Lukáš Pavlica

Lukáš Pavlica

Absolvoval magisterský obor Hudební věda na Masarykově univerzitě, v současné době studuje pod vedením doc. PhDr. Jany Perutkové, Ph.D., doktorský studijní program. Aktivně se věnuje publicistické a kritické činnosti, kromě externího dopisovatele pro časopis Harmonie zastává místo redaktora portálu Brno – město hudby. Spolupráci navázal rovněž s hudební revue Opus musicum nebo magazínem vysokých škol Universitas. Kromě publicistické činnosti a výzkumu se okrajově věnuje také hudebnímu aranžérství a spolu s dalšími skladateli a hudebníky instrumentoval a natočil CD Hudebníček cílící na rozvíjení melodického a rytmického cítění u dětí do čtyř let.

Baroko i moderna v podání Ensemble Berlin Prag

V pondělí 16. října proběhl v brněnském Besedním domě v rámci festivalu Moravský podzim koncert relativně nového tělesa Ensemble Berlin Prag. V průběhu večera zazněly dvě sonáty Jana Dismase Zelenky, Invence pro dva hoboje Isanga Yuna, sonáta Johanna Sebastiana Bacha a přímo pro festival napsané trio pro soprán, hoboj a anglický roh na latinský text Amor vincit od Marka Kopelenta. Ensemble Berlin Prag sestává z hobojistů Dominika Wollenwebera a Viléma Veverky, fagotisty Mora Birona, cembalistky a varhanistky Barbary Marii Willi a kontrabasisty Ulricha Wolffa. Sopranistkou večera byla Irena Troupová.

Slunce jako kladný hrdina aneb Vítězství nad Sluncem na Moravském podzimu

V neděli 15. října proběhla v rámci brněnského festivalu Moravský podzim v Divadle Na Orlí revitalizovaná futuristická opera Vítězství nad Sluncem. Opera poprvé zazněla roku 1913 a o autorství se dělili skladatel Michail Maťušin, básník Alexej Kručonych a malíř Kazimir Malevič. Prolog k opeře napsal Velimir Chlebnikov. Původní nákresy se dochovaly, většina původní hudební faktury však byla ztracena. Současné pojetí operního díla režíroval Marek Mokoš, hudbu napsal Jiří Najvar, o scénu a kostýmy se postaral David Janošek a dirigoval Tomáš Krejčí.

Noty se nesou k zemi a ve vzduchu je cítit slavnost: dvakrát z Brna

V neděli 8. října proběhly v rámci brněnského festivalu Moravský podzim dva sólové klavírní koncerty v Besedním domě. Prvním z nich byl pozoruhodný hudební počin izraelského klavíristy a dirigenta Davida Greilsammera. Projekt, který byl poprvé uveden v Paříží roku 2009 a později zazněl na světových pódiích v New Yorku, Washingtonu, Amsterdamu nebo Velké Británii, vedle sebe klade původně cembalové sonáty Domenica Scarlattiho (1685-1757) a sonáty Johna Cage (1912-1992) pro preparovaný klavír. Přestože autory od sebe dělí více než dvě staletí a bezpočet měnících se slohů a stylů, David Greilsammer se pokusil o co možná nejtěsnější spojení obou rozdílných hudebních světů. Za tímto účelem skladby vhodně seřadil a vytvořil tak zcela svébytné dílo.

Ve jménu ®evoluce na Moravském podzimu

V pátek 6. října 2017 proběhl v Kulturním centru Babylon zahajovací koncert brněnského festivalu Moravský podzim. Festival odstartovala Filharmonie Brno pod taktovkou Ilana Volkova. Hvězdou večera byl klavírista Steffen Schleiermacher a ke slovu se dostala i Hudba Hradní stráže a Policie ČR.

Smetanový předkrm Moravského podzimu

2. říjen 2017
Smetanový předkrm Moravského podzimu

V sobotu 30. září 2017 proběhl v Besedním domě v Brně koncert v rámci festivalu Moravský podzim. Na podiu stanula německá houslistka jihokorejského původu Clara Jumi Kang za doprovodu Tchongjongského festivalového orchestru pod taktovkou švýcarského dirigenta Heinze Holligera.

