Dina Šnejdarová

Dina Šnejdarová

Hudbě se věnuje přibližně od svých pěti let. Postupně prošla školením klavír-varhany-cembalo-dirigování-liturgická praxe-základy zpěvu a muzikologie (FF UK), souběžně s tím se řadu let věnovala klasickému baletu pod vedením nezapomenutelné Dagmar Špryslové a krátce též scénickému tanci (Vysokoškolský umělecký soubor, dnes Taneční centrum Praha). Její „hudební mámou“ se stala pedagožka Alena Kuklová, rodačka z Poličky, díky níž neztratila radost z hudby a přibližně v devíti letech objevila tvorbu 20. století, zejména Bohuslava Martinů a Bély Bartóka. Za průnik do hudebně-analytického myšlení vděčí varhanici Miroslavě Svobodové, za překonání obav z improvizace Jitce Chaloupkové (Konzervatoř České Budějovice). V muzikologii se soustředila na hudbu starších období. Pracovala jako zástupkyně šéfredaktora Harmonie, spolupracovnice ČRo Vltava, editorka koncertních programů FOK, knihovnice Hudebního oddělení NK ČR. V současné době se věnuje vzdělávání svých dvou dcer a hudební publicistice (Harmonie, Czech Music Quaterly, FOK, Česká filharmonie, Pražské jaro), provozuje též autorský Dinin nevyvážený blog (dinasnejdar.blogspot.cz). Jejím nej- autorem je již od dětství Johann Sebastian Bach.

Osvěžující dětské koncerty s PKF

22. březen 2016
Osvěžující dětské koncerty s PKF

Připravit kvalitní dětský hudební program je zapeklitá věc. Pomineme-li mýty typu „dětem nelze zkazit vkus“ nebo „netřeba nic přehánět, vždyť ony stejně nic nepoznají“, dojdeme nutně k závěru, že právě děti si zaslouží to nejlepší. (Navíc se s nimi vzdělávají i ti, kteří je na příslušný program doprovázejí a kteří třeba byli o podobné aktivity z nejrůznějších důvodů ochuzeni.) Z pozice organizátorů se jedná – nebo

Edita Keglerová s Hipocondrií oslavili Bendu

Cyklus FOK Stará hudba je už dlouho nedílnou a řekla bych, že i nezbytnou součástí pražského hudebního života. K jeho zásluhám patří představování českých umělců, kteří se věnují historicky poučené interpretaci a mnohdy oživují zapomenutá díla českých skladatelů. Překvapivě zcela poprvé se v tomto cyklu představil komorní soubor Hipocondria ensemble houslisty Jana Hádka, jehož tvář znají

Proměny kladívkového klavíru

1. červen 2015
Proměny kladívkového klavíru

Večer vpravdě spektakulární připravil festival Pražské jaro v inspirativních prostorách Anežského kláštera (24. 5.). Kanadská pianistka ruského původu Viviana Sofronitsky zde představila pět kladívkových klavírů z dílny Paula McNultyho, renomovaného stavitele replik historických nástrojů. Na pódiu se tak vedle sebe ocitly klavíry z let cca 1788 – 1846, jež se postupně, v chronologickém sledu, rozeznívaly pod pevným vedením pianistky Sofronitské. Neměnily se však pouze klavíry, měnily se také róby, originální modely návrhářky Heleny Fejkové. Mezičas při

Úchvatná Maria a zpívající orchestr

V dokonalém souznění se publiku Pražského jara (29.5.) představila jedna z největších osobností klavírní hry Maria João Pires a vynikající Budapešťský festivalový orchestr, který už třicet let vede dirigent a zakladatel tohoto tělesa Iván Fischer.

Michal Rataj: Otevřenost je dobrá ctnost

Skladatel Michal Rataj je osobnost obrovského tvůrčího rozpětí. V současné době patří k nejvýraznějším představitelům elektroakustické hudby, na seznamu jeho děl najdeme mimo jiné i scénické skladby pro film a televizi (např. Rodina je základ státu, seriál ČT České století) nebo hudbu k rozhlasovým hrám, tematicky mu není cizí ani oblast duchovní. Dvanáct let působil jako redaktor pořadu Radioateliér Českého rozhlasu 3 -Vltava, pro zmapování současné domácí scény akustických umění založil internetový portál rAdioCUSTICA. Mezi jeho poslední...

Technik Onishchenko

8. říjen 2014
Technik Onishchenko

Ukrajinský pianista Dimitry Onishchenko zaujal při svém prvním pražském vystoupení na jaře minulého roku natolik, že byl přizván k recitálu v rámci komorního cyklu FOK Světová klavírní tvorba (4.10. Rudolfinum). Pro tuto příležitost zvolil repertoár, v němž mohl ukázat především svou technickou vybavenost.Ochutnávkou pianistovy virtuozity byla bezesporu úvodní Lisztova Balada č. 2 h moll S 171. Tady se projevilo, že Onishchenko je i "hledač" ideálního zvuku. Odpovídala tomu jak propracovaná pedalizace...

Chorál a francká říše - historie gragoriánského chorálu

Původ chorálu, který dnes běžně označujeme pojmenováním gregoriánský, nespadá do období pontifikátu papeže Řehoře Velikého (590-604), jak se již od devátého století tradovalo, ale pravděpodobně do...

Nikolaj Děmiděnko - Hudba je sdílení

Pianista Nikolaj Děmiděnko navštívil Prahu necelých čtrnáct dnů před Vánocemi a ve chvíli, kdy jsme se setkali, měl již za sebou vystoupení s orchestrem a chystal se na večerní recitál....

Klavírista ruského původu Nikolaj Děmiděnko se v předvánoční Praze představil hned ve dvou polohách. Jednak se Symfonickým orchestrem hl. m. Prahy FOK, jednak sólovým recitálem v...

Seriál: Počátky křesťanského jednohlasu

Bohoslužebný zpěv křesťanské církve, chorál, jednohlas křesťanského ritu. Tak bychom mohli označit fenomén, který provází evropskou hudbu už více než dva tisíce let, prošel všemi epochami až do...

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.