klasická hudba, jazz a world music

Denisa Valterová

Denisa Valterová

Studentka Divadelní vědy FF UK v Praze a nadšenkyně pro divadlo, operu a vše s tím související. Pravidelně navštěvuje pražská, mimopražská i zahraniční operní představení. V roce 2016 absolvovala Operní akademii pořádanou Národním divadlem, zaměřenou na kritickou reflexi operního díla. Zájem o operní interpretaci dále prohlubuje jako pasivní účastnice pěveckých kurzů (např. Mezinárodní interpretační kurzy Zábřeh 2015). Zaměřuje se mj. na dílo Richarda Wagnera, od roku 2012 je členkou pražské wagnerovské společnosti. V roce 2013 se jako stipendistka zúčastnila operního festivalu v Bayreuthu. Richardu Wagnerovi a bayreuthskému festivalu se věnuje i ve svých akademických pracích. Je závislá na kávě a ráda nosí vysoké lodičky, i když v nich v Praze nejde moc chodit…

O spáse, z níž jde strach – liberecká Thaïs

Massenetova Thaïs není v žádném případě „repertoárová“ opera, a to u nás ani v zahraničí. Čeští diváci měli příležitost ji vidět naposledy v roce 1924 v Plzni. V tomto směru je třeba rozhodně ocenit dramaturgii opery Divadla F. X. Šaldy v Liberci, která na konci minulé sezóny zařadila Thaïs do svého programu a prostřednictvím festivalu Opera 2017 nabídla svoji inscenaci i pražskému publiku. Ve spojení s premiérou Werthera plánovanou v Národním divadle na příští červen tak mají pražští diváci příležitost vidět hned dvě opery tohoto často opomíjeného francouzského skladatele během jedné sezony.

Z Litně do Prahy - Pocta Jarmile Novotné v Rudolfinu

Jarmila Novotná, od jejíhož narození uplynulo minulou sobotu 110 let, je příkladem vynikající umělecké osobnosti, která doma nebyla prorokem. Talentovaná pražská operní zpěvačka a herečka, která se měla v cizině stát hvězdou mezinárodního formátu, upadla ve své rodné zemi takřka v zapomnění. Snad i pozapomenutá kariéra Jarmily Novotné je jedním z důsledků čtyřiceti let vlády komunistické strany. Zpěvačce, která v období druhé světové války proslula svým vlastenectvím a podporou protinacistického odboje, zkrátka nebylo možné odpustit přátelství s rodinou prezidenta T. G. Masaryka, vystoupení na inauguraci amerického prezidenta Eisenhowera a v neposlední řadě ani hvězdné šestnáctileté angažmá v Metropolitní opeře v New Yorku. Když se Jarmila Novotná po válce vrátila z amerického exilu na zdevastovaný zámek rodiny svého manžela v Litni, měla čas přesně jen na jeho rekonstrukci. Přišel únor 1948, znárodnění Litně a pro Jarmilu Novotnou druhé vyhnanství ve Spojených státech.

Koncert pro Krále Slunce

9. srpen 2017
Koncert pro Krále Slunce

„Slavnost pro Krále Slunce“ – tak nazvali pořadatelé závěrečný koncert 18. mezinárodního hudebního festivalu Letní slavnosti staré hudby. Letošní ročník byl věnován odkazu francouzského královského dvora v 17. a 18. století a finále bylo proto věnováno dvorním skladatelům největšího francouzského krále daného období – Ludvíka XIV. Ten se rozhodl vytvořit ve Francii protipól do té doby dominantní italské opeře a chytře si pro tento účel vybral skladatele italského 

Domingo na skok v Praze

14. červen 2017
Domingo na skok v Praze

V úterý 13. 6. 2017 navštívil nakrátko Prahu Plácido Domingo. Na setkání s novináři v Mozartově salonku Stavovského divadla v Praze krátce pohovořil o plánovaném říjnovém provedení Dona Giovanniho, které bude v Praze dirigovat u příležitosti 230. výročí od premiéry. Jak bylo avizováno již v lednu tohoto roku, půjde o poloscénické provedení v kulisách vytvořených Josefem Svobodou pro inscenaci Václava Kašlíka z roku 1969. Inscenace byla obnovena v roce 2006 s přispěním Theodora Pištěka, který navrhl pro obnovenou premiéru kostýmy. Během dvojího uvedení se v říjnu tohoto roku divákům představí sólisté vybraní Plácidem Domingem

„Děti, dělejte nové!“ – Nevyslyšená rada Richarda Wagnera v pražském Národním divadle

Národní divadlo má od včerejška nového Lohengrina v režii Kathariny Wagner. Pouze s tou výhradou, že není tak docela nový, a že není tak docela v režii Kathariny Wagner. Zřejmě můžeme mluvit o štěstí, že to alespoň je Lohengrin, protože z dostupných informací se jeví, že celý projekt byl během realizace zásadně ohrožen. Národní divadlo původně avizovalo zcela nové nastudování Lohengrina v režii skladatelovy slavné pravnučky a současné umělecké šéfky bayreuthského festivalu, Kathariny Wagner. Na její režijní koncepce se názory zajisté rozcházejí, nicméně nelze jim upřít originalitu a nápaditost. Například její předchozí Lohengrin v Budapešti byl jakýmsi tragikomickým podobenstvím o vpádu západní politické „kultury“ do bývalého socialistického bloku. Puristy její koncepce obvykle nepotěší (a nezapomínejme, že pro zatvrzeného wagneriána to byla právě ona, kdo vpustil krysy do Bayreuthu!), ale v žádném případě se nejedná o bezradné inscenování bez koncepce. Praha tedy měla šanci získat, pokud ne dokonalou, pak rozhodně zajímavou inscenaci jedné z Wagnerových nejoblíbenějších oper.

