Alena Sojková

Alena Sojková

Publicistka, redaktorka Týdeníku Rozhlas. Po studiu psychologie a bohemistiky na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy pracovala v Ústavu pro jazyk český v oddělení historické lexikografie. Poté několik let působila v časopise Naše rodina. Pedagogickou epizodu prožila na Univerzitě Jana Amose Komenského, kde učila stylistiku, sociální psychologii a psychologii komunikace. S Týdeníkem Rozhlas je spjata od roku 2010. Základní hudební dovednosti získala v LŠU Kolín (klavír) a posléze u Bohumíra Rabase (varhany). Významný vliv na rozvoj jejího hudebního vnímání měl i kolínský Kruh přátel hudby. Specializuje se na rozhovory s muzikanty, zajímá se o mladé interprety. Myslí si totiž, že mladé, šikovné a zapálené hudebníky je třeba soustavně uvádět do povědomí publika. Vedle klasické hudby potřebuje k životu i rock a jazz, spolehlivé lidi a hory všech výšek.

Jana Boušková: Jsem na sebe stále tvrdší

Harfistka Jana Boušková je fenomén. Tvůrčí bytost s mnoha nápady, které okamžitě realizuje, pracovitá až k hranici sebezničení.

Stipendijní akademie MenART v roce 4

4. červenec 2021
Stipendijní akademie MenART v roce 4

Stipendijní akademie MenART již čtvrtým rokem propojuje významné umělce s těmi, kdo teprve stojí na prahu své umělecké kariéry. Nové inspirace a zkušenosti předávají špičky svých oborů žákům základních a středních uměleckých škol a jejich učitelům.

Jan Bartoš: Bachovu hudbu potřebuji pro očistu duše

Od roku 2016 vydává každý rok jednu nahrávku. Dramaturgická šíře je pozoruhodná – od Smetany a Schumanna přes Mozarta a Beethovena k Janáčkovi, jehož nahrávka získala prestižní ocenění (Editor’s Choice časopisu Gramophone). Vloni na podzim vydaný Klavírní koncert e moll Vítězslava Nováka se Symfonickým orchestrem Českého rozhlasu a Jakubem Hrůšou byl britským deníkem The Guardian zařazen mezi alba měsíce. S Janem Bartošem jsme na sklonku ledna mluvili nejen o jeho poslední nahrávce, ale i o jeho podílu na dvou zajímavých kompletech Supraphonu. A kdo jiný by měl mít hlavní slovo v připomenutí dvou velkých klavírních osobností – Ivana Moravce a Alfreda Brendela – než jejich žák Jan Bartoš?

Vasilij Sinajskij: Národnost není pro interpretaci hudby důležitá

S Vasilijem Sinajským jsme se potkali v Ostravě na sklonku září 2020 krátce před jeho inauguračním koncertem v nové roli šéfdirigenta a hudebního ředitele Janáčkovy filharmonie Ostrava. Prýštil z něj entuziasmus a chuť do práce s orchestrem, který si během uplynulých hostování velmi oblíbil. Hovořili jsme i o tom, jak koronavirus ovlivnil jarní hudební život, a netušili jsme, co způsobí nadcházející sezoně. Leckteré plány pana šéfdirigenta vzaly za své, ale je třeba doufat, že většina z nich se uskuteční. Třiasedmdesátiletý Vasilij Sinajskij, rodák z ruského města Inta, nyní žijící v Amsterodamu, je srdečným společníkem, který zasvěceně vypráví o české hudbě i českých interpretech.

Lukáš Vondráček: Když se snažíte, rozezpíváte i křáp na vesnici

Jméno Lukáše Vondráčka vzbuzovalo během letošní Dvořákovy Prahy, zasvěcené výhradně českým hudebníkům, velkou pozornost. I proto, že se tento světoznámý klavírista nepředstavil jen jako sólista v Rachmaninovově 2. klavírním koncertu, ale především se podílel – jako dramaturg i interpret – na nezapomenutelném vyznění komorní řady festivalu. Ve třech večerech se ukázal nejen jako skvělý klavírista, který dokáže svůj nástroj rozeznít až symfonicky, ale i jako pozorný a citlivý komorní partner, který dokáže inspirovat své spoluhráče. Jaký je klavíristův vztah k nástroji, který ovládá tak fascinujícím způsobem? A s jakými pocity se vrací do Prahy? I o tom mluví v následujícím rozhovoru.

