klasická hudba, jazz a world music

Lukáš Pavlica

Lukáš Pavlica

Absolvoval magisterský obor Hudební věda na Masarykově univerzitě, v současné době studuje pod vedením doc. PhDr. Jany Perutkové, Ph.D., doktorský studijní program. Aktivně se věnuje publicistické a kritické činnosti, kromě externího dopisovatele pro časopis Harmonie zastává místo redaktora portálu Brno – město hudby. Spolupráci navázal rovněž s hudební revue Opus musicum nebo magazínem vysokých škol Universitas. Kromě publicistické činnosti a výzkumu se okrajově věnuje také hudebnímu aranžérství a spolu s dalšími skladateli a hudebníky instrumentoval a natočil CD Hudebníček cílící na rozvíjení melodického a rytmického cítění u dětí do čtyř let.

Dva různé Příběhy o Kristu na Hudebním festivalu Znojmo

V sobotu 22. července 2017 proběhlo v rámci Hudebního festivalu Znojmo v tamějším kostele sv. Michala scénické představení s názvem Příběh o Kristu. Jedná se představení sestavené z pěti duchovních děl Heinricha Schütze. Tato díla byla obohacena o scénickou složku režisérkou Lindou Keprtovou a provedena jako svébytné dílo orchestrem Czech Ensemble Baroque. Premiéra se odehrála na stejném místě ve čtvrtek 20. července taktéž v rámci festivalu.

Vážné taškařice na Olomouckých barokních slavnostech

V sobotu 15. července byly uvedeny v rámci Olomouckých barokních slavností v bývalém Jezuitském konviktu dvě neobarokní opery s pantomimou současných českých autorů. Prvním z děl byla Coronide hudebního skladatele, muzikologa a vysokoškolského pedagoga z Univerzity Palackého v Olomouci Víta Zouhara. Druhým dílem večera byla Harlekýnova dobrodružství uměleckého vedoucího orchestru Ensemble Damian Tomáše Hanzlíka. Tento orchestr se také ve spojení s herci divadla Facka postaral o toto provedení. Hlas nymfě Coronide propůjčila altistka Dorota Smělíková, protějšek v roli Apolla ztvárnil tenor Filip Dámec, Apidamii zpívala sopranistka Markéta Israel Večeřová a postavu Dafni představil bas Jan Vaculík. Herec Michal Bumbálek ztvárnil na jevišti postavy Harlekýna a Dafni, Sergej Sanža matku, holiče, Dottore, krejčího a havrana, Pavel Doucek představil postavu Apolla, baletka Barbora Bielková Coronide a Pavlína Vaňková předvedla Kolombínu.

Vkusně humorný Spor bohů

12. červenec 2017
Vkusně humorný Spor bohů

V úterý 11. července proběhla v rámci Olomouckých barokních slavností v bývalém Jezuitském konviktu barokní serenata La Contesa de'numi od Leonarda Viciho. O provedení se postaral orchestr Ensemble Damian pod vedením Tomáše Hanzlíka. V roli Jupitera se představil sopranista kolumbijského původu Leandro Lafont, Marta ztvárnil tenor Ondřej Holub, Astrea zazněla v podání Dory Rubart-Pavlíkové, postavy Míru se ujal altista Jan Mikušek, sopranista Filip Dámec přijal roli Apolla a Štěstěnu přivedla k životu Hana Holodňáková.

Novodobá premiéra v Jaroměřicích

19. červen 2017
Novodobá premiéra v Jaroměřicích

V sobotu 17. června 2017 proběhla na zámku v Jaroměřicích nad Rokytnou novodobá premiéra holdovací serenaty Il natal di Giove (Narození Jovovo) od Carla Müllera. O provedení se postaral orchestr Ensemble Damian pod vedením Tomáše Hanzlíka. Jedná se patrně o první provedení od roku 1748. V roli princezny Melite se představila sopranistka Hana Holodňáková, její sestru Amalteu ztvárnila sopranistka Aneta Ručková, bohyně spravedlnosti Themis zazněla v podání sopranistky Dory Rubart-Pavlíkové. Role kněze Cassandra se ujal Filip Dámec a kontratenorista Vojtěch Pačák přijal roli Adrasta.

