Lukáš Pavlica

Lukáš Pavlica

Absolvoval magisterský obor Hudební věda na Masarykově univerzitě, v současné době studuje pod vedením doc. PhDr. Jany Perutkové, Ph.D., doktorský studijní program. Aktivně se věnuje publicistické a kritické činnosti, kromě externího dopisovatele pro časopis Harmonie zastává místo redaktora portálu Brno – město hudby. Spolupráci navázal rovněž s hudební revue Opus musicum nebo magazínem vysokých škol Universitas. Kromě publicistické činnosti a výzkumu se okrajově věnuje také hudebnímu aranžérství a spolu s dalšími skladateli a hudebníky instrumentoval a natočil CD Hudebníček cílící na rozvíjení melodického a rytmického cítění u dětí do čtyř let.

Dramaturg jako herec pověřený hlavní rolí: S Helenou Spurnou o ostravské opeře a cestě od teorie k praxi

Helena Spurná vystudovala divadelní a hudební vědu na Filozofické fakultě Masarykovy univerzity v Brně, kde získala doktorát a několik let působila jako odborná asistentka. Od té doby pracovala například jako dramaturgyně hudebních pořadů v brněnské redakci České televize a pokračovala ve své akademické kariéře nástupem na Katedru divadelních a filmových studií Filozofické fakulty UP v Olomouci, kde se i habilitovala. K opeře publikovala řadu statí v tuzemsku i v zahraničí, v 90. letech se věnovala též recenzní činnosti. Roku 2004 vydala s kolektivem autorů v Národním divadle v Praze soubor textů Hudební divadlo jako výzva (Interdisciplinární texty), které jsou oceňovaným vhledem do problematiky opery a jiných žánrů hudebního divadla. Roku 2014 jí vyšla kniha Emil František Burian a jeho cesty za operou, v níž podrobně zmapovala operní tvorbu jednoho z nejvýraznějších českých umělců 20. století. Kromě dramaturgické práce v NDM, kterou vykonává od začátku sezony 2019/20, působí i nadále jako vysokoškolská pedagožka a věnuje se badatelské práci ve prospěch opery.

Zkouška lásky aneb Jak se pletichaří na JAMU

Studentské opery sice mnohdy zápolí s omezeným rozpočtem, málokdy však s nedostatkem nadšení a invence mladých tvůrců. A přestože se běžně nejedná o publicisty nejsledovanější segment kulturního života, jeho význam pro neotřelé a myšlenkově i řemeslně nosné „umění zítřka“ je bez nadsázky stěžejní. Nejnovějším počinem studentů Janáčkovy akademie múzických umění je komická opera Zkouška lásky (La Pietra del Paragone) s hudbou Gioacchina Rossiniho v redukci Malte Kroidla. Původní libreto sepsal Luigi Romanelli, v brněnském nastudování nicméně zazněl text v českém překladu a úpravě Václava Málka, který do díla navíc připsal i činoherní vložky. Režie se chopila absolvující Kateřina Křivánková, jíž asistoval Marek Řihák. Scénu a kostýmy navrhla Tereza Jančová taktéž studentka scénografie na Divadelní fakultě JAMU. Světelný design obstarala Barbora Jágrová z ateliéru světelného designu. Hudbu s Janáčkovým akademickým orchestrem nastudoval pod vedením Jakuba Kleckera student dirigování Patrik Červák. V sólových rolích na premiéře 23. listopadu vystoupili Tomáš Jeřábek, Pavel Slivka, Kristina Kubová, Zuzana Čurmová, Veronika Zaplatilová, Michal Kuča a Hang Bai, tříčlenný sbor sestával z Hany Boháčkové, Kataríny Ľašové a Alžběty Symerské.

