Ivan Štraus

Ivan Štraus

Profesor Akademie múzických umění v Praze. Po studiu na pražské konzervatoři a HAMU studoval jako aspirant na konzervatoři v Moskvě v roce 1966 - 1968 u Galiny Barinové. V roce 1968 byl v konkurzu vybrán jako učitel HAMU, roku 1975 z politických důvodů propuštěn a působil na Konzervatoři Pardubice. Od roku 1990 je profesorem AMU. V letech 1968-1979 byl členem Českého tria, od roku 1979 primáriem Sukova kvarteta, jako sólista vystupoval s různými orchestry doma i v zahraničí a je držitelem řady ocenění (vítěz soutěže Pražského jara 1964, cena Academy Charles Cross 1966 aj.).

Kytara na HAMU oslavila 35 let

30. leden 2018
Kytara na HAMU oslavila 35 let

V neděli 28. 1. 2018 se uskutečnil mimořádný koncert k 35. výročí ustanovení výuky kytary jako rovnocenné části učebních programů na Hudební fakultě AMU. Iniciátorem zavedení nového oboru byl věhlasný profesor kytary na Pražské konzervatoři, Štěpán Urban. Dosáhnout uznání kytary za nástroj, rovnocenný ostatním nástrojům na strunné katedře, dalo dost práce. Bylo potřeba překonat předsudky typu „Kytara? Leda k táboráku – a ještě lépe do něj!“

Intimní Faust s Českou filharmonií

1. prosinec 2017
Intimní Faust s Českou filharmonií

Dalším z filharmonické úrody houslistů byla po Leonidu Kavakosovi a Christianu Tetzlaffovi německá houslistka Isabelle Faust. Koncert lehce poznamenala změna dirigenta, místo Robina Ticciatiho (zdravotní důvody) přijel Vasilij Sinajskij. Až na úvodní skladbu atraktivní program dodržel. Předehra Hectora Berlioze Korsár, která zazněla místo ouvertury Penelopa Gabriela Fauré, nasadila laťku energie vysoko a publikum mohlo hned zpočátku obdivovat brilanci, s níž smyčce vyšívaly záludné pasáže v závratném tempu. Bylo vidět, že i členové orchestrální akademie ČF je nacvičili tak dokonale, aby svým starším kolegům ani trochu nepřekáželi. Na celém výkonu bylo poznat, jak je toto orchestrální mládí nadupané a na startovní mávnutí se vyřítí na hudební tratě jako koně na Velké pardubické.

Tetzlaff není lživý pozér

24. listopad 2017
Tetzlaff není lživý pozér

Abonentní koncert České filharmonie 22. listopadu 2017 měl na pořadu pouze dvě rozlehlá díla: houslový koncert D dur op 77 Johannesa Brahmse (1833 – 1897) a Fantasii Malá mořská víla Alexandra Zemlinského (1871 – 1942). Brahmsův koncert začíná téměř jako poklidná ouvertura unisonem populárního vídeňského trojzvuku D dur. Tak poklidným, že se dirigent Vladimir Jurowski spolehl na znalost díla orchestrem a zpočátku dirigoval ne na tři, ale na jednu, občas naznačuje tři doby kulatým trojúhelníkem uvnitř kruhu. Svědčí orchestru ke cti, že přesto hrál pohromadě tak, jako by jej dirigoval Bělohlávek…

Fišerův Fénix v rukou Jitky Hosprové

8. listopad 2017
Fišerův Fénix v rukou Jitky Hosprové

Sedmého listopadu 2017 proběhl v Muzeu Bedřicha Smetany koncert, který by neměl v současném koncertním provozu zapadnout nepozorován. Nekorunovaná královna violy, Jitka Hosprová, si v rámci svého festivalu 2017 „Procházky uměním“ přizvala harfistku Kateřinu Englichovou a Kvarteto Martinů, aby nabídla - jako vždy na svých koncertech - pestrý program převážně z hudby druhé poloviny 20. století.

