Libor Nováček – Brahms

Libor Nováček – klavír. Produkce: Landor Productions Ltd. Text: A, N, F. Nahráno: 1/2008, Potton Hall, Suffolk. Vydáno: 2008. TT: 75:48. DDD. 1 CD Landor Records LAN285.

V loňském roce nahrál pianista Libor Nováček v Anglii již svůj třetí CD titul, tentokrát věnovaný hudbě Johannesa Brahmse. Toto CD se může chlubit vesměs nadšenými kritikami a uznáním nejprestižnějších časopisů – nahrávka například získala ohodnocení pět hvězdiček a „Instrumental Choice“ v BBC Music Magazine a byla oceněna jako „Editor‘s choice“ ve výběru šéfredaktora The Gramophone. Již obě klavíristova předchozí CD vzbudila značný ohlas a Nováček se jimi zařadil mezi největší klavírní naděje současnosti (v roce 2007 mu vyšel disk věnovaný Franzi Lisztovi a v předchozím roce nahrál skladby Janáčka, Martinů, Ravela a Debussyho). Všechny tři kompaktní disky jsou dílem produkce společnosti Landor Productions Ltd., která si dala za úkol podporovat výrazné talenty v rozběhu jejich kariéry. Vítězství v prvním ročníku soutěže pořádané touto společností (2005) Nováčkovi přineslo i dlouhodobou smlouvu na nahrávání kompaktních disků.

Libor Nováček (* 1979) studuje a žije od roku 1999 v Londýně, kde absolvoval s nejvyššími poctami Guildhall School of Music & Drama v roce 2004. Ve stejném roce byl vybrán k zastupování Young Concert Artist Trust v Londýně a získal několik významných ocenění na mezinárodních soutěžích (John Lill Piano Prize, The AXA Dublin International Piano Competition 2006). Dramaturgie jeho brahmsovského titulu je volena uvážlivě, vedle vzletně virtuózního, překvapivě vyzrálého projevu mladého Brahmse (Sonáta fis moll, op. 2 z roku 1852) se zde nachází Osm klavírních kusů, op. 76 ze skladatelova vrcholného období a Tři intermezza, op. 117 , která již patří do závěrečné fáze Brahmsovy tvorby.

O Brahmsových raných klavírních sonátách se vyjádřil Robert Schumann jako o „zahalených symfoniích“ a vskutku, jako by předznamenávaly již leccos z toho, co bylo značně později zúročeno a rozvedeno ve skladatelových symfoniích. Nováček svou barvitou, delikátní hrou hned od počátku strhne posluchačovu pozornost, jeho hra je kultivovaná, ale nikoliv uhlazená, virtuózní pasáže (například v 1. větě tematické oktávové běhy ve fortissimu) jsou hrány sice suverénně, ale spíše uměřeně, bez oslnivé brilance. Nováčkovi zjevně nejde o tradiční bravuru, romantický bouřlivák je v jeho interpretaci spíše nahlížen prizmatem své pozdější, klasicizující tvorby. Každá ze čtyř vět sonáty působí velmi jednolitě, sebemenší detail je podřízen výstavbě celku tak, jak si to žádá skladatelovo hudební myšlení. Snad jen zvolené tempo druhé věty (Andante con espressione) by mohlo být o trošičku hybnější, melodická linka, připomínající zde – jak je u Brahmse příznačné – starodávnou tklivou píseň, místy jako by u Nováčka ztrácela žádoucí expresivitu (viz přednesové označení „sempre marcato ed espress. la melodia“).

Nahrávka všech Osmi klavírních kusů z roku 1878 je zvlášť chvályhodným dramaturgickým počinem, zejména když Nováček dokáže každé skladbě vtisknout svou velmi procítěnou a výrazově nuancovanou hrou jedinečnou náladu. Jen málokterý klavírista si může dovolit zahrát větší množství Brahmsových skladeb s vyššími opusovými čísly bez toho, aby se posluchač přeci jen chvílemi nenudil. Tři intermezza z roku 1892 pocházejí z doby, kdy rychle stárnoucí a nemocný skladatel podléhal stále tíživějším pocitům nostalgie a melancholie. I je Nováček interpretuje s velkou mírou niterného porozumění, je to pravý, šerosvitný Brahms, v němž je nejen křehká krása hudební poezie, ale i trpká životní pravda. K úspěchu tohoto CD titulu jistě přispívá i graficky a textově výborně vybavený booklet, ve kterém jsou – kromě několika umělecky výrazných a vkusných fotografií interpreta – také dvě fotografie, zachycující skladatele v mládí a ve zralých letech.

Body: 5 z 6

Sdílet článek: