Jan Borek

Jan Borek

Student olomoucké hudební vědy a filosofie. Bývalý klavírista, současný kytarista, skladatel, překladatel a držitel ocenění z mezinárodní skladatelské soutěže Maurice Ravela 2015. Přispívá do Harmonie, HIS Voice či akademického časopisu Musicologica Olomucensia. Věnuje se především progresivnímu rocku a soudobé klasické i experimentální tvorbě, zároveň sleduje mnohé současné avantgardní a okrajové proudy.

Současná česká hudba v zahraničí: Alles klappt v Mnichově a dvojí zastoupení v Pekingu

Uplynulý měsíc přinesl vedle završení domácího Pražského jara a zahájení Smetanovy Litomyšle mimo jiné i trojici důležitých provedení současné české hudební tvorby ve světě.

Daniel Lo: Celý svět je pro mne hudbou

19. červen 2018
Daniel Lo: Celý svět je pro mne hudbou

Pochází z Hongkongu, doktorát z hudební kompozice obdržel na Univerzitě v Yorku a ­jeho hudba se hraje v Ostravě. Přestože se již od dětství učil hře na klavír a bicí a odmala chtěl být jazzovým bubeníkem, rozhodl se jít ve šlépějích svého otce a na univerzitě začal studovat chemii. Právě tam se poprvé setkal s kurzy soudobé skladby a hudbě propadl podruhé, tentokrát již naplno. Dnes patří jednatřicetiletý Daniel Lo k předním osobnostem nastupující generace skladatelů současné hudby.

Pocta americké hudbě a muzikálová show

28. květen 2018
Pocta americké hudbě a muzikálová show

Sté výročí narození skladatele, ikonického dirigenta i legendárního popularizátora hudby Leonarda Bernsteina připomněl páteční koncert Pražského jara. Během něho zazněla Bernsteinova tvorba i hudba dvou předních – a jemu osobně blízkých – amerických skladatelů první poloviny 20. století. Sám Bernstein vystoupil poprvé na evropské půdě právě na vůbec prvním ročníku Pražského jara v roce 1946. Tehdy osmadvacetiletý dirigent zde uvedl mimo jiné ta samá díla Aarona Coplanda a Samuela Barbera, která zazněla ve Smetanově síni Obecního domu nyní. Česká filharmonie tentokrát hrála pod vedením šéfdirigenta Boston Pops Keitha Lockharta.

Třikrát zhuštěná hudba: Klangforum Wien na Pražském jaru

Jeden z nejlepších světových souborů soudobé hudby se představil v pondělí 21. května v rámci Pražského jara. Studio Hrdinů Veletržního paláce hostilo rakouské uskupení Klangforum Wien v čele s dirigentem Basem Wiegersem. Večer nabídl tři skladby současných autorů, z nichž jsou všechny tři částmi volných cyklů, všechny tři napsány pro větší ansámbl – a navíc první dvě explicitně (a ta třetí alespoň implicitně) rezignují na mimohudební obsahy.

Slavnostní píseň mi ze srdce tryská: Orchestr Berg korunoval Krále Davida

Arcidiecézní katedrála svatého Václava v Olomouci hostila v neděli 8. října program Podzimního festivalu duchovní hudby. Orchestr Berg zde ve spolupráci se smíšeným sborem Ars Brunensis a sólisty představil rekonstrukci původní podoby oratoria Arthura Honeggera Král David.

Aleph Gitarrenquartett v Olomouci: Přehlídka současného instrumentálního kvartetu

V pondělí 2. října odstartoval v Olomouci již devátý ročník mezinárodního festivalu soudobé hudby MusicOlomouc. Druhým koncertem večera byl program v podání německého kytarového kvarteta Aleph Gitarrenquartett. Soubor zaměřující se na hudební jazyk a interpretační techniky 20. a 21. století odehrál v komorním prostředí divadelního sálu Uměleckého centra Univerzity Palackého skladby pocházející především z období posledních dvaceti let.

Renáta Spisarová: Můžeme jít do rizika, nebo to nedělat vůbec

Festival nové hudby Ostravské dny letos přinesl zásadní změnu v obsazení. Dosavadního partnera, tedy Janáčkovu filharmonii Ostrava, nahradilo zcela nové těleso nazvané Ostrava New Orchestra. Pětaosmdesát mladých hudebníků z celého světa se zde zhostilo hlavních bodů programu desetidenního maratonu soudobé hudby. O zrodu nového orchestru, potížích i výsledku celého riskantního podniku a zároveň o možné budoucnosti soudobé tvorby pohovořila výkonná ředitelka Ostravského centra nové hudby Renáta Spisarová. Tento rozhovor laskavě poskytla během posledního dne festivalu, ještě před závěrečným koncertem ONO. Již v tu chvíli, po dvou výtečných vystoupeních, však bylo jasné, že lze hovořit o úspěšném přelomovém ročníku.

Intimní opera a plný orchestr uzavřely Ostravské dny

První zářijový večer nabídly Ostravské dny českou premiéru komorní opery Miroslava Srnky Make No Noise z roku 2011 (libreto Tom Holloway). Jednorázové uvedení na nakloněné ploše prostoru Trojhalí Karolina inscenovali režisér Jiří Nekvasil a scénograf David Bazika. Příjemně minimalistická inscenace zbytečně nezrcadlila obsah děje uváděný titulky, místo toho velmi jemně rýsovala vnitřní pochody hlavních postav. Jejich psychologické trajektorie udávaly různé podélné linie vyznačené lepicími páskami na zemi, po nichž se jednotliví herci pohybovali. Řešení scény tedy neubíralo potřebné soustředění na pečlivou práci s širokou škálou výrazů nástrojů i hlasů.

Radikální ohlédnutí za novou hudbou historie

Dalším důležitým dnem festivalu nové hudby Ostravské dny 2017 byl středeční program pro smyčcový kvartet a především druhý koncert nového Ostrava New Orchestra. Rozhlasově vysílaná produkce představila skladby průkopníků experimentální tvorby minulého století.

ONO poprvé, ONO výborné

30. srpen 2017
ONO poprvé, ONO výborné

Jedním z nejočekávanějších a vpravdě rozhodujících momentů Ostravských dnů byl nedělní koncert nazvaný ONO Poprvé. Při jeho příležitosti vystoupil v Trojhalí Karolina zcela nový čtyřiaosmdesátičlenný orchestr Ostrava New Orchestra, který vznikl právě pro tuto příležitost a měl za úkol nahradit dosavadního partnera nejen ostravských akcí nové hudby, tedy Janáčkovu filharmonii. Dlouhodobě a viditelně rostoucí nechuť ostravských hudebníků k provozování soudobé a experimentální tvorby však vedla Ostravské centrum nové hudby k rozvázání dlouholeté spolupráce s tamním orchestrem a založení vlastního tělesa. Tento riskantní podnik stál prakticky až do poslední chvíle na vodě a čestném slovu zúčastněných. Ostrava New Orchestra je složen z mladých hudebníků z celého světa, kteří se zde poprvé setkali před bezmála dvěma týdny. V rámci festivalu je čekají ještě tři další vystoupení.

Harmonie vychází za podpory

Ministerstvo kultury ČRNadace Český hudební fondNadace Leoše JanáčkaNadace Bohuslava Martinů

 

Naši partneři

Muzikus - magazín nejen pro muzikantyAlterecho - platforma pro současnou hudební kulturu

Chcete inzerovat? Máte dotaz?

+420 266 311 701

Novinky emailem

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.