Lucia Maloveská

Lucia Maloveská

K hudbě, umění i psaní nejrůznějších textů inklinovala již od mala. Vystudovala gymnázium a posléze klavír na Konzervatoři Jána Levoslava Bellu v Banské Bystrici. Momentálně studuje hudební teorii na magisterském stupni studia pražské HAMU, své vzdělání rozšířila i v rámci studijního pobytu na Universität für Musik und darstellende Kunst ve Vídni. Ve svém zkoumání se ze všeho nejvíc soustředí na tvorbu slovenských skladatelů a také na racionální kompoziční postupy. Jako hudební recenzentka spolupracuje a spolupracovala s hudebními portály a periodiky jak v Česku, tak i na Slovensku. Příležitostně se věnuje divadlu a literatuře, zkušenosti sbírá i jako organizátor a dramaturg různých hudebních událostí.

Xenakisova kvarteta jako událost: JACK Quartet na Strunách podzimu

Skutečně zajímavou dramaturgii letos láká již tradiční festival Struny podzimu, jež se koná po třiadvacátý krát. Jako tradiční však událost označuji pouze kvůli jejímu „věku“; program, který nabízí, je totiž velmi originální a v kontextu jiných českých festivalů vlastně i trochu nekonvenční. Na 25. října si pak Struny podzimu připravily opravdovou lahůdku: do La Fabriky přinesly kompletní smyčcové kvartety Iannise Xenakise v podání věhlasného amerického ansámblu JACK Quartet.

Chaya Czernowin: Skladatelé nové hudby jsou ohrožený druh

Skladatelka izraelského původu a pedagožka působící na Kalifornské univerzitě a jako první žena na postu profesorky kompozice na Vídeňské a Harvardově univerzitě. Výuku chápe jako důležitý aspekt svého vlastního hudebního vývoje, mezi její žáky se navíc řadí i český skladatel Šimon Voseček. Hudbu pak vidí především jako celostní emocionální zkušenost. Proudění vody a ohně inspiruje její pojetí hudebního pohybu a skrze velikost zvuku nechává prosvítat jemné dynamické odstíny. Její nanejvýš precizně zkonstruované partitury ale stále ponechávají i prostor pro rozvolněné techniky. Během následujících dní bude lektorkou Institutu při festivalu Ostravské dny. V neděli 25. srpna bude na samotném festivalu provedena její kompozice Guardian z roku 2017.

Proč lidé zapomínají? Premiéra opery Die Weiden ve Vídeňské státní opeře

Druhou operní premiérou probíhající sezóny Vídeňské státní opery byla v sobotu 8. 12. světová premiéra díla Die Weiden (Vrby), za kterou stojí skladatel Johannes Maria Staud a libretista Durs Grünbein. Dílo se odehrává přímo v naší době, je napsáno na objednávku operního domu a je již třetí operou tohoto autorského tandemu. O charakteru a námětu Die Weiden přitom rozhodla zejména politická situace v Evropě: v reakci na utečeneckou krizi vykreslují autoři skrze příběh mladého mileneckého páru problematiku nacionalismu a demagogie v dnešní společnosti.

Chaos a extáze ve jménu Claudia Abbada

5. listopad 2018
Chaos a extáze ve jménu Claudia Abbada

„Chaos a extáze“. Takový byl podtitul pátečního koncertu festivalu Wien Modern, jenž byl věnován zakladateli festivalu, Claudiu Abbadovi. Večer 2. listopadu nabídl skutečně rozmanitý program: posluchači ve vídeňském Musikvereinu měli možnost slyšet až tři premiéry, v jedné z nich se představila i skvělá polská pěvkyně Agata Zubel. Nové kompozice rámovala díla Josepha Haydna a Alexandra Skrjabina, z níž jedno prezentovalo chaos, druhé pak extázi. Celým koncertem provázel ORF Radio-Symphonieorchester Wien (ORF RSO) na čele s mladým britským dirigentem Duncanem Wardem.