Jak se rodí studentská opera? Na slovíčko s dirigentem Patrikem Červákem

Do pátku 29. listopadu mohou návštěvníci brněnského Divadla na Orlí zavítat na novou inscenaci studentů Janáčkovy akademie múzických umění – komické jevištní dílo Zkouška lásky (v originálním znění La pietra del paragone) italského hudebního skladatele Gioacchina Rossiniho. Absolvující režisérka Kateřina Křivánková však nezasadila děj opery do minulosti, nýbrž přenesla původní příběh Luigiho Romanelliho ze dvora hraběte Asdrubala do redakce lifestylového magazínu Štronzo! Zde se nešťastně zamilovaný šéf a vlastník řečeného plátku rozhodne z nedůvěry a opatrnosti lstí vyzkoušet objekt své lásky, a přitom odhalit, jaké charaktery si hřeje na prsou ve vlastní redakci. Inscenace vznikla na český překlad vyhotovený pedagogem operní režie Václavem Málkem. O radostech a strastech vzniku studentské opery na JAMU, operní dramaturgii, zásazích do partitury a interpretačních vizích jsem si pohovořil s dirigentem a studentem akademie Patrikem Červákem, jenž premiérový večer řídil, a dílo společně s Ľubomírem Zelenákem (asistent dirigenta), orchestrem a zpěváky nacvičil.

Brněnské Setkávání nové hudby, tentokrát se stoletým Gideonem Kleinem

Vzrůstající zájem interpretů o hudbu „terezínských“ skladatelů nachází u posluchačů úrodnou půdu. Dříve trestuhodně přehlížené a pouze sporadicky prováděné skladby Hanse Krásy, Rudolfa Karla, Pavla Haase, Viktora Ullmanna nebo Gideona Kleina nacházíme na programech koncertních řad či mimořádných koncertů stále častěji. Stoleté výročí narozenin nadaného skladatele a klavíristy Gideona Kleina se rozhodla uctít také Hudební fakulta Janáčkovy akademie múzických umění v rámci svého 23. ročníku mezinárodního hudebního festivalu současné akustické i elektronické hudby a multimediálních projektů Setkávání nové hudby Plus+. O provedení pěti Kleinových skladeb se postarali izraelský klavírista Tomer Lev, klavírista Bohumír Stehlík, zpěvačka Irena Troupová, houslistka Martina Bačová, violista Julian Veverica, violoncellista Štěpán Filípek a komorní soubor Janáček Ensemble pod vedením klarinetisty, pedagoga a dirigenta Víta Spilky. Koncert se konal u příležitosti 30. výročí sametové revoluce.

(D)Obrovský Skácel včera, dnes a zítra

11. listopad 2019
(D)Obrovský Skácel včera, dnes a zítra

Návštěvníci Divadla Husa na provázku si ve čtvrtek 7. listopadu připomněli 30. výročí památky básníka a prozaika Jana Skácela. Dramaturgie večera sestávala výhradně z děl současných a v Brně působících umělců – zazněla píseň pro baryton a ansámbl Znorovy v noci skladatele Daniela Šimka, dále kantáta pro mezzosoprán, baryton, komorní sbor a orchestr Smrt Dobrovského od skladatele a básníkova přítele Miloše Štědroně a melodram pro vypravěče a komorní orchestr Mea culpa – Podobenství o člověku Jiřího Miroslava Procházky. Skladby nastudoval Slovanský komorní ansámbl pod taktovkou Zdeňka Klaudy, dále vystoupil sbor Czech ensemble baroque choir pod vedením Terezy Válkové. V sólových pěveckých rolích se představili barytonista Roman Hoza a mezzosopranistka Lucie Hilscherová, roli vypravěče ztvárnila Valerie Zawadská. Koncert doplnil filmový rozhovor s Milošem Štědroněm pod názvem Dřív než padl první sníh v režii kněze a dokumentaristy Jana Hanáka, který celým večerem také provázel. Na snímku se dále podíleli Jiří Miroslav Procházka (námět), Jiří Strnad (kamera) a Jiří Kubík (zvuk a střih).

Tklivý i dravý Mozart v olomoucké katedrále

Nedělní koncert v olomoucké katedrále sv. Václava ukončil 26. ročník Podzimního festivalu duchovní hudby. Zaznělo Mozartovo Requiem v provedení Symfonického orchestru Slovenského rozhlasu a Pěveckého sboru Lúčnica. Jako sólisté vystoupili sopranistka Lenka Máčiková, altistka Alena Kropáčková, tenorista Martin Gyimesi a basista Gustav Beláček. Koncert řídil dirigent Martin Leginus.