Večer očistné bolesti a rozkoše: Šostakovič, Mahler a Česká filharmonie

Zahájení 122. sezóny České filharmonie bylo velkým zážitkem pro všechny přítomné. Vzpomínka na Jiřího Bělohlávka, který bude ještě dlouho chybět v naší i světové hudební kultuře byla všudypřítomná, a dokládala nesmyslnost úsloví, „každý jsme nahraditelný“. Všichni účinkující nás ale svými výkony přesvědčovali, že Bělohlávkův odkaz chtějí nést dál.

Na vašem koncertě se nedá spát

19. říjen 2017
Na vašem koncertě se nedá spát

Kvarteto Pavla Haase patří bezesporu k našim špičkovým souborům a na jejich koncertě se opravdu spát nedá. Vzdor několika obměnám na sekundu a viole obnovilo kvarteto vždy znovu svoji nezaměnitelnou tvář a nadále reprezentuje vyspělost českých kvartet na nejvyšší možné úrovni, tvoříc spojnici mezi čtyřhvězdím staré generace (Smetanovo, Vlachovo, Janáčkovo a Kvarteto FOK), střední generací (Pražákovci, Wihanovci, Martinů a Kocianovci) a tou zatím nejmladší (Haasovci, Bennewitzovci, Zemlinského, M. Nostitz). Haasovci jsou jedním z mála kvartet na plný úvazek, o které je takový zájem, že se touto činnosti uživí a nemusí být zaměstnáni jinde. V jejich krásném interview v LN je ale několik tvrzení, vyplývajících z neznalosti současného stavu, která je nutno uvést na správnou míru.

O podivuhodném životě Jana Hory

31. prosinec 2016
O podivuhodném životě Jana Hory

Když se naše muzikantské parta ptala na jednom koncertě tehdy 92letého bývalého hobojisty České filharmonie na tajemství jeho mladistvého vzezření, opáčil: „Jednoduchý! Choď rovně a nemluv o nemocech!“ Několik současných osmdesátníků tento axiom uskutečnilo a výsledkem je, že nás mladá generace v tramvaji nepouští sednout…

Vánoční koncert PKF - Prague Philharmonia se svěžestí jara

Závěrečný koncert festivalu Dny Martinů 2015 provedla PKF - Prague Philharmonia, nepatrně doplněná studenty či absolventy HAMU. Koncert byl lehce časově předsunutý, neboť na něm nezněla hudba vánoční, ale plus minus jarní. Už úvodní skladba, Serenáda Bohuslava Martinů H 199 dala najevo, že relativně nízký věkový průměr orchestru jim dovoluje druhý den po příletu z Ománu podat výkon, na němž není znát ani stopa únavy z cesty a tříhodinového časového posunu. Na koncertě,

Bennewitzovo kvarteto a 6 kvartetů Bély Bartóka

13. a 20. listopadu 2015 proběhly v žižkovském Atriu dva večery, které by neměly zůstat nepovšimnuty naší mediální scénou. Jednalo se o souborné provedení 6 smyčcových kvartetů Bély Bartóka Bennewitzovým kvartetem v obsazení: Jakub Fišer a Štěpán Ježek, housle, Jiří Pinkas, viola a Štěpán Doležal, violoncello. V prvním večeru zazněly první, třetí a pátý kvartet, ve druhém ty ostatní.

Štěpánu Rakovi je sedmdesát

15. říjen 2015
Štěpánu Rakovi je sedmdesát

14. října 2015 se uskutečnil v sále Martinů HAMU koncert k sedmdesátinám profesora Štěpána Raka. V průběhu večera bylo stále evidentnější, že umělec je velmi živoucí reziduum z minulých století, protože celý večer zněla pouze jeho hudba, v první půli večera v autorově excelentním provedení. Štěpán Rak je asi jedním z mála interpretů, kteří svou hudbu provádějí tím nejlepším možným způsobem. Naposledy to dokázal houslista Fritz Kreisler v první půli 20. století.

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.