Marta Tužilová

Marta Tužilová

Peter Schöne a Philharmonia Octet nadchli novým zvukem Mahlerových písní

Pražské Rudolfinum uvítalo na čtvrtém koncertu Českého spolku pro komorní hudbu 13. ledna výborný ansámbl Philharmonia Octet Prague, který tentokrát vystupoval s německým barytonistou Peterem Schönem. Ke spolupráci přizvali členové okteta známého a oceňovaného pěvce, žáka Dietricha Fischera-Dieskaua a Thomase Hampsona, aby představili nezvyklou podobu Mahlerových písní ze sbírky Chlapcův kouzelný roh, jež skladatele celoživotně inspirovaly.

Odkaz Jarmily Novotné v péči Martiny Jankové a nastupující generace pěvců

Letošní Interpretační kurzy v Litni, někdejším sídle Jarmily Novotné, a následný Slavnostní koncert uzavírající Festival Jarmily Novotné 2019 v Rudolfinu byly svěřeny do rukou pěvkyně, která svým uměním a působením doma i v zahraničí kráčí ve stopách legendární české sopranistky. Martina Janková, dlouholetá členka operního domu v Curychu a pravidelně zvaná na prestižní operní i koncertní pódia, se ujala vedení letošních Interpretačních kurzů v Litni, které rok co rok vykazují stoupající tendenci. Mladí pěvci jsou v rukou špičkových lektorů obohacováni o nové znalosti a zkušenosti takovými umělci, mezi něž patří Kateřina Kněžíková s Adamem Plachetkou nebo Markéta Cukrová s Martinou Jankovou, abychom uvedli alespoň poslední ročníky.

Letní Pražské múzy

2. září 2019
Letní Pražské múzy

Mezzosopranistka Eva Garajová pořádá již léta komorní cykly Pražské múzy v kostele sv. Vavřince, v létě pak pokračuje festivaly Eva Garajová a hosté pořádanými v Karlově Studánce, v Lázních Jeseník a letos v pražských neobvyklých prostorách. Proto tedy název Letní Pražské múzy, který uzavřeli v malostranskému kostele sv. Tomáše špičkoví sólisté v neděli 25. srpna.

Na křídlech českých a vídeňských mistrů

Komorní koncert sopranistky Martiny Jankové a cembalistky Barbary Marie Willi pod názvem „Vídeň – Praha, naše cesta na křídlech zpěvu“ přinesl poslední květnový den v kostele svatých Šimona a Judy písňový repertoár mistrů konce 18. a počátku 19. století. Martina Janková se vrací ze Švýcarska, jež je spojeno především s její operní kariérou, často a ráda s českým i evropským repertoárem a výběr písní tohoto koncertu nezapřel, že je právem označována za jednu z nejlepších mozartovských pěvkyň současnosti. Barbara Maria Willi se naopak z rodného Německa přestěhovala před mnoha léty do Brna, aby své zaměření na poučenou interpretaci rozvíjela a předávala u nás prostřednictvím hry na cembalo a další staré nástroje. Pro pražskojarní koncert zvolila k doprovodu písní kladívkový klavír, jehož tón výborně korespondoval s vybraným repertoárem.

Milan Al-Ashhab a Adam Skoumal ve jménu Thalie

Houslista Milan Al-Ashhab s klavíristou Adamem Skoumalem vytvořili spolu s pořadatelkou koncertního cyklu Pražské múzy mezzosopranistkou Evou Garajovou nádherný a náročný večer pro přeplněný prostor kostela sv. Vavřince. Múza Thalia, která byla vybrána za patronku večera, nabídla posluchačům v nevelkém, ale půvabném a historií dýchajícím prostoru gotického kostela mimořádně kvalitní repertoár, který oba hudebníci nastudovali zčásti i pro nokturnový koncert letošního Pražského jara.