Španělský Vivaldi v Olomouci

29. září 2017
Španělský Vivaldi v Olomouci

Ve středu 27. září 2017 proběhl v Arcibiskupském paláci v Olomouci v pořadí druhý koncert 24. ročníku Podzimního festivalu duchovní hudby Olomouc. Na programu večera byla duchovní i světská díla Antonia Vivaldiho v provedení španělského barokního souboru Vespres d' Arnadí pod vedením uměleckého vedoucího a cembalisty Daniho Espasy. O zpěv se postarala taktéž španělská mezzosopranistka Marta Infante.

Zahajovací koncert Podzimního festivalu duchovní hudby aneb Čím víc decibelů, tím víc Beethoven

V neděli 24. září 2017 proběhl v olomouckém chrámu sv. Mořice zahajovací koncert Podzimního festivalu duchovní hudby. Na programu večera byla kantáta Otčenáš pro harfu, varhany, tenor a smíšený sbor od Leoše Janáčka a oratorium Kristus na hoře Olivetské Ludwiga van Beethovena. O provedení se postarala harfenistka Anastázie Tomečková, varhaník Karel Martínek, sopranistka Marie Fajtová, tenorista Jaroslav Březina, basista Peter Mikuláš, Slovenský filharmonický sbor a Komorní filharmonie Pardubice pod vedením dirigenta Marka Ivanoviče a sbormistra Jozefa Chabroně.

Jen tu a tam mírně přidat na Olomouckých barokních slavnostech

Ve čtvrtek 27. července byla uvedena Ensemblem Damianem v rámci Olomouckých barokních slavností serenata La Senna festeggiant Antonia Vivaldiho. Libretista Lalli zvolil alegorický příběh, ve kterém postavy Zlatý věk a Statečnost hledají ztracené štěstí. Po chvíli se objevuje na scéně řeka Seina, která slibuje dovést postavy k tomu, co hledají. Předkládaným dílem hodlal Vivaldi vyjádřit osobní poctu králi Ludvíkovi a francouzskému národu. Prvky francouzského hudebního jazyka se tak objevují napříč celým dílem, přestože jeho italskost je zcela nezpochybnitelná. Hlas L’Eta dell’oro (Zlatý věk) propůjčila sopranistka Kristýna Vylíčilová, roli La Virtu (Statečnost) ztvárnila altistka Dorota Smělíková a La Senna (Seina) zazněla v podání basisty Jaromíra Noska.

Dva různé Příběhy o Kristu na Hudebním festivalu Znojmo

V sobotu 22. července 2017 proběhlo v rámci Hudebního festivalu Znojmo v tamějším kostele sv. Michala scénické představení s názvem Příběh o Kristu. Jedná se představení sestavené z pěti duchovních děl Heinricha Schütze. Tato díla byla obohacena o scénickou složku režisérkou Lindou Keprtovou a provedena jako svébytné dílo orchestrem Czech Ensemble Baroque. Premiéra se odehrála na stejném místě ve čtvrtek 20. července taktéž v rámci festivalu.

Vážné taškařice na Olomouckých barokních slavnostech

V sobotu 15. července byly uvedeny v rámci Olomouckých barokních slavností v bývalém Jezuitském konviktu dvě neobarokní opery s pantomimou současných českých autorů. Prvním z děl byla Coronide hudebního skladatele, muzikologa a vysokoškolského pedagoga z Univerzity Palackého v Olomouci Víta Zouhara. Druhým dílem večera byla Harlekýnova dobrodružství uměleckého vedoucího orchestru Ensemble Damian Tomáše Hanzlíka. Tento orchestr se také ve spojení s herci divadla Facka postaral o toto provedení. Hlas nymfě Coronide propůjčila altistka Dorota Smělíková, protějšek v roli Apolla ztvárnil tenor Filip Dámec, Apidamii zpívala sopranistka Markéta Israel Večeřová a postavu Dafni představil bas Jan Vaculík. Herec Michal Bumbálek ztvárnil na jevišti postavy Harlekýna a Dafni, Sergej Sanža matku, holiče, Dottore, krejčího a havrana, Pavel Doucek představil postavu Apolla, baletka Barbora Bielková Coronide a Pavlína Vaňková předvedla Kolombínu.

Harmonie vychází za podpory

Ministerstvo kultury ČRNadace Český hudební fondNadace Leoše JanáčkaNadace Bohuslava Martinů

 

Naši partneři

Muzikus - magazín nejen pro muzikantyAlterecho - platforma pro současnou hudební kulturu

Chcete inzerovat? Máte dotaz?

+420 266 311 701

Novinky emailem

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.