Dita Hradecká

Dita Hradecká

Vystudovala konzervatoř v Plzni (obor klavír) a hudební vědu na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy. Působí jako překladatelka, hudební publicistka (Harmonie, Hudební rozhledy, Hospodářské noviny) a donedávna vyučovala hudební historii na pražské pobočce New York University. Je redaktorka, organizátorka, překladatelka a v poslední době i vydavatelka elektronických knih. Pochází ze Strakonic. Ačkoli ji lákala řada oborů spíše exaktních, rozhodla se vystudovat konzervatoř, aby se ujistila, že profesionální umělkyní nikdy nebude. Nejrůznější kurzy klavírní, komorní a cembalové hry či barokního tance spolu s vlastní pódiovou zkušeností jí ale daly citlivost a čich na uměleckou kvalitu výkonu a zároveň empatii k profesionálním umělcům a tvůrcům. Překládá odborné texty a libreta z angličtiny, němčiny a francouzštiny. Ze studia hudební vědy na FF UK si odnesla hlavně poznání důležitosti kritického a nezaujatého myšlení a coby eklektik také úctu ke všem, kdo jsou schopni věnovat celý život jednomu skladateli nebo jedné oblasti. V letech 2016-18 vedla redakci vážné hudby na Vltavě, v roce 2019 se stala vedoucí knihovny Ústavu hudební vědy na Filozofické fakultě.

Miroslav Sekera: Brahms v samurajské chatce

Pianista Miroslav Sekera patří mezi naši špičku a jeho kariéra dokazuje, že vstřícnost a skromnost dokážou stejně, ne-li více než ostré lokty. Sešli jsme na samém začátku „doby koronavirové“. Rozhovor tak mohl proběhnout v kavárně a bez roušek, ale poté, co jako Šípková Růženka usnul koncertní a kulturní život vůbec.

Petra Matějová: Muzikant potřebuje cvičit, šichta nešichta

Hráčka na kladívkový klavír Petra Matějová prožívá v důsledku koronavirové krize dosud nejintenzivnější „mateřskou“. I když se živí jako samostatně výdělečná osoba, kvůli malému zaměstnaneckému úvazku nemá nárok na podporu státu. S houževnatostí, s jakou vymýšlí aktivity pro své dva syny, lpí na pravidelném cvičení na nástroj. A co se vystupování týče, našla si svůj způsob: „zahradní“ koncerty pro sousedy.

Chtěla bych stát, který mi řekne: je krize, ale padnout vás nenechám

Mezzosopranistka Markéta Cukrová není zvyklá na nicnedělání, a tak se stále udržuje ve formě a zvažuje dočasnou práci mimo obor. Její případ – tedy špičkový sólista ponechaný den ze dne bez práce a podpory – je pro českou scénu typický.

Až na tu tečku.

10. únor 2020
Až na tu tečku.

Na svém abonentním koncertě C2 uvedla Česká filharmonie skladby Steva Reicha, Bély Bartóka a Ludwiga van Beethovena. Sólistou byl francouzský violista Anotine Tamestit.

HERA: Evropský výzkum v humanitních vědách

Předchozích devět dílů seriálu, v nichž mohli čtenáři Harmonie prostřednictvím textů předních evropských hudebních historiků a jejich doktorandů nahlédnout do zákoutí středověké a raně novověké kultury, bylo jedním z výstupů široce rozvětveného projektu Sound Memories: The Musical Past in Late-Medieval and Early-Modern Europe (Zvuková paměť: Hudební minulost v pozdně středověké a raně novověké Evropě). Ten je podpořen evropskou organizací HERA (Humanities in the European Research Area), jež od roku 2006 rozděluje prostředky na výzkum v humanitních vědách. „Humanities matter“, zní heslo této organizace – čili „na humanitních vědách záleží“. Věta, kterou je záhodno opakovat a zdůrazňovat zas a znovu.

Více nové hudby

12. prosinec 2019
Více nové hudby

V rámci abonentní řady B2 nabídla Česká filharmonie jeden ze svých nejzajímavějších večerů, co se týče výběru skladeb. Dramaturgická konzistence však nekráčí vždy ruku v ruce s posluchačským úspěchem. 

Záměr byl prostý - postavit nejlepší nástroj. Fazioli

Začít vyrábět kvalitní klavíry v době, kdy trh zaplavují levné nástroje z Číny, kdy existují zavedené značky se stoletou tradicí – málokdo by takový nápad neodsoudil jako předem prohraný. Značka Fazioli ale překvapivě nejen nezkrachovala, ale velmi dobře se jí daří. Klavíry Fazioli lze dnes najít na všech kontinentech – kromě Jižní Ameriky.

Emoce v neředěné formě

4. říjen 2019
Emoce v neředěné formě

„Janáček je nesmírně upřímný,“ shrnul dirigent Petr Altrichter hudební řeč skladatele, jehož dílo jej provází od narození po celou dobu studií i kariéry. Přímočarost a emoce proudily z celého čtvrtečního koncertu České filharmonie, který rámovaly dvě Janáčkovy kompozice.

Klavírní vyvřeliny Viktora Kalabise

Poprvé budou mít posluchači v úplnosti k dispozici sólovou klavírní tvorbu Viktora Kalabise, s bonusem v podobě větších komorních děl s klavírem. Zasloužil se o to – z podnětu skladatelovy manželky Zuzany Růžičkové – pianista Ivo Kahánek. Dvojalbum, na němž pracoval tři roky, vyšlo u Supraphonu.

Mladé zpěvačky studují v Litni s Dagmar Peckovou

Ještě než mezzosopranistka Dagmar Pecková vzdá spolu s dalšími umělci poctu Jarmile Novotné při galakoncertě, který se na zámku v Litni odehraje 30. srpna, bude zde mít od 15. srpna na starost pěvecký dorost. Šest vybraných adeptek profesionálního zpěvu bude s Dagmar Peckovou a klavíristou Miroslavem Sekerou do hloubky studovat zvolený písňový a operní repertoár. Mistrovský kurz je součástí letošního Festivalu Jarmily Novotné a koná se v místě, které bylo domovem této pěvkyně (1907–1994). Podle Peckové nejde o to, měnit nebo...

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.