Jindřich Bálek

Jindřich Bálek

Od roku 2004 pracuje v Českém rozhlase, z toho deset let v Redakci kulturní publicistiky a od roku 2014 v Redakci vážné hudby. Zabývá se hudební dramaturgií, kritikou i publicistikou. Pochází z Teplic, kde vystudoval gymnázium; je absolventem Institutu základů vzdělanosti UK, a oboru filosofie na FF UK v Praze.

Tomáš Netopil mezi Německem a Českem

Tomáš Netopil je hudebním ředitelem v Essenu, kde orchestr hraje v opeře a má svou koncertní sezonu. Hostuje ovšem také v operních domech v Drážďanech a ve Vídni. Nejbližší koncert na domácí půdě má v prosinci v rámci 90. sezony SOČRU. Letos zakončoval Pražské jaro se Symfonickým orchestrem FOK a orchestr měl pod jeho vedením nádherný zvuk. Hned po skončení Pražského jara odjel na straussovský festival do Garmisch-Partenkirchenu – a jeho nová sezona začala Věcí

Chrám hudby na dosah: Operní přenosy z MET

Metropolitní opera je od svého vzniku zvláštní fenomén. Když byla v roce 1883 otevřena Gounodovým Faustem, byla to především příležitost, jak za velké honoráře představit Americe největší evropské pěvecké hvězdy. A ty se skutečně dařilo zvát, jak o tom svědčí příběh Gustava Mahlera, Emmy Destinnové i Enrica Carusa. Postupně se z ní ale stala renomovaná kulturní instituce, která je meřítkem

Philippe Jaroussky - Paul Verlaine. Nejbásnivější kontratenorista - nejhudebnější básník

Na dohled svého listopadového pražského recitálu v rámci festivalu Struny podzimu poskytl Philippe Jaroussky, který je ve světě považován za jednoho z nejlepších kontratenoristů, HARMONII exkluzivní rozhovor.

Za Ivanem Moravcem

17. srpen 2015
Za Ivanem Moravcem

Pokusím se o pár nesentimentálních vzpomínek na Ivana Moravce, který zemřel 27. července 2015 ve věku 84 let po naplněném životě, ve kterém umělecky odevzdal všechno, co mohl. S odchodem Ivana Moravce jakoby mizel jeden velký hudební svět. Kus přímé kontinuity interpretační tradice spojené s některými jmény české hudby. Uzavřelo se velké životní dílo. Nehodí se o ní psát s patosem a v nadnesených superlativech, ale je asi dobré zdůraznit, že se tento na první pohled nenápadný pianista dokázal dotknout těch nejvyšších

Josef Špaček mezi orchestrem a virtuosem

Josef Špaček je stále koncertním mistrem České filharmonie, ale má za sebou sólová vystoupení na pódiích, o kterých se jiným českým sólistům ani nesní. Tím posledním je sál vídeňského Musikvereinu. A nedávno mu vyšla u Supraphonu druhá deska, kde ho Česká filharmonie s Jiřím Bělohlávkem doprovází v koncertantních sklad­bách Josefa Suka, Leoše Janáčka a Antonína Dvořáka.

Jak hrát a nahrávat Smetanu?

23. duben 2015
Jak hrát a nahrávat Smetanu?

Pavel Haas Quartet nahrál oba kvartety Bedřicha Smetany. Je to pochopitelně očekávaná nahrávka, i když způsob přípravy se hodně podobá vzniku nahrávek předchozích. A nechystají s ním žádné speciální turné. I když v květnu je čeká Bodensee Festival, na kterém má česká hudba mimořádné místo. Hrají zde dvanáct koncertů s velkým podílem české hudby, v místech jako je Fridrichshafen, Konstanz či Lindau. Ještě předtím jedou na festival do Austrálie a mají za sebou čtveřici vystoupení

Pierre-Laurent Aimard na cestě od Messiaena k Bachovi

Rozhovor s francouzským klavíristou Pierrem-Laurentem Aimardem vznikl v zázemí sálu Berlínské filharmonie, což je místo, které samo o sobě inspiruje. Je to místo, kde se střetává tradice a současnost podobně živě a zajímavě jako v umělecké dráze výjimečného pianisty, který hraje jak Messiaena a Bouleze, tak Bacha či Debussyho. Konzervatoř absolvoval v rodném Lyonu a studoval též u Yvonne Loriod a dobře se znal s Messiaenem i dalšími klasiky hudby 20. století. Premiéroval řadu...

Harmonie 7/2013

21. červen 2013
Harmonie 7/2013

Vážení čtenáři, v hodinách, kdy Vltava povážlivě stoupala a začaly zasedat povodňové štáby, probíhal závěrečný koncert letošního Pražského jara. Začalo se o něco později s ohledem na zmatky v dopravě, ale Sukova Serenáda i Stravinského Svěcení jara nakonec zdárně odezněly. A ani sochu Bedřicha Smetany na Novotného lávce nakonec voda nezaplavila, bez újmy přečkalo i Rudolfinum. Co ale přečká z letošních zážitků z Pražského jara? V každém případě Má vlast s francouzským orchestrem, takhle dobře...

Umění má být světem bez kompromisů

Existovala doba, kdy bychom jen mezi dirigenty napočítali nejméně pět jmen epochálního významu. Dnes je vnímáme jako klasiky či vzorové interprety základních kamenů hudební literatury. Toscanini,...

Bruno Walter: básník taktovky

21. červen 2005
Bruno Walter: básník taktovky

Dirigent Bruno Walter patřil ke generaci velkých romantiků - ale v jeho případě si pod tím slovem nesmíme představovat rozervanost ani titánství. Spíše životní plnost, entuziasmus, spontánní...

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.