Lukáš Pavlica

Lukáš Pavlica

Absolvoval magisterský obor Hudební věda na Masarykově univerzitě, v současné době studuje pod vedením doc. PhDr. Jany Perutkové, Ph.D., doktorský studijní program. Aktivně se věnuje publicistické a kritické činnosti, kromě externího dopisovatele pro časopis Harmonie zastává místo redaktora portálu Brno – město hudby. Spolupráci navázal rovněž s hudební revue Opus musicum nebo magazínem vysokých škol Universitas. Kromě publicistické činnosti a výzkumu se okrajově věnuje také hudebnímu aranžérství a spolu s dalšími skladateli a hudebníky instrumentoval a natočil CD Hudebníček cílící na rozvíjení melodického a rytmického cítění u dětí do čtyř let.

(Ne)klid před bouří v Brně

12. leden 2018
(Ne)klid před bouří v Brně

Druhý koncert abonentní řady Filharmonie na Stadionu brněnské filharmonie s názvem Klid před bouří vtáhl posluchače do dramatického hudebního proudu a pod vlivem tepajících úsečných rytmů a nefalšované expresivity jim tak přivodil spíše „neklid po bouři“. Ačkoliv úvodní dílo koncertu – Preludium k Faunovu odpoledni Claudea Debussyho – mohlo představovat vítané zklidnění po celodenním shonu pro mnoho hudbymilovných Brňanů, Koncert pro housle a orchestr Benjamina Brittena a Symfonie č. 1 emoll Jeana Sibelia představila hudbu ve své dravější a energičtější formě. O provedení se postarali orchestr Filharmonie Brno a houslista Milan Paľa pod vedením dirigenta Jamese Feddecka.

Barokní ženy v Brně aneb proč nezpívat a hrát

Premiéra hudebně dramatického představení Barokní ženy o třech italských hudebních skladatelkách zazněla ve čtvrtek 14. prosince v barokním sále Místodržitelského paláce v Brně. Skromně pojaté vyprávění o životě skladatelek obsahovalo pouze tři herečky a hudební doprovod v podobě harfy a zpěvu. Eva Vrbková ztvárnila Francescu Caccini, Kateřina Rýznarová Barbaru Strozzi a Martina Pavlíková, zakladatelka Rapsodického divadla a jedna z iniciátorek projektu, Isabellu Leonardu. Hudební doprovod obstarala Jana Janků, která také sestavila scénář. Režie se ujal Igor Dostálek.

Těžké harmonično a Capella minima – zdravé brněnské podhoubí

V brněnském Blahoslavově domě se blížící se druhou adventní neděli rozhodla v pátek 8. prosince 2017 uctít dvojice místních amatérských těles – komorní sbor Těžké harmonično pod vedením Pavlíny Němcové a vokální oktet (a místy nonet) Capella minima řízený uměleckou vedoucí Šárkou Mertovou. Oba sbory si připravily stylově pestrý program sahající od hudby 15. století až po soudobou hudební tvorbu moderních autorů.

Dva různé brněnské elementy: Igor Ardašev, Petr Altrichter a jejich Beethoven

Filharmonie Brno ve středu 6. prosince odstartovala další z řady abonentních cyklů. Ze široké palety nabízených abonmá se cyklus Filharmonie doma I zaměřuje spíše na tradičnější klasicko-romantický repertoár. Zcela v duchu současné dramaturgické koncepce tělesa však ani tato řada nesvolila z předsevzetí uvádět ne-li přímo neznámá, pak alespoň pozapomenutá, leč kvalitní hudební díla. V následujících koncertech cyklu tak zazní například díla Franze Schrekera, Antonia Cartellieriho či Jóna Leifse. V případě zahajovacího koncertu však dramaturgie nabídla tradiční a posluchačům dobře známá díla skladatelů, kteří po právu tvoří pilíře evropské hudební tradice.

Jak v Brně vařili Kněžnu bláznů

18. listopad 2017
Jak v Brně vařili Kněžnu bláznů

V pátek 17. listopadu 2017 zazněla v Mozartově sálu brněnského divadla Reduta premiéra opery Jsem kněžna bláznů skladatelky Lenky Noty. Autorkou libreta je dokumentaristka Olga Sommerová. Dílo provedl soubor Ensemble Opera Diversa, režírovala nová kmenová režisérka tělesa Kristiana Belcredi. O scénu a kostýmy se postarala dlouholetá členka ansámblu Sylva Marková. Postavu Boženy Němcové ztvárnila Jarmila Balážová, jejího manžela Josefa Němce Lukáš Rieger a postavy komentátorů, hostů, udavačů, dětí, historiků a milenců ztvárnili Tereza Maličkayová, Pavla Radostová, Martin Javorský, Aleš Janiga.