Neslyšet Vídeňskou filharmonii. Zahájení festivalu Wien Modern

Festival Wien Modern, jeden z největších festivalů hudby 20. a 21. století v Evropě, začal v neděli 28. října koncertem ve vídeňském Konzerthausu. Na otevíracím koncertu zazněla díla Johna Cage, Arnolda Schönberga a v premiéře jsme slyšeli skladbu rakouského autora Johannesa Marii Stauda. Hrála Vídeňská filharmonie, bez dirigenta.

Mimo čas, prostor, realitu. Canti del Capricorno na Expozici nové hudby

Podzimní část brněnského festivalu Expozice nové hudby začala ve čtvrtek 11. října velmi pozoruhodným počinem. V hudebním salónku funkcionalistické vile Stiassni odezněl vokální cyklus italského skladatele Giacinta Scelsiho Canti del Capricorni. Interpretkou byla britská zpěvačka Lore Lixenberg. Již v úvodních slovech večera bylo naznačeno, že budeme svědky něčeho zcela výjimečného, co se možná vymyká všemu, co jsme doteď slyšeli: a skutečně, zážitek, který jsem si odnášela, byl opravdu velmi hluboký a osobitý.

Zrychlené dýchání a oddanost Bohu: Večer premiér s Orchestrem BERG

Jedna světová a jedna česká premiéra: takto ambiciózně se Orchestr BERG po létě vrátil na koncertní pódia. Těleso pod vedením Petra Vrábela uvedlo skladby Trans-polypnoe Jakuba Rataje a Bhakti britského autora Jonathana Harveyho. Za pojítko obou kompozic přitom lze považovat fokus na různé procesy a stavy lidského těla a mysli.

S duhou a s radostí z hudby. Open air České filharmonie 2018

26. června se již pošesté uskutečnil Open air koncert České filharmonie – tedy koncert pod otevřeným nebem, umístěn již tradičně do impozantního prostředí Hradčanského náměstí. V kontrastu s loňským jazzově laděným programem zazněla včera u Pražského hradu hudba dvou českých velikánů vážné hudby: Josefa Suka a Bedřicha Smetany.

Prostor…interakce. Závěrečný koncert Konvergence

V úterý 12. června se uskutečnil poslední koncert šestnácté koncertní řady Konvergence, kterou organizuje stejnojmenný pražský spolek skladatelů. Na rozdíl od všech předešlých koncertních večerů byl však program pod názvem prostor…interakce uveden místo Kostela svatého Vavřince v experimentálním prostoru NoD – a nutno říct, že tento prostor, ozvláštněn výtvarnými, skelnými instalacemi Moniky Nagl-E, události slušel. Publikum mělo možnost slyšet skladby tří členů spolku Konvergence: Tomáše Pálky, Michaely Pálka Plachké a Ondřeje Štochla. Vedle jejich děl pak zazněly kompozice Geralda Resche, Axele Seidelmanna a Jörga Widmanna. Jako sólisté se představili sopranistka Irena Troupová a klarinetista Jiří Mráz. Ensemble Konvergence spolu svými hosty vystoupil ve složení Yanina Alachnovič (flétna), Matěj Vlk, Irena Štochlová (housle), Ondřej Štochl (viola), Sebastian Tóth (violoncello), Ondřej Melecký (kontrabas), Egli Prifti (klavír) a Jan Tuláček (kytara).

Továrna, žena, motocykl a netrpělivý BERG

Orchestr BERG nabídl ve svém posledním koncertu před letní pauzou hned dvě české premiéry. V holešovické Továrně tak 4. června v Česku poprvé zazněly skladby Petra Bakly a Julie Wolfe, doplněné skladbou Kaije Saariaho. V programu tedy pro tentokrát výrazně dominovalo něžnější pohlaví. Kromě uvedení děl dvou skladatelek se totiž i v sólových partech představili dvě dámy: sopranistka Bronislava Smržová Tomanová a houslistka Jana Kubánková.

Harmonie vychází za podpory

Ministerstvo kultury ČRNadace Český hudební fondNadace Leoše JanáčkaNadace Bohuslava Martinů

 

Naši partneři

Muzikus - magazín nejen pro muzikantyAlterecho - platforma pro současnou hudební kulturu

Chcete inzerovat? Máte dotaz?

+420 266 311 701

Novinky emailem

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.