Michaela Vostřelová, Jan Borek

Michaela Vostřelová, Jan Borek

Pedagog Dalibor Bárta: Pokud chceme podporu veřejnosti, musíme být vidět a slyšet

Dalibor Bárta vystudoval hudebně – nástrojařskou školu v Kraslicích a Konzervatoř v Roudnici nad Labem a v Plzni. Jako instrumentalista se pohybuje napříč žánry. Je členem Pigeon saxophone quartet, se kterým realizoval nahrávku Concerta Grossa Zdeňka Lukáše (Plzeňská filharmonie). Spolupracuje s Plzeňskou filharmonií nebo Karlovarským symfonickým orchestrem. Je externím spolupracovníkem Českého rozhlasu v Plzni (jako autor hudebních pořadů a příležitostně i jako hudební režisér). Působí také jako pedagog na ZUŠ Třemošná (klarinet, dudy, orchestrální hra), kde založil a vede orchestr TREMOLO, se kterým získal nejvyšší ocenění na celostátní soutěži orchestrů v Litvínově (Zlaté pásmo - 2010, Zlaté pásmo a titul Absolutní vítěz - 2014), natočil několik CD a pro který instrumentoval desítky skladeb. Dalibor Bárta v rozhovoru pro Plzeňský deník říká, že „Tremolo je nadšení a energie.“ V sobotu 1. června si je budete moct poslechnout v rámci ZUŠ Open ve Valdštejnské zahradě Senátu Parlamentu ČR.

Silvie Pálková: Zpívá se méně, my sbormistři musíme být aktivní

Třetí osobnost, které jsme v rámci naší série krátkých rozhovorů o ZUŠ Open položili několik otázek, je Silvie Pálková, sbormistryně dětského pěveckého sboru Severáček fungujícího při ZUŠ Liberec. Silvie Pálková stojí v čele libereckého Severáčku od roku 1997. Pod jejím vedením sbor zvítězil ve Španělském Cantonigros, estonském Pärnu, získal tři první místa a zvláštní cenu poroty na soutěži P. Ebena v Praze nebo také dvě bronzové medaile v jihokorejském Busanu, kde soutěžil s dospělými sbory. V Liberci organizuje sborový festival Malí zpěváčci. Přednáší i organizuje kurzy pro sbormistry, kde se specializuje zejména na hlasovou výchovu ve sboru.

Pavel Nikl: Úroveň mladých hudebníků vzrůstá

Druhou osobností v našem miniseriálu rozhovorů s vedoucími souborů vystupujících na letošním ZUŠ Open je dirigent a umělecký vedoucí Symfonického orchestru ZUŠ Kroměříž. Tato umělecká škola sídlí v pětici historických budov nedaleko Arcibiskupského zámku a navazuje na bohaté tradici hudební školy, která zde byla založena již v roce 1882. Violista a pedagog Pavel Nikl je jedním ze zakladatelů předního českého souboru Pavel Haas Quartet.

Živana Vajsarová: Málokterý stát má tak propracovanou síť uměleckých škol

Letošní přehlídku uměleckých škol ZUŠ Open doprovázíme sérií rozhovorů s vedoucími souborů, které se happeningu zúčastní. Ti nejpovolanější tak přiblíží jedinečný fenomén českého uměleckého školství a konkrétní zaměření svých aktivit. Živana Vajsarová je uměleckou vedoucí a choreografkou Folklórního souboru Jaro, který dnes působí při ZUŠ Štefánikova, Praha 5. Jeho založením v roce 1983 navázala na činnost a odkaz tanečního souboru stejného jména, který v 50. letech 20. století založil a vedl její otec, prof. František Bonuš. Taneční soubor dnes čítá přes osmdesát tanečníků a podle věkových kategorií se dělí do čtyř skupin, od dětských až po dospělé. Malé i velké tanečníky učí jednotlivé styly lidového tance z různých regionů Čech, Moravy a Slovenska, zároveň historické tance, inspirované W. A. Mozartem či historickou polku 19. století v dobových kostýmech. Jaro díky tomu vystupuje na koncertech a festivalech nejen v České republice, ale prakticky po celém světě. Od roku 1993 navíc se souborem Jaro spolupracuje Muzika Jara pod vedením Karla Mezery.

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.