Zevrubný pohled do kuchyně brněnské Opery Diversy

Ensemble Opera Diversa je brněnský soubor profesionálních hudebníků a zpěváků, který se soustředí na objevné hudební a divadelní programy. Jádrem činnosti je hudební a hudebně-dramatická tvorba zakládajících členů souboru Ondřeje Kyase a Pavla Drábka. Soubor však uvádí i zapomenutá, nová, netypická nebo zkrátka jen neprávem přehlížená díla soudobých i starších autorů. Orchestr se neprezentuje jako těleso zaměřené ryze na soudobou hudbu a nenechává se pohltit jediným hudebním proudem. V nedávné době uvedlo například Šostakovičovu 14. symfonii v kapli Káznice na brněnské ulici Cejl, 25. symfonii Františka Gregora Emmerta nebo výběr z díla Jana Nováka. Mezi nedávné úspěchy patří ocenění na festivalu Opera 2017 za inscenaci autorské opery Čaroděj a jeho sluha. Nejen o čarodějích, Boženě Němcové a orchestrálních koncertech jsem si povídal s novou kmenovou režisérkou souboru Kristianou Belcredi, dlouholetou scénografkou a kostymérkou Sylvou Markovou a uměleckým vedoucím Vladimírem Maňasem.

Accademia Bizantina versus Delphine Galou na Moravském podzimu

Ve čtvrtek 26. října proběhl v brněnském Besedním domě koncert italského komorního souboru Accademia Bizantina s altistkou Delphine Galou. Na programu večera byly skladby známých i méně známých autorů 17. a 18. století.

Baroko v jihoamerických rytmech

23. říjen 2017
Baroko v jihoamerických rytmech

V rámci cyklu Barbara Maria Willi uvádí… vystoupil v brněnském Konventu Milosrdných bratří chilský kytarista Cristián Gutiérrez. Večeru dominovaly především skladby autorů z jižní Ameriky, ale zazněla i hudba z Francie a Španělska. Gutiérrez si po celou dobu koncertu vystačil pouze s barokní kytarou. Samotnému koncertu předcházelo přivítání a pár stručných slov o historii a rozšíření kytary ve státech jižní Ameriky.

Kvalitní, ale… zakončení Podzimního festivalu duchovní hudby

Olomoucký chrám Panny Marie Sněžné byl dějištěm závěrečného koncertu 24. ročníku Podzimního festivalu duchovní hudby. Hlavním dílem večera byla Messa di Gloria pro tenor, bas, sbor a orchestr Pietra Mascagniho, kterému předcházela píseň Vocalise, Op. 34, No. 14 Sergeje Rachmaninova. O provedení děl se postarala Filharmonie Brno, Český filharmonický sbor Brno pod vedením Petra Fialy, sopranistka Kateřina Kalvachová, tenorista Tomáš Černý a barytonista Jiří Brückler. Představení řídil Jaromír Michael Krygel.

Nejlepší koncert Moravského podzimu: Pohanské rituály v evangelickém kostele

Ve čtvrtek 19. října proběhl v rámci brněnského festivalu Moravský podzim v evangelickém kostele Jana Ámose Komenského a kostele sv. Petra a Pavla koncert s podtitulem Rituály. Na programu večera bylo dílo litevského skladatele Bronia Kutavičiuse Poslední pohanské obřady a Symfonie č. 8 s podtitulem Antifony Miloslava Kabeláče. O provedení se postaral litevský Komorní sbor Aidija se sbormistrem a dirigentem Romualdasem Gražinisem, sbor Kantiléna, dechová sekce Filharmonie Brno, varhanistka Renata Marcinkute-Lesieur. V druhé polovině přibyl Český filharmonický sbor Brno pod vedením Jiřího Najvara. Bicisté Filharmonie Brno a za varhanami vystřídal Renatu Marcinkute-Lesieur Přemysl Kšica. Sólistkou druhé poloviny večera byla Lucie Silkenová, dirigentem Marko Ivanović.

Harmonie vychází za podpory

Ministerstvo kultury ČRNadace Český hudební fondNadace Leoše JanáčkaNadace Bohuslava Martinů

 

Naši partneři

Muzikus - magazín nejen pro muzikantyAlterecho - platforma pro současnou hudební kulturu

Chcete inzerovat? Máte dotaz?

+420 266 311 701

Novinky emailem

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.