Marta Tužilová

Marta Tužilová

Na křídlech českých a vídeňských mistrů

Komorní koncert sopranistky Martiny Jankové a cembalistky Barbary Marie Willi pod názvem „Vídeň – Praha, naše cesta na křídlech zpěvu“ přinesl poslední květnový den v kostele svatých Šimona a Judy písňový repertoár mistrů konce 18. a počátku 19. století. Martina Janková se vrací ze Švýcarska, jež je spojeno především s její operní kariérou, často a ráda s českým i evropským repertoárem a výběr písní tohoto koncertu nezapřel, že je právem označována za jednu z nejlepších mozartovských pěvkyň současnosti. Barbara Maria Willi se naopak z rodného Německa přestěhovala před mnoha léty do Brna, aby své zaměření na poučenou interpretaci rozvíjela a předávala u nás prostřednictvím hry na cembalo a další staré nástroje. Pro pražskojarní koncert zvolila k doprovodu písní kladívkový klavír, jehož tón výborně korespondoval s vybraným repertoárem.

Milan Al-Ashhab a Adam Skoumal ve jménu Thalie

Houslista Milan Al-Ashhab s klavíristou Adamem Skoumalem vytvořili spolu s pořadatelkou koncertního cyklu Pražské múzy mezzosopranistkou Evou Garajovou nádherný a náročný večer pro přeplněný prostor kostela sv. Vavřince. Múza Thalia, která byla vybrána za patronku večera, nabídla posluchačům v nevelkém, ale půvabném a historií dýchajícím prostoru gotického kostela mimořádně kvalitní repertoár, který oba hudebníci nastudovali zčásti i pro nokturnový koncert letošního Pražského jara.

Hudební cestování časem v Slzách Eliny Makropulos

Páteční večer 16. listopadu nabídl posluchačům v Rytířském sále Velkopřevorského paláce v Praze výborně komponovaný hudebně taneční program E.M. – Slzy Eliny Makropulos. Známý příběh z pera Karla Čapka přetvořila nadaná režisérka Magdalena Švecová v komorní dramaticky laděný působivý celek, jehož by bylo možno označit jako „sólo pro tři“. Sopranistka Gabriela Eibenová je nositelkou celého příběhu nesmrtelné Makropulos a její školený hlas je jako stvořený k vyprávění svým ojediněle širokým rejstříkem výrazu, sytosti hlasu nádherné barvy a umožňuje pěvkyni vtáhnout posluchače do děje i gestem, pohybem a hereckou jistotou. Gabriela Eibenová je současně spoluzakladatelkou renomovaného souboru Ensemble Inégal a v rámci jeho XII. festivalového cyklu byl tento mimořádný projekt uveden. Osobnost pěvkyně v něm přitahuje pozornost nejen vyzrálým uměleckým projevem, ale také schopností vtělit se do postavy nesmrtelné ženy, prožívající od útlého mládí a půvabného ženství příběh směřující od krásy, poezie a úspěchu až k neodvratně se blížící prázdnotě života bez konce. Talent a vysoká profesionalita ji v podstatě pro tuto roli předurčila, což mladá režisérka Magdalena Švecová náležitě využila.

Ensemble Martinů s múzou tance u sv. Vavřince

Středa 17. října patřila v kostele sv. Vavřince múze Terpsichoré, antické múze tance a z tance se těšící. Klavírní kvarteto Ensemble Martinů potěšilo posluchače mírou vrchovatou nejen Slovanskými tanci Antonína Dvořáka a tangy Ástora Piazzolly, rozeznělo také celý gotický prostor výborným podáním soudobé hudby autorů Michala Müllera a Libora Ščerby.

Pocta Martiny Jankové pro Jarmilu Novotnou

Letošní Festival Jarmily Novotné na zámku Liteň uzavřel 9. září slavnostní koncert Písňové studánky Martiny Jankové. Sopranistka působící již mnoho let v zahraničí proslula zejména jako vynikající mozartovská pěvkyně a je zvána na nejprestižnější světové operní scény a koncertní pódia. Svůj moravskoslezský původ a zejména lásku k hudbě Leoše Janáčka však nikdy neopomene zdůraznit, má-li k tomu příležitost. Závěrečný koncert v sále Čechovna na zámku Liteň se stal jednou z těchto vzácných příležitostí a pěvkyně ji svým výjimečným uměním náležitě ozdobila.

