
Martin Kajzar
Je absolventem studia operního zpěvu na Fakultě umění Ostravské univerzity. Doktorská studia z hudební teorie a pedagogiky absolvoval na Ostravské univerzitě a na Univerzitě Karlově v Praze. Absolvoval řadu mistrovských kurzů u předních pedagogů a pěvců (Siegfried Jerusalem, Dame Gwyneth Jones. Přednáší na katedře teorie a dějin umění Fakulty umění OU a katedře hudební výchovy Pedagogické fakulty OU. Na katedře sólového zpěvu Fakulty umění OU vyučuje dějiny divadla a dějiny opery. V badatelské činnosti se věnuje hudebně-historickým tématům spojeným s německou operou, osobností Richarda Wagnera a oblastí pěvecké interpretace a estetiky. Je uměleckým a výkonným ředitelem Mezinárodního festivalu slovanské hudby. Ve skromném volném čase zpívá a hraje s cimbálovou muzikou Friš z Ostravy.
František Kowolowski: Pro umělecké obory bude vždy zásadní přímý kontakt se studentem
10. listopad 2020V současné pandemické situaci jsme oslovili děkana Fakulty umění Ostravské univerzity – docenta Františka Kowolowského, jelikož nás přirozeně zajímá, jakým způsobem může nyní probíhat výuka na vysoké umělecké škole. Samozřejmě jsme se dotkli i jiných témat jako je operní akademie a její další směřování, či výstavba zcela nové fakultní budovy.
Donizettiho Anděl Nisidy ve světové premiéře na CD
16. únor 2020Záznam koncertního vystoupení z roku 2018 je zajímavý již tím, že jde o světovou premiéru Donizettiho opery, což se v dnešní době zdá i vzhledem k významu této skladatelské osobnosti až neuvěřitelné. Vzrušení může umenšit veřejně známý fakt, že L’ange de Nisida, jež byla psána roku 1839 pro pařížský Théatre de la Renaissance, tehdy denní světlo nespatřila díky ekonomickým problémům divadla, ale hudebně i textově posloužila skladateli jako materiál k La favorite (1840).
Nápoj lásky v milánské Scale – tentokrát pro nejmenší
26. únor 2019Gaetano Donizetti je po právu považován za jednoho z předních tvůrců italské belcantové opery pro nevyčerpatelnou invenci v oblasti melodiky s hitovým potenciálem. L’elisir d’amore je navíc jedním ze základních stavebních kamenů repertoáru všech světových divadel. Jde o operu komickou, ale zároveň svým vyústěním fabule v obecnou platnost dodnes aktuální. Milánské představení navazuje na stále častější trend zpřístupňování opery nejmladším divákům, což jako rodiče kvitujeme s velkým nadšením. Ihned nám na mysl vytane asociace s naposledy viděným Prstenem ve Vídni, kde se produkce nebála u představení pro nejmenší sáhnout rovnou po Wagnerovi. Operu Nápoj lásky jsme navštívili s naším rok a půl starým synem Richardem, který nevycházel z údivu a bez mrknutí oka celou hodinu se zaujetím seděl jako přikovaný k sedačce. Nejen on, ale tisíce dalších přítomných dětí byly schopny s rodiči sledovat napínavé operní představení, což považujeme za jednoznačné splnění nadefinovaného cíle divadla – totiž úspěšně šířit operu mezi mladým publikem.
Bizetova Carmen v Metropolitní opeře: Oheň jménem Margaine a výborný Alagnův Don José
11. únor 2019Festival slovanské hudby v listopadu podruhé sblíží národy
23. říjen 2018V brzké době na území Moravskoslezského kraje proběhne II. ročník Mezinárodního festivalu slovanské hudby (MFSH), tentokrát ve dnech 5. – 15. listopadu 2018. Dovolte mi za náš realizační tým, abych v krátkosti festival představil společně s koncerty, na které byste mohli v letošním roce zavítat. Jakožto organizátoři festivalu si klademe za cíl poskytnout posluchačům vystoupení interpretačně pestrých a prvotřídních sólistů i seskupení nejen v sálech krajových institucí, ale i v uměleckých školách a v církevních prostorách. Nedílnou součástí festivalu je též Mezinárodní soutěž interpretace slovanské hudby dětí a mládeže ve věku 8–26 let, která vrcholí koncertem vítězů. V letošním roce jsme pro diváky a posluchače připravili celkem deset koncertních a jednu soutěžní událost.
Vídeňská Die Walküre prezentuje nevyrovnané výkony, Wagnerovo drama však vítězí
27. duben 2018Die Walküre nabízí hudební drama v nastudování s dominancí abstrakce, geometrie, stylizace, symbolismu a tzv. čisté scény, kterou reflektujeme jako tradiční od dob Neubayreuthu a uvedení francouzského Prstene století. Inscenace se nese v duchu schopenhauerovském, není z ní cítit touha po uspokojení režisérovy osobní tužby „svobodného jednotlivce“. Doslova se zříká radostného řeckého pohledu na svět a dokládá pocity nicotnosti světa. Kvalita orchestru narůstá s každým dějstvím. Po rozpačitém úvodu a pěvecky velmi slabém výkonu Christophera Ventrise v roli Siegmunda přichází postupný sukces, na jehož konci stojí vítězně Wagnerovo drama.
Nenávistné Straussově Elektrě ve Vídni vévodila Waltraud Meier
11. prosinec 2017Elektra ve Vídeňské státní opeře se prezentuje precizně znějícím orchestrem podpořeným dirigentskou osobností Ingo Metzmachera spolu s vyrovnanými pěveckými výkony, v jejichž čele pro tento večer stála Waltraud Meier. Protikladná k hudební je úroveň scénického nastudování. Tu sráží zejména často násilné a nelogické zásahy do straussovsko-hofmannsthalovských výkladů a nedůsledné vykreslení psychologických profilů postav a jejich proměn. Představení jako celek funguje, avšak výsostnému provedení je příliš vzdálené.