Něžně krotké kontrasty Emmertovy 25. symfonie

Ve čtvrtek 1. června 2017 proběhla v brněnském kostele sv. Augustina premiéra 25. symfonie K tobě byl poslán anděl nedávno zesnulého skladatele Františka Emmerta. O provedení se postaral orchestr Ensemble Opera Diversa pod taktovkou Ondreje Olose. Skladba komponovaná pro violu, varhany, mezzosoprán a smyčce je současně předposlední symfonií Františka Gregora Emmerta, V sólovém obsazení se představil Milan Paľa na violu, Marek Paľa na varhany a mezzosopranistka Jarmila Balážová.

Jak Svatý Pavel uzavřel Velikonoční festival duchovní hudby

V neděli 23. dubna 2017 proběhl v brněnském kostele sv. Janů poslední z řady koncertů Velikonočního festivalu duchovní hudby. Apoštol Pavel Felixe Mendelssohna Bartholdyho zazněl v provedení Filharmonie Brno a Českého filharmonického sboru Brno pod taktovkou Leoše Svárovského. Na pozicích sólistů vystoupili Marie Fajtová (soprán), Štěpánka Pučálková (mezzosoprán), Jan Rusko (tenor), Roman Hoza (baryton).

Zpívaná rozjímání pražských konzervatoristů v Brně

Ve čtvrtek 13. dubna 2017 proběhl v brněnském kostele Nanebevzetí Panny Marie další z řady koncertů Velikonočního festivalu duchovní hudby. Sepolkro Abgesungene Betrachtungen (Zpívaná rozjímání) Františka Antonína Míči zaznělo v provedení Barokního orchestru Pražské konzervatoře pod taktovkou Jakuba Kydlíčka. Sopranistka Zuzana Kopřivová se ujala role Duše, altistka Marie Svobodová role Outrpnosti, tenorista Lukáš Sidorják role Hříšníka a basista Jakub Ošmera představil postavu Krista.

Extatická meditace u Bran Jeruzaléma

12. duben 2017
Extatická meditace u Bran Jeruzaléma

V úterý 11. dubna 2017 proběhl v brněnském českobratrském evangelickém chrámu J. A. Komenského další z řady koncertů Velikonočního festivalu duchovní hudby. Brány Jeruzaléma Bronia Kutavičiuse zazněly v provedení orchestru BERG pod taktovkou Petera Vrábela a sboru Vox Iuvenalis pod vedením Jana Ocetka.

Nejednotné zahájení Velikonočního festivalu duchovní hudby

V neděli 9. dubna 2017 proběhl v brněnském kostele sv. Janů zahajovací koncert Velikonočního festivalu duchovní hudby. Za účelem honosného odstartování festivalu nebylo k prvnímu koncertu zvoleno nic menšího než monumentální oratorium Johanna Sebastiana Bacha Matoušovy pašije. Postavu Matouše ztvárnil Karol Kozłowski, Krista Jacek Ozimkowski a Jidáše, Piláta a Petra Łukasz Klimczak. O provedení se postarala polská Capella Cracoviensis vedená dirigentem Janem Tomaszem Adamem.

Katarze v podání Martinů - Busoni

24. listopad 2016
Katarze v podání Martinů - Busoni

Koncert, který se uskutečnil v Janáčkově divadle 23. listopadu 2016, byl velkým příslibem z mnoha různých důvodů. Filharmonie Brno pod vedením dirigenta Jiřího Rožně představila ve světové premiéře kritickou edici kantáty Svatební košile od Bohuslava Martinů. Role zamilované dívenky připadla Adrianě Kohútkové, která se v této náročné zpěvní úloze objevila již roku 2009 v rámci Pražského jara. Tenor obstaral Peter Berger a bas Jozef Benci. Dalším lákadlem byl Klavírní koncert C dur op. 39 od italského skladatele Ferrucciho Busoni, jehož provedení se ujal světoznámý rusko-americký klavírista Kirill Gerstein.

Harmonie vychází za podpory

Ministerstvo kultury ČRNadace Český hudební fondNadace Leoše JanáčkaNadace Bohuslava Martinů

 

Naši partneři

Muzikus - magazín nejen pro muzikantyAlterecho - platforma pro současnou hudební kulturu

Chcete inzerovat? Máte dotaz?

+420 266 311 701

Novinky emailem

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.