Liteňská léčba Mozartovou hudbou

28. srpen 2018
Liteňská léčba Mozartovou hudbou

5. ročník interpretačních kurzů na zámku v Litni se letos odvíjel v dosti odlišném duchu než ročníky předcházející. Vynikající lektorky Martinu Jankovou a Markétu Cukrovou doplnil ještě Marek Mokoš, slovenský operní pěvec a režisér, který se věnoval vybraným mladým pěvcům po stránce herecké a scénické. Z týdne, v němž se obě špičkové pěvkyně věnovaly nastupující generaci operních sólistů v práci s hlasem, dechem, výrazem a emočním vyjádření zpívané role, se stal zásluhou mladého režiséra doslova maraton jevištního projevu, práce s pohybem a souzněním s hudbou a kolegy na jevišti i spolupráce s publikem a vtažení posluchačů do děje. Současná opera klade stále vyšší nároky na interprety a režisér letos nabídl novinku – jevištěm tentokrát nebyl sál liteňské Čechovny, ale celý zámecký park.

Vilém Veverka s Ensemble Berlin Prag zahájili Bach for All

Zahajovací koncert 2. ročníku letního festivalu Bach for All nabídl v neděli 17.června ve Španělské synagoze špičkové těleso Ensemble Berlin-Prag v čele s naším nejlepším hobojistou Vilémem Veverkou. Ten byl nejen u zrodu tělesa v r.2013, kdy spojil myšlenku společného hraní se svým někdejším pedagogem z Berlína, rovněž hobojistou Dominikem Wollenweberem a německou cembalistkou Barbarou Marií Willi, která dlouhá léta žije a pracuje v Brně. K tomuto základnímu triu přizvali německého kontrabasistu Martina Heinze a českého fagotistu Václava Vonáška.

Pražské hudební večery hostily Barocco sempre giovane

Koncertní cyklus, pořádaný dlouhá léta ve Španělské synagoze předním českým kytaristou Lubomírem Brabcem, uzavřel letošní ročník 26. dubna s vynikajícím ansámblem Barocco sempre giovane. Mladý soubor zaměřený především na hudbu 18. století, si od svého založení v roce 2004 nastavil laťku skutečně vysoko a pro své kvality je často zván na vystoupení nejen u nás na špičkové festivaly jako jsou například Pražské jaro, Concentus Moraviae či Pardubické hudební jaro, ale znají jej i na festivalu Mitte Europa, Kammermusik im halb acht Basel a dalších. Spolupracuje s vynikajícími sólisty Giullianem Carmignolou, Ivanem Ženatým, Jaroslavem Tůmou, Vilémem Veverkou, Kateřinou Englichovou, Markétou Cukrovou, Barbarou Marií Willi, abychom jmenovali alespoň některé.

Koncertní sezonu Pražských múz uzavřela Vanya Pesheva

Závěrečný koncert cyklu Pražských múz v kostele sv. Vavřince ve středu 18. dubna rozezněl klavír pod rukama bulharské umělkyně Vanyi Peshevy. Precizní interpretace dvou částí z Ravelova Kašpara noci zaujala od prvních tónů mimořádně kultivovaným virtuózním podáním, citem pro impresi a technikou, která skutečně okouzlila. Vanya Pesheva absolvovala studia v Sofii a v Římě, vedle koncertů sólových i komorních se věnuje také systematicky pedagogické činnosti. Klavíristka svůj talent využívá naplno ve studiu a prezentaci děl autorů nejrůznějších období, vždy s ojedinělou empatií i brilantní technikou a disponuje také bohatou úhozovou škálou. 

Sólo pro klasicismus, Viléma Veverku a Kateřinu Englichovou

Hobojista Vilém Veverka, který před Vánocemi zaujal vystoupením s Ensemble Berlin-Prag v sále Berlínské filharmonie a harfistka Kateřina Englichová, čerstvá držitelka Ceny klasické hudby za rok 2017, potěšili své publikum na nedělním koncertu s ensemble 18+ 21. ledna v Zrcadlové kapli Klementina. Výsostnou interpretaci Viléma Veverky a emocionalitu virtuózní Kateřiny Englichové doprovodil autentický projev ensemble 18+, komorního souboru pořádajícího již několik let cyklus Sólo pro klasicismus. Tentokrát vévodily večeru dva hudební styly – vrcholné baroko Georga Friedricha Händela a nastupující klasicismus Wolfganga Amadea Mozarta. Spojení souboru zaměřeného na autentickou interpretaci se známými a renomovanými umělci bylo příslibem kvalitního koncertu vysoké úrovně. Pečlivě sestavený program a mimořádné výkony zcela splnily a v mnohém i předčily očekávání.

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.