbulentního světa. O tom vědí své i dramaturgové Svatováclavského hudebního festivalu, který v Moravskoslezském kraji připravil na září neuvěřitelných 32 koncertů, rozprostřených do různých koutů Slezska. Jedním z těch, na něž se nezapomíná, bylo nedělní vystoupení brněnského souboru Ensemble Opera Diversa. Duchovní hudba skladatelů Arvo Pärta a Františka Gregora Emmerta přinesla mnohým návštěvníkům kostela sv. Mikuláše v Ludgeřovicích překvapení, úžas ale i odmítnutí. Čtyři lidé koncert skvělého ansámblu opustili předčasně. Pokud to je znamení, že i duchovní hudba má dar vyvolat v srdcích nepokoj, neminulo se účinkem.

Pěvecký dvojrecitál v Ostravě: Krása lidských hlasů i čekání na přídavek, který se nekonal

Petr Nekoranec, Zdislava Bočková a William Kelley. Tři jména, na kterých stál středeční koncert Mezinárodního hudebního festivalu Leoše Janáčka. Písňový dvojrecitál na Janáčkově konzervatoři v Ostravě, kde vycházející hvězdy mladé pěvecké generace vystoupily, byl jedním z koncertů, které jsme nemohli propást.

Bach přijel do Opavy dirigovat Mozarta, spolehlivě mu zahrála Komorní filharmonie Pardubice

Komorní filharmonie Pardubice byla dalším z orchestrů, kteří letos účinkovali na MHF Leoše Janáčka. Koncert v kostele sv. Václava v Opavě dirigoval Philippe Bach, sólistou večera byl francouzský violoncellista Victor Julien-Laferrière.

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.