Aleš Briscein: Kdyby se Lohengrin odehrával třeba i na Marsu, bude mít vždy pro publikum přitažlivost

V pražském Národním divadle má dnes premiéru Lohengrin ve „zrekonstruovaném“ nastudování podle inscenace uvedené na bayreuthském festivalu v roce 1967. Režijní koncepci tehdy vytvořil skladatelův vnuk a dlouholetý ředitel festivalu, Wolfgang Wagner. Letošní obnovené uvedení v Praze režíruje Wolfgangova dcera a současná spoluředitelka festivalu, Katharina Wagner. Kromě zahraničních hostů se v titulní roli představí český tenorista Aleš Briscein, který Lohengrina již několikrát úspěšně ztvárnil u nás i v zahraničí. U příležitosti premiéry jsme jej požádali o rozhovor na lohengrinovské téma.

Na Svaté Hoře s Thomasem Hampsonem

27. květen 2017
Na Svaté Hoře s Thomasem Hampsonem

Americký barytonista Thomas Hampson je hvězdou světového formátu, kterou jsme zvyklí sledovat z vyprodaných hledišť prestižních koncertních sálů, jako je pražská Smetanova síň. O to více je třeba ocenit účast tohoto čelního (nejen) mahlerovského interpreta na regionálních festivalech, jako je Mahler Jihlava nebo Hudební Festival Antonína Dvořáka Příbram. Právě vystoupení na těchto dvou kulturních akcích spojil Thomas Hampson v letošním roce, a tak měli diváci příležitost poslechnout si jej v doprovodu Komorní filharmonie Pardubice s identickým programem v rozmezí dvou dnů hned dvakrát – nejprve 23. 5. 2017 v Jihlavě a následně 25. 5. 2017 v Příbrami v rámci závěrečného koncertu 49. ročníku Festivalu Antonína Dvořáka Příbram.

Gabriela Beňačková: Ještě si trošku zazpívat a předat své zkušenosti dál

Jedna z nejúspěšnějších českých operních sólistek v sobotu oslaví významné životní jubileum. Při této příležitosti jsme paní Gabrielu Beňačkovou oslovili s žádostí o rozhovor, v němž jsme se zeptali na její pěvecké začátky, angažmá v ND i současné aktivity. Děkujeme paní Beňačkové za její odpovědi a přejeme jí všechno nejlepší!

Jak na grand operu: La Gioconda v Národním divadle Brno

Režírovat klasickou „grand operu“, jako je Ponchielliho La Gioconda, nemusí být zdaleka tak jednoduché, jak bychom si mohli myslet. Na první pohled se vše zdá snadné – velká scéna sboru v karnevalových maskách, velkolepý balet v paláci, hořící loď, inkvizice a milostný mnohoúhelník – tolik divácky vděčných čísel! Právě v nich ale může být skryto úskalí grand opery a důvod, proč byl kdysi dominantní operní žánr postupně na světových scénách zredukován na pouhou hrstku titulů, mezi něž patří právě i La Gioconda. To, co přitahovalo operní publikum (proslule zejména to pařížské) v 19. století, nemusí totiž být zdaleka tak atraktivní pro diváky dnešní. Grand opera sází na spektakulární davové scény, zpracovává historické náměty a příběh postav

„Lekce Tosca“ v Národním divadle

Asi největším dramatem včerejší první premiéry Pucciniho Toscy v pražském Národním divadle byla děkovačka. Snad poprvé za celý k nepřežití dlouhý večer publikum ožilo a mezi scénou a hledištěm bouřily emoce. Lidé tleskali, dupali, křičeli, pískali a bučeli, tleskající syčeli na bučící a naopak a na několika místech málem vypukla bitka. Zjevně rozčarovaný francouzský režisér Arnaud Bernard nepřátelskou reakci sledoval s nelíčeným údivem. Tak mu Pražané oplácejí za inscenaci, kterou chtěl Toscu přiblížit jejich vlastní dějinné zkušenosti? Možná však právě v tomto jeho přístupu tkví vysvětlení včerejšího neúspěchu. Ačkoliv na premiéře tentokrát selhalo více složek, problematická koncepce zřejmě znechutila diváky nejvíce.

Harmonie vychází za podpory

Ministerstvo kultury ČRNadace Český hudební fondNadace Leoše JanáčkaNadace Bohuslava Martinů

 

Naši partneři

Muzikus - magazín nejen pro muzikantyAlterecho - platforma pro současnou hudební kulturu

Chcete inzerovat? Máte dotaz?

+420 266 311 701

Novinky emailem

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.