Makropulos – nova na agenturním nebi

15. září 2020
Makropulos – nova na agenturním nebi

V uplynulých dnech se představila nová umělecká agentura Makropulos, která získala ke spolupráci špičkové české umělce. Zastupuje například Tomáše Jamníka, Josefa Špačka, Janu Bouškovou, Dvořákovo trio a další významné hudebníky. Agenturu založila Martina Výrková, která má zkušenosti v oblasti hudebního managementu a citlivě vnímá, co umělci potřebují.

Ševčíkova akademie v Horažďovicích: Všichni na jedné lodi

Za výjimečnými počiny hledejme entuziasty. Že je Tomáš Jamník výborný violoncellista, se všeobecně ví přinejmenším od jeho vítězství na soutěži Pražského jara v roce 2006. Své manažerské schopnosti rozvinul o několik let později. Stačí připomenout projekty Vážný zájem a domácí koncerty, Akademii komorní hudby a Akademii Otakara Ševčíka. Za všemi stojí Tomáš Jamník se skupinou spolehlivých spolupracovníků. Horažďovická akademie spojená se jménem tamějšího rodáka a nepřekonaného houslového pedagoga Ševčíka se letos konala v přívětivém městečku – centru Prácheňska – podruhé a od 3. do 13. srpna přilákala čtyřicet účastníků ve věku od čtyř do šestadvaceti let.

ZUŠ Terezie Brzkové Plzeň: Pro děti všechno

Přátelská důslednost a radost ze sólového hraní i společného muzicírování. Vnímání krásy a harmonický rozvoj jejich osobnosti. Individuální přístup k žákům a studentům, nacházení jejich silných stránek, jejich rozvíjení a obohacování. To jsou cíle, jež naplňují všichni pedagogové Základní umělecké školy Terezie Brzkové v Plzni. Letošní jaro bohužel nepříjemně zasáhlo i do života školy. Chystaná vystoupení v rámci ZUŠ Open, která jsou pro žáky i učitele vyvrcholením každoročního snažení, musela odložit, naštěstí je reálné, že se uskuteční v podzimních termínech. A protože někteří žáci se svými učiteli byli vybráni do programu MenArt, vyvrcholením jejich roční spolupráce byla účast na koncertě Salon ZUŠ v rámci Pražského jara.

ZUŠ Horní Počernice: Naše děti na sobě pracují

„Naše škola je dobrou školou, jsem moc ráda, že mám tu čest být její pedagožkou,“ říká o Základní umělecké škole v Horních Počernicích její ředitelka Šárka Mistrová. Chloubou školy je pěvecké oddělení, jehož žáci získávají ceny na soutěžích a někteří pokračují ve studiích na konzervatoři. Škola se pyšní i dvěma pěveckými sbory – přípravkou Malíček a dětským pěveckým sborem Paleček, vloni úspěšným v celostátním kole soutěže základních uměleckých škol a absolutním vítězem soutěže Porta musicae. Počernická škola si ale hýčká i další obory a také dechový orchestr, big band či smyčcový soubor. Letošní jaro bohužel nepříjemně zasáhlo i do života školy. Chystaná vystoupení v rámci ZUŠ Open, která jsou pro žáky i učitele vyvrcholením každoročního snažení, se musela odložit, ředitelka však doufá, že se uskuteční v podzimních termínech.

ZUŠ Zlín: Čtyřbarevná škola

26. červen 2020
ZUŠ Zlín: Čtyřbarevná škola

Ředitelkou Základní umělecké školy ve Zlíně je Martina Hniličková, bývalá absolventka této „lidušky“. Odmala hrála na klavír a po studiu na vysoké škole tu začala učit adepty klavírní hry a hudební nauku. Zlínskou ZUŠ vede od roku 2007, dva roky nato se stala předsedkyní Krajské umělecké rady a od roku 2015 je předsedkyní spolku ZUŠKA?ZUŠKA!, který sdružuje veřejné ZUŠky Zlínského kraje. Škola, kterou navštěvuje tisíc čtyři sta žáků, letos oslaví devadesát let od založení. Součástí oslav měla být i jarní vystoupení v rámci ZUŠ Open, jejich vrcholem pak společný koncert ZUŠek v katedrále sv. Víta. Bohužel jarní omezení nedovolila tyto koncerty uskutečnit. Ředitelka doufá, že na podzim bude situace jiná a zlínští žáci se v rámci ZUŠ Open představí.

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.