Hudební cestování časem v Slzách Eliny Makropulos

Páteční večer 16. listopadu nabídl posluchačům v Rytířském sále Velkopřevorského paláce v Praze výborně komponovaný hudebně taneční program E.M. – Slzy Eliny Makropulos. Známý příběh z pera Karla Čapka přetvořila nadaná režisérka Magdalena Švecová v komorní dramaticky laděný působivý celek, jehož by bylo možno označit jako „sólo pro tři“. Sopranistka Gabriela Eibenová je nositelkou celého příběhu nesmrtelné Makropulos a její školený hlas je jako stvořený k vyprávění svým ojediněle širokým rejstříkem výrazu, sytosti hlasu nádherné barvy a umožňuje pěvkyni vtáhnout posluchače do děje i gestem, pohybem a hereckou jistotou. Gabriela Eibenová je současně spoluzakladatelkou renomovaného souboru Ensemble Inégal a v rámci jeho XII. festivalového cyklu byl tento mimořádný projekt uveden. Osobnost pěvkyně v něm přitahuje pozornost nejen vyzrálým uměleckým projevem, ale také schopností vtělit se do postavy nesmrtelné ženy, prožívající od útlého mládí a půvabného ženství příběh směřující od krásy, poezie a úspěchu až k neodvratně se blížící prázdnotě života bez konce. Talent a vysoká profesionalita ji v podstatě pro tuto roli předurčila, což mladá režisérka Magdalena Švecová náležitě využila.

Ensemble Martinů s múzou tance u sv. Vavřince

Středa 17. října patřila v kostele sv. Vavřince múze Terpsichoré, antické múze tance a z tance se těšící. Klavírní kvarteto Ensemble Martinů potěšilo posluchače mírou vrchovatou nejen Slovanskými tanci Antonína Dvořáka a tangy Ástora Piazzolly, rozeznělo také celý gotický prostor výborným podáním soudobé hudby autorů Michala Müllera a Libora Ščerby.

Pocta Martiny Jankové pro Jarmilu Novotnou

Letošní Festival Jarmily Novotné na zámku Liteň uzavřel 9. září slavnostní koncert Písňové studánky Martiny Jankové. Sopranistka působící již mnoho let v zahraničí proslula zejména jako vynikající mozartovská pěvkyně a je zvána na nejprestižnější světové operní scény a koncertní pódia. Svůj moravskoslezský původ a zejména lásku k hudbě Leoše Janáčka však nikdy neopomene zdůraznit, má-li k tomu příležitost. Závěrečný koncert v sále Čechovna na zámku Liteň se stal jednou z těchto vzácných příležitostí a pěvkyně ji svým výjimečným uměním náležitě ozdobila.

Liteňská léčba Mozartovou hudbou

28. srpen 2018
Liteňská léčba Mozartovou hudbou

5. ročník interpretačních kurzů na zámku v Litni se letos odvíjel v dosti odlišném duchu než ročníky předcházející. Vynikající lektorky Martinu Jankovou a Markétu Cukrovou doplnil ještě Marek Mokoš, slovenský operní pěvec a režisér, který se věnoval vybraným mladým pěvcům po stránce herecké a scénické. Z týdne, v němž se obě špičkové pěvkyně věnovaly nastupující generaci operních sólistů v práci s hlasem, dechem, výrazem a emočním vyjádření zpívané role, se stal zásluhou mladého režiséra doslova maraton jevištního projevu, práce s pohybem a souzněním s hudbou a kolegy na jevišti i spolupráce s publikem a vtažení posluchačů do děje. Současná opera klade stále vyšší nároky na interprety a režisér letos nabídl novinku – jevištěm tentokrát nebyl sál liteňské Čechovny, ale celý zámecký park.

Vilém Veverka s Ensemble Berlin Prag zahájili Bach for All

Zahajovací koncert 2. ročníku letního festivalu Bach for All nabídl v neděli 17.června ve Španělské synagoze špičkové těleso Ensemble Berlin-Prag v čele s naším nejlepším hobojistou Vilémem Veverkou. Ten byl nejen u zrodu tělesa v r.2013, kdy spojil myšlenku společného hraní se svým někdejším pedagogem z Berlína, rovněž hobojistou Dominikem Wollenweberem a německou cembalistkou Barbarou Marií Willi, která dlouhá léta žije a pracuje v Brně. K tomuto základnímu triu přizvali německého kontrabasistu Martina Heinze a českého fagotistu Václava Vonáška.

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.