Závěrečná narozeninová oslava Moravského podzimu

Závěrečný koncert 50. ročníku mezinárodního hudebního festivalu Moravský podzim patřil Filharmonii Brno. Na pódiu Besedního domu oslavili společně své 75. narozeniny dlouholetí přátelé a přední světoví dirigenti Dennis Russell Davies a Peter Eötvös. Zatímco šéfdirigent brněnské filharmonie Davies řídil skladby svého kolegy, Eötvös provedl s hudebníky díla Wolfganga Amadea Mozarta a Bély Bartóka. S Filharmonií Brno vystoupila sólově také houslistka Akiko Suwanai.

Malování zvukem a naopak: Výjimečná Večeře Ondřeje Adámka a Brno Contemporary Orchestra

Prostřený stůl, židle, talíře a skleničky – nedělní program hudebního festivalu Moravský podzim pozval své návštěvníky do „kuchyně“ Divadla na Orlí na českou premiéru Večeře skladatele Ondřeje Adámka v režii Jiřího Adámka, po jídle zazněla miniatura Na pohlednice Emila Františka Buriana se sopranistkou Irenou Troupovou, Africký cyklus skladatele Jana Rychlíka a jako lehký zákusek balet Parade Erika Satieho v instrumentaci Pavla Šnajdra a s choreografií tanečníků Diane Portelli a Doriana Mallia pod vedením uměleckého vedoucího Rubena Zahry. Vařili členové ansámblu Brno Contemporary Orchestra pod vařečkou šéfkuchaře Pavla Šnajdra.

Moravský podzim mezi vážností a parodií aneb rozhlasový Oidipus Bohuslava Martinů poprvé na jevišti

Hudební festival Moravský podzim v koprodukci s Terénem – nedávno vzniklou dramaturgickou, produkční a distribuční platformou Centra experimentálního divadla – uvedl ve středu 2. října v divadle Husa na provázku světovou premiéru jevištního provedení rozhlasové hry Oidipus se scénickou hudbou Bohuslava Martinů a textem Andrého Gidea. Režie díla se chopil Mark Ther, scénu navrhnul Matěj Sýkora, kostýmy zhotovila Zuzana Formánková a světelný design vytvořil Jonáš Garaj. V roli hlavních postav vystoupili Vladimír Hauser, Helena Čermáková, Mark Kristián Hochman, Radim Brychta, Ivana Plíhalová, Uršula Kluková, Jan Kolařík a Miloslav Maršálek. Doprovodný chór ztvárnil Ústaf-voiceband.cz pod vedením Zdeňka Šturmy. O hudební provedení se postarali členové Filharmonie Brno: violistka Klára Hegnerová, violista Julián Veverica, klarinetista Lukáš Daňhel, trumpetista Petr Hojač a bicista Lukáš Krejčí. Jako hosté vystoupili sopranistka Pavla Radostová a klavíristka Libuše Pančochová, dirigoval Tomáš Krejčí. Úvodním slovem představení zahájil Luděk Strašák.

S Milošem Štědroňem o (D)obrovském Skácelovi a připravovaném výročí

Se skladatelem, muzikologem a vysokoškolským pedagogem Milošem Štědroněm jsme si v pohodlí jeho pracovny popovídali o připravovaném listopadovém koncertu k uctění památky skladatelova přítele a básníka Jana Skácela. Básníkovu poezii pro chystaný večer zhudebnili také Jiří Miroslav Procházka a Daniel Šimek. 

Harmonie vychází za podpory

Ministerstvo kultury ČRNadace Český hudební fondNadace Leoše JanáčkaNadace Bohuslava Martinů

 

Naši partneři

Muzikus - magazín nejen pro muzikantyAlterecho - platforma pro současnou hudební kulturu

Chcete inzerovat? Máte dotaz?

+420 266 311 701

Novinky emailem

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.