Eva Františáková

Eva Františáková

Od roku 2015 působila jako dramaturgyně opery NDM, vytvořila projekty Operní sirény nebo Životní pouť Leoše Janáčka aneb Od lišky k Lišce. Externě vyučovala od roku 2016 na Slezské univerzitě a také na Fakultě umění Ostravské univerzity. Od roku 2017 působí také jako editorka pro Svatováclavský hudební festival.

Jiří Slavík a jeho Rudolf Antonín

Konec října se v rámci Hudebních výletů SHF ponese v duchu československých „Melody Boys“ R. A. Dvorského. Nově vzniklá kapela „Rudolf Antonín“ je projektem fenomenálního muzikanta Jiřího Slavíka, který se v ní zároveň představuje v roli pianisty a zpěváka. Jeho „band“ je pak sestaven z prvotřídních českých jazzmanů, jakými jsou David Dorůžka (kytara), Luboš Soukup (saxofon), Jaromír Honzák (kontrabas) a Dano Šoltis (bicí). Čím ho fascinují Dvorského taneční skladby a jakým způsobem k jejich interpretaci přistupuje?

S Milošem Štědroněm nejen o Baladě na Svatováclavském hudebním festivalu

„Já vždycky říkám, že jsem byl Floridor a Celestén. Dopoledne jsem byl na fakultě a odpoledne jsem utekl na Provázek a tam jsem se cítil svobodný...“ Možnost setkat se s fenomenálním profesorem Štědroněm je vždy nabídkou, která se neodmítá. Zvlášť když se z milovaného Brna ve svých letech rozhodne naprosto samozřejmě přijet na provedení Balady pro banditu – díla Divadla Husa na provázku, jehož ho proslavilo v rámci široké veřejnosti, díla, které 22. září unikátně zazní v nové koncertní verzi Jihočeské filharmonie v ostravském kostele.

Filippo Mineccia: Kontratenoři jsou dnes schopni čelit i repertoáru psanému pro kastráty

Zbožňuje Händela. Jeho cílem je ohromovat – proto si již ve svých patnácti letech vybral jako svou životní cestu interpretaci mimořádně náročného repertoáru psaného pro kastráty. Seznamte se – temperamentní Florenťan Filippo Mineccia.

Albert Recasens: Španělské barokní hudbě vládlo slovo. Se souborem La Grande Chappelle zkoumáme vztah mezi hudbou a literaturou 17. století

Španělský vokální a instrumentální soubor staré hudby La Grande Chapelle je známý především díky svým prvotřídním nahrávkám, které získaly několik prestižních mezinárodních ocenění za svou kvalitu a uměleckou náročnost. V pondělí 13. září se představí na Svatováclavském hudebním festivalu se zbrusu novým programem španělské hudby pro královskou kapli.

Odvaha k muzicírování, jedině o tu ve skutečnosti jde

Mimořádně inteligentní a temperamentní mezzosopranistka s ostře řezaným humorem, to je Markéta Cukrová. Vedle sopranistky Hany Blažíkové by se již dala nazvat rezidenční umělkyní SHF. Na letošním ročníku se představuje hned ve třech projektech společně se Zemlinského kvartetem, Collegiem 1704 či Collegiem Marianum. Miluje umění počínající hudbou a končící designovým odíváním – a také svého kocoura pro jeho okouzlující samolibost.

Pavel Haas Quartet: Jde nám o detail

Jejich výbušně temperamentní interpretace se řadí mezi „nejvyšší ligu komorní hry“. Britský Gramophone o nich napsal: „Zvuk Pavel Haas Quartetu je jako vždy okamžitě rozpoznatelný – dílem díky bohaté barevnosti zvuku, ale taky dojmu, že zde hrají čtyři výrazné osobnosti… Místy je zvuk tak intenzivní, až je člověku zatěžko uvěřit, že poslouchá pouhé čtyři hráče.“ Na Svatováclavském hudebním festivalu zahrají kvartety Smetany a Janáčka.

Martina Janková: Máme šanci k pozastavení a vnitřní inventuře

Letošní ročník Svatováclavského hudebního festivalu povznese sopranistka specializující se na Mozartovy opery, rodačka z Orlové žijící ve Švýcarsku, absolventka konzervatoře a univerzity v Ostravě Martina Janková. Nejenže provede nádherné barokní árie v doprovodu orchestru historických nástrojů Musica Florea, ale bude také jedním z hlavních propagátorů projektu „Válíme hudbu 2020“ s mladými interprety. Na SHF se sopranistka pravidelně vrací – naposledy před dvěma roky rozezněla Janáčkovy a Chopinovy písně v doprovodu Iva Kahánka. Jejich album ze stejného roku získalo prestižní ocenění v podobě zlaté ladičky časopisu Diapason d'Or (2018).

Jan Ostrý: Měl jsem štěstí na báječné profesory

Perfekcionista s jasně argumentovanými názory a vytříbeným hudebním vkusem, tak by se dal nazvat charismatický flétnista Jan Ostrý. Velice žádaný je nejen jako prvotřídní sólista, ale také jako úspěšný pedagog, který dovedl své žáky na přední příčky mezinárodních soutěží. Nejčastěji cestuje po trase Praha-Ostrava-Vídeň. V moravskoslezské metropoli se uskutečnil i náš rozhovor, a to v rámci příprav Svatováclavského hudebního festivalu, na kterém 18. a 19. září bude interpretovat flétnové sonáty J. S. Bacha a bratří Bendů.

Svatováclavský hudební festival míří k závěru, zazní ještě kontraaltové árie Domenica Sarra

V Ostravě a Třinci se během příštích dvou dnů představí kontratenorista Filippo Mineccia. Rodák z italské Florencie tu v rámci Svatováclavského hudebního festivalu spolu s Collegiem Marianum představí árie nepříliš známého italského barokního skladatele Domenica Sarra.

Martin Kasík: Každá svoboda musí být propojena s odpovědností

Svatováclavský hudební festival uvede na konci příštího týdne (20. 9.) recitál frenštátského rodáka, klavíristy Martina Kasíka. Jeho duchovně laděný recitál má své těžiště v závěrečné skladbě – Brahmsových šesti klavírních kusech, které jsou podle něj „lidsky hlubokou kontemplací“. Brahmsovo dílo uvozují jeho velké vzory v podobě Bachových a Beethovenových skladeb.

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.