Matěj Kratochvíl

Matěj Kratochvíl

Muzikolog, který svůj zájem dělí mezi etnomuzikologický výzkum a psaní o současné hudbě, přičemž se mu obě oblasti prolínají. Té první se věnuje v Etnologickém ústavu Akademie věd ČR, té druhé především v časopise HIS Voice, v němž byl řadu let šéfredaktorem. Ve své práci bloudí od nahrávek lidové hudby z počátku 20. století přes zkoumání hudebních tradic na vesnicích i ve městech, přes okrajové hudební subkultury až po soudobou vážnou hudbu. Kromě psaní o těchto tématech o nich příležitostně mluví do rozhlasu a soustavně jimi plní hlavy studentů na Karlově univerzitě a New York University. Provozování hudby se věnuje jako nadšený amatér a kromě dlouhých let v cimbálové muzice příležitostně spojuje klarinet, saxofon, fujaru a další nástroje s elektronikou a volnou improvizací.

Exploze v opeře. Žádný člověk Jiřího Kadeřábka

Pokud jde o uměleckou reflexi politického dění 50. let 20. století, má česká opera a Národní divadlo poměrně slušné skóre. V Divadle Kolowrat byly v uvedeny komorní opery Aleše Březiny Zítra se bude... (2008) o procesu s Miladou Horákovou a Toufar (2013) o takzvaném číhošťském zázraku. Nyní se na Nové scéně zhmotnil přízrak generalissima Stalina, respektive jeho pomníku, který po několik let shlížel z Letné na Prahu. I generace, které osobně pomník vidět nemohly, většinou dobře vědí, kterému místu se říká „u Stalina“ a proč, téma je to tedy stále aktuální. Opera Jiřího Kadeřábka Žádný člověk se inspirovala jednak osudem pomníku a jeho autora, Otakara Švece, jednak obecnějšími myšlenkami točícími se kolem historické paměti a nutkavé potřeby lidstva budovat monumenty.

Zvuk v prostoru, Ostrava v Praze

21. listopad 2016
Zvuk v prostoru, Ostrava v Praze

Ostravské centrum nové hudby není místem, kde by se plánovaly „přiměřené“ nebo „skromné“ události. Většina toho, co tým kolem Petra Kotíka kuje, jde v různých ohledech nad zdejší poměry. A nejinak tomu bylo i v sobotu 19. listopadu, kdy v pražském Foru Karlín zazněl program nazvaný Space & Sound s podtitulem Hudba pro tři orchestry. Spojené týmy Ostravské bandy a Janáčkovy filharmonií Ostrava provedly stejný program, jímž zahájily loňské Ostravské dny nové hudby v tamním Trojhalí. Hlavním tahákem byla skladba Karlheinze Stockhausena Grupp

Berg a klášterní ambient

1. listopad 2016
Berg a klášterní ambient

Slovo Loomine, které dal orchestr Berg do nadpisu svého koncertu 31. října v pražském Anežském klášteře, se zdá jasně signalizovat cosi o světle. Iluminace, luminiscence, ilumináti. Chyba lávky! Znamená to estonsky „tvorba“. A tvorba estonského skladatele Erkki-Svena Tüüra tvořila dvě třetiny první poloviny události v goticky klenutém klášterním prostoru.  Orchestr Berg nastoupil pouze ve smyčcovém obsazení, jen barikáda z gongů a tympánů na straně pódia signalizovala, že dojde i na změnu.

Rituál seznamů

28. červen 2016
Rituál seznamů

Díla soudobé hudby často doplácí na koncertní systém vyžadující stále nové premiéry a tím omezující šance na opakování třebas i vydařených skladeb a jejich další život. U hudebního divadla to vzhledem k náročnosti inscenace platí dvojnásob. Tím lepší pak je pocit, když se toto pravidlo podaří narušit. Opera Sezname, otevři se! Martina Smolky a Jiřího Adámka sklidila úspěch na festivalu NODO v roce 2014,

Krása ukrytá v seznamech

8. červen 2016
Krása ukrytá v seznamech

Řecká abeceda, odpočítávání od desíti do jedné, pádové otázky, anglická abeceda... To jsou první z mnoha seznamů, které se budou sypat na posluchače „neopery“ Martina Smolky a Jiřího Adámka Bludiště seznamů, která bude provedena 27., 28. a 29. června v pražském divadle Alfred ve dvoře. Jde o komorní verzi díla, které bylo pod názvem Sezname, otevři se! uvedeno před dvěma lety na festivalu NODO v Ostravě.

Chamber Music: Druhý pól Miroslava Srnky

Skladatel Miroslav Srnka má dobrý rok. Na jeho počátku se z jeho opery South Pole stala událost mezinárodního významu a nyní mu vychází CD s komorní hudbou. Posluchači si tak mohou porovnat dva póly jeho hudby: v opeře jako součást spektáklu zahrnujícího děj i vizuální stránku a na komorním poli, kde nic neodvádí pozornost od hudby samotné. Ačkoliv – i sem si vnější svět nachází cestu. Srnkova hudba

S údery bubnů do 21. století

9. květen 2016
S údery bubnů do 21. století

Hudba 20. a 21. století není tím, kvůli čemu by se běžně chodilo na koncerty České filharmonie. Jaké tedy překvapení, když v abonentní řadě hned tři večery zabral výlučně moderní program. A překvapení nebyl konec, protože Rudolfinum bylo téměř vyprodané. Samozřejmě na tom má minimálně zčásti zásluhu osoba dirigenta a autora ústřední skladby v jedné osobě – Petera Eötvöse.

Berg na cestách

6. duben 2016
Berg na cestách

Orchestr Berg ve svém letošním cyklu pokračuje v exkurzích do temnějších psychedelických vod. Po březnovém koncertě, na němž zazněl Professor Bad Trip Fausta Romitelliho se 5. dubna v klubu Roxy rozezněla suita z opery Lost Highway (2003) od rakouské skladatelky Olgy Neuwirth. Film Davida Lynche, který byl opeře předlohou, má výrazný soundtrack a hudba v něm hraje zásadní roli při vytváření atmosféry,

Ztracené objekty a příležitosti

21. prosinec 2015
Ztracené objekty a příležitosti

Národní divadlo uvedlo dílo Lost Objects trojice amerických autorů Davida Langa, Michaela Gordona a Julie Wolfe z roku 2001. Pro nedostatek lepších termínů se o něm mluví jako o oratoriu, ačkoliv na rozdíl od většiny historických oratorií nemá žádný děj. Jedná se o sérii obrazů, které spojuje téma ztráty v nejrůznějších podobách od zmizení konkrétních lidí, třeba letkyně Amelie Earhart, přes seznam

Stockhausenův rituál na Vítkově

13. říjen 2015
Stockhausenův rituál na Vítkově

V takzvané Síni sovětské armády Národního památníku na Vítkově, pod dohledem vojáků na nástěnných mozaikách se v pozdních večerních hodinách odehrál „přídavkový koncert“ festivalu Struny podzimu, skladba Stimmung Karlheinze Stockhausena. Stockhausen je symbolem té avantgardní a posluchačsky nesnadné větve hudby 20. století, možná proto festivalové programy zdůrazňovaly místo něj jméno amerického

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.